Blir inte klok på moderkort - hur viktigt är det med bra specs? (Z890)

Permalänk
Medlem

Blir inte klok på moderkort - hur viktigt är det med bra specs? (Z890)

Hej!

Sitter och kliar mig i huvudet angående moderkort till nytt bygge. Har en U7 265K så det är Z890 som gäller. Ren arbetsstation för video- och fotoredigering.

Hade spanat på MSI Tomahawk Z890 men det ligger lite högt i pris för mig, 3990 kr på Inet (där jag helst handlar). Samtidigt har de ett Asrock Z890 Pro-A Wifi för typ 2300 kr (öppnad kartong). Vad tappar jag på att gå ner till mer eller mindre halva kostnaden? Sämre antal USB-portar mm på bakre IO har jag greppat men hur stor betydelse har resten? Skulle hellre lägga ett par tusen extra på grafikkortet (5070 Ti).

Har även tittat på Gigabyte z890 eagle wifi7 och liknande.

Permalänk
Medlem

Det är mest bara vilka anslutningar moderkortet har som du behöver kolla på, t.ex. vad det har för USB-portar och M.2-portar. I övrigt är det mest saker som inte spelar någon större roll för de flesta, som överklockningsförmåga, kvalité på ljudkort, medföljande mjukvara, o.s.v.

Permalänk
Medlem

Det är ju Inet som är 25% högre i pris, som begränsar dina val. Webbis har MSI PRO Z890-S WIFI till 1990kr.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem

Inet är ofta dyra på vissa moderkort har jag märkt.
Det som skiljer mellan olika moderkort är antal anslutningar och hastighet på dom anslutningarna. Dyrare moderkort kan ha mer påkostade komponenter för strömförsörjning och högre strömbudget, men för vanlig användning gör det kanske inte så stor skillnad.
Klyscha men kan ju vara bra att söka på "best motherboard features for video editing workstation" eller liknande. Mycket minne? Snabb lagring? Snabb nätverkskrets? Konfiguration av PCI-E lanes?

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Inet är ofta dyra på vissa moderkort har jag märkt.
Det som skiljer mellan olika moderkort är antal anslutningar och hastighet på dom anslutningarna. Dyrare moderkort kan ha mer påkostade komponenter för strömförsörjning och högre strömbudget, men för vanlig användning gör det kanske inte så stor skillnad.
Klyscha men kan ju vara bra att söka på "best motherboard features for video editing workstation" eller liknande. Mycket minne? Snabb lagring? Snabb nätverkskrets? Konfiguration av PCI-E lanes?

Som jag har fattat det så funkar gamingmoderkort bra för mina ändamål. Tyngre "kreatörer" kanske behöver en massa lull-lull, men inget som jag nappat på. De flesta kort verkar ha 4 st M.2 och redan där är det ett snäpp upp från mina gamla HDD som ska bytas ut på sikt. Jag hade gärna sett fler än 4 SATA-portar men det verkar inga moderkort ha numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det är ju Inet som är 25% högre i pris, som begränsar dina val. Webbis har MSI PRO Z890-S WIFI till 1990kr.

Jo, jag har tyvärr märkt det. Synd, eftersom jag försöker att handla hos Inet så mycket jag kan pga deras överlägsna support. Är inte så säker på att jag vill handla från andra handlare där jag mest hört negativt om supporten

Permalänk
Medlem

Det varierar så mycket med 14x55A, 16x90A power stages etc. som jag inte har kunskap att bedöma vad som är viktigt och inte. Och när man märker skillnad i kvalitet på t.ex. ljudkretsarna...

Permalänk
Medlem

Skall du inte överklocka så kan du ta vilket Z890 som helst. Behöver du inte wifi, så inte betala för det.
3 M.2 räcker länge. Kör du fler så går det oftast utöver hastighet på gpu.

Just kortet jag nämde ovan är ju till ett kanonpris nu. Wifi 7, Thunderbolt, 3 M.2, 2,5Gbit lan. Stödjer ganska ok hastigheter på ram. 2X24GB Hynix i 7200 och kanske mer. Skulle du behöve fler än 5 USB bak och flera fram är det bara kasta på en thunderbolt hub bak.
Ljudkortet är standard ALC897, men har du en separat DAC i mikrofon eller på headset via USB så spelar det ingen roll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Skall du inte överklocka så kan du ta vilket Z890 som helst. Behöver du inte wifi, så inte betala för det.
3 M.2 räcker länge. Kör du fler så går det oftast utöver hastighet på gpu.

Just kortet jag nämde ovan är ju till ett kanonpris nu. Wifi 7, Thunderbolt, 3 M.2, 2,5Gbit lan. Stödjer ganska ok hastigheter på ram. 2X24GB Hynix i 7200 och kanske mer. Skulle du behöve fler än 5 USB bak och flera fram är det bara kasta på en thunderbolt hub bak.
Ljudkortet är standard ALC897, men har du en separat DAC i mikrofon eller på headset via USB så spelar det ingen roll.

Tror inte att överklock kommer att vara aktuellt. Och wifi behöver jag inte, men ofta verkar motsvarande kort utan wifi kosta mer konstigt nog.

Just M.2-platser är något jag gärna vill ha mycket av. Jag har i dagsläget 4 st 3.5" HDD som på sikt ska flyttas över, totalt 22 Tb kapacitet. Så det lockar ju lite med lite expansionsmöjlighet där.

Såg att just Webhallen hade bra pris på detta kort, som normalt kostar betydligt mer. Är ju alltid det där med att man kan få nåt lite bättre Har 6 st M.2 plus ett expansionskort för ytterligare.
https://www.webhallen.com/se/product/375765-ASRock-Z890-NOVA-...

Jag behåller ofta en dator i 6-8 år eller mer så det får gärna vara lite kvalitet i prylarna såklart... min nuvarande har jag haft i 8 år och bara uppgraderat RAM + GPU.

tilläg antal M.2
Permalänk
Medlem

Osäker på om du får mer hjälp då det verkar som om du inte har bestämt dig vad du vill ha. Naturligtvis har ingen här testat väldigt många kort.

Jobbar du med 22TB eller mer i videoredigering, alltså data du inte kan lasta ned så låter det som om du behöver en I/O workstation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Tror inte att överklock kommer att vara aktuellt. Och wifi behöver jag inte, men ofta verkar motsvarande kort utan wifi kosta mer konstigt nog.

Just M.2-platser är något jag gärna vill ha mycket av. Jag har i dagsläget 4 st 3.5" HDD som på sikt ska flyttas över, totalt 22 Tb kapacitet. Så det lockar ju lite med lite expansionsmöjlighet där.

Såg att just Webhallen hade bra pris på detta kort, som normalt kostar betydligt mer. Är ju alltid det där med att man kan få nåt lite bättre Har 6 st M.2 plus ett expansionskort för ytterligare.
https://www.webhallen.com/se/product/375765-ASRock-Z890-NOVA-...

Jag behåller ofta en dator i 6-8 år eller mer så det får gärna vara lite kvalitet i prylarna såklart... min nuvarande har jag haft i 8 år och bara uppgraderat RAM + GPU.

Ja, det där ASRock kortet hade ju Killer 2.5 G Lan, helt klart ett "must buy"

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Osäker på om du får mer hjälp då det verkar som om du inte har bestämt dig vad du vill ha. Naturligtvis har ingen här testat väldigt många kort.

Jobbar du med 22TB eller mer i videoredigering, alltså data du inte kan lasta ned så låter det som om du behöver en I/O workstation.

Nej, Jag har inte helt bestämt mig. Mycket pga att jag har svårt att överblicka vad som är "need to have" och vad som är "nice to have" 🙂

Jag har inte 22 Tb data som jag jobbar med hela tiden. Det är totala kapaciteten på nuvarande diskar. Ca halvfulla. Det är alltså hela mitt arkiv.

Men kortfattat: jag vill ha ett så bra kort som möjligt i prisklassen 3-4000 kr. Har nog släppt de allra billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patsy_P:

Ska jag tolka det som nåt man vill ha? 🙂 Det hade väl även 5G lan?

Permalänk

Tänk på att i vissa fall kan det vara så att moderkortet rent fysiskt kan ta olika kort/hårddiskar och så vidare men ibland får man lägre bandbredd och därmed prestanda om man använder mer än ett visst antal platser. De dyrare moderkorten kan ha högre bandbredd än de billigare.

Men det är absolut inte så att bara för att det fysiskt går att stoppa in olika komponenter så kan moderkortet hantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Hej!

Sitter och kliar mig i huvudet angående moderkort till nytt bygge. Har en U7 265K så det är Z890 som gäller. Ren arbetsstation för video- och fotoredigering.

Hade spanat på MSI Tomahawk Z890 men det ligger lite högt i pris för mig, 3990 kr på Inet (där jag helst handlar). Samtidigt har de ett Asrock Z890 Pro-A Wifi för typ 2300 kr (öppnad kartong). Vad tappar jag på att gå ner till mer eller mindre halva kostnaden? Sämre antal USB-portar mm på bakre IO har jag greppat men hur stor betydelse har resten? Skulle hellre lägga ett par tusen extra på grafikkortet (5070 Ti).

Har även tittat på Gigabyte z890 eagle wifi7 och liknande.

Saken är väl mycket "Vad behöver du?" För att genast gå ner i pris. En serie har ju för det mesta det dyraste och det billigaste det är ju oftast samma chips i en serie som tex "Z890" du nämner men kanske inte har alla USB portar man behöver eller PCI slots eller WIFI. Det är inte konstigare än så. Prestanda messigt så vinner man inte mycket från den dyraste till den billigaste i samma serie för det är CPU och GPU som avgör om vi ska prata spel.

Frågan är mest till konsumenten vad behöver du från den nyaste serien?

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Saken är väl mycket "Vad behöver du?" För att genast gå ner i pris. En serie har ju för det mesta det dyraste och det billigaste det är ju oftast samma chips i en serie som tex "Z890" du nämner men kanske inte har alla USB portar man behöver eller PCI slots eller WIFI. Det är inte konstigare än så. Prestanda messigt så vinner man inte mycket från den dyraste till den billigaste i samma serie för det är CPU och GPU som avgör om vi ska prata spel.

Frågan är mest till konsumenten vad behöver du från den nyaste serien?

Ja, jag har förstått såpass att prestandan inte påverkas något nämnvärt. Jag är ute efter en stabil mellanprismodell skulle jag säga. Brukar generellt försöka undvika snikmodeller oavsett vad jag köper. Men inte heller top of the line...

Och jag värderar gott om USB-portar men även möjligheten att ha många diskar. Även om det går ut över prestandan.
Jag hade ett tag siktat in mig på MSI Z890 Tomahawk, men såg då nu Asrock Z890 Nova för lägre pris trots att det är ett något biffigare kort. Så då blev jag sugen på att slå till och inte behöva bekymra mig för om det eventuellt saknas nåt jag kan behöva senare Så det finns chans/risk för att jag slår till på Novan och sen kan fokusera på övriga delar.

Har redan köpt processor och PSU, väntar på bra pris på GPU (5070 Ti).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Ja, jag har förstått såpass att prestandan inte påverkas något nämnvärt. Jag är ute efter en stabil mellanprismodell skulle jag säga. Brukar generellt försöka undvika snikmodeller oavsett vad jag köper. Men inte heller top of the line...

Och jag värderar gott om USB-portar men även möjligheten att ha många diskar. Även om det går ut över prestandan.
Jag hade ett tag siktat in mig på MSI Z890 Tomahawk, men såg då nu Asrock Z890 Nova för lägre pris trots att det är ett något biffigare kort. Så då blev jag sugen på att slå till och inte behöva bekymra mig för om det eventuellt saknas nåt jag kan behöva senare Så det finns chans/risk för att jag slår till på Novan och sen kan fokusera på övriga delar.

Har redan köpt processor och PSU, väntar på bra pris på GPU (5070 Ti).

ASRock har generativt billigare produkter pgr av avsaknad professionell support därmed blir saker billigare och det är inte att säga att hårdvaran är dålig den ska vara precis som andra topp märken.
Asrock Z890 Nova är något att välja över Tomahawk i min åsikt.

Gå i vad du vill med spara några kronor. Saken är ditt behov.
Får jag fråga vad för CPU du har köpt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

ASRock har generativt billigare produkter pgr av avsaknad professionell support därmed blir saker billigare och det är inte att säga att hårdvaran är dålig den ska vara precis som andra topp märken.
Asrock Z890 Nova är något att välja över Tomahawk i min åsikt.

Gå i vad du vill med spara några kronor. Saken är ditt behov.
Får jag fråga vad för CPU du har köpt?

Intel Core Ultra 265K. Jag spelar inga spel alls, endast videoredigering och fotoredigering. Där är den bra.
Och vad gäller mitt behov så tänker jag att jag hellre lägger några kronor extra nu, istället för att inse om 2 år att jag hade mer behov. Så det lutar åt Nova nu när den är på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Intel Core Ultra 265K. Jag spelar inga spel alls, endast videoredigering och fotoredigering. Där är den bra.
Och vad gäller mitt behov så tänker jag att jag hellre lägger några kronor extra nu, istället för att inse om 2 år att jag hade mer behov. Så det lutar åt Nova nu när den är på rea.

Okey då är det mycket ram och en bra GPU du behöver, CPUn är bra.
Men i verklighet vet du om 2 år så finns det ny bättre hårdvara Den saken går inte diskutera även om en ny sak är ute så finns det alltid något bättre runt hörnet som kommer släppas.

Om du håller på med Videoredigering och foto så vill man saker gå snabbt så då tror jag du blir nöjd men Köp gen5 disk till det också MVH!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Ska jag tolka det som nåt man vill ha? 🙂 Det hade väl även 5G lan?

Ja, alltså, jag ser inget fel med moderkortet, fastnade mest på det tuffa namnet 😀.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Jo, jag har tyvärr märkt det. Synd, eftersom jag försöker att handla hos Inet så mycket jag kan pga deras överlägsna support.

Jag håller med! Tyvärr är det "inet-skatten" vi får betala för att få deras support

Visa signatur

MSI GeForce RTX 5090 Vanguard 32GB | Asus ROG Swift - PG32UCDMR - OLED 4K

Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Stealth ICE | Corsair Dominator Titanium CL30 64GB | Lian Li Hydroshift II 360mm | Lian Li EDGE Platinum 1300W | NZXT H9 Flow 2025 | Samsung 9100 PRO M.2 NVMe Gen 5.0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Som jag har fattat det så funkar gamingmoderkort bra för mina ändamål. Tyngre "kreatörer" kanske behöver en massa lull-lull, men inget som jag nappat på. De flesta kort verkar ha 4 st M.2 och redan där är det ett snäpp upp från mina gamla HDD som ska bytas ut på sikt. Jag hade gärna sett fler än 4 SATA-portar men det verkar inga moderkort ha numera.

Just för socket 1851 verkar det väldigt ont om moderkort som har 6 st SATA platser, hittar endast ASUS Prime Z890M-Plus WIFI som har det (Finns att köpa billigare, 2000 kr, från netonnet eller amazon). Nackdelen är att det är ett mATX kort där grafikkortet kommer blockera de flesta PCI-E platserna (inte ett problem om man inte tänker använda till något annat). Det kommer med 3 st M.2 platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patsy_P:

Ett Killer-NIC eller ett bra Nic?
Följdfråga.. är Killer-NIC bättre nu förtiden?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ett Killer-NIC eller ett bra Nic?
Följdfråga.. är Killer-NIC bättre nu förtiden?

Beror på vad du menar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna video är en bra översikt av Z890-kort från Hardware Unboxed!

Som jag skrev i din andra tråd, jag kör ett MSI PRO Z890-A WIFI och är supernöjd med det. I princip motsvarande ett Tomahawk.

Bara att sätta en prisbevakning via Prisjakt på de korten som du är intresserad av, priserna fluktuerar hela tiden. Tomahawk kostade 2290kr på rea i somras till exempel och är väl inte omöjligt att det priset återkommer senare i höst eller i samband med Black Friday-perioden om du inte har panik att köpa något nu nu.

Permalänk
Sötast

Hela ironin med moderkort är att gamers allt som oftast går på betydligt dyrare moderkort, premium segmeneten.
Men det är egentligen workstation/homelab användare som i princip är de som har nyttan av de mer påkostade moderkorten.

Med undantag för de som överklockar så är väl gamers (tänker inte på datorenthusiasterna) egentligen de som klarar sig på minst.
Extern gpu har majoriteten, är ljud viktigt så har de oftast externa enheter, wifi kommer aldrig användas etc.... så ett barebones moderkort med ett par usb-portar och ethernet är väl det som de flesta använder i praktiken x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Denna video är en bra översikt av Z890-kort från Hardware Unboxed!

Som jag skrev i din andra tråd, jag kör ett MSI PRO Z890-A WIFI och är supernöjd med det. I princip motsvarande ett Tomahawk.

Bara att sätta en prisbevakning via Prisjakt på de korten som du är intresserad av, priserna fluktuerar hela tiden. Tomahawk kostade 2290kr på rea i somras till exempel och är väl inte omöjligt att det priset återkommer senare i höst eller i samband med Black Friday-perioden om du inte har panik att köpa något nu nu.

https://youtu.be/GxzMtPmjG_M?si=ttsmCVhUldssziOB

Vrid om kniven bara... jag har sett att Tomahawken kostade 2290 strax innan jag började kolla
Jag har kollat videon från Hardware Unboxed flera gånger, det var där jag fastnade för Tomahawken. Och i nuläget kostar det MSI du har samma som ett Asrock Z890 Nova. Så antagligen är det inte ett dåligt köp vilket det än blir.
Och jag har prisbevakningar på gång... min ibland blir man otålig när man ser nåt som verkar vara ett klipp (för att det normalt är dyrare)...
Tack för hjälpen!

Permalänk
Hjälpsam

Behöver du satan så många satadiskar kanske ett expansionskort kan vara av intresse, gå in på forumet för diskar för tips på kort.

Glöm inte att ha bra backup på dina filer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 128GB ECC | https://valid.x86.fr/dfisjt
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Behöver du satan så många satadiskar kanske ett expansionskort kan vara av intresse, gå in på forumet för diskar för tips på kort.

Glöm inte att ha bra backup på dina filer.

Hmm, det kunde ju vara nåt. Jag tror dock att jag klarar mig på 4 diskar. Och jag har dubbla backuper på allt. Två uppsättningar externa diskar, en hemma och en på jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag vill slå ett slag för att välja ett moderkort som är populärt för supporten det ger genom att du hittar info om det på nätet och youtube.
Det kan vara guld värt.

Jag har min beskärda del av moderkort som tex har en bios som ingen har brytt sig om att skriva om eller göra videos om.
Det är minst sagt enerverande när man vill in i bios o stöcka runt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.