Blir inte klok på moderkort - hur viktigt är det med bra specs? (Z890)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag vill slå ett slag för att välja ett moderkort som är populärt för supporten det ger genom att du hittar info om det på nätet och youtube.
Det kan vara guld värt.

Jag har min beskärda del av moderkort som tex har en bios som ingen har brytt sig om att skriva om eller göra videos om.
Det är minst sagt enerverande när man vill in i bios o stöcka runt.

Mycket bra tips, tack! Jag kollar runt lite kring det, för de kandidater jag har.

Permalänk

Man har en budget och det gäller att anpassa att få så bra hårdvara för den.
Mina polare köpte ofta moderkort för 700kr, jag köpte värstingmoderkort som kostade runt 1000kr för att jag ville ha allt.
Observera att jag inte har kollat in om priserna på moderkort har höjts de senaste 20åren

Efter att ha kollat in dagens priser så blir jag besviken. Jag anser inte 2,5Gbit ethernet vara lyx, det ska vara standard, likaså 3st m3 portar osv.

Permalänk
Medlem

Angående SATA-diskar (vilka jag antar är mekaniska HDDs!?), har du övervägt att placera dessa i en NAS istället för direkt i datorn? Har inte samma begränsningar vad gäller antal (finns gott om NAS:ar med 8+ diskplatser), och ger en tystare/svalare dator.

Om du har stora arbetsfiler, se till att skaffa en stor och snabb m.2 för dessa (och inte bara för OS-enheten).

Permalänk

när det kommer till att välja rätt moderkort. så ska man tänka efter vilka funktioner man vill ha eller man behöver.
det kommer avgöra, vad för chipset man ska gå på och det kommer med avgör en hel del av priset med.
själv kör jag bara på High end chipset. allt för dom har dom funktioner jag vill ha och behöver, även om man få med funktioner som man heller inte vill ha och behöver med. bara för tänk på är följande när man väljer ett moderkort.

1. vad för funktioner är man ute efter.
2. behöver man dom funktionerna, som moderkortet har.
3. vilka funktioner man klara sig utan.
4. tänk på att low end och mid end chipset, oftast inte kan använda alla PCI banor för m.2 enheter eller dom kan se olika ut. alltså hur dom funkar och så vidare. oftast måste man stänga av en eller flera SATA platser för att kunna kör alla M.2 Platser på sådan moderkort, som har Low End eller Mid End Chipset. Detta gör många nybörjare fel på och inte läser hur banorna funkar, och där av oftast inser det sen när det köpt sådan moderkort med Low End eller Mid End chipset på.
5. köp det moderkort som en fyller dom funktioner man vill ha och behöver. alltså eftter man ha läst vad moderkorten har för funktioner och så vidare....

så enkelt är det att välja moderkort.. =P

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Angående SATA-diskar (vilka jag antar är mekaniska HDDs!?), har du övervägt att placera dessa i en NAS istället för direkt i datorn? Har inte samma begränsningar vad gäller antal (finns gott om NAS:ar med 8+ diskplatser), och ger en tystare/svalare dator.

Om du har stora arbetsfiler, se till att skaffa en stor och snabb m.2 för dessa (och inte bara för OS-enheten).

Ja, jag har faktiskt börjat fundera på detta. Eller rättare sagt, att låta dem sitta kvar i gamla datorn och komma åt dem via nätverket vid behov. Alt. 2 är att flytta med de två viktigaste och lägga över resten på en extern hårddisk som kopplas in vid behov.
Det ger mig större frihet vid val av chassi också!

Jag tänker 1 Tb för OS-enheten, sen har jag en 2 Tb som blir arbetsdisk till att börja med. Samsung 990 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Man har en budget och det gäller att anpassa att få så bra hårdvara för den.
Mina polare köpte ofta moderkort för 700kr, jag köpte värstingmoderkort som kostade runt 1000kr för att jag ville ha allt.
Observera att jag inte har kollat in om priserna på moderkort har höjts de senaste 20åren

Efter att ha kollat in dagens priser så blir jag besviken. Jag anser inte 2,5Gbit ethernet vara lyx, det ska vara standard, likaså 3st m3 portar osv.

Du glömde en nolla hoppas jag?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Skrivet av PeCe:

disk då menar man mekanisk eller har en disk som snurrar. det är vad disk står för, annars säger man kretslagring, om det är krest. annars heter det drive om man menar annan typ av lagring eller om man menar all typ av lagring. sen har vi bandlagring med, men det blir ju band eller tape. så enkelt är det..

säger folk disk till mig, då förutsätter jag det är det dom menar, alltså en HDD eller ett lagrings media/enhet som har en snurrande disk i sig....
om inte så är det den andra person som inte vet skillnad på olika lagringsenheter eller är nybörjare.... =/

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag vill slå ett slag för att välja ett moderkort som är populärt för supporten det ger genom att du hittar info om det på nätet och youtube.
Det kan vara guld värt.

Jag har min beskärda del av moderkort som tex har en bios som ingen har brytt sig om att skriva om eller göra videos om.
Det är minst sagt enerverande när man vill in i bios o stöcka runt.

du menar Moderkort modell nu...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

disk då menar man mekanisk eller har en disk som snurrar. det är vad disk står för, annars säger man kretslagring, om det är krest. annars heter det drive om man menar annan typ av lagring eller om man menar all typ av lagring. sen har vi bandlagring med, men det blir ju band eller tape. så enkelt är det..

säger folk disk till mig, då förutsätter jag det är det dom menar, alltså en HDD eller ett lagrings media/enhet som har en snurrande disk i sig....
om inte så är det den andra person som inte vet skillnad på olika lagringsenheter eller är nybörjare.... =/

Håller helt med dig om att en SSD inte är en disk, men tyvärr är det många som kallar dem för hårddiskar, varför jag ville vara helt säker på att TS menade just HDD:er. Iofs spelar det ingen större roll, även SATA-SSD:er passar fint att placera i en NAS. Men framförallt HDD:er är skönt att flytta ut från datorn av värme- och ljudskäl.

Normalt använder jag det svenska ordet "(lagrings)enhet", istället för det engelska "drive", när såväl SSD:er som HDD:er avses.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det är mest bara vilka anslutningar moderkortet har som du behöver kolla på, t.ex. vad det har för USB-portar och M.2-portar. I övrigt är det mest saker som inte spelar någon större roll för de flesta, som överklockningsförmåga, kvalité på ljudkort, medföljande mjukvara, o.s.v.

där vill jag säga, chipset kommer avgör en hel del, sen bero det med på hur banorna med gå på moderkorten med.
där bör man tänkas till och läsa på, så man inte gör vanligaste fel som nybörjare gör. alltså väljer ett chipset som inte har tillräckligt med banor eller banorna går annat. det är vanligt svensson och nybörjar fel tänk, och sen inser det för sent. det liksom tro det kan använda alla M.2 platser och Sata platser med och samtidigt, som inte alla Mid en chipset klara av eller visa high end chipset med har banorna annorlunda. men många high end chipset moderkort, bruka klara av alla banor och portar/platser med, men men det finns undantag där med. därför vill jag lyfta fram det med. men annars är ditt tänk åt rätt håll..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Håller helt med dig om att en SSD inte är en disk, men tyvärr är det många som kallar dem för hårddiskar, varför jag ville vara helt säker på att TS menade just HDD:er. Iofs spelar det ingen större roll, även SATA-SSD:er passar fint att placera i en NAS. Men framförallt HDD:er är skönt att flytta ut från datorn av värme- och ljudskäl.

Normalt använder jag det svenska ordet "(lagrings)enhet", istället för det engelska "drive", när såväl SSD:er som HDD:er avses.

jo, det är sant. men men det blir deras fel och inte mitt fel, om det inte vill lära sig skillnaderna.
därför jag aldrig fråga om det. allt för blir det fel, så kan man rätta dom och det kan lära sig att det säger fel. alltså det får lära sig av sin misstag, så lära jag ut och alltid gjort i över 20år tid nu....

jag använder med ordet lagringsenheter eller dom rätt termerna eller förkortningarna. sen ibland blir det dom engelska, om andra nämner dom. men annars inte.. =P

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aldrig brytt mig.
Alltid kört det billigare och det har aldrig blivit fel 🙂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Hej!

Sitter och kliar mig i huvudet angående moderkort till nytt bygge. Har en U7 265K så det är Z890 som gäller. Ren arbetsstation för video- och fotoredigering.

Hade spanat på MSI Tomahawk Z890 men det ligger lite högt i pris för mig, 3990 kr på Inet (där jag helst handlar). Samtidigt har de ett Asrock Z890 Pro-A Wifi för typ 2300 kr (öppnad kartong). Vad tappar jag på att gå ner till mer eller mindre halva kostnaden? Sämre antal USB-portar mm på bakre IO har jag greppat men hur stor betydelse har resten? Skulle hellre lägga ett par tusen extra på grafikkortet (5070 Ti).

Har även tittat på Gigabyte z890 eagle wifi7 och liknande.

Skulle nog rekommendera då AsRock Z890 Livemixer eller deras Taichi OCF moderkort, de har väl mindre och göra med gamers och mer content creators/workstations.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag lägger gärna ut lite extra på moderkort, för att få en mer påkostad VRM, bättre kylning (för inte minst chipset, M.2 och VRM), fler och snabbare USB-portar (som framtidssäkring), mer påkostade och snabbare nätverkslösningar, vettigare fördelning av ex. PCIe-lanes (det hänger inte sällan ihop med bättre styrkrets), etc. Numera finns det ju dessutom inte många vettiga interna ljudkort kvar, och jag vill inte gärna köra en extern DAC om jag inte måste, så en någorlunda duglig ljudlösning integrerad på brädan är också mer intressant än vad det varit tidigare.

Jag är inte snobbig så till den grad att jag lägger 10kkr+ på ett moderkort kanske, men 5-6kkr är för mig rätt rimligt.

To each their own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

Skrivet av PeCe:

Ni har bägge två rätt i att det rör sig om snurrdiskar. Jag är gammal nog att fortfarande se dessa som det normala På mitt första jobb backade vi upp till DAT-band. Vi hade där en säljare som bad en av mina kollegor att ta med hans "hårddisk" till en mässa de skulle besöka. Kollegan plockade ut hans hårddisk och tog med. Visade sig att säljaren med "hårddisk" menade hela datorn, exklusive skärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Skulle nog rekommendera då AsRock Z890 Livemixer eller deras Taichi OCF moderkort, de har väl mindre och göra med gamers och mer content creators/workstations.

Som jag förstått det är deras Taichi och det Nova jag tittat på mer eller mindre samma moderkort. Eller i alla fall jämförbara. Så jag sneglar fortfarande på Novan, då den är på rea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag lägger gärna ut lite extra på moderkort, för att få en mer påkostad VRM, bättre kylning (för inte minst chipset, M.2 och VRM), fler och snabbare USB-portar (som framtidssäkring), mer påkostade och snabbare nätverkslösningar, vettigare fördelning av ex. PCIe-lanes (det hänger inte sällan ihop med bättre styrkrets), etc. Numera finns det ju dessutom inte många vettiga interna ljudkort kvar, och jag vill inte gärna köra en extern DAC om jag inte måste, så en någorlunda duglig ljudlösning integrerad på brädan är också mer intressant än vad det varit tidigare.

Jag är inte snobbig så till den grad att jag lägger 10kkr+ på ett moderkort kanske, men 5-6kkr är för mig rätt rimligt.

To each their own.

Ja, det är lite däråt jag lutar. Även eftersom jag känner att jag inte har tillräcklig kunskap för att kunna sikta in mig helt rätt i nedre prisklassen, så lägger hellre några hundralappar extra även om det då kanske blev overkill. Planerar att ha datorn i många år, så vill inte komma på om 2 år att jag hade behov av fler/snabbare portar t.ex.

Permalänk
Medlem

Har gjort misstaget att köpa billigaste, avskalade moderkort vid två tillfällen.. det gör jag aldrig om Man får vad man betalar för! Sist var det ett ASUS Prime Z690 som racklade deluxe.

Får fortfarande kalla kårar när man tänker på felande Intel NIC:s som det var mycket bekymmer med på "budget" moderkort för några år sen.

Det är inte värt att snåla på moderkort eller strömförsörjning! Får man problem är det ett rent helvete eftersom det ofta påverkar hela datorupplevelsen och kan vara störigt att felsöka.

MSI Tomahawk tycker jag hittat balansen mellan pris/funktioner

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

To each their own.

alla är vi olika där, när det kommer till funktioner och utgångar på Moderkortet. här köpte man ett för 10k, allt för jag ville få ut minst 4st M.2 enheter, samt kunna använda alla Sata Portar/platser och för man skulle kunna köra 2st grafikkort. där av och därför vart det för mig ett moderkort för 10k. håller med dig där, när det kommer till ljud koret, men inte om det där med styrkretsen och banor. alltså det sällan hänger inte ihop. för det gör det många gånger...

snobbig behöver man inte va för man lägger 10k på Moderkort. allt bero på ens ända mål ju...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

alla är vi olika där, när det kommer till funktioner och utgångar på Moderkortet. här köpte man ett för 10k, allt för jag ville få ut minst 4st M.2 enheter, samt kunna använda alla Sata Portar/platser och för man skulle kunna köra 2st grafikkort. där av och därför vart det för mig ett moderkort för 10k. håller med dig där, när det kommer till ljud koret, men inte om det där med styrkretsen och banor. alltså det sällan hänger inte ihop. för det gör det många gånger...

snobbig behöver man inte va för man lägger 10k på Moderkort. allt bero på ens ända mål ju...

Ja, nej, snobbig var väl kanske lite fel ord. Ber om ursäkt för den klumpiga formuleringen. Jag sammanfattade det nog bättre med sista raden ändå - to each their own.
Var och en får ju välja vad den värderar, och där är det många saker som spelar in. Alltifrån kronor och ören till vilka behov som finns och hur de kan fyllas av moderkortet. ^^

De riktigt påkostade moderkorten har ju PCIe-switchar (mmmm, jag minns de där NF200-bestyckade brädorna som hade PCIe-lanes utströsslade överallt ^^ dubbla NF200 så kunde du ha PCIe x16 överallt - visst fick de någonstans dela på tillgänglig bandbredd, men du kan ju verkligen distribuera den bra mycket mer lämpligt på ett sånt kort) som gör att du kan distribuera PCIe-lanes lite mer fritt, och då utnyttja dem bra mycket mer effektivt än på ett billigare kort, där du är mer låst till hur moderkortstillverkaren valt att slänga ut dem. Ibland blir ju då konsekvensen som du säger att man får kompromissa och stänga av PCIe-platser och/eller SATA-portar och/eller M.2-portar och/eller USB-portar.

Permalänk
Medlem

Jag köpte x870 godlike för sjuka pengar. Det är väldigt nice förutom att dynamic dashboarden startar om slumpmässigt. Har inte orkat rma ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brallan_86:

du menar Moderkort modell nu...?

Jag menar vad jag skrev. Ett moderkort som det finns gott om information om på nätet och youtube.
Det är riktigt tacksamt att kunna se en snutt på youtube där dom går igen bios osv.
En del moderkort går helt under radarn.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Senaste moderkortet jag köpte *nytt (2010) var ett Gigabyte GA-P55-USB3, det kostade dubbelt så mycket som billiga kort (typ, runt 900kr tror jag, billiga under 500) men var absolut ingen värsting, jag ville dock ha usb3 (inte standard då) , ide, och lite annat.

Har hållit fram till helgen som barnens speldator då något gick sönder. Om det var moderkort, gpu, scsi-kort, windows uppdateringen jag precis gjort, det vet jag inte. Inte lönt att lista ut nu. Moderkortet åker ner i förrådet.

Nu blir det rockad bland moderkorten, och mitt Asus p8z68-v med i7 2600k får åka in i barnens speldator istället. Det är köpt begagnat och jag är mycket nöjd med det, ett tidigare z77-kort throttlade min överklockning och kunde bara ta 2 RAM-stickor. (men det kortet fick jag gratis)

Och så måste jag "tyvärr" sätta in ett Asus B760 TUF Gaming i min egen dator, absolut ingen värsting men valt för att gå att köra MacOS på och inte vara för klent för 14600k. Vill inte ha kort med för få expansionsmöjligheter eftersom jag vill kunna koppla mer än 4 sata internt, och även någon idé-enhet kanske - så 1-2 pcie-platser går till det på sikt.

Kollade på lite billigare kort också, men korten runt 1000 var för klena, och jag hade satt en budget på 1500 (kollade inte ens på korten kring 2000)

*köpte alltså Asus TUF-GAMING - kortet idag, nytt. 15 år sedan jag köpte nytt så...orkade inte leta begagnat och det här blev inte så dyrt ändå.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

När jag köpte mitt så var intel wifi ett krav. Bara fungerat bättre än andra är min erfarenhet, speciellt ax200 har varit väldigt solid i alla dratorer jag använt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Beror ju helt och hållet på vad du ska ha burken till under dess livstid. Personligen hade jag kollat så den har 2.5Gbe Ethernet och tillräckligt med SSD-platser i alla fall, och hygglig strömförsörjning (inget extremt men).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Beror ju helt och hållet på vad du ska ha burken till under dess livstid. Personligen hade jag kollat så den har 2.5Gbe Ethernet och tillräckligt med SSD-platser i alla fall, och hygglig strömförsörjning (inget extremt men).

Jag pysslar endast med foto- och videoredigering. Inte professionellt, mer som glad amatör. Men vill ha en stabil burk som orkar med ganska krävande redigering och jag brukar behålla mina datorer i minst 6-8 år, så det får gärna vara kvalitetsprylar.
De sakerna du listar har jag med på min lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Har gjort misstaget att köpa billigaste, avskalade moderkort vid två tillfällen.. det gör jag aldrig om Man får vad man betalar för! Sist var det ett ASUS Prime Z690 som racklade deluxe.

Får fortfarande kalla kårar när man tänker på felande Intel NIC:s som det var mycket bekymmer med på "budget" moderkort för några år sen.

Det är inte värt att snåla på moderkort eller strömförsörjning! Får man problem är det ett rent helvete eftersom det ofta påverkar hela datorupplevelsen och kan vara störigt att felsöka.

MSI Tomahawk tycker jag hittat balansen mellan pris/funktioner

Ja, Tomahawken ligger helt klart på min "short list" just nu. Och den har fått sällskap av Asrock Z890 Nova Wifi, eftersom den är på rea just nu och därmed nästan i prisnivå med Tomahawken trots att det verkar vara ett mer påkostat kort.

Permalänk

Nu vet jag ju inte hur övrigt arbetsflöde ser ut, men om du t.ex. filmar direkt till diskar, eller tror att du kommer göra det i framtiden - då jade jag absolut velat ha så många snabba usb-portar som möjligt (helst usb 4/thunderbolt på iaf ett par portar). Sånt kostar tyvärr mögel dock. Ofta har ju de påkostade korten även det andra, som snabbt nätverk etc.
I just ditt fall hade jag lagt lite extra för ffa det där med i/o.

Jag jobbade länge med stillbild, och även med mkt mindre data så var det absolut värsta som fanns snålt tilltagen i/o. Man kommer in med flertalet fulla minneskort, som ska dubbelkopieras till både en nas och en portabel disk, och har bråttom... och så tvingas man använda en jädra usb2 pga fullt i allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Inet är ofta dyra på vissa moderkort har jag märkt.
Det som skiljer mellan olika moderkort är antal anslutningar och hastighet på dom anslutningarna. Dyrare moderkort kan ha mer påkostade komponenter för strömförsörjning och högre strömbudget, men för vanlig användning gör det kanske inte så stor skillnad.
Klyscha men kan ju vara bra att söka på "best motherboard features for video editing workstation" eller liknande. Mycket minne? Snabb lagring? Snabb nätverkskrets? Konfiguration av PCI-E lanes?

Inet brukar bara överlag oftast vara dyrare, men de är toptier också så....

Bäst att hålla utkik för deras streams, brukar ha pangdeals då

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se att de bantade ner features och ger oss tillbaka kortplatserna så en kan välja själv.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör