Blir inte klok på moderkort - hur viktigt är det med bra specs? (Z890)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag vill slå ett slag för att välja ett moderkort som är populärt för supporten det ger genom att du hittar info om det på nätet och youtube.
Det kan vara guld värt.

Jag har min beskärda del av moderkort som tex har en bios som ingen har brytt sig om att skriva om eller göra videos om.
Det är minst sagt enerverande när man vill in i bios o stöcka runt.

Moderkortstillverkarna själva tenderar också att prioritera populära modeller när det gäller BIOS-uppdateringar och buggfixar.

Skrivet av BiFuel:

Jag tänker 1 Tb för OS-enheten, sen har jag en 2 Tb som blir arbetsdisk till att börja med. Samsung 990 Pro.

Om du tror att du kommer bli begränsad av 4 M.2-platser kan det möjligen vara värt att överväga att köpa större SSD:er redan från början.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Saknar du m.2 platser på moderkortet slänger du iett pci-e kort med 4 platser. Ja, du tappar hastighet jämfört med dedikerad m.2, men du lär ju inte köra mer än två ssd samtidigt ändå. Så använd dessa för lagring och m.2 platserna för aktiv videoredigering.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

För mig har det alltid varit antal USB-A och även nuförtiden m.2 platser. Hamna att köpa dyrare moderkort på grund av att jag fyller usb-a portarna. Senaste moderkort jag köpte var ett Asus Prime TX, USB porten för bios uppdatering va ända som lämna tom och m.2 platserna blev fyllda utan ta bandbredd av grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Till TS, vad har du för dator idag?

Funderat kring att göra om den till en NAS, och bara ha M.2 i den nya? Eventuellt en extern Thunderbolt på sikt?
Jag menar bestämt att stoppa i mekaniska diskar i en ny dator är att handikappa din nya dator

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Funderat kring att göra om den till en NAS, och bara ha M.2 i den nya? Eventuellt en extern Thunderbolt på sikt?
Jag menar bestämt att stoppa i mekaniska diskar i en ny dator är att handikappa din nya dator

Sett det här flera gånger nu, och jag köper verkligen inte riktigt det resonemanget?

Tycker det är skitbekvämt att slippa ha en NAS med egen processor, egen PSU, egen nätverksanslutning och så vidare igång 24/7 och ändå ha en drös "bra att ha"-lagring i datorn. Jag använder inte de mekaniska diskarna (plural, RAID 1) i datorn till program som aktivt används eller deras frekventa lagring, utan mest lite mer långtidslagring av bilder, filmer, spel (installers till hela GOG-biblioteket sparat lokalt ex.) som jag använder med ojämna mellanrum.

NAS har jag till backuper och saker jag använder mer sällan än så.

Det är absolut inte för alla, och det är inte gratis att köra båda spåren (NAS+HDD-lagring i riggen), men jag värderar ändå bekvämligheten. Och det där med "handikappa din nya dator"... bara nej, det håller jag verkligen inte med om. Diskarna sitter monterade ljuddämpat, håller sig förhållandevis tysta och väl kylda - skulle väl vara att de ökar vikten på datorn lite och strömförbrukningen något, och ljudnivån litegrann. Men då kan vi lika gärna prata glasrutor och RGB (vikt respektive strömförbrukning) som att "handikappa" också. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag har en i7 8700K med 32 Gb RAM. Så den är fullt duglig och ja, tanken har slagit mig mer och mer att behålla flertalet snurrdiskar i den. Visst kan man väl bara koppla upp sig mot den via lan-kabel? Vill inte ha den uppkopplad mot nätet.

Det ökar mina valmöjligheter för chassi också, om jag inte behöver 4 st 3,5"-diskar.

Ett av de moderkort jag tittar på har dubbla lan-portar, skulle man då kunna koppla den ena mot gamla datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NcLr:

Saknar du m.2 platser på moderkortet slänger du iett pci-e kort med 4 platser. Ja, du tappar hastighet jämfört med dedikerad m.2, men du lär ju inte köra mer än två ssd samtidigt ändå. Så använd dessa för lagring och m.2 platserna för aktiv videoredigering.

Finns det PCIe-kort som klarar fyra M.2 på en x4 eller x8-port? De vanliga kör ju bifurcation och kräver i så fall en x16-port, vilket inte är praktiskt om man vill ha ett grafikkort. I praktiken så brukar två M.2 via PCIe vara max, men kräver oftast att man kör grafikkortet på x8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Har gjort misstaget att köpa billigaste, avskalade moderkort vid två tillfällen.. det gör jag aldrig om Man får vad man betalar för! Sist var det ett ASUS Prime Z690 som racklade deluxe.

Får fortfarande kalla kårar när man tänker på felande Intel NIC:s som det var mycket bekymmer med på "budget" moderkort för några år sen.

Det är inte värt att snåla på moderkort eller strömförsörjning! Får man problem är det ett rent helvete eftersom det ofta påverkar hela datorupplevelsen och kan vara störigt att felsöka.

MSI Tomahawk tycker jag hittat balansen mellan pris/funktioner

Jag kör fortfarande med mitt Asus Prime X370-kort från 2017 och har aldrig haft några problem med det. Det är inte mycket lull-lull på det, men det fungerar stabilt med en 5950X, 3600 MHz DDR4 och ett 9070 XT.

Det finns ofta vissa serier där specifika tillverkare haft problem. T.ex. har ASrock just nu problem med att deras moderkort bränner upp processorer på AM5, men på AM4 var de en av de bättre tillverkarna. Detta problem gäller även deras dyraste moderkort.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Jag har en i7 8700K med 32 Gb RAM. Så den är fullt duglig och ja, tanken har slagit mig mer och mer att behålla flertalet snurrdiskar i den. Visst kan man väl bara koppla upp sig mot den via lan-kabel? Vill inte ha den uppkopplad mot nätet.

Det ökar mina valmöjligheter för chassi också, om jag inte behöver 4 st 3,5"-diskar.

Ett av de moderkort jag tittar på har dubbla lan-portar, skulle man då kunna koppla den ena mot gamla datorn?

Absolut, sätt det andra interfacet på ett annat subnät så kan du ha ett "privat" nätverk bara mellan två burkar.
Typ den primära anslutningen mot router är 192.168.1.x på "huvuddatorn" och det andra 192.168.2.x, samma på den direktanslutna.

Har du hyggliga nätverksinterface (2.5, 5.0 eller 10.0) mellan de två burkarna så blir det ju som en DAS (Direct-Attached Storage).
Och dessutom behöver du då inte fylla huvuddatorn med diskar utan kan låta den andra sköta den kanske inte så hastighetskritiska lagringen och backuper.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Absolut, sätt det andra interfacet på ett annat subnät så kan du ha ett "privat" nätverk bara mellan två burkar.
Typ den primära anslutningen mot router är 192.168.1.x på "huvuddatorn" och det andra 192.168.2.x, samma på den direktanslutna.

Har du hyggliga nätverksinterface (2.5, 5.0 eller 10.0) mellan de två burkarna så blir det ju som en DAS (Direct-Attached Storage).
Och dessutom behöver du då inte fylla huvuddatorn med diskar utan kan låta den andra sköta den kanske inte så hastighetskritiska lagringen och backuper.

Låter kanon, så får det nog bli! Asrock Z890 Nova har 2,5 respektive 5 för de två lanportarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Finns det PCIe-kort som klarar fyra M.2 på en x4 eller x8-port? De vanliga kör ju bifurcation och kräver i så fall en x16-port, vilket inte är praktiskt om man vill ha ett grafikkort. I praktiken så brukar två M.2 via PCIe vara max, men kräver oftast att man kör grafikkortet på x8.

Tanken var mest att köra lagring på ssd på pci-kortet och använda m.2-slottarna att arbeta med. Sorry för otydligheten.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av BiFuel:

Hej!

Sitter och kliar mig i huvudet angående moderkort till nytt bygge. Har en U7 265K så det är Z890 som gäller. Ren arbetsstation för video- och fotoredigering.

Hade spanat på MSI Tomahawk Z890 men det ligger lite högt i pris för mig, 3990 kr på Inet (där jag helst handlar). Samtidigt har de ett Asrock Z890 Pro-A Wifi för typ 2300 kr (öppnad kartong). Vad tappar jag på att gå ner till mer eller mindre halva kostnaden? Sämre antal USB-portar mm på bakre IO har jag greppat men hur stor betydelse har resten? Skulle hellre lägga ett par tusen extra på grafikkortet (5070 Ti).

Har även tittat på Gigabyte z890 eagle wifi7 och liknande.

Generellt skulle jag tipsa om att googla olika chipsets i den plattform du siktar på.

Sedan är det väl; hastighet på Ethernet (use case för 2.5Gbit = ??), Wifi (givet för de flesta, men för min del kör jag ethernet så det behövs inte), Ljudkort, Inbyggd GPU (irrelevant för gamers), antal RAM platser, Bluetooth, USB C?, antal övriga USB portar, antal SATA platser, antal M.2 platser och hastighet på dessa, antal PCI express och hastighet på dessa.

För min del brukar det räcka med mATX kort för typ 100 euro

Permalänk
Medlem

Brukar gå att hitta vettiga charts för brädorna.
Finns alltid folk som gjort fina excel-listor med all relevant info.

Jag sållade så sist jag handlade bräda och kommer absolut göra samma nästa gång, det och vettiga reviews.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Det som fick avgöra i mitt senaste sffpc bygge var antalet m.2 platser och då jag valde att ge mig på intel med 265k var valet av itx kort med många m.2 få. Egentligen bara ett val och det blev msi z890i edge ti då den har plats för fyra m.2. Dyrt men fick vara värt det och jag kan ha det länge.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag menar vad jag skrev. Ett moderkort som det finns gott om information om på nätet och youtube.
Det är riktigt tacksamt att kunna se en snutt på youtube där dom går igen bios osv.
En del moderkort går helt under radarn.

så kan man se på det hela med, om man vill.
men så många UEFI, har inte en tillverkar av moderkort. dom flesta är väldigt lika varandra i UEFI, om det är samma tillverkare ju.
men men när det kommer till olika modeller, kan jag hålla med dig om Youtube, kan ta fram modeller man inte tänkt på eller vet av och även tillverkare av moderkort. så länge det inte är dom större youtube kanaleran, för då blir det mycket samma av och om allt hela tiden och igen å igen... =/

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Ja, nej, snobbig var väl kanske lite fel ord. Ber om ursäkt för den klumpiga formuleringen. Jag sammanfattade det nog bättre med sista raden ändå - to each their own.
Var och en får ju välja vad den värderar, och där är det många saker som spelar in. Alltifrån kronor och ören till vilka behov som finns och hur de kan fyllas av moderkortet. ^^

De riktigt påkostade moderkorten har ju PCIe-switchar (mmmm, jag minns de där NF200-bestyckade brädorna som hade PCIe-lanes utströsslade överallt ^^ dubbla NF200 så kunde du ha PCIe x16 överallt - visst fick de någonstans dela på tillgänglig bandbredd, men du kan ju verkligen distribuera den bra mycket mer lämpligt på ett sånt kort) som gör att du kan distribuera PCIe-lanes lite mer fritt, och då utnyttja dem bra mycket mer effektivt än på ett billigare kort, där du är mer låst till hur moderkortstillverkaren valt att slänga ut dem. Ibland blir ju då konsekvensen som du säger att man får kompromissa och stänga av PCIe-platser och/eller SATA-portar och/eller M.2-portar och/eller USB-portar.

det är lugnt, alla kan välja fel ordval med ibland.
man mins det goda tiden, som du dra upp med PCIe-swishar och så vidare.
så sant som du säger det och mycket det man med mera med.

Visa signatur

Chassi: In Win Gnone, GPU1: Gainward RTX 3080 GS Gpu 2: gigabyte 1080 ti OC HDD/SDD: Samsung 970 EVO Plus 2TB, samsung evo 1tb, samsung 970 pro 512gb, 2st Kingstone Fury Renegade 2TB, 5st 2TB, optisk läsare: Asus Blue ray brunner Ram: Team Group 64GB CL16 3200hz, Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Extreme, CPU: AMD Ryzen 9 5950X, CPU Kylare: ek-aio elite 360 d-rgb, PSU: silverstone 1500w 80c guld ( Im Music Producer. Vibrations Is God Sound )