Har en videokamera med små DVD-skivor som jag vill konvertera digitalt

Permalänk
Medlem

Har en videokamera med små DVD-skivor som jag vill konvertera digitalt

Hittade i byrån att jag har en videokamera man kunde filma med små DVD-skivor. Jag vill överföra dem här filmerna på DVD:n till datorn men hur vet jag inte. Jag kan skicka bild på kameran om ni kan identifiera vad för kabel det är som behövs från kameran till datorn?

Permalänk
Medlem

Det är nog enklare att identifera kabeln om dun visar bild på modellen du har än tvärtom att någon ska gissa sig till rätt modell och ge förslag utifrån det.

Permalänk
Medlem

Kan det vara nån slags firewire variant? Vad heter kameran?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 13 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

Hittade i byrån att jag har en videokamera man kunde filma med små DVD-skivor. Jag vill överföra dem här filmerna på DVD:n till datorn men hur vet jag inte. Jag kan skicka bild på kameran om ni kan identifiera vad för kabel det är som behövs från kameran till datorn?<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker att det ser ut som Sonys specialanslutning för kompositvideo.

Jag tror inte kabeln finns att köpa längre.

Om den är inspelat på en mini-DVD skiva så har väl de flesta DVD-spelare för datorer stöd för det? (den lilla fördjupningen i släden) och filerna borde bara vara att kopiera över. Minns dock inte vilket format/kodning videon är i men sannolikt lite beroende på kamerans ålder, mpeg2 eller avchd i en mp4-kontainer.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Jag tycker att det ser ut som Sonys specialanslutning för kompositvideo.
https://knytpunkt.com/mediapi/bilder/Sony_Handycam_TV-kabel_002.jpg

Jag tror inte kabeln finns att köpa längre.

Om den är inspelat på en mini-DVD skiva så har väl de flesta DVD-spelare för datorer stöd för det? (den lilla fördjupningen i släden) och filerna borde bara vara att kopiera över. Minns dock inte vilket format/kodning videon är i men sannolikt lite beroende på kamerans ålder, mpeg2 eller avchd i en mp4-kontainer.

Det är en Sony.

Problemet är att jag inte har en datorn med CD eller DVD ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Kan det vara nån slags firewire variant? Vad heter kameran?

Står Sony på kameran

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog enklast att läsa av skivorna i en dvdspelare i datorn än att leta reda på nån specialkabel.
Det enda som kan "bråka" är att skivorna kanske inte är fixerade eller UDF och då brukar de inte kunna läsas direkt av uppspelningsprogram men brukar fungera i brännarprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

Står Sony på kameran

Jo, det fattar jag. Dom har väl gjort typ 500 olika kameror. Det var modellen jag var ute efter, inte varumärket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

Det är en Sony.

Problemet är att jag inte har en datorn med CD eller DVD ingång.

Nu var det några år sedan jag höll på med den typen av videokameror, men Sony-kameror från den här tiden brukar ha tre olika anslutningar på lite olika ställen, kompositutgången som du visade här, en USB och en Firewire utgång.
Hittar du USB-utgången på kameran kan du föra över videon den vägen via någon typ av capture-program.

En smidigare, men kanske något dyrare lösning är att låna eller köpa en begagnad intern eller extern DVD enhet, t.ex. en sådan här: Extern DVD

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog enklast att läsa av skivorna i en dvdspelare i datorn än att leta reda på nån specialkabel.
Det enda som kan "bråka" är att skivorna kanske inte är fixerade eller UDF och då brukar de inte kunna läsas direkt av uppspelningsprogram men brukar fungera i brännarprogram.

Jo men har inte dator med cd spelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jo, det fattar jag. Dom har väl gjort typ 500 olika kameror. Det var modellen jag var ute efter, inte varumärket

Sony har gjort över 297 olika modeller av kameror. Ska titta sen imorgon vilken modell det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan_G3:

Nu var det några år sedan jag höll på med den typen av videokameror, men Sony-kameror från den här tiden brukar ha tre olika anslutningar på lite olika ställen, kompositutgången som du visade här, en USB och en Firewire utgång.
Hittar du USB-utgången på kameran kan du föra över videon den vägen via någon typ av capture-program.

En smidigare, men kanske något dyrare lösning är att låna eller köpa en begagnad intern eller extern DVD enhet, t.ex. en sådan här: Extern DVD

Ska titta på utgångarna imorgon men jag är säker på att den inte har en USB utgång.

Om jag köper en DVD spelare. Vad ska jag göra sen då? Vart ska jag koppla den till, TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

Ska titta på utgångarna imorgon men jag är säker på att den inte har en USB utgång.

Om jag köper en DVD spelare. Vad ska jag göra sen då? Vart ska jag koppla den till, TV?

Koppla DVD-spelaren/brännaren till en USB-port på datorn och lägg i mini-DVD skivan.
Troligtvis, beroende på operativsystem, ser du nu DVD:n som en enhet i utforskaren.
Flytta videofilerna till datorns lagringsenhet via utforskaren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om det går att läsa skivan, men inte "hittar" några filmer kan det vara, som nämnts ovan nånstans, att skivan inte är "stängd" på rätt sätt. Jag vill minnas att jag nån gång lyckats plocka ut sådana filmer med programmet DVD Shrink.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Håll i dig nu! Modellen är så mycket som DCR-DVD202E. Nu ska du hjälpa mig med allt om hur jag kan överföra filmerna från dvd-skivan till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Om det går att läsa skivan, men inte "hittar" några filmer kan det vara, som nämnts ovan nånstans, att skivan inte är "stängd" på rätt sätt. Jag vill minnas att jag nån gång lyckats plocka ut sådana filmer med programmet DVD Shrink.

Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

https://en.wikipedia.org/wiki/Finalize_(optical_discs)

(Inte bästa artikeln, men poängen framgår väl.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tikataka:

Håll i dig nu! Modellen är så mycket som DCR-DVD202E. Nu ska du hjälpa mig med allt om hur jag kan överföra filmerna från dvd-skivan till datorn.

https://amzn.eu/d/bTncdBh

Här har du kabeln. Sen behöver du nån form av capturesladd, typ Elgato som får in bilden/ljudet i datorn via usb. Denna är billig men vet inte hur bra den är: https://amzn.eu/d/gP3l29l

Om du inte har nån dvd läsare som skrivits om tidigare i tråden förståss.

Visa signatur