Muskampen 2025: Segraren korad!

Spotify lanserar lossless-ljud - men drömläget kräver kabel

Permalänk
Medlem

Är det överhuvudtaget någon som fått detta påslaget ännu :/ ser funktionen varken på mina datorer eller mobila enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Sorry jag borde varit tydligt att jag menade i hörlursväg. Ska man gå högtalarvägen så behöver man gå högre, men ett par DIY MEH-horn, subbar, MiniDSP och några TPA3255-baserad förstärkare och du kan nog komma in med ett riktigt bra högtalarsystem under 15-20kkr om du verkligen vill. Färdiga högtalare som t ex AsciLab F6B kommer man annars också väldigt långt med. Men ja det går på betydligt mer en en femhunka ändå

Tack för svaret. Det kanske var underförstått att det var hörlurar du menade.

När det gäller högtalare och slutsteg så är jag nöjd med det jag har. Jag har haft samma uppsättning i närmare 20 år.

Permalänk
Skrivet av Jaw_B:

Är det överhuvudtaget någon som fått detta påslaget ännu :/ ser funktionen varken på mina datorer eller mobila enheter.

Nä… jag har i varje fall inte fått det än. Har läst att användare i USA, UK och Nederländerna fått det aktiverat. Enligt Spotify ska det rullas ut successivt under september och oktober.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Du berättade vilka hörlurar, men inget annat. Så vi kanske måste fråga fler ggr för att få reda på något mer...

Vad EQar du med utan att påverka signalen negativt?

Tyckte väl egentligen det räckte efter att jag skrivit tidigare att så gott som alla DACs idag är helt transparenta Enda anledningen till att jag kör en USB-dongle istället för 3.5mm-utgången på min telefon är för att få ännu mer uteffekt, och iofs för att den jag kör nu (JCally JM20 Pro) också har inbyggd PEQ så jag slipper ha extra mjukvara för det. Men kör jag mjukvara så är det PowerAmpEQ på Android eller Equalizer APO, båda påverkar signalen positivt (eftersom EQ i sig är mycket positivt)

Skrivet av ztenlund:

Knappast, den grupp du påstår mäter består till en överväldigande majoritet av sådana som läser om ett begränsat antal mätningar som andra har gjort, med eller utan att veta vad de håller på med, och använder dessa för att sedan slå de som inte mäter (sic!) i huvudet i forumtrådar o dyl.

Jasså har du någon data på det här påståendet eller använder du detta för att slå de som mäter i huvudet i forumtrådar o dyl?

Skrivet av joakim99:

Tack för svaret. Det kanske var underförstått att det var hörlurar du menade.

När det gäller högtalare och slutsteg så är jag nöjd med det jag har. Jag har haft samma uppsättning i närmare 20 år.

Kanske kanske inte var underförstått, men tåls uppenbarligen att förtydligas!

Vad för högtalare oh slutsteg har du då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Tyckte väl egentligen det räckte efter att jag skrivit tidigare att så gott som alla DACs idag är helt transparenta Enda anledningen till att jag kör en USB-dongle istället för 3.5mm-utgången på min telefon är för att få ännu mer uteffekt, och iofs för att den jag kör nu (JCally JM20 Pro) också har inbyggd PEQ så jag slipper ha extra mjukvara för det. Men kör jag mjukvara så är det PowerAmpEQ på Android eller Equalizer APO, båda påverkar signalen positivt (eftersom EQ i sig är mycket positivt)

Jasså har du någon data på det här påståendet eller använder du detta för att slå de som mäter i huvudet i forumtrådar o dyl?

Kanske kanske inte var underförstått, men tåls uppenbarligen att förtydligas!

På vilket sätt menar du att eq skulle vara positivt för signalen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

B&W N802 + Bryston 4B-SST.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

På vilket sätt menar du att eq skulle vara positivt för signalen?

För att den kan korrigera för objektiva fel i frekvensgången och/eller göra ändringar som är subjektivt najsa. Själv gillar jag att pusha upp djupbasen några decibel och övre basen/nedre mellanregistret ner några.

Skrivet av joakim99:

B&W N802 + Bryston 4B-SST.

Fläskiga högtalare! Alltid gillat looken på dom, även fast jag aldrig hört dom själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fläskiga högtalare! Alltid gillat looken på dom, även fast jag aldrig hört dom själv.

De är väldigt välbyggda och jag tycker om både ljudet och utseendet på dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Borde inte vara några problem att köra den kvalitén via blåtand om man kör t.ex. LDAC? Kan dock kräva att man har developer mode i Android för att sätta vissa inställningar annars börjar den komprimera "vid behov". Men sitt still nära din telefon o det brukar inte vara några problem.

LDAC eller AptX osv är väll egentligen inte en del av Blåtand utan mer angränsande påbyggnader som enbart har stöd i viss hårdvara eller från vissa tillverkare.

Det är naturligtvis trådlöst oavsett, men antar att streamingtjänster helt enkelt gör det enklare för sig med friskrivning av funktionen om användaren inte har en produkt med rätt chip, från rätt tillverkare, kopplade till rätt lutar där samma sak också måste stämma. Kablar trasslar inte till det på samma sätt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Felaktig fråga givet vad jag skrev. Givet att du svarar på inlägget på detta vis, även fast jag vare sig citerade eller pekade ut dig, så får jag anta att du känner dig träffad. Då är det väl bara att du statistiskt signifikant påvisar närvaron av dina egna mätningar? Av det jag skrev följer uppenbart att det inte duger att hänvisa till t ex Amirs mätningar på ASR för att hävda att produkt X levererar "referensljud".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Knappast, den grupp du påstår mäter består till en överväldigande majoritet av sådana som läser om ett begränsat antal mätningar som andra har gjort, med eller utan att veta vad de håller på med, och använder dessa för att sedan slå de som inte mäter (sic!) i huvudet i forumtrådar o dyl.

Säkert är det så, det ändrar ju dock inte på att mätningarna visar vad de visar.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

LDAC eller AptX osv är väll egentligen inte en del av Blåtand utan mer angränsande påbyggnader som enbart har stöd i viss hårdvara eller från vissa tillverkare.

Det är naturligtvis trådlöst oavsett, men antar att streamingtjänster helt enkelt gör det enklare för sig med friskrivning av funktionen om användaren inte har en produkt med rätt chip, från rätt tillverkare, kopplade till rätt lutar där samma sak också måste stämma. Kablar trasslar inte till det på samma sätt.

Så är det och BT inkluderade väl bara SBC tills 5.2 då LC3 dök upp. Annat är påbyggnader som kan kräva varierande grader av licensiering på ena eller båda sidor.

Oavsett vilken kodning ljudet överförs med så innehåller den här typen av diskussioner påfallande sällan en observation kring att det knappast blir bättre av att stapla två olika sorters förstörande komprimeringar på varandra, vilket det ju blir när man kör förstörande komprimering i strömningstjänsterna och sedan trycker ut det via A2DP.

En av de stora fördelarna med kabel är förstås annars att man kör vinkelkap i BT-fördröjningen. Tyvärr kan man drabbas av fysiskt kabeltrassel istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Felaktig fråga givet vad jag skrev. Givet att du svarar på inlägget på detta vis, även fast jag vare sig citerade eller pekade ut dig, så får jag anta att du känner dig träffad. Då är det väl bara att du statistiskt signifikant påvisar närvaron av dina egna mätningar? Av det jag skrev följer uppenbart att det inte duger att hänvisa till t ex Amirs mätningar på ASR för att hävda att produkt X levererar "referensljud".

Jag var smått sarkastisk i det jag skrev eftersom du skrev det du skrev på ett lagom förlöjligande sätt som om att mätningar inte skulle vara något att ha, nåt som du bekräftar nu. För när det gäller elektronik och saker som hörlurar så visar Amirs, Erins osv mätningar exakt det dom ska visa vilket är ett oerhört stort värde för _alla_ som har nåt slags ljudintresse. När det kommer till högtalare i rum så är det desto viktigare att mäta själv dock, framför allt om man vill ha korrekt bas, men fortfarande så är standardiserade mätningar av andra fortfarande av stort intresse.

Dock oklart om den här offtopic-diskussionen är värd att ha här då den här tråden är om Spotifys lossless-ljud som jag redan skrivit spaltvis med om varför det inte kommer ge någon faktiskt ljudlig skillnad, utan att det som vanligt handlar om marknadsföring.

Permalänk
Medlem

headfonia är en adress, som jag antar de flesta här känner till, just nu passade den bra, de här med ljud är en sån jävla värld, att när man väl ger sig in i hifi å har ett enormt musikintresse, så förstår man att allt handlar inte om tekniska formaliteter, som vissa fyrkanter här vill framstå det som. Det handlar om anpassningar av hårdvara, å vad ditt öra gillsr. Sen kan man bara säga, komprimerad musik, det vill vi inte ha, för så mycket nyanser kan vi missa. Det är lite som nilecity säger, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, man måste testa sig fram å inte låsa sig vid att märka ord å bete sig som en idiot på ett forum, de räcker å vara en nörd å dela med sig av vad ditt öra gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

BT är bara ett protokoll för att för över data, inget annat. Sen kodas datan på olika sätt beroende på vad som ska göras med den. Film kodas som avi o mpg, bild som jpeg o gif och musik som aptX. Till exempel (finns hundratals varianter). Och precis som bilder så har olika kodningar olika storlek och kvalité.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

headfonia är en adress, som jag antar de flesta här känner till, just nu passade den bra, de här med ljud är en sån jävla värld, att när man väl ger sig in i hifi å har ett enormt musikintresse, så förstår man att allt handlar inte om tekniska formaliteter, som vissa fyrkanter här vill framstå det som. Det handlar om anpassningar av hårdvara, å vad ditt öra gillsr. Sen kan man bara säga, komprimerad musik, det vill vi inte ha, för så mycket nyanser kan vi missa. Det är lite som nilecity säger, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, man måste testa sig fram å inte låsa sig vid att märka ord å bete sig som en idiot på ett forum, de räcker å vara en nörd å dela med sig av vad ditt öra gillar.

Headfonia har jag aldrig hört talas om tidigare, men review utan mätningar är bara fluff så det är ingen sidan jag kommer gå in på igen.
Men subjektivtet finns garanterat och är viktig, men att kunna koppla den till objektiv data är verkligen guld och kan definitivt ge dig genvägar till det perfekta ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Nope, däremot ett glatt "kommer snart, vi säger till då"-meddelande. Ett announcement announcement.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Nej, argumentet är ju att 16/44.1 räcker för allt man kan höra. Då spelar förstås inte utrustningen någon roll.
Det är alltså de fysiologiska begränsningarna i människan som det handlar om.

” Sony vice-president Norio Ohga suggested extending the capacity to 74 minutes and 33 seconds[19] to accommodate the recording of Wilhelm Furtwängler conducting Ludwig van Beethoven's Ninth Symphony at the 1951 Bayreuth Festival”
På den tiden fanns inga blå laserdioder, så för att få plats på en 120mm skiva fick det bli 16 bitar och 44,1 kHz samplingsfrekvens.
Inte för att det lät bäst utan för att de tekniska begränsningarna tvingade fram det. (Philips ville ha 14 bitar)
Jämför tex med SA-CD (4,7 Gb) som också har en diameter på 120mm men har en blå laser med CD 700Mb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

” Sony vice-president Norio Ohga suggested extending the capacity to 74 minutes and 33 seconds[19] to accommodate the recording of Wilhelm Furtwängler conducting Ludwig van Beethoven's Ninth Symphony at the 1951 Bayreuth Festival”
På den tiden fanns inga blå laserdioder, så för att få plats på en 120mm skiva fick det bli 16 bitar och 44,1 kHz samplingsfrekvens.
Inte för att det lät bäst utan för att de tekniska begränsningarna tvingade fram det. (Philips ville ha 14 bitar)
Jämför tex med SA-CD (4,7 Gb) som också har en diameter på 120mm men har en blå laser med CD 700Mb

Försökte kolla upp på Wikipedia varför den fysiska storleken var satt innan kapaciteten och där står:

Citat:

The official Philips history says the capacity was specified by Sony executive Norio Ohga to be able to contain the entirety of Beethoven's Ninth Symphony on one disc. According to Philips chief engineer Kees Immink, this is a myth, as the EFM code format had not yet been decided in December 1979, when the 120 mm size was adopted. The adoption of EFM in June 1980 allowed 30 percent more playing time that would have resulted in 97 minutes for 120 mm diameter or 74 minutes for a disc as small as 100 millimetres (3.9 in). Instead, the information density was lowered by 30 percent to keep the playing time at 74 minutes.

Men oavsett varför de valde 16/44.1 för CD så är det fortfarande något som är bra. Speciellt 44.1 kHz ser jag inga direkta argument alls för att överstiga på konsumentsidan, förutom 48 kHz då som andra format kör, som i stort sett är likvärdigt. Ingen människa tjänar på att ha ultraljud med i inspelningarna, och det finns argument för varför det är lite sämre. Sen måste ju hela inspelningsprocessen, produktion, mixning, mastering osv ändras för att ta hänsyn till det så att man inte råkar filtrera bort saker vid 30 kHz som ingen ändå hör.

Det finns väl argument för att ha mer än 16-bit, men jag har svårt att se rimligheten i det också. Noise floor med dither är väl så lågt att det inte bör höras sådant brus (quantization noise) även om man sitter i ett rätt tyst rum med volym inställd så att höga ljud i inspelningen är obekvämt höga (säg typ 110-120 dB), eller?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Om du börjar argumentera emot blindtest så underminerar DU din egen trovärdighet, med råge. Om någon påstår att dom hör nånting som rent objektivt inte bör finnas så ligger bevisbördan på dig.
Jag ser oavsett inte varför man ska använda mer bandbredd och diskutrymme än vad som faktiskt behövs. Dessutom lyssnar jag mycket på min telefon där jag har både begränsad mängd data och långt ifrån oändligt med utrymme. Därför kör jag fortfrande lokalt MP3 samt att jag aldrig kommer streama lossless. Det finns helt enkelt ingen som helst anledning att göra det.

Nej, låga samplingfrekvenser kan utan problem sätta timing mellan samples. Fasdist är inte hörbart.
Ta en tit på den här förresten, den har länkats tidigare men tåls att länka igen:
https://www.youtube.com/watch?v=UqiBJbREUgU

Mja, anedkdot fortfarande då med div felmarginaler.
Du får tänka på att Amir på ASR bedömmer på ett väldigt tekniskt plan, medans hörbarhetsgränserna ligger LÅNGT under vad många DACs testar. https://klippel.de har ett disttest där jag har för mig om att den genomsnittliga gränsen för dist ligger på runt -20dB, medans den där Mojon har en SINAD (brus och dist kombinerat) på runt -100dB. Det finns för övrigt DACs från 80-talet som mäter upp nästan lika bra, så för att citera folk på ASR; "DACs är ett löst problem".

Även med DAC:en i hörlursuttaget på en MacBook från 2018 alltså? Okej, då måste det väl varit placebo då. Men en förvånansvärt tydlig placebo. Som jag som sagt inte fattar varför hjärnan ”fick för sig” då jag inte hade någon (i alla fall medveten) bias.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Gör Spotify återigen samma fula bondfångartrick på repris när de utlovar lossless inom en snar framtid? Det hände 2021 och rann ut i sanden då. Läste nyss ett inlägg i ett annat forum där en svensk betatestare under söndagen fått en uppdatering men utan något tillgängligt lossless.

Permalänk
Skrivet av demento:

Gör Spotify återigen samma fula bondfångartrick på repris när de utlovar lossless inom en snar framtid? Det hände 2021 och rann ut i sanden då. Läste nyss ett inlägg i ett annat forum där en svensk betatestare under söndagen fått en uppdatering men utan något tillgängligt lossless.

Flera konton i USA, Nederländerna mm. har fått det aktiverat. Det ska rullas ut under september och oktober. Misstänker att de inte har kapacitet att slå på det för alla på en och samma gång

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på området men i min mening så är det ju överlag bara bra att möjligheten finns och det bör vara en improvment för de flesta, åtminstående de med Android lurar.

Jag gjorde NPR test med att par Sonas Ace över en Snapdragon x maskin med Windows och kunde plocka ut alla Loseeless streams. Det bör inte vara möjligt om man anser att källan inte spelar någon roll om man lyssnar över Bluetooth. Som jag förstår så skickar windows bara ut AAC även om hårdvaran i detta fallet stöder bättre codes(Snapdragon X Surface Laptop 7).

I min mening visar det på att även om du får en compressed stream så spelar källmaterialet roll och att källan är av bra kvalitet har betydelse även om du lyssnar på en AAC stream i slutändan. Det kan ju vara så att NPR komprimerade versioner inte var speciellt optimerade, men att behöva komprimera en andra gång på en källa som redan är komprimerade kommer alltid tappa mer kvalitet än om det bara behövdes göra en gång, speciellt med realtime encoders på telefon/dator

Med det sagt, så man räkna med att Spotify egna komprimerade versioner är av mycket bättre kvalitet än vad någon realtime encoder kan lyckas med, så att om man lyssnar på en Apple lur och får en optimerad aac version, som kan skicka den som den är till hörlurarna utan att behöva decodas/encodas igen, kan säkert låta bättre än om man gjorde det i realtime från en Lossless version.

Fast för alla de med Android telefoner och hörlurar som stöder något bättre än AAC som Aptx HD/Lossless or LDAC bör får en bättre upplevelse när källan är Spotifys lossless än en redan komprimerad version som sedan måste realtime komprimeras igen till en an annan bluetooth codec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tojt:

Jag gjorde NPR test med att par Sonas Ace över en Snapdragon x maskin med Windows och kunde plocka ut alla Loseeless streams. Det bör inte vara möjligt om man anser att källan inte spelar någon roll om man lyssnar över Bluetooth. Som jag förstår så skickar windows bara ut AAC även om hårdvaran i detta fallet stöder bättre codes(Snapdragon X Surface Laptop 7).

Min bärbara Win 10-dator (Win11-kompatibel) med Intel skickar "standard"-AptX. Windows redogör inte för vad det håller på med, men appen till Momentum 4 visar aktuell ljudström, så det går att se om man är ansluten till telefonen e dyl samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag var smått sarkastisk i det jag skrev eftersom du skrev det du skrev på ett lagom förlöjligande sätt som om att mätningar inte skulle vara något att ha, nåt som du bekräftar nu. För när det gäller elektronik och saker som hörlurar så visar Amirs, Erins osv mätningar exakt det dom ska visa vilket är ett oerhört stort värde för _alla_ som har nåt slags ljudintresse. När det kommer till högtalare i rum så är det desto viktigare att mäta själv dock, framför allt om man vill ha korrekt bas, men fortfarande så är standardiserade mätningar av andra fortfarande av stort intresse.

Dock oklart om den här offtopic-diskussionen är värd att ha här då den här tråden är om Spotifys lossless-ljud som jag redan skrivit spaltvis med om varför det inte kommer ge någon faktiskt ljudlig skillnad, utan att det som vanligt handlar om marknadsföring.

Nu hittar du på igen. Jag har inte skrivit något överhuvudtaget om huruvida mätningar är användbara eller inte*. Det saken gällde var de två grupper som inlägget jag ursprungligen svarade på delade in "audiofiler" i och att de som påstods mäta mest bestod av folk som inte alls mäter. Dina svar underbygger snarast det jag skrev.

*Det hela blir dessutom rätt ironiskt eftersom jag alldeles nyligen satt och tittade på ett hyfsat antal mätningar av "over-ear" hörlurar. Ett område där det handlar en del om att välja vilken sorts gift man vill ha och kan acceptera. Något trängande behov av att börja kriga med andra och tala om att de har fel och inbillar sig med anledning av detta har jag dock inte känt.

Ett "det"-->de
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristoteles:

Flera konton i USA, Nederländerna mm. har fått det aktiverat.

Typ 14 stycken menar du?

Permalänk

Hur fungerar detta egentligen praktiskt? Finns alla låter lossless i deras databas , men dom har aldrig aktiverat detta föräns nu eller hur ska man förklara..

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Hur fungerar detta egentligen praktiskt? Finns alla låter lossless i deras databas , men dom har aldrig aktiverat detta föräns nu eller hur ska man förklara..

Leveransformatet till Spotify är förlustfritt och det har det varit länge, men om det var det ända från början vågar jag inte säga. Det är dock rätt troligt. I och med att Spotify använder mer än ett filformat och flera bithastigheter så behövs det något att koda detta ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

Jag har inte diskuterat några tekniska aspekter förutom att musik med högre dynamik gynnas av högre kvalitet.

Det spelar väldigt stor roll vad man spelar genom, som jag skrev. Det är väl av den anledningen folk inte hör någon skillnad?

Poängen var väl att 16 bitar räcker gott och väl för den dynamik som vi ens kan höra.
som referens.
CD formatet med 16 bit 44 kHz kan återge frekvenser upp till 20 000 kHz vilket är gränsen för vad en människa kan höra. (Man har lämnat lite "tomrum" överst för att få plats för filter.) De flesta vuxna människor över 20 hör inte ens upp till 20 kHz.
Vad gäller dynamiken så klarar den med shaped dither att återge ett dynamikomfång på 120 dB. Om man inte utnyttjar Shaped Dither så klarar formatet ca 100 dB

Det maximala omfånget för det mänskliga örat är 120 dB. Det sträcker sig från det tystaste vi ens kan uppfatta med perfekt hörsel till den nivå när vi får omedelbara hörselskador.
Men vi kan inte samtidigt höra hela det omfånget. För att vi ska ha en chans att höra 0dB måste vi vara i ett helt tyst rum pga att örat anpassar sig efter omgivande ljud nivå. Har du spelat hög musik så kommer det att ta en stund innan du kan höra ett ljud på 0dB. Förutsatt att du har perfekt hörsel.

En relativt högljudd nattklubb kan köra ca 100 dB ungefär sen börjar folk få hörselskador alldeles för fort.
En modern kyl avger ungefär 40 dB.
Dvs ett dynamikomfång på 60 dB motsvarar att du skall stå på dansgolvet i nattklubben och samtidigt störa dig på att kylen surrar.
Jag har svårt att se att du egentligen behöver mer än det dynamikomfånget i praktiken.

Förutsatt att du har utrustning som korrekt återger ljudet såklart.
Dvs 16 bit klarar ett dynamikomfång som är dubbelt mot vad som är onödigt mycket. Det ger rätt mycket "headroom".

Att gå upp till högre bitdjup för att ytterligare öka omfånget innebär bara att man ännu mer överskrider örats förmåga.
Detsamma med samplingsfrekvensen. 44 kHz räcker för de allra bästa öronen.

Sedan återstår frågan om komprimeringen.
Lossy komprimering lämnar komprimeringsartefakter eftersom den "Slänger" en del information. Det är välkänt.
Frågan är då när dessa artefakter blir så små att de inte går att höra.

För många personer så går den gränsen redan vid 128kBit mp3. Redan där är det många som inte hör skillnad.
Men många personer som är intresserade av ljud och som lyssnar på ett annat sätt hör artefakterna vid betydligt högre bitrate.
Vid 192kbit mp3 är det ännu färre som hör skillnad. Och när man når 320 kBit är det ytterst få som kan höra skillnad ens om dom lyssnar fokuserat.
Men för att kunna höra skillnad på det så krävs det också att du faktiskt har ett tyst rum utan störande ljud och en bra anläggning.

Tänker du dig att du lyssnar i bilen exempelvis. Då har vi vare sig fokus över för att kunna lyssna fokuserat samtidigt som du har enorma mängder bakgrundsljud som stör. Det ska mycket till för att ens ett fåtal ska kunna höra skillnad redan på 128 kBit mp3 i en bil under färd.
I ett vardagsrum hemma är det nog flera som kan höra skillnad men redan vid 320 kbit så är artefakterna så svaga att ytterst få har ett vardagsrum där det är tillräckligt bra akustik och låga störande ljud för att kunna höra skillnaden.

Men för dom som faktiskt inreder ett rum hemma specifikt för att lyssna på musik, lägger ner massor med pengar på en bra anläggning och som lyssnar fokuserat så är det säkerligen av värde med lossless då det inte lämnar några artefakter.
Men det bygger också då på att dom inte lyssnar genom spotifyklienten som i sig sabbar ljudet enligt många källor.

Dvs ifråga om Spotify (och troligen andra streamintjänster också) så är lossless rätt mycket av snakeoil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sba74:

En relativt högljudd nattklubb kan köra ca 100 dB ungefär sen börjar folk få hörselskador alldeles för fort.

Diskussionen har gått runt flera varv nu och upprepar sig bara, men detta är ett i sammanhanget faktamässigt direkt felaktigt påstående. Socialstyrelsens regler tillåter 100 dB(A) ekvivalentnivå och 115 dB(A) toppnivå när det är över 13 år. Med barn är det 97 dB(A) och 110 dB(A). I det här sammanhanget är det förstås toppvärdet som är det relevanta om man nu ska använda klubbar, konserter o dyl som något slags argument. Värdena förutsätter förstås även att reglerna följs, vilket föga förvånande inte alltid har varit fallet. A-vägning innebär också att lägre frekvenser delvis skärs bort, så det kan mäta högre med t ex C-vägning.

Tillägg: Om evenamnget riktas specifikt till barn ligger det en rekommendation på max 90 dB(A) ekivvalentnivå, men det spelar ingen roll i det här sammanhanget.