Spotify lanserar lossless-ljud - men drömläget kräver kabel

Permalänk
Medlem

Har man en iphone spelar det väl ingen roll eftersom deras blåtand har max 320kpbs ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zulgf:

Har man en iphone spelar det väl ingen roll eftersom deras blåtand har max 320kpbs ?

Har du läst artikeln? Där står det att lossless endast stöds om man använder kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Hahahaha 96kHz, lovar att de flesta som anser sig behöva det har sin hörselgräns vid runt 10kHz i praktiken!

Nu är jag ingen expert på ljudformat, men handlar inte 96kHz (och högre) snarare att du kan skicka ut olika ljudvågor över flera kanaler?

Dvs det handlar inte om att försöka förmå ett par högtalare att spela upp i 48kHz om du nu inbillar dig det.

Som jag var inne på tidigare så går inte ens referensljudspår över 16kHz för vanligt stereoljud.

Sony har ett par referensfiler här:
https://helpguide.sony.net/high-res/sample1/v1/en/index.html

48kHz@16bit

96kHz@24bit

Lägg märke till hur ljudet "speglas" vid över 22kHz i den nedre bilden.

Hela diskussionen här känns bitvis som att säga att RAW-filer är skräp jfm JPEG, då en vanlig skärm inte kan visa färgerna. Men styrkan i en RAW-fil är att det går att utvinna betydligt mer information än i motsvarande JPEG. Dock går det att göra en JPEG att se lika bra ut som en RAW-fil på skärmen, men allt beror på hur bra råfilen är från början.

Detsamma gäller musik, där en AAC kan låta likvärt med en FLAC enligt mig, men just utrymmet för finjusteringar försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Var låtarna ni lyssnade på baserade på samma master?

Ja de stämmer, närmare bestämt på hifimässan i göteborg. Och de bör sägas, jag är inte intresserad av att övertyga någon om losless, inte heller sitta å käfta om vad som duger å inte, man ska välja utrustning efter vad man själv tycker låter bra, å där har spotify inte övertygat mig på något sätt, inte heller tidal till fullo, även om de klart är bättre.

Permalänk
Medlem

Den måste vara minst dubbelt så bra!

Permalänk
Skrivet av illmatic84:

Jag kan heller inte se alternativet med lossless trots att funktionen rullades ut för par timmar sedan.

Jag kan inte heller se det. Men om jag förstått det rätt så får USA och UK det först och resten under oktober?

Permalänk
Medlem

Haha, den ska jag köpa och koppla in skrivaren på jobbet med.

Måste ju bli mycket bättre utskrifter med den då färre ettor och nollor lär läcka ut från den kabeln än med en billigare.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Spotify missar ju helt poängen med lossless ljud. Poängen med anpassningar för audiofiler är ju att de är lättlurade och enkla att krama ur extra pengar från. Det här borde ju vara en extra super duper premium funktion för +200 kr mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Spotify missar ju helt poängen med lossless ljud. Poängen med anpassningar för audiofiler är ju att de är lättlurade och enkla att krama ur extra pengar från. Det här borde ju vara en extra super duper premium funktion för +200 kr mer.

Jag föredrar lossless framför lossy men känner mig inte lättlurad för det. Jag betalar å andra sidan inte heller något extra för att få lossless utan det ingår i priset.

Permalänk
Medlem

Vad gäller ämnet om huruvida man kan höra skillnad så handlar det inte så mycket om att man måste ha superb hörsel utan mer att man måste ha bra medvetenhet om vad man lyssnar på. Lite på samma sätt som att musiker ofta är bättre på att plocka ut t ex en basslinga ur en låt med mycket som händer jämfört med normalpersonen (som mest hör helheten) då musikern har bättre koll på hur alla individuella delar låter. Komprimering av musik tenderar skapa en del små artefakter som vissa kan identifiera, medan de flesta inte kommer märka någon skillnad.

Detta är inte ett perfekt test men ett exempel på någon som konsekvent kan särskilja på okomprimerad WAV och 320 kbps mp3 på en rad olika ljudenheter, även om det några gånger blir lite av en gissning vilket han är öppen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wefod:

Jag är nyfiken på vilka belägg det finns kring blindtest. Din sista mening är förresten ett skolboksexempel på hur man inte för en diskussion - ad hominem kombinerat med burden of proof shifting. Det är klassisk argumentation på låg nivå som underminerar din egen trovärdighet.

Om du börjar argumentera emot blindtest så underminerar DU din egen trovärdighet, med råge. Om någon påstår att dom hör nånting som rent objektivt inte bör finnas så ligger bevisbördan på dig.

Skrivet av Wefod:

Argumentet om bandbredd hör hemma i 2005. Ett timslångt album i stereo blir ungefär 1/10 mindre i 320 kbps OGG än i FLAC 24-bit/96 kHz. Samtidigt streamar vi redan massiva mängder Netflix-video utan att blinka, så varför skulle ljud vara ett problem? Lagring är dessutom nästan gratis – en terabyte (~1000 timmar FLAC) kostar mindre än vad många bränner på kaffe på en vecka. Med andra ord: kostnaden för lossless är i praktiken försumbar, även för streaming.

Jag ser oavsett inte varför man ska använda mer bandbredd och diskutrymme än vad som faktiskt behövs. Dessutom lyssnar jag mycket på min telefon där jag har både begränsad mängd data och långt ifrån oändligt med utrymme. Därför kör jag fortfrande lokalt MP3 samt att jag aldrig kommer streama lossless. Det finns helt enkelt ingen som helst anledning att göra det.

Skrivet av Wefod:

Samplingsfrekvensen handlar inte bara om att återge höga frekvenser, utan också om tidsupplösning. Högre samplingsfrekvens innebär mer exakt timing för alla hörbara frekvenser. Det gör det också möjligt att använda mjukare anti-aliasingfilter som inte introducerar fasdistorsion i det hörbara bandet. Det här är en konkret fördel – inte något snack om ultraljud för fladdermöss.

Nej, låga samplingfrekvenser kan utan problem sätta timing mellan samples. Fasdist är inte hörbart.
Ta en tit på den här förresten, den har länkats tidigare men tåls att länka igen:

Skrivet av Wefod:

16 bitar ger ~96 dB dynamic range. En orkester kan ha toppar ~80 dB över noise floor, vilket lämnar väldigt lite marginal för inspelning och mastering. 24 bitar ger ~144 dB dynamic range. Det ger headroom och flexibilitet som faktiskt behövs.

96 kHz/24 bit har tydliga tekniska fördelar: högre tidsupplösning, renare filterdesign och tillräckligt dynamiskt omfång.

Som sagts tidigare så produceras allt i dag i 24bit för att sedan samplas ner till 16bit, och då gärna med fördel med format dither vilket ger en SNR på upp till 120dB. Du bör sen komma ihåg att ett brusgolv i ett tyst rum ligger på 30dB, vilket innebär att du alltså lira musiken i upp till 150dB för att ens kunna höra brusgolvet i filen. Eller ja, förutom att du har förstört dina öron då, men om man bortser ifrån den detaljen så är dina öron också temporärt begränsad över hur hög dynamik den kan höra om du har lyssnat på nånting högt, du måste alltså vänta innan du ens kan höra dom där väldigt svaga ljuden igen.
16bit räcker alltså gott och väl, och 44.1kHz också, fast jag skulle kunna argumentera för att 48kHz är okej för att få en gnutta mera headroom på filtret.

Skrivet av star-affinity:

Nej, hade snarare låga eller inga förväntningar. En lite låda som han köpt begagnad av någon. Han sa bara att han skulle visa mig något – inte ”nu ska du höra hur mycke bättre den här är”.

Sen var det en MacBook från 2018. Vad jag förstår har Apple förbättrat läget gällande minitele-utgången på sina datorer sen dess. Mycket möjlig att jag inte märkt någon skillnad om en MacBook från senare år hade använts.

Jaha, så är det kanske.
Men jag undrar ändå om de tycker det verkar osannolikt att det är någon objektiv skillnad mellan MacBook 2018-ljudutgång och Mojo.

Här mätdata för Mojo (från 2018):
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/re...

Verkar inte få så bra omdöme jämfört med övriga DAC:ar till ett lägre pris, men vi jämförde som sagt med en MacBook från 2018.

Edit:

Varför får den här bra omdöme och mäter bra om det hela mest handlar om bias och placebo?

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/sm...

Mja, anedkdot fortfarande då med div felmarginaler.
Du får tänka på att Amir på ASR bedömmer på ett väldigt tekniskt plan, medans hörbarhetsgränserna ligger LÅNGT under vad många DACs testar. https://klippel.de har ett disttest där jag har för mig om att den genomsnittliga gränsen för dist ligger på runt -20dB, medans den där Mojon har en SINAD (brus och dist kombinerat) på runt -100dB. Det finns för övrigt DACs från 80-talet som mäter upp nästan lika bra, så för att citera folk på ASR; "DACs är ett löst problem".

Permalänk

Har du en bra musikspelare från FiiO och bra hörlurar med tråd från t ex AudioTechnica eller Sennheiser så kommer du att höra skillnad mellan det nya FLAC-ljudet och det gamla komprimerade formatet.

Sedan får du lite olika resultat beroende på vilken typ av hörlur du använder.

Med en sluten hörlursdesign så som Audio-Technica ATH-MSR7b får en helt ny dynamik och ljudseparation och upptäcker detaljer och instrument du tidigare missat. Eller som rättare sagt förut klumpades ihop och gömdes av komprimeringsalgoritmerna.

Med en öppen hörlursdesign så som Sennheiser HD 660S2 får du också ett bättre soundstage med vida bättre ljudseparation. Du kommer att märka att instrumenten känns placerade längre isär, och du kan exakt uppfatta var i rummet sången och instrumenten befinner sig, både i sidled och på djupet.

Detta gäller också välproducerade full-castade produktioner av ljudböcker med flera skådespelare ljud och musik, där du kan höra hur skådespelarna befinner sig på olika platser i rummer och på olika avstånd. Ett exempel är "Graphic Audio" som släpper sina produktioner i FLAC-format (om man betalar lite extra).

Det är dock inte alla som uppskattar öppen hörlursdesign då ljudet från den du lyssnar på läcker ut och det måste vara knäpp tyst i rummet för att du inte ska bli störd av ljud runt omkring dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Empowered:

Har du en bra musikspelare från FiiO och bra hörlurar med tråd från t ex AudioTechnica eller Sennheiser så kommer du att höra skillnad mellan det nya FLAC-ljudet och det gamla komprimerade formatet.

Sedan får du lite olika resultat beroende på vilken typ av hörlur du använder.

Med en sluten hörlursdesign så som Audio-Technica ATH-MSR7b får en helt ny dynamik och ljudseparation och upptäcker detaljer och instrument du tidigare missat. Eller som rättare sagt förut klumpades ihop och gömdes av komprimeringsalgoritmerna.

Med en öppen hörlursdesign så som Sennheiser HD 660S2 får du också ett bättre soundstage med vida bättre ljudseparation. Du kommer att märka att instrumenten känns placerade längre isär, och du kan exakt uppfatta var i rummet sången och instrumenten befinner sig, både i sidled och på djupet.

Detta gäller också välproducerade full-castade produktioner av ljudböcker med flera skådespelare ljud och musik, där du kan höra hur skådespelarna befinner sig på olika platser i rummer och på olika avstånd. Ett exempel är "Graphic Audio" som släpper sina produktioner i FLAC-format (om man betalar lite extra).

Det är dock inte alla som uppskattar öppen hörlursdesign då ljudet från den du lyssnar på läcker ut och det måste vara knäpp tyst i rummet för att du inte ska bli störd av ljud runt omkring dig.

Hej chatgpt

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ja att blåtand komprimerar sönder ljudet är ingen nyhet MEN jag undrar även hur många som är intresserade av detta verkligen kommer köra på det för att få full ljud kvalité med kabel, troligtvis inte många.

Utöver det så har jag väldigt svårt att se om de flesta hör skillnad på en bra rippad MP3 i 320 och loseless ljud. Du ska då ha riktigt bra grejer runt om och rätt öron för det också.

Sen kan man ju mäta och dra fram hur många staplar om hur mycket bättre ljudet är osv men det förändrar inte det faktum att de flesta hör låg till ingen skillnad.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag kanske är efterbliven men jag hör då ingen skillnad mellan 320 ogg vorbis och FLAC. Har haft hifi som hobby i typ 20 år, varit på Arkenmässan ett antal gånger och genom åren lyssnat på flera anläggningar som kostat 5+ miljoner kronor. Anser mig ha hyfsad koll på vad som låter bra och inte, och har nog hyfsad koll på vad jag ska lyssna efter när jag lyssnar efter skillnader också. Mina högtalare hemma är egenbyggda, bara elementen går på lite drygt 11000kr. Lite osäker på vad delningsfiltren kostat men skulle gissa runt 4000kr. Drivs av Fozi monoblocks som fått bra betyg på ASR och allt kommer in via en MiniDSP SHD som kör Dirac kalibrering på. Går man in på en hifi-butik så ska man upp i högtalare för typ 40-50k för att hitta något som låter bättre än det jag har. Det är alltså ingen "Biltema-stereo" jag har, men trots det så kan jag i 9 fall av 10 inte höra någon skillnadm mellan 320 ogg vorbis och FLAC. Inte heller med hörlurar hör jag skillnad. Har ett par Denon AH-D2000 och O2+ODAC hörlursförstärkare/DAC. Inte heller med trådlösa lurar hör jag skillnad, B&W Px7 S2e och B&W Pi8.

Jag anser att den absolut största förbättringen kan man få genom att byta till bättre högtalare/hörlurar. Efter det kommer rummet och efter det förstärkare. DAC, filformat, osv kommer väldigt långt ner på listan och skitsist av allt kommer kablarna. Det är totalt meningslöst att betala extra för ett "finare" filformat om man sitter på ett par lurar för nån tusenlapp eller en stereo för 10k. Lägg dom där pengarna på att uppgradera hårdvaran istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag kanske är efterbliven men jag hör då ingen skillnad mellan 320 ogg vorbis och FLAC.

Samma för mig, dock är mina öron sämre än min hifi-anläggning så jag utesluter inte att det är min hörsel som är den begränsande faktorn.

Permalänk
Medlem

Tror den här postades sist det diskuterades lossless kvalitet här: https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...

Jag fick typ 50/50 lossless/320kbs, så jag har inte så vältränade öron iaf 🤷

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av deja:

Så du menar att jag inte klarar ett blindtest? Jag har nämligen blivit utsatt för just de, å klarade 10/10. Även om du inte kan höra frekvenser, så finns det en anledning att hörlurar i den riktiga klassen, å dac dessutom går över det hörbara spektrat. Samma gäller dynamiken som du nämner, så hög som möjligt, eftersom det korfattat ökar detsljrikedomen. De räcker med att köpa ett par lurar för 5k, så får du 4-40khz. Dagens inspelningar är ju bättre än förut, och sträcker sig över cd kvalitet, vilket gör att om man sitter med ett par lurar för 15k och en dac i samma prisklass, ja då hör man. Sen absolut, slölyssnar man då å då genom ett headset, neh då finns ingen anledning att köpa en produkt som sträcker sig över komprimerat. Jag vet eg inte vad du vill åt, men att påstå att man inte kan höra skillnad, då är de precis som jag skrev i första inlägget. När de gäller just hifi utrustning är de många bäckar små som avgör, även om just en skärmad usb kabel för 30k inte är där man börjar, dock bör man ha en stabil kvalitets strömkälla till en dac som ex, men att byta operationsförstärkare i dacen, gick ja bet på. hörde absolut ingen skillnad från innan

Ja du tar iofs upp en annan intressant aspekt av höga samplesrates, nämligen intermodulation distortion, aka IMD. Spelar du ljud över 20kHz (som du inte hör) så kan det skapas nya ljud under 20kHz. Du kan läsa mer här. Det finns även testfiler där som spelar olika sinusar över 20kHz och om du då ändå hör nånting medans du lyssnar på dom innebär det att nånting i din kedja skapar IMD.
Men det KAN alltså gå bra att spela sk högupplösta filer, men risken att du får sämre ljud iom mera dist. Men fair enough då är det ju så att du hör en faktiskt skillnad också, men den skillnaden du hör är inte den du tror att du hör (alltså högre frekvenser eller bättre "tidsupplösning"), utan du hör distortion. Sen om du då anser att det är bättre är ju subjektivt såklart, men då kickar ju det här med comfirmation bias in samt att det ändå är mindre likt det som "the artist intended".

Permalänk
Skrivet av Boggus:

De hade de nog tänkt att göra från början, men när Apple, Amazon mfl erbjöd det i sin vanliga prenumeration

Permalänk
Medlem

Lossless i sig är ju ganska ointressant, det är mest placebo jämfört med om det är bra komprimerat.

Det jag är mer nyfiken på är hur hela masterkedjan ser ut.

Att filen i sig är lossless är ju helt ointressant, en 128kbps mp3 från 90-talet som är konverterad till 24-bitars FLAC är ju också i losslessformat liksom.

Hur vet man att en låt är kvalitetssäkrad genom hela kedjan och mastrad för lossless och inte för komprimering?

Skulle gärna vilja se någon typ av "hifi-tag" eller verifiering på låtar och album där det är garanterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu är jag ingen expert på ljudformat, men handlar inte 96kHz (och högre) snarare att du kan skicka ut olika ljudvågor över flera kanaler?

Nej, i digitala format separeras kanalerna (t.ex. med interleaving), man bakar inte ihop flera kanaler i olika frekvensband i samma signal.

Allt över 44.1 kHz är bara onödig overkill (och 44.1 är i praktiken redan overkill) som människor inte kan höra, annat än medelst placebo.

Den enda faktiska nytta jag kan se med det är eventuellt för att bibehålla maximal kvalité vid mixning (och så är det definitivt när det gäller "bitdjupet", mer än 16-bit är placebo FÖRUTOM om man ska mixa ihop flera signaler med så låg signalförlust som möjligt), alternativt om man har behov att kunna göra extrem temporaljustering utan att behöva extrapolera, av någon anledning.

Den slutliga mixen, färdig att spela upp för konsument, har ingen faktisk nytta av mer än 16-bit 44.1 kHz (för människor).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag brukar koppla på praboltrattar i öronen när jag HI-FI-lyssnar på min analoga aufiofilutrustning. Då missar man inga HZ i onödan.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Wow så det här släppts till alla utan någon extra kostnad alltså om jag förstår rätt?
Måste erkänna jag är milt chockad och glatt överraskad över det, även detta nu fortfarande ”bara” är 44KHz.

De höjer på månads avgiften..

Permalänk

Nån som vet om ps5 har stöd för detta ”hifi lossless” läge?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det finns för övrigt DACs från 80-talet som mäter upp nästan lika bra, så för att citera folk på ASR; "DACs är ett löst problem".

Oja, definitivt. Det citatet borde jag nästan lägga till i min signatur.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Hej chatgpt

Bara för att man försöker hålla en viss språklig struktur och kvalitet innebär det inte att man är en AI.

Diskussionen i tråden har helt hakat upp sig på frekvensområden, vilket i princip är ointressant.

Det intressanta är att ljudet inom de frekvensområden man faktiskt hör är lossless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Tror den här postades sist det diskuterades lossless kvalitet här: https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...

Jag fick typ 50/50 lossless/320kbs, så jag har inte så vältränade öron iaf 🤷

Fick 5/6 lossless, coldplay eller vad det nu var för skräp fick jag tvärfel på. 😅

Visar ändå på att det går att höra skillnad tycker jag. Speciellt röster och klangen.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Samma för mig, dock är mina öron sämre än min hifi-anläggning så jag utesluter inte att det är min hörsel som är den begränsande faktorn.

Har du bra utrustning och det du lyssnar på faktiskt utnyttjar den så hör du skillnad.

Prova akustiskt, klassiskt, liveconcerter eller elektroniskt. Gamla klassiker som Enjoy the Silence, Oxygene 4 eller något av Daft Punk. Typ deras soundtrack till Tron 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Fick 5/6 lossless, coldplay eller vad det nu var för skräp fick jag tvärfel på. 😅

Visar ändå på att det går att höra skillnad tycker jag. Speciellt röster och klangen.

Gör testet några gånger till för att få ett mer signifikant resultat.

Bör dock poängteras att det är 320kbps MP3 i det här testet, inte OGG Vorbis som Spotify kör.

Permalänk
Medlem

Ang Spotify Connect så krävs det att man har en viss Spotify Firmware version för att det ska fungera. Så har man lite äldre utrustning som stödjer Spotify Connect så är det inte säkert att det kommer att fungera med lossless.

Källa: Naim forum.