AI-boom kan ge högre pris på konsument-SSD:er

Permalänk
Melding Plague

AI-boom kan ge högre pris på konsument-SSD:er

Med över ett års ledtid på mekaniska diskar ser sig företag om efter SSD-alternativ.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då är det väl dags för en jordbävning/strömavbrott/fel färg på Legot i SSD fabrikerna så kan de ta extra mycket betalt sen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Då är det väl dags för en jordbävning/strömavbrott/fel färg på Legot i SSD fabrikerna så kan de ta extra mycket betalt sen xD

Ah, det har inte varit någon brand eller översvämning på ett tag?
Det är två år sedan Wuxi Welnew brann ner så... jo, du har en poäng.

Permalänk
Medlem

"Åh näeehh.." -Bagheera

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Jag hittar fortfarande inget positivt med ai, kan vi inte bara lägga ner skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

nesh.. jordbävningar osv är så 2024... nu är det "rouge" AI's som orsakar att fabrikerna stannar :/

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Då AI skriver artiklar som andra AI:n tränas på, så kommer AI på sikt måla in sig i ett hörn och bli dum. Lilte som folk på twitter med för trånga glasögon som springer i runt cirklar med sina resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Då AI skriver artiklar som andra AI:n tränas på, så kommer AI på sikt måla in sig i ett hörn och bli dum. Lilte som folk på twitter med för trånga glasögon som springer i runt cirklar med sina resonemang.

Papegojor kallar jag det, eftersom precis som papegojor tar folk & AI ord utan att reflektera över deras betydelse och repeterar vidare som en djungeltrumma.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

Har två stycken 8TB Samsung SATA SSD som jag köpte för rätt många år sedan nu. Tror jag betalade typ 3700:-

Nu kostar samma disk det dubbla.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jag hittar fortfarande inget positivt med ai, kan vi inte bara lägga ner skiten.

Priser går upp och folk blir av med jobb och över halva Internets trafik är bottar och gigantiska mängder el går åt och ... nej det var ju inte så positivt ... men Jensen kan utöka sin samling skinnjackor så det är väl bra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Ser gärna att denna LLM hysterin lägger sig ja! Då kan vi som har behovet för samma typ av hårdvara för vettigare användingsområden fått tag på dem till vettigare priser och med rimligare leveranstider...

Permalänk
Medlem

Inväntar en AI-kaboom i närtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jag tror att AI kan bli riktigt användbart, men då är det nishade AI mlodeller för nishade tillämpningar tex leta cancer på en röntgenbilder. Men de här LLM är ett skämt. Kejsaren är naken. Låt oss backa till baka och satsa på AI där det är vettigt och kan göra nytta.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

-Vi måste minska vår energiförbrukning för att rädda klimatet!

-Låt oss bygga en massa datacenter som drar hur mycket ström som helst och bara genererar en massa slask och gör folk arbetslösa!

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Förövrigt så är det väldigt kul att 'läsa fel' med flit allt som rör AI och läsa det som Al istället. (Som Al Bundy)
Nästan lika kul som att byta ordet Laboratory till Lavatory när någon säger det på film.

Permalänk

Jag tror också på att ett AI krashen snart kommer, precis som Dataspelkrashen 1983, IT kraschen runt 2000, fastighetsbranschen runt 2008.
När ska folk fatta att vanligt folk inte vill spela datorspel, använda internet eller bo i hus/lägenhet?

Min poäng är att jag såklart tror att när så många företag i princip utan intäkter spenderar så hutlöst mycket pengar på AI så är det ej hållbart i längden om inte intäkter kommer. När denna krasch kommer så kommer folk dra slutsatser som jag skrev ovanför.

En annan mer intressant fråga är AI utveckling, jag tror de flesta håller med att det till stor del beror på teknikutvecklingen. Liksom kommer utvecklingen inom hårdvara och AI att stagnera så finns det risk att AI kommer minskas rejält. Inträffar raka motsatsen, så har AI en större chans..
Den som vet svaret på denna fråga, så mycket pengar den skulle kunna tjäna på börsen.. Och raka motsatsen finns, som folk förlorade pengar vid dataspelskraschen, it bubblan och krashen 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tror också på att ett AI krashen snart kommer, precis som Dataspelkrashen 1983, IT kraschen runt 2000, fastighetsbranschen runt 2008.
När ska folk fatta att vanligt folk inte vill spela datorspel, använda internet eller bo i hus/lägenhet?

Min poäng är att jag såklart tror att när så många företag i princip utan intäkter spenderar så hutlöst mycket pengar på AI så är det ej hållbart i längden om inte intäkter kommer. När denna krasch kommer så kommer folk dra slutsatser som jag skrev ovanför.

En annan mer intressant fråga är AI utveckling, jag tror de flesta håller med att det till stor del beror på teknikutvecklingen. Liksom kommer utvecklingen inom hårdvara och AI att stagnera så finns det risk att AI kommer minskas rejält. Inträffar raka motsatsen, så har AI en större chans..
Den som vet svaret på denna fråga, så mycket pengar den skulle kunna tjäna på börsen.. Och raka motsatsen finns, som folk förlorade pengar vid dataspelskraschen, it bubblan och krashen 2009.

Det är samma problem som för IT-krashen. Alldeles för många luftslott som inte har en chans att generera pengar. Krashen kommer rensa ut skiten och livsdugliga bolag kommer vara kvar.

Just nu satsar alla på att växa så snabbt det går i förhoppning att tjäna pengar i framtiden. Vissa kommer säkert lyckas och fortsätta driva utvecklingen framåt, men även de bästa kommer få sig en rejäl kalldusch först.

Jag menar, det är bara att titta på vad ChatGPT kan göra och vilka oerhörda resurser det kräver. Sen tittar man på priset där du kan få tjänsten för 250Kr/mån. Att den ekvationen inte håller kan vem som helst förstå. Sen kommer det en dag där investerare tröttnar på att bränna hundratals miljarder om året och vill se gröna siffror istället.

Permalänk
Medlem

Javisst, varför inte. Tycker AI även ska kunna driva upp priserna på mat, elförbrukning och boende. Någonstans ska AI-ladorna byggas och det finns många öppna landskap att bygga på. 10 000 AI-lador ska vi säkert kunna husera bara i Sverige, det finns så gott om plats för AI. Hela planeten skulle kunna täckas med AI-lador, fatta vad fina svar tant Agda kan komma att få av ChatGPT om hela Jorden täcktes av AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Det är för att du inte förstår.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att jämföra med .com bubblan är rena aftonbladetrubriken. Under .com bubblan så ploppade det upp företag som varken omsatte eller tjänade pengar, skillnad idag.

Permalänk
Medlem

Tycker denna är lite träffande