Muskampen 2025: Segraren korad!

Snabbkoll: Kyler du processorn med luft eller vatten?

Permalänk
Medlem

Luftkylning. NH-D14 som köptes 2013. har kylt några olika cpus under åren. Uppgraderade fläktarna till PWM fläktar 2017 och har det utförandet idag. Tyst och bra! Kyler min 5800X just nu.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

NH-D15 är livet, stor klump av aluminium och koppar, finns nog inget mer simpelt än så. 8 år och litar på att fläktarna kommer hålla i sig minst 10 år till, enkla att ersätta värsta fall än alternativen.

Dock måste jag säga att det är väldigt bökigt att koppla in CPU fläkt kabeln efter man fäster den på CPUn. Är ju bara jobbigt i stunden men skulle nog valt en mindre idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

NH-D15 är livet, stor klump av aluminium och koppar, finns nog inget mer simpelt än så. 8 år och litar på att fläktarna kommer hålla i sig minst 10 år till, enkla att ersätta värsta fall än alternativen.

Dock måste jag säga att det är väldigt bökigt att koppla in CPU fläkt kabeln efter man fäster den på CPUn. Är ju bara jobbigt i stunden men skulle nog valt en mindre idag

NH-D15 är mer än bara aluminium och koppar, dom har ju heat pipes som är mer krångligt. Typ bara stock kylare som bara är metall och är så simpla.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Sweclockers polls är dåligt utformade på sistonde.
Mus DPI, hade underliga intervall där samma dpi fanns på flera alternativ.
Bättre hade varit fast värden tex:<400, 400, 800, 1200, 1600 osv.

Vattenkylning eller luft är inte en ja eller nej fråga heller.
Borde varit: Custom loop, AIO, Luft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AIO sen de senaste 6 åren.

Visa signatur

NZXT H9|Asus TUF 4090 OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

AIO sen 3 datorer tillbaka så säg en 6 år typ och alla har stått på mer eller mindre 24/7 utan problem och tuffar på än idag då jag låter min bror och hans barn ärva dom hela tiden vart efter jag köper nytt.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | Asus TUF Gaming B850-PLUS | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 32GB 6000 | Corsair 5000D | Freezer III Pro 420MM

Permalänk
Medlem

Hade AIO i 12 år fram tills för några månader sedan när skaffade en Phantom Spirit. Mycket nöjd då den är tystare och min 5800x3d ligger som mest på 65 grader i spel i stället för 85-90.

Permalänk

Kommer alltid köra luftkylare framöver för är så jävla trött på AIOs som pajar efter x-antal timmar drifttid.

Visa signatur

MSI 4070 Ti Ventus 3 OC | i7 13700F | 64GB DDR5 5600Mhz XMP profile 1 | 1440p Samsung G5 Odyssey |
OBS! -Stavar ofta fel men med glimten i ögat-

Permalänk
Medlem

Kör en vägghängd dator så allt är open frame, således fastnar ingen varm luft nånstans.

För att göra det hela lite mer yanky: moderkortet saknar av nån anledning den bracket som ska sitta runt cpun (am4) så originalkylare är skruvat genom hålen som det ska vara, sedan har jag gorillalimmat fast en towerkylare på denna och sedan är det en liten 80 mm fläkt som hänger på sniskan på låg rpm som blåser på detta.

Men det funkar!! 😆😆😆

Permalänk
Medlem

Jag har kört custom loop sen många år tillbaks. Nu i somras så var det dags för en riktig rengöring av loopen efter + 3år.

Jäävligt skitigt

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Kör costumloop. 2st 420mm radiatorer. 👍
Köpte ett 5080FE, och insåg efteråt att det inte finns vattenblock till FE för denna generation.

Mycket radiatoryta till en cpu och styrkrets. 😛

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Lite mer än så; risk för att vattnet i AIO blir dåligt pga metallerna som den vidrör, givetvis finns det ämnen i vattnet som ska motverka detta - men risken finns alltid.

De brukar ha en livslängd på 5 år eller i vissa fall mer än så. De kan inte operera hur länge som helst, är bara så det är tyvärr.

Med luft så kan enbart fläkten/fläktarna gå sönder och det är både billigt samt smidigt att byta. Med en AIO, går något annat sönder utöver fläktarna, då behövs hela enheten bytas ut.

Sedan så håller luftkylare i princip decennier, då det är en ren metallklump och metall går ju inte direkt sönder eller degraderas med tiden.

Min ”nytt grafikkort, ny dator”-cykel är kortare än fem år. Däremot dig pumpen på min gamla ca 3 månader efter att min son fick den. 😅

Visa signatur

Stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Köpte ett 5080FE, och insåg efteråt att det inte finns vattenblock till FE för denna generation.

Troligen för att det enda företaget som gjorde dem, EKWB, sköt sig själv i foten och gick under i princip...