Deduktionen är enkel: Flimret, vilket ser ut som bitfel i videoströmmen, har en överliggande menygrafik från appen som inte är felaktig. Då är det alltså inte TV:n eller panelen som har problem, utan den specifika appen har problem med just den videoström den försöker visa.
Dålig Wifi ger inte detta problem. Dåliga Wifi gör att ingenting laddas eller laddas oanvändbart långsamt med eller utan avbrott i strömmen.
Ifall det bara är just detta klipp är det förmodligen bara just detta klipp som har problem och det är inte mer. Är problemen spridda genom hela appen på flera filmer och klipp, pröva att ominstallera appen. Om det heller inte hjälper, försök felrapportera till app/tjänsten att deras appen på just den TV-modellen har problemet.
FX9005 är som nämnt från 2018 och har 2018 års teknik inbyggd. Precis som mobiltelefoner från 2018 börjar bli sega, långsamma och bugga oftare kommer TV:ns inbyggda system och kretsar med tiden riskera mer problem av denna sort. Till en dag så fungerar inte favoritappen längre.
Lösningen på lång sikt är som alltid: köp appen på annat sätt. En nyare Androidbox, Apple TV, lämplig Google-grunka etc.