Spelkontroll för PC och emulatorspelande

Permalänk
Medlem

Spelkontroll för PC och emulatorspelande

Jag fantiserar om att investera i en ny kontroll för PCn till det lilla spelandet jag faktiskt gör. Frågan är dock, finns det nån kontroll som stöder merparten av alla features hos t.ex. Wii-remotes och dylikt (som skulle möjliggöra emulatorspelande på ett bättre sätt)?
Jag hade nån 8bitdo kontroll för några år sen men den stödde nog inte rumble och hade nog heller ingen teknik för att känna av hur kontrollen rörde sig (tänk Wii-remote rörelser, "gyrometer", hette det så?).
Tips någon?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem

https://www.8bitdo.com/ultimate-2c-bluetooth-controller/ har 6-axis Motion Control och Vibration och är helt okej för sitt pris. Detta är med nintendo layout. Men om du vill spela wii spel mest så kan du köra med en wii-mote till datorn.

Permalänk

håller med ovan. den kontrollern ska va riktigt nice vad jag hört personligen kör jag en vanlig xbox one kontroll och funkar utmärkt.

för wii emulering skulle jag också kolla efter en riktig Wii mote (med motion+) och en lightbar jag har testat att köpa lite modernare alternativ inte hittat något bra alternativ till dem bara rent kinesium som knappt fungerar alls...

kanske ett par switch kontroller fungerar de har ju motion kontroller men osäker om de funkar på pc eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows