Muskampen 2025: Segraren korad!

Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker att den är lite för stor för mig i handen, men som användare av mindre telefoner innan som iPhone 8 och iPhone SE så är det mycket ovanan.

Inte så imponerad av tunnheten. Visst är den något lite tunnare än min iPhone SE (2022), men inte någon extrem praktisk skillnad.

Det positiva är att den inte känns så mycket tyngre i handen jämfört med min gamla telefon, trots att skärmen är mycket större. Gillar också att den inte är så hal (utan skal) som min gamla telefon. Klar förbättring i material/ytbehandling.

Skärmen är riktigt bra. Gillar verkligen uppgradering till OLED-skärm, och syns extremt bra utomhus. Även högtalaren är tydlig och hög så väldigt höjd, men än så länge bara testat för telefonsamtal/Teamskonferens (musik lyssnar jag alltid på via mina Sony 1000X-lurar). Batteriet verkar dessutom hålla upp helt OK trots mycket skärmtid utomhus, och mycket synkning via 5G. Känns riktigt lovande (varit mest orolig för batteritiden).

Så här långt så känns den riktigt bra! Mest tveksam över storleken så kommer att jämföra när jag får min iP17 om den känns bättre i handen tack vare sin något mindre stora skärm.

Så totalt väldigt nöjd så här långt, men hade verkligen önskat att det fanns en version av Air med en mindre skärm. En iPhone Air Mini hade troligen varit perfekt för mig! 😁

Tackar för det utförliga svaret! Tog själv en snabb titt på förälderns nya (inte kollat funktioner), och storleken/tunnheten/passformen är helt perfekt i mina ögon. Gillar designen något extremt mycket, och om jag byter telefon så småningom är detta helt klart ett alternativ. Får återkomma med hur kameran, batteriet, och övriga funktioner ser ut.

Permalänk
Medlem

Beställde en air och en PRO
Vetefan om någon passar mig när man kommer från PRO Max men vi får se.
Blir presenter om jag inte gillar dem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ganska intressant att se Blocket fyllas med annonser.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Ganska intressant att se Blocket fyllas med annonser.

41 annonser bara idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Vad har ni för intryck av Air hittills?

Helt otrolig! 🤩 Jag är inget större fan av Apple, äger inga andra Apple-produkter (bortsett från Airpods och en gammal AppleTV) och har länge tyckt att nya iPhone-modeller bara är samma telefon med en minimal specbump men Airen är fantastisk!

Väldigt lätt och den stora skärmen kan låta som en minimal uppgradering (6.5" vs 6.3" på standard/pro, ca 6.5% större om jag räknat rätt) men den upplevs mycket större i verkligheten, kanske även tack vare tunnare bezel? Väl i handen känns det nästan som en liten iPad mini.

120Hz och ljusstyrkan är också fantastiskt och en väldigt efterlängtad uppgradering till iPhone. Jämfört med min iPhone 16 är den mycket mer ljusstark på full styrka och upplevs även som tydligare/skarpare tack vare detta och soliga dagar kommer det definitivt att vara en stor skillnad.

Batteritiden är även det en rejäl uppgradering och hållbarheten är bättre än iPhone 16 enligt det standardiserade EU-testet.

Om vi istället fokuserar på eventuella nackdelar:

-Värmeutveckling? Högre energieffektivitet men också mindre yta för värmeavledning. I princip alla komponenter sitter dock i utbuktningen så baksidan kommer troligtvis inte att upplevas som särskilt varm i alla fall.
En recension innehöll jämförelser med värmekamera och även om Air hettades upp snabbast av dem alla så jämnades temperaturen ute efter ca 10 minuter och base-modellen var den som höll högst temperatur. Temperaturökningen var även mest koncentrerad kring utbuktningen så det verkar i princip vara ett icke-problem, åtminstone gällande upplevd temperatur vid användning.

- Endast en högtalare. Sämre ljud så klart men är det märkbart? (Inte enligt kommentaren ovan)

- Repkänslighet kring kameran?
Om man lägger ner telefonen så sticker ju kameralinsen ut en del (själva linsen alltså, inte utbuktningen)

- Repkänslig ram? Högpolerad och materialet i sig (titan) är välkänt för att vara lätt men också repkänsligt i allmänhet. Denna modell har dock "grade 5" som tydligen ska vara mer tålig än ren titan (grade 1-4).

Det var några snabba intryck i alla fall och fler får gärna fylla på med sina upplevelser men jag känner åtminstone att det är den första iPhone-modellen på länge som ger en wow-känsla. 🙂

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av allstar16:

Vad har ni för intryck av Air hittills?

Love it! Det går inte att förklara känslan att ha den i handen, grymt välbalanserad och perfekt storlek helt enkelt. Kameran fullt tillräcklig för egen del (kommer från en 15 Pro Max) det jag hunnit testa. Köpte ett bumper case, men vette f-n asså, frågan är om jag inte ska köra den naken.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ni med iPhone 17 Pro / Pro Max, har ni kollat om ni har en display från LG eller Samsung?

Min Pro Max har en skärm från LG, precis som min 16 Pro Max. Känner att färgerna är ”washed out” i högre ljusstyrka, precis som min 16 PM 😔

Permalänk

Airen är helt magisk! Första gången på riktigt länge jag blir imponerad av en ny iphone. Den har allt man kan önska i ett sjukt slimmat format. Har kollat lite bendtester på youtube och den verkar typ inte gå att bända sönder för hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Ni med iPhone 17 Pro / Pro Max, har ni kollat om ni har en display från LG eller Samsung?

Min Pro Max har en skärm från LG, precis som min 16 Pro Max. Känner att färgerna är ”washed out” i högre ljusstyrka, precis som min 16 PM 😔

Oj! Vad trist. Jag har ej fått min telefon ännu, men hur kollar man detta enklast?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Skriver detta från min 17 Pro, kommer från 14 Pro och gillar den skarpt. Har inte hunnit stresstesta kameran ännu men katterna som oftast kan komma undan fastar lite mer på bild. Så hittills mycket nöjd.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Oj! Vad trist. Jag har ej fått min telefon ännu, men hur kollar man detta enklast?

Kopierar in från Reddit;
I followed these instructions I found on here:

For those wondering how to check your display manufacturer... You can run sysdiagnose on your phone (press volume up, volume down, and lock button) all together for around a second. You will feel the phone vibrate. Wait a couple of minutes and then go to Settings -> Privacy and Security -> Analytics and Improvements -> Analytics Data. You will then scroll down and look for a file titled: sysdiagnose_XXXXXXXX. You will click on that file and then dick the arrow in the upper right hand corner and scroll down and click “Save to Files” Once it is saved you will go into your files and click the file to unpack it. Within the folder that is unpacked you will click on the folder “ioreg” and then click the file “IODeviceTree”. You will then use the magnifying search glass in the bottom right hand corner to search “raw-panel”. It will then give you a serial number.

Thave an LG display which has the beginning letters of GH3. GVC is the best of the LG panels but not as good as Samsung’s best which is the G9N. The top 3 panels are: • Samsung G9N • Samsung G9Q • LG GVC The worst panel is LG GH3.

Det sista stycket gällande vilka skärmar som är bäst eller sämst kan jag inte säga något om då jag inte vet något om det eller vart den informationen har kommit från.
Kan dock säga att det är skillnad på skärmarna då jag har haft alla tre och jämfört.

Jag har GH3 och tycker att färgerna är urtvättade i högre ljusstyrka, jämfört med tex G9N från Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Love it! Det går inte att förklara känslan att ha den i handen, grymt välbalanserad och perfekt storlek helt enkelt. Kameran fullt tillräcklig för egen del (kommer från en 15 Pro Max) det jag hunnit testa. Köpte ett bumper case, men vette f-n asså, frågan är om jag inte ska köra den naken.

Fick känna lite på en och håller helt med, måste vara den skönaste telefonen att hålla i. Får bli en sådan som jobbtelefon för mig med. Riktigt skön i handen!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Tror du att du kommer tröttna på den oranga färger? Visst den är ny och shiny nu men om 6 månader när Apple släpper en pianosvart färg då kommer nog många ångra sig, dessutom kan man inte riktigt gömma det bakom ett skal heller - andrahandsvärdet kan nog bli lägre pga av detta.

Jag bashar ingen för sitt val, jag som själv är iPhone-användare så ställer bara frågan lite löst;)

Vad tror ni?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ni som beställt från Inet, det här är kanske en konstig fråga men... Varför, när priset ändå är detsamma överallt?
(Iaf om man ska köpa rent)
Operatörerna har ju alltid relativt stora lager av mobilerna, speciellt om man beställer precis vid release så får man i princip alltid sin mobil på releasedagen.
Direkt från Apple är samma sak självklart, medans återförsäljarna får minst antal enheter.

Är det returer ni tänker på? Support? Butikslojalitet?
Har man något strul från första början, så är det ju ändå Apple man kan vända sig till för snabbast support.

Tolka mig inte konfrontativ, är svårt i text och läsa av tonläge!
Undrar genuint varför ni valde just Inet (eller annan vanlig återförsäljare för den delen) när priset ändå är det samma, och vanliga återförsäljare alltid får minst antal enheter och man har störst risk att behöva vänta länge på sin mobil.

Vanesak, brukar köra inet för all elektronik. Jag trodde att det fortfarande var operatörslåst, gömda avgifter, bundna abonnemang osv. när man har med operatörer att göra som förr i tiden.

Var nog över 10 år sedan jag köpte en ny mobil privat vid release. Har använt jobbmobil under en lång period också.

Som tur är nappade jag på erbjudandet från 3 och skriver detta från min Air nu, så det blev både halva priset och leverans på releasedagen ändå. Avbeställde från inet.

Riktigt bra telefon det här än så länge, gick från en iPhone 13 så det blev ett rejält lyft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tror du att du kommer tröttna på den oranga färger? Visst den är ny och shiny nu men om 6 månader när Apple släpper en pianosvart färg då kommer nog många ångra sig, dessutom kan man inte riktigt gömma det bakom ett skal heller - andrahandsvärdet kan nog bli lägre pga av detta.

Jag bashar ingen för sitt val, jag som själv är iPhone-användare så ställer bara frågan lite löst;)

Vad tror ni?

Det är ett väldigt märkligt val. Apple har traditionellt sett alltid experimenterat med nya färger vid olika releaser men har väl också alltid erbjudit en modell i svart färg ända fram tills nu.

Det måste finnas försäljningsstatistik att förlita sig på och svart är helt klart den vanligaste färgen i min umgängeskrets så det framstår som ett mycket märkligt val. Det kanske är ett experiment för att försöka separera produktlinjerna?

Jag såg recensionsvideon ovan och där nämnde han att den orangea färgen "poppade" och var väldigt iögonfallande när han gick omkring på stan så det kanske är det som är tanken? Att det ska synas tydligt att man har en PRO som någon slags statussymbol? Det finns troligtvis en orsak till att det också är färgen som lyfts fram i all PR.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Tack för svaret. Jag försöker hitta detta erbjudande hos Halebop, hittar bara för nyteckning av abonnemang. Skulle du kunna hjälpa till med en länk eller vägvisning?

Tyvärr måste jag säga att efter fyra dagar utan uppdateringar avbröt Halebop beställningen utan någon specifik anledning, men jag antar att de inte gillar när folk vill börja en ny 24-månadersprenumeration till ett lägre pris än sin nuvarande bundna prenumeration

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Tror du att du kommer tröttna på den oranga färger?

Vad tror ni?

Tror du blir besviken om du väntar på en svart pro, var länge sen apple släppte en ny färg mid-gen och gör de det så blir det en ”mode”-färg. Vill man prompt ha svart så finns basmodellen och air i svart i år. Ärligt talat så har 0 personer i min bekantskapskrets en svart telefon, möjligt att det är nån android användare på jobbet, men de telefonerna är fula som stryk oavsett färg.

Silver finns i pro om man vill ha en neutral färg. Valde själv mellan den och vita air som jag sitter med nu.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Vad tror ni?

Hade aldrig fått för mig att köpa en tråkig svart iPhone, minst av allt en i pianosvart. Älskade project red färgen och älskar den nya orangea ännu mer. Kommer aldrig tröttna på denna, gillar skarpt att ha nya färger som aldrig funnits förr så när det är dags för nästa mobil uppgradering så håller jag tummarna på att det kommer en i ljusgrön färg till en promodell.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Nu när reviews av Air börjar komma ut så ångrar jag lite att jag köpte iPhone 17. Batteriet var största, kanske enda, anledningen till att jag inte vågade köpa en Air. Det verkar dock inte vara så stort ett problem som många förespråkade.
Hade varit intressant att höra hur ni upplever batteritiden, när ni hunnit använda telefonen lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Hade varit intressant att höra hur ni upplever batteritiden, när ni hunnit använda telefonen lite.

Betoning på lite, dvs från igår…

Men verkar helt ok, tror inte en heldag är något problem (första heldagen idag) och har man behov av mer på resa eller liknande finns magsafe batteriet eller powerbanks eller laddmöjlighet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Nu när reviews av Air börjar komma ut så ångrar jag lite att jag köpte iPhone 17. Batteriet var största, kanske enda, anledningen till att jag inte vågade köpa en Air. Det verkar dock inte vara så stort ett problem som många förespråkade.

Det är förvånande. Skiljer ju ca 500 mAh mellan 17 och Air men i praktiken verkar du bara få en ~halvtimme mer batteritid.

Så egentligen är det bara en kamera man går miste om. 12GB ram är nog trevligare i längden för Air.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

De som förespråkade att batteritiden skulle bli ett stort problem har inte räknat på det utan pratar mest baserat på känslor, allt vi vetat sen länge har sagt att den skulle bli helt okej så länge man inte behövt Pro Max nivån tidigare. 12% mindre batteri än iPhone 16 och 16 Pro men med effektivare CPU, modem och skärm (jämfört med 16) kan rimligtvis inte bli så illa vid blandad användning.

Tog av min från laddaren med 90% vid 14 igår och har nu 40%, har ringt 1-1,5 timmes telefonsamtal och igår bestod såklart av att sätta upp saker och indexering mm som tar mer batteri än normaldagen för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Jag, var själv oroad för just detta. Så beställde både en Air och en 17.

Har inte fått min 17 än (kommer först om ett par veckor), men så här långt så verkar jag varit oroad helt i onödan. Har inte sett några helst problem med batteritiden så här långt. När man checkar de som testat och jämfört så verkar 17 ha lite längre batteritid än Air, men skillnaden verkar vara mycket mindre än jag trodde. Ca 5% skillnad enligt de flesta tester jag sett.

Är extremt nöjd med telefonen så här långt.

Inte så mycket pga. att den är något tunnare, men pga. att den inte gått upp så mycket i vikt trots sin stora skärm. För mig är det den låga lätta vikten som är den stora fördelen och USPen med Air (inte att den är 2-3 mm tunnare). Är så grymt trevlig att hålla i att jag misstänker jag kommer ha svårt för att byta när min 17 kommer. Känner redan nu efter endast 24 timmar att detta är verkligen telefonen jag vill ha.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av richie80:

Har man en telefon från tidigare generationer så kommer det att vara en uppgradering oavsett så jag ser det inte direkt som ett problem (om man nu inte kommer från en PRO Max eller liknande).

Visst, det kanske är 5% sämre än base 17 men det är fortfarande bättre än base 16 och ska vara i nivå med 16 PRO som ansågs vara bra när den släpptes så det beror väl lite på hur man ser på det. Det är inte en downgrade på något vis i alla fall. 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nån som beställt från tre och fortfarande väntar på sin leverans, men sagt upp abonnemanget?

Funderar nämligen på säga upp abonnemanget, men vänetiden på telefonen är ju 2-3 veckor, så har minst 2 veckor kvar antar jag, vet inte om jag vill riskera det eller ej, ifall de skulle ta bort ordern i efterhand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Nån som beställt från tre och fortfarande väntar på sin leverans, men sagt upp abonnemanget?

Funderar nämligen på säga upp abonnemanget, men vänetiden på telefonen är ju 2-3 veckor, så har minst 2 veckor kvar antar jag, vet inte om jag vill riskera det eller ej, ifall de skulle ta bort ordern i efterhand?

Det finns inlägg om det men det är en dum chansning om du frågar mig. Är det värt risken att mista 50% rabatt på en telefon för att spara 229kr eller vad abonnemanget nu kostar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ni andra aktiverat erat obundna 3 abb?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det finns inlägg om det men det är en dum chansning om du frågar mig. Är det värt risken att mista 50% rabatt på en telefon för att spara 229kr eller vad abonnemanget nu kostar?

syftar på ihpne 17 pro, men antar att du har rätt, men blir det inte 2 månaders kostnad, då jag redan aktiverat abonnemanget när jag signade upp, samt att jag får vänta 2-3 veckor på telefonen + uppsägning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Har ni andra aktiverat erat obundna 3 abb?

Nej - gjorde aldrig det. Fick mina 3 telefoner och avslutade samt begärde slutfaktura.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070