Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jubas:

Produkt: ASUS RX 9070 XT TUF OC -Fynsvara-
Länk: https://www.komplett.se/product/1322615/demovaror/datorutrust...
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=14364978
Kategori: Grafikkort
Pris: 6413kr

Om man är med i kompletts kundclubb annars är priset 7125kr

Tipset stämmer delvis. Du måste också ha en viss poängnivå inom Komplett Club för att få priset. Sannolikt minst 6000p, dvs du måste handlat för minst 6000kr senast 12 månaderna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag vet inte om denna tråden även diskuterar "övriga fynd", men jag vill ändå passa på å tacka för tipset om biografens dag nu på söndag med 50% rabatt. 3 biljetter till mina barn och mig för 230 kr är en nobrainer som söndagsnöje 🙂

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1577898-ovriga-fynd-di...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har TRE fixat hacket med en billig lur?
Jag lyckas inte förstå hur man ska teckna ett abbonemang utan bindningstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Fungerar inte mer om man inte redan har ett befintligt abonnemang redan hos 3 verkar som dem täppt till det 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Skrivet av Mmm222:

Fungerar inte mer om man inte redan har ett befintligt abonnemang redan hos 3 verkar som dem täppt till det 🙃

Tydligen ska det gå ringa kundtjänst och teckna obundet abonnemang eller i butik och därefter köpa en till de billiga priserna likt övriga gjort (förutom Air) modellen då som de täppt igen.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Ni som köpte en galaxy 8 med trade-in hos elgiganten, se till att ni faktiskt får de 2000 i bonus tillbaka. Jag kollade precis och fick endast tillbaka den lilla extrasumman för faktiskta värdet på trade-inen.. ser inte röken av de 2000 på kvittot de skickade heller. Så nu får jag åka bort dit o se till att de fixar - uppenbart försök o slippa betala ut de 2000. De kommer väl skylla på handhavandefel hos personalen eller något..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivarivarivarivar:

Ni som köpte en galaxy 8 med trade-in hos elgiganten, se till att ni faktiskt får de 2000 i bonus tillbaka. Jag kollade precis och fick endast tillbaka den lilla extrasumman för faktiskta värdet på trade-inen.. ser inte röken av de 2000 på kvittot de skickade heller. Så nu får jag åka bort dit o se till att de fixar - uppenbart försök o slippa betala ut de 2000. De kommer väl skylla på handhavandefel hos personalen eller något..

köpte en galaxy 8 med trade-in (köpte via klarna så jag kunde hålla transaktionen öppen). De tog emot gamla klockan och registrerade den som inbytt, gick till kassan hämtade nya, i Klarna så justerade fakturan med både inbyte +2000kr så fungerade bra för mig. (Malmö - Svågertorp)

edit; hoppas det löser sig för dig! verkar som säljarfel hos den som tog emot ditt inbyte.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

En varning igen om att Snapdragon inte funkar med alla appar, spel och drivrutiner. Tydligen ännu mera problem med denna:

https://www.reddit.com/r/GalaxyBook/comments/1e6mw5x/dont_buy...

Betyder även att det borde komma många retur ex till ännu lägre pris snart;)

Skrivet av THB:

Produkt: Samsung Galaxy Book4 Edge (Snapdragon X Plus, 16GB, 256GB)
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
Kategori: Datorer
Prisjakt:
Pris: 5990kr

Permalänk
Medlem

Yes, äntligen!!

Skrivet av Danieleet:

Produkt: Samsung HW-Q995D
Länk: Mecenat(Alumni)
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13535037
Pris: 6741 kronor med rabattkod MECENAT10

Finns även via Benify utan rabattkod (7490 kr).

<Uppladdad bildlänk>

Visa signatur

MSI B650 GAMING PLUS WIFI | AMD Ryzen 5 7600x | 32Gb Corsair DDR5
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivarivarivarivar:

I den butiken jag var i kunde personalen inte heller lägga till extrabonusen på trade-in pga. nån begränsning i systemet, de skulle lösa det i efterhand internt men efter en vecka har inga pengar dykt upp. Jag väntar lite till på att de löser det innan jag ringer kundtjänst, oroar mig inte för att det inte kommer att lösas men ser inte fram emot att spendera mer tid och energi på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

En varning igen om att Snapdragon inte funkar med alla appar, spel och drivrutiner. Tydligen ännu mera problem med denna:

Denna modellen är ju ingen gamingdator (saknar dedikerat grafikkort).

Min erfarenhet efter 1,5 år med 4 stycken olika Snapdragon X-bärbara är att de fungerat 100% klockrent för mig. Jag skulle inte tveka på att köpa en (bortsett från om det just rör sig om en dedikerad spelmaskin). 👌

Fantastiska bärbara datorer med överlägsen prestanda per W. Grym batteritid som slår det mesta (som inte kommer från Apple, och med deras egna ARM64-baserade M-chip). 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

@Danieleet: Nyfiken fråga, hur får du kännedom om dessa rabattkoder? Kommer de i nyhetsbrev från Samsung eller ligger de i respektive portal från Mecenat Alumni etc? Har letat runt lite men hittar ingen källa.

OBS: Du kanske inte vill eller kan svara men nyfiken i en strut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

@Danieleet: Nyfiken fråga, hur får du kännedom om dessa rabattkoder? Kommer de i nyhetsbrev från Samsung eller ligger de i respektive portal från Mecenat Alumni etc? Har letat runt lite men hittar ingen källa.

OBS: Du kanske inte vill eller kan svara men nyfiken i en strut!

https://media.tenor.com/FseuxhCywF4AAAAe/frodo-keep-your-secrets.png

Haha har inga hemligheter, bara ett nördigt intresse i att hitta bra deals och att dela med mig av dom 😁
Kollar helt enkelt bara runt på sidor/produktsidor som jag vet är populära

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Haha har inga hemligheter, bara ett nördigt intresse i att hitta bra deals och att dela med mig av dom 😁
Kollar helt enkelt bara runt på sidor/produktsidor som jag vet är populära

och vi uppskattar det!

Permalänk
Snusfri
Skrivet av ToxicX:

https://www.reddit.com/r/GalaxyBook/comments/1e6mw5x/dont_buy...

Betyder även att det borde komma många retur ex till ännu lägre pris snart;)

Det är ingen gamingdator så det är klart att spel inte fungerar så bra.
Sedan att avråda folk från köp pga ETT inlägg på Reddit känns lite väl.

Sedan har det hänt en del på över 1 år sedan inlägget gjordes.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är ingen gamingdator så det är klart att spel inte fungerar så bra.
Sedan att avråda folk från köp pga ETT inlägg på Reddit känns lite väl.

Sedan har det hänt en del på över 1 år sedan inlägget gjordes.

Poängen är att vissa gamla appar/spel fungerar inte alls, pga ARM processorn som jobbar som en x86 emulator.

Inte att ultralätta laptops är för klena för nya spel, det kan inte vara en överraskning.

Senaste året är ca 0 gamla spel/appar/drivrutiner uppdaterade, som sagt, det kommer fortsätta komma in billiga returex för de som vill göra ett riktigt fynd (igen, inte första gången)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Poängen är att vissa gamla appar/spel fungerar inte alls, pga ARM processorn som jobbar som en x86 emulator.

Det där stämmer inte. Tror du fått det om bakfoten.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Om de är kompilerade mot x86/x64 måste de ju emuleras på arm, det är inte samma arkitektur. Hur vanligt det är uttalar jag mig inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Köpte NS60T som billig soundbar under förra årets black friday. NS60TR med bakre högtalare var ett steg upp i pris. Skippade det då, men nu var det svårt att låta bli.

Har nu lagt en stund på att ta reda på om högtalarna i tipset är kompatibla.

Enligt manualerna så består NS60T av (NS60T, SPT5-W) och NS60TR av (NS60TR, SPT5-W, SPT8-S, SPT8-SPK)

Av det jag lyckades läsa mig till, är SPT8-S och SPT8-SPK de två högtalarna i det kittet som länkades, så finns potential att de fungerar även med budget-soundbar, trots att den inte är listad som kompatibel. Blir att testa.

Tack för tips, @Magicanz !

Dom fungerarde inte med min NS60T så det är väl annorlunda firmware så den kan inte synka med soundbaren, hittade heller ingen work around.
Går också inte att synka med LG appen så dom kan inte användas separat heller.
så dom åker tillbaka till amazon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair HX1500i | Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice | Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 RAM 5600MT | MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om de är kompilerade mot x86/x64 måste de ju emuleras på arm, det är inte samma arkitektur. Hur vanligt det är uttalar jag mig inte om.

Självklart måste instruktionerna översättas om det är AMD64-kod, men det sker inte med hårdvaruemulering direkt i CPUn som helt felaktigt påstods, utan är ett JIT-översättningslager i Windows (som använder vissa instruktioner i CPUn som accelerar det hela) ifrån Microsoft som heter Prism. Detta motsvarar ungefär (även om inte 100%) hur det görs på MacOS med Apples Rosetta. Sorry, men det märks extremt tydligt hur många som inte har någon koll alls här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Googla eller fråga din favorit AI.

Det finns några enstaka nya appar som även kompilerats för ARM direkt. Men vill man köra något gammalt är det lotteri om det funkar. Även Intel och AMD använder detta i sin marknadsföring mot Qualcomm.

Här har Dell en lista på inkompatibla appar:
https://www.dell.com/support/kbdoc/en-us/000242885/how-to-con...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Självklart måste instruktionerna översättas om det är AMD64-kod, men det sker inte med hårdvaruemulering direkt i CPUn som helt felaktigt påstods, utan är ett JIT-översättningslager i Windows (som använder vissa instruktioner i CPUn som accelerar det hela) ifrån Microsoft som heter Prism. Detta motsvarar ungefär (även om inte 100%) hur det görs på MacOS med Apples Rosetta. Sorry, men det märks extremt tydligt hur många som inte har någon koll alls här.

Men du tappade ju poängen med ToxicX inlägg: eftersom det ÄR emulation så funkar det skakigt eller inte alls ibland.
Gissar ni är överens om konsekvenserna, bara inte teknikaliteterna hur det går till

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Googla eller fråga din favorit AI.

Läs tråden och svaren bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men du tappade ju poängen med ToxicX inlägg: eftersom det ÄR emulation så funkar det skakigt eller inte alls ibland.

Trams. Har du egen erfarenhet eller spekulerar du bara?

Äger som sagt flera bärbara med ARM64, inklusive från Microsoft, HP och Apple. Har kört sedan 2019 och använder dagligen. Inte det minsta "skakigt". Trams säger jag från okunniga eller folk som enbart spekulerar.

Självklart går det att googla upp någon som har problem, men det finns det med allt. I verkligheten och vardagen så fungerar det dock utmärkt för kontorsarbete, hemmamaskin alla andra normala användningsområden.

Det området som jag skulle skippat, och som just kan ha både problem och prestandapåverkan, är just för spel och spelande. Eller där man använder lite mer exotisk hårdvara som inte har ARM64-drivrutiner. Där hade jag helt klart satsat på en AMD64-maskin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det området som jag skulle skippat, och som just kan ha både problem och prestandapåverkan, är just för spel och spelande. Eller där man använder lite mer exotisk hårdvara som inte har ARM64-drivrutiner. Där hade jag helt klart satsat på en AMD64-maskin.

Och vad skrev ToxicX?
"vissa gamla appar/spel fungerar inte alls"

Whatever, det här är egentligen inte min strid. I'm out.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Och vad skrev ToxicX?

Och vad skrev jag?

Läs tråden och svaren bättre.

Skrivet av Roger W:

"vissa gamla appar/spel fungerar inte alls"

Vilket jag som sagt inte invänder emot gällande spel.

Tvärt om; håller 100% med om att det inte är en lämplig CPU för en spelmaskin.

Men så var inte prisfyndet som någon tipsade om heller någon spelmaskin. Det var den främsta invändningen jag hade emot din och andra invändning emot fyndtipset.

Skrivet av Roger W:

Whatever, det här är egentligen inte min strid. I'm out.

Detta är ingen "strid" ifrån min sida, utan rent korrigerande av falska rykten och fakta från folk som uppenbarligen aldrig använt produkterna varken praktiskt själva eller känner till tekniskt hur det fungerar.

Sedan är hela saken trams och felplacerad. Detta är en fyndtråd, och det var ett utmärkt fynd som postades.

Vill du och andra tramsa och datorkriga så finns det bättre trådar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vilket jag som sagt inte invänder emot gällande spel.

Tvärt om; håller 100% med om att det inte är en lämplig CPU för en spelmaskin.

Fungerar allt som ej är spel till 100%? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Dom fungerarde inte med min NS60T så det är väl annorlunda firmware så den kan inte synka med soundbaren, hittade heller ingen work around.
Går också inte att synka med LG appen så dom kan inte användas separat heller.
så dom åker tillbaka till amazon.

Typiskt, jag väntar fortfarande på mina, ska komma i morgon.

Måste verkligen vara skillnad i firmware då, med tanke på att innehållet mellan NS60T och NS60TR mer eller mindre bara var dessa bak-högtalare. Suck, LG.

Tack för info i alla fall, kan vara att jag ger det ett försök också för sakens skull, men låter inte troligt då.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Det är väl ett ok pris för 77" oled via Benify.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Det är väl ett ok pris för 77" oled via Benify.

<Uppladdad bildlänk>

Du verkar visa C5 på vänstra bilden medans priset på bilden till höger indikerar att det är 77B4 😃

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13470153