Muskampen 2025: Segraren korad!

Iphone 17 - Blir det uppgradering för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Youtube premium är kanon på alla plattformar.

Skrivet av martinot:

För mig som tittar en hel del, både privat och i jobbet (dock inte skapar själv) så är YT premium guld värt.

Klockrent värt det IMO. 👍

Jag håller helt med och har haft Premium i åratal. 👍🏼

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_1138:

God morgon,

Ska man välja att ångra (14dagar) eller bara säga upp sitt abb från Tre?

Vad har ni andra gjort?

Det blir sak samma eftersom du gör det inom 14 dagar. Vill du vara helt säker så säg bara att du vill använda din ångerrätt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av kim_1138:

God morgon,

Ska man välja att ångra (14dagar) eller bara säga upp sitt abb från Tre?

Vad har ni andra gjort?

Precis som @Clasito skriver så ska ångerrätten tillämpas.

När jag ringde för att säga upp abonnemanget så räknade jag med en månads uppsägningstid och således en månadsavgift men killen på kundtjänst sa själv då använder vi ångerrätten och att jag inte kommer att debiterats någonting. Så han tänkte åt mig så att säga.

Permalänk
Medlem

Pratade lite med Halebop nu på morgonen och vi som inte fått besked kommer inte få veta så mycket mer än vi vet idag. Frågade ifall de har skickat ut alla telefoner från första batchen eller ifall de fortfarande håller på och det är ingen information som supporten kan se utan bara lagret och det finns inga sätt att kontakta dem. (Eller kan och kan, de har blivit tillsagda att informera att all info står på mina sidor, troligtvis för att lagret ska kunna jobba i fred haha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Funkade dom bra till en Pro?

Min telefon kommer först om 2-3 veckor så ingen aning

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS GTX 1070 DUAL OC 8GB - Gigabyte AX370 Gaming k3 - Ryzen 7 2700X, Crucial Ballistix Tactical DDR4 3000MHz 2x8GB - Samsung 960 Evo M.2 250 GB - Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Då är en helt vanlig arbetsdag hemifrån avklarad med Airen, ett par samtal, nyhetsläsning, insta/tiktok, musikstreaming/podd samt lite youtube i bakgrunden. Normal användning helt enkelt, kanske lite åt det klena hållet.

Helt otroligt bra.

Permalänk
Medlem

Kul att lite lättare mobiler blir på modet, även om de fortfarande är ganska "stora"; tänker på Iphone Air och Samsung S25 Edge, mobiler som väger kring 160 gram känns ju ungefär hälften så tunga som mobiler som klockar in på 200g...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kände på de nya skalen, TechWoven och var inte alls imponerad av känslan eller kvaliten. Inget skal jag skulle betala 795kr för.. saknar deras läderfodral!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kul att lite lättare mobiler blir på modet, även om de fortfarande är ganska "stora"; tänker på Iphone Air och Samsung S25 Edge, mobiler som väger kring 160 gram känns ju ungefär hälften så tunga som mobiler som klockar in på 200g...

Det är den perfekta kombinationen med storleken från pro max/ultra men lättheten från mini/edge. Det är så klart individuellt men telefoner med denna skärmstorlek är nog främst avsedda för mediakonsumtion och det är fantastiskt att kunna ha en så stor display utan att den väger bly.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olley:

Pratade lite med Halebop nu på morgonen och vi som inte fått besked kommer inte få veta så mycket mer än vi vet idag. Frågade ifall de har skickat ut alla telefoner från första batchen eller ifall de fortfarande håller på och det är ingen information som supporten kan se utan bara lagret och det finns inga sätt att kontakta dem. (Eller kan och kan, de har blivit tillsagda att informera att all info står på mina sidor, troligtvis för att lagret ska kunna jobba i fred haha)

Fan vad trist. Jag beställde direkt vid släppet men Halebops system fuckade mig så hamnade säkert sist i kön för det…

Skrivet av andreasa64:

Kände på de nya skalen, TechWoven och var inte alls imponerad av känslan eller kvaliten. Inget skal jag skulle betala 795kr för.. saknar deras läderfodral!

Kan tipsa om Nomad ifall du vill ha läderskal.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Apple Intelligence verkar komma på svenska, norska och danska med inte finska med iOS 26.1

https://www.macrumors.com/2025/09/22/ios-26-1-apple-intellige...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Då är en helt vanlig arbetsdag hemifrån avklarad med Airen, ett par samtal, nyhetsläsning, insta/tiktok, musikstreaming/podd samt lite youtube i bakgrunden. Normal användning helt enkelt, kanske lite åt det klena hållet.

<Uppladdad bildlänk>

Helt otroligt bra.

Hur tolkar man den procentenhet som är på bilden? Är det hur många procent av batteriet man har använt under dagen?

I sådana fall har jag långt ifrån samma upplevelse. Jag har varit hemma och inomhus hela dagen förutom en runda till affären. Det innebär ca 20min CarPlay och Spotify samt 10min surf. Även Spotify startat från mobilen men uppspelat på högtalare med Spotify Connect. Ingenting annat. Inga samtal, inga sociala medier (jo, 1min TikTok) eller annat krävande.

Jag har gjort av med 35% medan du har gjort av med 23% men du har använt telefonen väldigt mycket mer än mig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Fan vad trist. Jag beställde direkt vid släppet men Halebops system fuckade mig så hamnade säkert sist i kön för det…

Kan tipsa om Nomad ifall du vill ha läderskal.

Väldigt tråkigt att det krånglade för dig vid beställningen, hoppas den dyker upp snart

Okej, det ska jag ta och kolla på! Tack för tipset

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS TUF Gaming B850-Plus WIFI - Asus ROG 5080 Astral - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - Crucial P310 1TB - Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - NZXT C1200 - Antec Flux - Hitscan Hyperlight - Keychron K2 HE Wireless - Fosi Audio K5 Pro Gaming - Beyerdynamic DT 990

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Apple Intelligence verkar komma på svenska, norska och danska med inte finska med iOS 26.1

https://www.macrumors.com/2025/09/22/ios-26-1-apple-intellige...

Jag ser fram emot en smartare Siri på svenska (som inte kommer i 26.1 utan i bästa fall nästa år, mer troligen 2027). Idag kan hon inte ens tända vardagsrummet när jag säger "Tänd vardagsrummet", utan hon tänder bara en av 6 lampor.

Inte heller kan Siri kontrollera min fläkt utan att fråga "vilken fläkt". Jag har två, ena heter "Fläkten" och andra heter "<namn> fläkt". Säger jag "stäng av fläkten" så fattar hon inte, trots att jag har en enhet som specifikt heter "fläkten". Suck...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur tolkar man den procentenhet som är på bilden? Är det hur många procent av batteriet man har använt under dagen?

I sådana fall har jag långt ifrån samma upplevelse. Jag har varit hemma och inomhus hela dagen förutom en runda till affären. Det innebär ca 20min CarPlay och Spotify samt 10min surf. Även Spotify startat från mobilen men uppspelat på högtalare med Spotify Connect. Ingenting annat. Inga samtal, inga sociala medier (jo, 1min TikTok) eller annat krävande.

Jag har gjort av med 35% medan du har gjort av med 23% men du har använt telefonen väldigt mycket mer än mig.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

isociety tog sin skärmdump klockan 16:36, alltså efter en dag på jobbet som han skrev. Ser att din är från 21:04. Det kan nog vara skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

isociety tog sin skärmdump klockan 16:36, alltså efter en dag på jobbet som han skrev. Ser att din är från 21:04. Det kan nog vara skillnaden

Fast jag började min dag kl. 09 medan den användaren började sin dag 06:30 eller 07:30. Känns inte rimligt att 2,5-3,5 timmar standby drar mer än både telefonsamtal, TikTok, Youtube, poddar m.m.

Edit: Det verkar å andra sidan ha gått åt batteri någon gång efter kl. 00, trots att jag sov och telefonen laddades. Skumt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Skrivet av StorMatte:

Skrivet av nu1mlock:

Fast jag började min dag kl. 09 medan den användaren började sin dag 06:30 eller 07:30. Känns inte rimligt att 2,5-3,5 timmar standby drar mer än både telefonsamtal, TikTok, Youtube, poddar m.m.

Edit: Det verkar å andra sidan ha gått åt batteri någon gång efter kl. 00, trots att jag sov och telefonen laddades. Skumt.

Ja det kan alltid finnas bovar i form av appar som ligger aktiva i bakgrunden och förhindrar telefonen att ”sova” antar jag.

När det var dags att sova såg det ut så här. Wifi 6 anslutet hela dagen.

Permalänk
Medlem

Upplevelsen började ju sådär för en som haft Android senaste 10 åren. Varning för lite gnäll:

Igår startar jag telefonen och börjar konfigurera.
Ska föra över från min Android så lägger in appen på min gamla telefon. Var på jobbet så hade inte wifi och hade inte kopplat in kabeln så använde mobil hotspot. Kanske inte var smart för den hängde sig under "beräknar återstående tid".
Öppnar skärmen som slocknat på iPhone och är tillbaka från start på konfigurering. Går igenom alla steg (ställa in språk , region, lägga till tangentbord..). Men när jag kommer till steget för överföring står det att en delvis genomförd överföring är gjord och telefonen måste nollställas.
Ok, väntar på det. Går igenom hela konfigureringen igen. Nu kommer jag till icloud-konto. Då är mitt gamla konto låst (okej förståeligt då jag nog inte loggat in på 5 år). Apple kan bara läsa upp. Tar upp till 24 timmar.
Ca 20 timmar tog det, så kom ett mail att det är upplåst.
Fortsätter konfigurering. Den frågar om jag vill uppdatera iOS. Trycket ja. Väntar... Inget händer. Låter den stå i en timme och inser att den nog inte kommer vidare. Startar om telefonen och skippar uppdatering, så nu kom jag äntligen in.
Inte imponerad.... Hoppas det blir bättre sen 😄

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Upplevelsen började ju sådär för en som haft Android senaste 10 åren. Varning för lite gnäll:

Ska föra över från min Android så lägger in appen på min gamla telefon. Var på jobbet så hade inte wifi och hade inte kopplat in kabeln så använde mobil hotspot. Kanske inte var smart för den hängde sig under "beräknar återstående tid".
Öppnar skärmen som slocknat på iPhone och är tillbaka från start på konfigurering. Går igenom alla steg (ställa in språk , region, lägga till tangentbord..). Men när jag kommer till steget för överföring står det att en delvis genomförd överföring är gjord och telefonen måste nollställas.
Ok, väntar på det. Går igenom hela konfigureringen igen. Nu kommer jag till icloud-konto. Då är mitt gamla konto låst (okej förståeligt då jag nog inte loggat in på 5 år). Apple kan bara läsa upp. Tar upp till 24 timmar.
Fortsätter konfigurering. Den frågar om jag vill uppdatera iOS. Trycket ja. Väntar... Inget händer. Låter den stå i en timme och inser att den nog inte kommer vidare. Startar om telefonen och skippar uppdatering, så nu kom jag äntligen in.

När jag köpte iPhone 13 Mini så använde jag appen för att föra över data. Tror jag fick göra det tre gånger innan jag lyckades. När allt sedan sparades i iCloud så har jag aldrig haft något strul vid ny mobil eller nollställning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Viss skillnad i upplevelse mot när man byter iphone -> ny iphone där allt vart klart på ~2h med uppdatering och överföring av alla appar, inställningar osv.
Sen kanske man inte ska lasta Apples säkerhetstänk som något negativt även om det för dig specifik gjorde att det drog ut på tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Viss skillnad i upplevelse mot när man byter iphone -> ny iphone där allt vart klart på ~2h med uppdatering och överföring av alla appar, inställningar osv.
Sen kanske man inte ska lasta Apples säkerhetstänk som något negativt även om det för dig specifik gjorde att det drog ut på tiden.

Ja det faktum att mitt konto var låst störde mig inte så mycket, dock hade jag multifaktorautentisering med sms på kontot så vet inte vad för extra säkerhet det gav mig att Apple måste låsa upp manuellt. Men i kombination med allt annat strul blev det lite irriterande. Nu jag dock igång, fått in Apple pay och bankid etc, utan problem så det ska nog gå bra

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja, det var nog lite av extrem otur för dig.

Hade själv inte det minsta problem. För mig som kom från iPhone SE (2022) till iPhone Air så gick det helt smärtfritt. Allt flöt på helt klockrent, inklusive systemuppdateringen. Klockren upplevelse (som man förväntar sig av Apple).

Troligen så kan ditt inaktiverade och låsta konto kanske varit det som orsakade mest både väntan och strul för dig skulle jag gissa.

Vilken modell och färg gick du för? Vad tycker du om den så här långt?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ericsson t28 vägde 83 gram vilket var bra och världsrekordet hålls av en kinesisk mobil som vägde 32 gram. Tror det blir svårt med all glas och metall att komma ned mycket mer i vikt än det vi har idag.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ericsson t28 vägde 83 gram vilket var bra och världsrekordet hålls av en kinesisk mobil som vägde 32 gram. Tror det blir svårt med all glas och metall att komma ned mycket mer i vikt än det vi har idag.

Jag tror framför allt inte att du, eller de flesta andra, vill gå tillbaka till en mobil med 1,8" skärm!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Apple Intelligence finns nu tillgängligt på svenska med iOS 26.1 Beta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hoppas det snart kommer funktion att köra Siri som bilingual. Hade vart skönt att kunna hoppa mellan svenska/engelska

Skrivet av Pirum:

Jag vill nästan hellre ha en tung telefon. Sitter och väntar på 17 pro max med min 13 pro max i hand och älskar hur det känns som en tung, genuint packad liten låda av kvalité

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av nu1mlock:

Som jag har väntat! Skönt att iPhone 16 äntligen är "komplett" i Sverige, sisådär ett år senare...
Behöver man göra något speciellt för att komma åt 26.1 beta? Jag har kört beta-uppdateringar sedan år och dagar, men just nu är jag fast på 26.0 och får inget beta-meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Som jag har väntat! Skönt att iPhone 16 äntligen är "komplett" i Sverige, sisådär ett år senare...
Behöver man göra något speciellt för att komma åt 26.1 beta? Jag har kört beta-uppdateringar sedan år och dagar, men just nu är jag fast på 26.0 och får inget beta-meddelande.

Jag har aldrig kört någon iOS beta tidigare så allt jag behövde göra var att välja att få beta-uppdateringar, sedan fanns den där. Jag har dock ingen aning om vad jag faktiskt ska med Apple Intelligence till, Siri är fortfarande lika kass och Image Playground var bara roligt i två minuter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Jag har kört beta-uppdateringar sedan år och dagar, men just nu är jag fast på 26.0 och får inget beta-meddelande.

Skulle gissa att det är Developer Beta som gäller just nu. Public Beta brukar komma först 2-3 veckor senare.

När Developer Beta 3 är ute så lär Public Beta 1 komma, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Skulle gissa att det är Developer Beta som gäller just nu. Public Beta brukar komma först 2-3 veckor senare.

När Developer Beta 3 är ute så lär Public Beta 1 komma, typ.

Ja, precis, det är developer beta.

Visa signatur

press nu1mlock