SweClockers drop!

Nekat köp hos Klarna, vad är det för trams?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Handlar aldrig med Klarna egentligen och blev nu, när jag igår tänkte göra ett undantag, påmind om varför. Skulle beställa mobil + abb via Halebop, de erbjöd endast Klarna för aktuell mobil (iPhone 17 Pro Max). Klarna nekar köp med hänvisning till kreditupplysning. Lön över medel, inga andra delbetalningar/liknande, aldrig haft betalningsanmärkningar och kreditupplysningen som jag idag får kopia på visar högsta betyg.

Samtidigt läser man om folk med Klarnaskulder upp över öronen som tillåts fortsätta handla. Vad håller de på med?

Ett alternativ hade såklart varit att betala direkt men då får man inte samma rabatt på mobilen, således dyrare än att delbetala över 12 mån. Blir att välja annan operatör.

Halebop använder inte Klarna, dom har delbetalning genom Telia Finance, dom tar Full UC som kontroll.

Har du exempelvis många förfrågningar eller mycket lån och krediter gentemot inkomst så kommer de bli nekat oavsett inkomst eller betalningsanmärkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Halebop använder inte Klarna, dom har delbetalning genom Telia Finance, dom tar Full UC som kontroll.

Har du exempelvis många förfrågningar eller mycket lån och krediter gentemot inkomst så kommer de bli nekat oavsett inkomst eller betalningsanmärkningar.

Halebop har delbetalning med Klarna: https://www.halebop.se/mobiltelefoner/apple/iphone-17-pro-max

Dold text

Han förlorar rabatt på abonnemanget på att betala direkt. I.a.f. har de ingen sån kampanj nu!

Permalänk
Skrivet av Sweckid:

Jo, de har visst klarna som enda betalningsalternativ för iphone 17 pro max (om man inte väljer betala direkt men då går man miste om rabatt och det blir väldigt dyrt).

Har som sagt inga andra delbetalningar (eller förfrågningar för del delen), inkomst över genomsnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Jo, de har visst klarna som enda betalningsalternativ för iphone 17 pro max (om man inte väljer betala direkt men då går man miste om rabatt och det blir väldigt dyrt).

Har som sagt inga andra delbetalningar (eller förfrågningar för del delen), inkomst över genomsnittet.

Aha, nu ser jag vad du syftar till när det gäller rabatt, kolla på min screenshot ovanför. Om du väljer delbetala och sedan går till kassan kan du ändra till direktbetala och få rabatten?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Aha, nu ser jag vad du syftar till när det gäller rabatt, kolla på min screenshot ovanför. Om du väljer delbetala och sedan går till kassan kan du ändra till direktbetala och få rabatten?

Ah, se där. Något otydligt, såhär ser det ut innan man går vidare med köpet, 16 995 kr om man betalar direkt.

Nåväl, nu har jag hunnit göra köpet hos annan operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReMemberMe:

Ah, se där. Något otydligt, såhär ser det ut innan man går vidare med köpet, 16 995 kr om man betalar direkt.

<Uppladdad bildlänk>

Nåväl, nu har jag hunnit göra köpet hos annan operatör.

Men jag måste börja med delbetalning och sedan byta. Dvs välj, delbetala så är det ovan summa som dyker upp i kassan på direktbetalning. Varför? För du har ju bindningstid och därav rabatt om du väljer det alternativet.