Muskampen 2025: Segraren korad!

Vad fan har hänt med laptop priser?

Permalänk
Medlem

Vad fan har hänt med laptop priser?

Hejsan allesammans!

Jag måste fråga vad tusan som hänt med laptop priserna..
Jag köpte precis Denna för den fanns i butik och var på rea.. men så när jag kom hem tänkte jag att vafan det kanske inte var ett så bra köp.
Grafikkortet är ju ändå rätt gammalt.

Köpte ju tex en Lenovo Legion Pro med 4060 för 2-3 år sen eller vad det var för inte mer än 12000kr något.. då på rea men ändån.

Min fråga är då som följer om detta köp var okej eller om jag ska ångra köpet och vänta på att det ska komma ut något I stil med 5050 eller liknande istället.

Eller har ni kanske några andra tips på prisvärda laptops runt 10-15laxar.

Den ska va för gaming, stationär har jag redan så detta är för att kunna sysselsätta mig på kvällarna när jag ligger ute och jobbar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Gaming laptop är ingen bra idé. GPUer drar mycket ström, något du inte har i en laptop. Nästan bättre att köpa en Macbook Air och streama spelen från Geforce Now eller din stationära du har hemma via Moonlight eller annat. Bästa portabla gamingen är Nintendo Switch, nVidia, iPad eller likande prylar

Permalänk
Medlem

Just gaming laptops har typ ökat med 30-50% i pris per generation till skillnad från maxprestandan som ökat med typ 10-20% per år.

Vad spelar du och vilka krav har du utöver gaming?

Ps: Personligen hade jag lämnat tillbaka 5050 laptopen och behållt 4060 laptopen för att spara 9000kr till en bättre laptop

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem

Det finns om man har lite is i magen, men räcker att kolla tråden ovanför denna.
Lenovo med RTX 5060 för under 13k, bara att slå till imo
https://www.lenovo.com/se/sv/configurator/cto/index.html?orgR...

RTX 4050 är ju riktigt trött, lämna tillbaka direkt om du frågar mig...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Samma lika som alltid? 15 000 - 20 000kr för en laptop med ett x070 kort, köpte en HP med ett 1070 för massa år sen och betalade 18 000kr, köpte för några år sen en laptop med ett 3070 och betalade typ 16 500kr och nu ovan en laptop med ett 5070 för 16 000kr. Alla dessa på diverse reor så inget alls har hänt på ett bra tag känns det som =P utöver att man måste vänta lite längre efter lansering tills dom "vettiga" priserna kommer.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Varför köper folk gaminglaptops öht? Man måste ju fortfarande ha dom på ett bord ansluten till väggen 24/7 och separat mus/tangentbord. En stationär tar upp ungefär dubbla platsen men man får så mycket för pengarna. Såvida man inte bor i en kartong så är det alltid möjligt att få plats med en stationär.. Med ett chassi o nå slags vesa fäste för skärmen så behöver inte ens datorn ta upp mer plats än vad monitorn gör.

Nä ja fattar inte. Man betalar överpris för dålig prestanda och man tappar hela uppgraderingsmöjligheten. Allt i en laptop är sämre än en stationär, då allt begränsas enormt av tillgänglig effekt i nätagget. Tror det största agget jag sett varit på 300w till en laptop och det inkluderar allt som behövs, även skärmen.

Permalänk
Medlem

Lenovo har sjukt bra priser på deras Gaming Laptops på hemsidan. Två kompisar har köpt laptops med 14700HK, 32GB RAM och 5070 för 13-14k typ? Max 15k kostade de iaf.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Varför köper folk gaminglaptops öht? Man måste ju fortfarande ha dom på ett bord ansluten till väggen 24/7 och separat mus/tangentbord. En stationär tar upp ungefär dubbla platsen men man får så mycket för pengarna. Såvida man inte bor i en kartong så är det alltid möjligt att få plats med en stationär.. Med ett chassi o nå slags vesa fäste för skärmen så behöver inte ens datorn ta upp mer plats än vad monitorn gör.

Nä ja fattar inte. Man betalar överpris för dålig prestanda och man tappar hela uppgraderingsmöjligheten. Allt i en laptop är sämre än en stationär, då allt begränsas enormt av tillgänglig effekt i nätagget. Tror det största agget jag sett varit på 300w till en laptop och det inkluderar allt som behövs, även skärmen.

Jag fattade inte heller fram tills jag flytta utomlands och behövde kunna få med mig datorn på flyget osv.
Sedan dess har jag aldrig gått tillbaka till stationär, ser inte varför jag ska ha en stationär dator och vara låst vid skrivbordet...
Visst oftast sitter jag där å spelar, men är så skönt att kunna jacka ur och sätta sig i soffan och slösurfa, göra enklare jobb osv.
Även väldigt bra att kunna ta ut till bilen när man behöver dra felkoder med datorn, eller helt enkelt ta med sig den till olika platser.
Bara för att de är en gaming dator så är den ju inte obrukbar till annat än just gaming. Använder man inte grafikkortet (aka spelar) så är det inga som helst fel på batteritiden.

Dessutom har jag aldrig gillat något AAA-titlat spel så behöver inte kraften från en stationär dator, DOTA2 och diverse blizzard spel funkar ur bra som helst utan minsta lagg på min 4060 laptop krets.

Å blir det verkligen så billigt med stationärt? Jag betalade 8500kr för laptop i sign, bara chassi å nätagg så har MINST 1500kr försvunnit och då har man inte ens börjat titta på de vitala komponenterna...

Alla har olika behov och krav, du ser inte nyttan för du har förmodligen andra krav. Precis som vi som håller tilli denna forumsdelen inte har ett behov för en stationär dator.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Viking
Skrivet av Lehto:

Det finns om man har lite is i magen, men räcker att kolla tråden ovanför denna.
Lenovo med RTX 5060 för under 13k, bara att slå till imo
https://www.lenovo.com/se/sv/configurator/cto/index.html?orgR...

RTX 4050 är ju riktigt trött, lämna tillbaka direkt om du frågar mig...

Den Lenovon har 4%-enheter mer rabatt via den här länken: https://www.lenovo.com/se/vipmembers/serewards/sv/p/laptops/l...

Och man kan även konfigurera med:

• Ta bort operativsystemet och installera det själv för -1030kr

• Öka till 24GB RAM för 150kr

• Välja 1TB SSD för 200kr

• Uppgradera från 60 till 80Wh batteri för 140kr

• Byta från 170 till 245W laddare för 100kr

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Skrivet av boibo:

Jag ser inget konstigt med det om man reser mycket eller övernattar på arbetsplatser. Men jag skulle aldrig köpa en laptop istället för stationär om jag enbart befinner mig i hemmet på ledig tid.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

För att vara en workstation eller spellåda så har du inte gjort ett dåligt köp. Workstations liknande spellådor i det segmentet är bland de mer prisvärda så länge du bara ska ha den på ett bord och arbeta eller tidsspillan.

Jag skulle dock inte köpt den än, för jag har en tre år gammal laptop som enligt reklamsidorna har;
5-20% sämre CPU prestanda (antagligen knappt märkbart)
15-50% sämre GPU prestanda (detta märks främst vid 4K upplösningar, eller ovan FullHd) - det krävs dock extern skärm för att märka saken sett till fps-benchmarks.
40% bättre nvme performance (detta märks antagligen mycket).

Kanske om 1-4 år.

I ditt fall skulle jag nog kolla lite extra på nvme:n beroende på värmenivån skulle en 2tb gen4 typ av de mest snabba och kalla typerna antagligen ge en rejäl, märkbar prestanda boost. Sedan är det lite ovanligt med 24Gb uppsättningar RAM, även om många moderna kretsar kan köra Dual på 16 och single på 8 så ser det lite mysko ut. Det kan ju vara som så att maskinen har värme problem och i verkligheten bara kör 24gb single, vilket antagligen märks - när dual var nytt så sas det +10%, nuförtiden så märks dual direkt även typ i Win 10/11 så det är avsevärt mer än 10% pga. matningen av processorn.

Bara ett tips.

Permalänk
Medlem

Billigaste laptop du kan hitta + Geforce NOW (om man behöver vara mobil på riktigt). Nvidia bjuder på bättre prestanda än varje laptop upp till ca 15 lax.

2599 kr/år och du spelar på server med RTX 5080.

Testa själv @Mackemos

Visa signatur

| 9800X3D | MSI B650 Tomahawk | 2x16 GB 6400 cl36 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 TUF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

Billigaste laptop du kan hitta + Geforce NOW (om man behöver vara mobil på riktigt). Nvidia bjuder på bättre prestanda än varje laptop upp till ca 15 lax.

2599 kr/år och du spelar på server med RTX 5080.

Testa själv @Mackemos

"ligger ute och jobbar" Så det kanske sätter lite käppar i hjulet?

Jag är mest fundersam över varför gaminglaptops allt för ofta kommer med så usla skärmar. 250 nits och 45% NTSC är närmast standard upp till prisklassen 13k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag är mest fundersam över varför gaminglaptops allt för ofta kommer med så usla skärmar. 250 nits och 45% NTSC är närmast standard upp till prisklassen 13k.

För att man måste kompromissa med någonting för att hålla ned priset och en panel är en stor del av kostnaden. De flesta tror jag inte ens märker skillnad på IPS/VA/TN osv. I alla fall inte målgruppen som köper en gaminglaptop. Vi Sweclockare hör inte till den målgruppen, vilket märks tydligt i alla trådar som diskuterar portabelt datorspelande.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Kan du inte lämna tillbaka den och behålla gamla laptopen som ändå verkar vara rätt okej. Så kan du köpa en stationär för pengarna och få betydligt bättre prestanda. Då har du bärbara vid behov (resor, soffan osv) och stationära för allting annat. Jag kör så, fast min laptop har ett väldigt kasst grafikkort så endast enklare spel fungerar. Men det är väldigt skönt att ha en laptop vid enstaka tillfällen.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackemos:

Den ska va för gaming, stationär har jag redan så detta är för att kunna sysselsätta mig på kvällarna när jag ligger ute och jobbar.

https://technical.city/en/video/GeForce-RTX-4060-mobile-vs-Ge...

Där har du ditt ett utav dina problem. Byt ut 5050 mot din 4050 på sidan ovan så blir det ännu värre.

Jag ser det lite så här:

xx50 - browsing, YouTube, Roblox och lätta e-sports med låga inställningar.

xx60 - Entry
xx70 - mid
xx80 - high
xx90 - extreme

Det är därför din 4060 presterar bättre än din 4050 och även 5050, den är äldre men vassare.
När det kommer till bärbara så måste man också kolla hur mycket watt grafikkortet får, det kan vara enorma skillnader mellan modellerna där ovan modell-hierarki kan falla ihop. Ett exempel är ditt 4060 som får 115W medans en 4050 samt 5050 bara får 50W.

lämna tillbaka är mitt råd och invänta Black Friday som är runt hörnet.

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 2060S 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Jag köpte en "gaminglaptop" för att kunna kombinera lätt spelande med studier.

Jag återupplivade den faktiskt nu i somras, bytte ut gpun som va toasted 7970m till en 1070 samt cpu från 3610 till 3940xm.

Syftet va att kunna lira d2r och ff14 poolside när ungarna badar samt på jobbet när det är lugnt och också då kunna titta på serier.

Minns att att datorn va dyr, runt 14k typ 2012.

Den stod orörd från 2016 efter att gpun pajade. Men nu finns det alltså metoder som jag snubblade över av en slump som underlättar byte. Idag känns det ju otroligt värt med en "gaminglaptop" att kunna dra med till jobbet, utlandsresor mm.

Allt handlar om vilka spel man lirar och krav på dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteGus:

xx50 - browsing, YouTube, Roblox och lätta e-sports på sin höjd.

Fast att ett RTX 5050 inte skulle klara av mer än lätta e-sportspel är ju bara löjligt att hävda. Istället får det ses som ett 60fps/1080p-kort för dagens spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast att ett RTX 5050 inte skulle klara av mer än lätta e-sportspel är ju bara löjligt att hävda. Istället får det ses som ett 60fps/1080p-kort för dagens spel.

Du tänker nog på desktop GPU:n, medans mobile varianten har fjuttiga 50W att leka med.

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 2060S 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Skribent
Skrivet av boibo:

Jag tillhör skaran som föredrar spel-laptops över stationära.

Jag ångrar lite idag att jag sålde min ROG-laptop med 5900HX och RTX 3070, och "bytte upp mig" till den stationära i signaturen (7600X/9070XT). Visst får jag betydligt mer prestanda med den stationära, men jag har insett att jag hellre sänker grafikinställningarna och får alla de andra fördelarna som en laptop erbjuder.

• Jag slipper ha tre maskiner kopplade i hemmet

• Jag behöver inte krångla med moonlight eller liknande lösningar, det fungerar helt enkelt inte särskilt bra i min nätverksmiljö och möjligheten att lösa detta är begränsad

• Jag kan ta med datorn med all sin prestanda på jobbresor eller fritidsresor

• Väl inne på kontoret har jag en "gratis" sekundär skärm

• Det tar upp mindre plats och blir därmed en mer diskret lösning

Jag säger inte att bärbar speldator är för alla. Men det finns definitivt starka punkter där en stationär dator helt enkelt inte kan tävla, även om råprestandan och prestanda per krona såklart är mycket bättre.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av boibo:

Allt du säger stämmer, men är man på resande fot ofta är de bra. Samtidigt kan man ju då lika gärna köpa en Steam Deck som mobil enhet…

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Nä ja fattar inte. Man betalar överpris för dålig prestanda...

Fast nu gör du antagandet att alla värderar absolut prestanda högt, när det kan vara så att väldigt många klarar sig med lägre prestanda så länge som den är tillräcklig för deras behov. Det är lite som lagringsutrymme. För de absolut flesta kommer några hundra GB vara tillräckligt för deras behov. Att en stationär kan trycka in 100 TB saknar därmed betydelse.

Skrivet av SteGus:

Du tänker nog på desktop GPU:n, medans mobile varianten har fjuttiga 50W att leka med.

Nej, även runt 50 watt är 5050 ganska kapabel. Du kan trycka i ytterligare 50 watt utan att få mycket mer än 20 procent bättre prestanda. Och 20 procents skillnad kan man hantera genom lägre inställningar.

Permalänk

Att ingen tipsat om steam deck är travesti. Under 4000 kronor för 256 gb lcd modellen nu. Fantastisk kvällsunderhållningsmackenick.

https://store.steampowered.com/steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Köpte för att ha med på jobb utomlands.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skribent
Skrivet av Donnerstal:

Den Lenovon har 4%-enheter mer rabatt via den här länken: https://www.lenovo.com/se/vipmembers/serewards/sv/p/laptops/l...

Och man kan även konfigurera med:

• Ta bort operativsystemet och installera det själv för -1030kr

• Öka till 24GB RAM för 150kr

• Välja 1TB SSD för 200kr

• Uppgradera från 60 till 80Wh batteri för 140kr

• Byta från 170 till 245W laddare för 100kr

Det gick att skapa en rätt trevlig maskin!

• Ryzen R7 250

• Inget OS

• 24 GB RAM

• 1 TB SSD

• 15,6 QHD 165 Hz

• RTX 5060 8 GB

• 80 Wh-batteri

• 245W nätadapter

• 12 423 kronor

Så länge det är 115W-versionen av RTX 5060 är det prestanda som räcker och blir över för esport-titlar, lär även fungera okej i moderna AAA-spel med uppskalning som DLSS. Kastar man på FG, då är det definitivt prestanda nog för de allra flesta användningsområden.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

Nischad produkt. Mindre volymer ger sämre marginaler. Sedan spelar säkert prisinflationen på grafikkort en roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Många gånger kan man uppgradera både upplösning och paneltyp för några hundra om man köper skärmen som reservdel och byter själv. Finns många större reservdelsfirmor inom EU med reservdelar till, ja alla datorer i princip. Bara kolla upp serienummer, pin kontakt och att det passar.

Uppgraderade från TN panel och FHD till IPS och UHD på min bärbara 6 år efter köpet, plus nytt batteri, vilket innebar att jag kunde skjuta upp köpet av ny dator med några år. Ofta kan man även välja mellan glossy eller matte på skärmen. Bytet tog en kvart att göra.

Folk som säger att bärbara inte går att uppgradera... 🙃

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Jag håller med, laptops har blivit mer en lyxvara.
Köpte en rätt decent Lenovo Legion för några år sedan med 3070 och mid/high spec för sin tid för 15k helt ny.

Investerade slutet av förra året i en ny Lenovo Legion 5 Pro med 4080 GPU, AMD 7xxx CPU och G-sync vilket jag kände var ett krav för smooth gaming. Den prutade jag ner till 27k från 30k i hänvisning för 50xx intåget men ja, nog är det dyrare allt.

Med inflation, den höga dollarn och all brist som plågat tech för några år sedan kan nog också ligga till grund. 50xx laptopsen är orimligt dyra.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Gaming laptop är ingen bra idé. GPUer drar mycket ström, något du inte har i en laptop. Nästan bättre att köpa en Macbook Air och streama spelen från Geforce Now eller din stationära du har hemma via Moonlight eller annat. Bästa portabla gamingen är Nintendo Switch, nVidia, iPad eller likande prylar

I princip håller jag med, men inte i praktiken

Jag är så sjukt nöjd med min Lenovo Legion Slim 5. Har den dockad 95% av tiden på skrivbordet med mina gamingtillbehör och hygglig skärm. Störs inte nämnvärt av ljudet från den (normalt en känslig fråga för mig) och även om jag inte normalt spelar de värsta tyngsta spelen så har jag aldrig saknat prestanda.

Ryzen 7 7840HS
64GB DDR5
1+2 TB disk
RTX 4070 (detta är dock endast 8GB, det kan jag gärna gnälla över)

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB