Muskampen 2025: Segraren korad!

Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Blir väl tull från .co.uk?

Ni får säkert betala moms om inte annat.
Jag kan beställa saker utan tull.

Permalänk
Medlem

On Twitter yesterday evening, the official Department of Homeland Security account shared a video of various ICE raids that was synced to the Pokémon anime theme song. Titled “Gotta Catch ‘Em All,” the post is another in a long line of the DHS using copyrighted material without expressed permission from the license holders that has commenced since President Trump resumed office in January. Considering how protective Nintendo is of its IP, this is likely not going to sit well with The Big N.
https://nintendowire.com/news/2025/09/23/department-of-homela...

Ska vi gissa att Nintendo för första gången inte kommer stämma denna gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Funkar de med Switch 1 också? Skulle vilja ha en docka vid TVn som funkar med båda om möjligt.

Alla tre sägs även funka med Switch 1, iaf enligt produktsidorna. Men ska testa det imorgon och återkommer.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax Crystal Super 50 & 57PPD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Alla tre sägs även funka med Switch 1, iaf enligt produktsidorna. Men ska testa det imorgon och återkommer.

Tack

Permalänk
Medlem

Patch notes Mario Kart World version 1.3.0

https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a...

Bland annat:

- Man kan nu joina vänner i Knockout Tour!
- Man ser nu utförda P-Switchar och upplockade Peach medaljer i Free Roam
- Större chans för 3-lap race i Online race

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Patch notes Mario Kart World version 1.3.0

https://en-americas-support.nintendo.com/app/answers/detail/a...

Bland annat:

- Man kan nu joina vänner i Knockout Tour!
- Man ser nu utförda P-Switchar och upplockade Peach medaljer i Free Roam
- Större chans för 3-lap race i Online race

Tror ni dom kommer släppa ett 200cc läge? Har fått för mig att tidigare spel i serien haft detta, men då kanske det ingick från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Funkar de med Switch 1 också? Skulle vilja ha en docka vid TVn som funkar med båda om möjligt.

2 av dessa 3 funkar med Switch, testade nyss.

Kabeln och den lilla dosan/dockan funkar perfekt i 1080p. Den större dockan däremot funkar inte då plastbiten som sitter bakom USB C porten (gjord för Switch 2 för att den ska stå mer stabilt), är tyvärr för bred för Switch 1.

Jag antar att skulle kunna mecka bort plastbiten, skala av den eller så och göra den smalare, om man nu måste kunna köra både Switch 1 och Switch 2. För om jag kör med en USB C extender-kabel från dockan till Switch 1 så funkar signalen och den laddar. Men out-of-the-box så kan man inte ställa ner Switch 1 på den dockan.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Tror ni dom kommer släppa ett 200cc läge? Har fått för mig att tidigare spel i serien haft detta, men då kanske det ingick från början?

Bara Mario Kart 8, 8 Deluxe och Tour har 200cc. I 8 lades det till gratis ca 1 år efter spelet släpptes så absolut inte omöjligt att det kommer framöver.

Permalänk
Medlem

Little Nightmares III - Collector Edition (Switch)
649 kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/little-nightmar...
EG sänker priset igen innan release...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Little Nightmares III - Collector Edition (Switch)
649 kr
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/little-nightmar...
EG sänker priset igen innan release...

Bra pris för en Collectors Edition, synd att man har noll koll på den serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Amazon UK sänkte priset till 631 kr för Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2.
https://www.amazon.co.uk/dp/B0FR9BVJSL/261-1098134-7468651

Får väl se om Elgiganten prisdumpar på releasedagen denna gång också...

Tycker att priset är nästintill likadant som här och spelet är redan så girigt dyrt.

Pundet är så oerhört dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patchway:

Tycker att priset är nästintill likadant som här och spelet är redan så girigt dyrt.
Pundet är så oerhört dyrt.

Det är ytterst sällan UKV-Bergsalapriserna är bättre...
Roliga är ju att många svenska butiker parallellimporterar UK4 och säljer ändå till "svenska priser".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är ytterst sällan UKV-Bergsalapriserna är bättre...
Roliga är ju att många svenska butiker parallellimporterar UK4 och säljer ändå till "svenska priser".

Ja så är det. Men Nintendo är rätt fula här med tanke på spelen i fråga, sinnessjukt pris.

Är glad att Retrospelbutiken kört billigare priser på många grejer (inte allt), tex Metroid Prime 4 är billigt där och har bokat direkt. Uppgraderingen kostar 110 kr till Switch 2. Känns som en bra deal.

Men när det gäller Galaxy så kommer jag avstå såvida inte priserna går till en rimlig nivå.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur Retrospelbutiken säljer Switch 2 till 5499 kr när de största butikerna knappt kan sänka med ett par enkronor? Gråimport?

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Någon som vet hur Retrospelbutiken säljer Switch 2 till 5499 kr när de största butikerna knappt kan sänka med ett par enkronor? Gråimport?

Oklart, det brukar specificeras i infon oftast.

Det är begränsat antal, och de körde en liknande kampanj när bokningen först öppnade innan release - också ett begränsat ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av srgb:

Spelbutiken/Retrospelbutiken är ett dansk bolag som importerar det mesta.
Om det inte uttryckligen står Nordic på spel man beställer därifrån så är det garanterat från EU/UK.

Permalänk
Medlem

Hades (I), Ori and the Blind Forest: Definitive Edition och Ori and the Will of the Wisps är på 75% REA på Nintendo E-shop i nån dag till, så spring och köp!

Kan även tipsa om att Hades (I&II) har stöd för cross-saves vilket innebär att man kan fortsätta spela på samma ställe man var på i sin Steam eller Epic-version av spelet, så bra! Hoppade över från Steam till mitt Switch 2.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Gigabyte AORUS Radeon RX 9070 XT ELITE 16GB || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF1000 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tänkte tipsa er om 3st billiga docknings-möjligheter för Switch 2...

Austin John Plays har testat 2 utav produkterna jag rekommenderade nyligen, plus flera andra. Amazon priserna är dock inte lika roliga 😂 Men kul å se att han var nöjd med alla! Vill ni köpa dessa billigt, vänta på Choice days på AliExpress (början på nästa måna) och få de för halva priset eller mycket mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Kan även tipsa om att Hades (I&II) har stöd för cross-saves vilket innebär att man kan fortsätta spela på samma ställe man var på i sin Steam eller Epic-version av spelet, så bra! Hoppade över från Steam till mitt Switch 2.

Fungerar detta även från Xbox och PS?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Tänkte tipsa er om 3st billiga docknings-möjligheter för Switch 2 som jag testat och bekräftat att de fungerar med 4K och 60Hz, inklusive HDR. ...

En fråga på detta, originaldockan boostar prestandan på Switchen. Gissar att dessa endast är rena anslutningar utan "boost"? Prestandan på ansluten skärm blir mao som Switch 2 I handhållet läge?

En annan orelaterad fråga. Finns det några stora fördelar med Switch 2 Pro kontrollern jämfört med t.ex. motsvarande kontroller från 8bitDo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

En fråga på detta, originaldockan boostar prestandan på Switchen. Gissar att dessa endast är rena anslutningar utan "boost"? Prestandan på ansluten skärm blir mao som Switch 2 I handhållet läge?

En annan orelaterad fråga. Finns det några stora fördelar med Switch 2 Pro kontrollern jämfört med t.ex. motsvarande kontroller från 8bitDo?

Dockan boostar inte Switchen. När Switchen kopplas till en kompatibel docka så försätts Switchen automatiskt i docknings-läge med högre frekvens på CPU/GPU och tvingar också spel att starta i dockat läge, dvs högre upplösning mm. Dockan i sig ger ingen boost, utan bara skickar video/ljud signalen vidare till TVn eller vad man kopplar den till. Vilken docka du än köper, vare sig den är tredjepart eller ej, så får du samma prestanda, så länge dockan stöds och du får en signal från första början. Om inte dockan stöds så slår aldrig Switchen över till dockat läge. Mao samma prestanda vilken av dessa du än köper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Switch 2 pro controllen har "HD Rumble", dvs extremt nyanserad rumbleeffekt, medan tredjepartskontroller bara är på/av. Stor skillnad i vissa spel. Switch 2 prokontrollen kan även starta switchen från standby vilket tredjepartskontroller inte kan (ännu).

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Dockan boostar inte Switchen. När Switchen kopplas till en kompatibel docka så försätts Switchen automatiskt i docknings-läge med högre frekvens på CPU/GPU och tvingar också spel att starta i dockat läge, dvs högre upplösning mm. Dockan i sig ger ingen boost, utan bara skickar video/ljud signalen vidare till TVn eller vad man kopplar den till. Vilken docka du än köper, vare sig den är tredjepart eller ej, så får du samma prestanda, så länge dockan stöds och du får en signal från första början. Om inte dockan stöds så slår aldrig Switchen över till dockat läge. Mao samma prestanda vilken av dessa du än köper.

Läste på lite om detta då det intresserar mig. Det verkar vara lite tvärtom som jag först skrev. Dockningsläget är normal hastighet och handhållen så klockar den ner sig för att spara batteri och hålla temperaturer. I dockat läge ska det ju finnas strömförsörjning för att kunna köra fullt blås så det borde vara det som i första steget avgör om den går upp i dockat läge. Originaldockan har ju även inbyggd fläkt och någon signalavkodare som avlastar Switchen (oklart om det faktiskt är en faktor i prestanda dock).
Kan man utgå från att om tredjepartsdockan stöds och har egen strömmatning eller Switchen är direkt nätansluten (via USB-C) så får man ut full prestanda?

Skrivet av deppan:

Switch 2 pro controllen har "HD Rumble", dvs extremt nyanserad rumbleeffekt, medan tredjepartskontroller bara är på/av. Stor skillnad i vissa spel. Switch 2 prokontrollen kan även starta switchen från standby vilket tredjepartskontroller inte kan (ännu).

Tack för svar! Kanske blir en sån också då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Läste på lite om detta då det intresserar mig. Det verkar vara lite tvärtom som jag först skrev. Dockningsläget är normal hastighet och handhållen så klockar den ner sig för att spara batteri och hålla temperaturer. I dockat läge ska det ju finnas strömförsörjning för att kunna köra fullt blås så det borde vara det som i första steget avgör om den går upp i dockat läge. Originaldockan har ju även inbyggd fläkt och någon signalavkodare som avlastar Switchen (oklart om det faktiskt är en faktor i prestanda dock).
Kan man utgå från att om tredjepartsdockan stöds och har egen strömmatning eller Switchen är direkt nätansluten (via USB-C) så får man ut full prestanda?

Det bör som sagt vara att om du får ut bild från dockan så kör Switch:en i dockat läge och ger full prestanda. Det som avgör om den kör dockat läge eller ej bör helt enkelt vara om den sitter i en docka som talar om för den att köra i dockat läge.

Det skulle förstås kunna finnas tredjepartsdockor som inte ger tillräckligt med ström för att kunna köra dockat läge, men då lär det hanteras som att något är fel snarare än att den skulle köra dockat läge med sänkt prestandan. Det är ju inget som ska hända med Nintendos egen docka, vilket är den enda de bryr sig om.

Fläkten i dockan är för övrigt till för att kyla dockan och inte Switch:en och "signalavkodaren" du nämner antar jag bara är USB-C->HDMI-kretsen, så det är inget som påverkar prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det bör som sagt vara att om du får ut bild från dockan så kör Switch:en i dockat läge och ger full prestanda. Det som avgör om den kör dockat läge eller ej bör helt enkelt vara om den sitter i en docka som talar om för den att köra i dockat läge.

...

Tack för förtydligande. Borde vara strömförsörjningen som är nyckeln i dockat läge annars blir det en kort spelsession, men som du nämner så kommer förmodligen Switchen skicka felmeddelanden.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag sovit under en sten men tydligen finns det en demo till Donkey Kong Bananza att ladda ner nu. Kanske visades under senaste Direct bara att jag missade. Blir att testa nu och tänkte att om andra funderar på spelet är det kanske värt att testa

Edit: Ja verkar funnits i 2 veckor så var nog efter direct. En halvtimme kan man spela.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Vet inte om jag sovit under en sten men tydligen finns det en demo till Donkey Kong Bananza att ladda ner nu. Kanske visades under senaste Direct bara att jag missade. Blir att testa nu och tänkte att om andra funderar på spelet är det kanske värt att testa

Edit: Ja verkar funnits i 2 veckor så var nog efter direct. En halvtimme kan man spela.

Testa och se ifall du gillar! Jag gillade DK bananza starkt! Köpte dock inte DLC, kändes värdelöst med 200kr för en "roguelike" spelläge. Köpte Hollow knight 1 och hades 2 istället 😎

Permalänk
Medlem

https://www.nintendo.com/en-gb/Games/Nintendo-Switch-2-games/...

Om man vill ladda ner demot utan att hämta switchen.

Permalänk
Medlem

Switch 2 Resident Evil Requiem Gameplay (Off-Screen) | TGS 2025
https://www.youtube.com/watch?v=j3OWA5JwO1E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Tack för headsup gillar dock inte spelet alls det är alldeles för kaotiskt och känns rörigt men någon gillar det säkert.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 9950X][Gigabyte X870E Aorus Elite][G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400Mhz 32GB CL-32-39-39-102][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]