SweClockers drop!

Visa upp eller berätta om dina mest udda datorprylar!

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Visa upp eller berätta om dina mest udda datorprylar!

Precis som trådstarten lyder vill vi höra om och se dina mest udda datorprylar. Oavsett om det är någon konstig joystick från forntiden eller ett grafikkort med en fulsnygg design är vi sugna på att få se och höra om vad ni har där hemma.

För egen del är det väldigt snålsått med klenoder då det mesta har slängts eller avyttrats av familjemedlemmar under flyttar och utrensningar. Det vore därför väldigt kul att få se vilka nationalskatter som gömmer sig där ute i stugorna.

Permalänk
Medlem

En Tac-2 i kartong i ypperligt skick!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Även jag är inne på Suncom
SFS Talon inkl gasreglage. Båda skall konverteras till usb.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem

Hybrid-pci kort med Firewire, USB och Ethernet från Buffalo

Hires: https://imgur.com/a/LY6err1
JP info: https://www.buffalo.jp/product/detail/manual/ifc-pci6gliu2.ht...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Datavetare

Står "udda datorprylar". Det mest "udda" jag kan komma på är ett utvecklingskort av Nvidia Jetson TX2. Rätt mycket en Raspberry Pi, I/O-headern med GPIO, SPI, etc sitter längst upp till vänster, fast man har också en 4x PCIe, SATA och lite sådant.

I kategorin "klenod" passar denna bättre. En Philips EE2003, extremt välanvänd i mina unga år (manualen är inte misshandlad, den är sönderläst...). Denna produkt lanserades 1974, det som är ihopkopplat gjordes nog i slutet av 80-talet...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Även jag är inne på Suncom
SFS Talon inkl gasreglage. Båda skall konverteras till usb.
<Uppladdad bildlänk>

Varför då? Bara att använda.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

En Tac-2 i kartong i ypperligt skick!
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Amiga Sex Games slet ut dom där stackars Tac-2:orna rätt ordentligt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk

Kanske inte så udda, men är imponerad av att den fortfarande fungerar fläckfritt. En gammal HP personal media drive från ca 2004, används fortfarande.

Permalänk
Medlem

Jag spontanköpte en NeXTcube på Craigslist för närmare 20 år sedan en dag när jag hade fått lite innanför västen. Tror jag gav USD 400 för den, inklusive frakt till Sverige.
Lite oklart hur jag kom på den här briljanta idén, men så blev det och sedan dess har den stått på hyllan. Jag saknar skärmen, så om någon har en över så köper jag den. Skärmen behövs för att kunna starta den här klenoden, om jag förstått allt rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Überklass:

Ohhh those were the days!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zpnk:

Haha underbart! Ljudet av min barndom

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Har en rätt speciell HORI dosa för att spela Gameboy spel på Gamecube. Ser ut som en SNES kontroll men med GCN knappar och grepp på baksidan.

Permalänk
Skrivet av Elosh:

Varför då? Bara att använda.

Berätta gärna mer

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ska ha en Vapochill någonstans i garaget, har inte letat efter den borde kanske göra det.

Vapochill

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Var inte det mer rytm som gällde? Combat School löpbana slet ut ett par.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av nartub:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag spontanköpte en NeXTcube på Craigslist för närmare 20 år sedan en dag när jag hade fått lite innanför västen. Tror jag gav USD 400 för den, inklusive frakt till Sverige.
Lite oklart hur jag kom på den här briljanta idén, men så blev det och sedan dess har den stått på hyllan. Jag saknar skärmen, så om någon har en över så köper jag den. Skärmen behövs för att kunna starta den här klenoden, om jag förstått allt rätt.

Det ser ut som att den har en vanlig vga kontakt, tredje räknat nerifrån.

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Kan säga att de gick varma på C64:ans utbud likaså 😅

Visa signatur

FD North TG W | 5600X | ROG Strix B550-F GAMING | Samsung nvme 1TB | 32GB 3200MHz | 2060S 8GB (Musikprodd)
MBA M1 8GB 256GB (Jobb)

Permalänk
Medlem

Rolig tråd 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Det ser ut som att den har en vanlig vga kontakt, tredje räknat nerifrån.

Portar uppifrån och ner enligt ai-kompisen

• DB-15 (hona): NeXT bildskärmsport.

• ​2x Mini-DIN (4-stift): ADB-portar (Apple Desktop Bus) för tangentbord och mus.

• ​DB-25 (hane): SCSI-port för anslutning av externa enheter som hårddiskar, CD-läsare eller skannrar.

• ​DB-9 (hane): Serieport A (RS-422).

• ​BNC: Nätverksanslutning för 10Base-2 Ethernet (även kallat "Thinnet").

• ​DB-9 (hane): Serieport B (RS-422).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nartub:

Portar uppifrån och ner enligt ai-kompisen

• DB-15 (hona): NeXT bildskärmsport.

• ​2x Mini-DIN (4-stift): ADB-portar (Apple Desktop Bus) för tangentbord och mus.

• ​DB-25 (hane): SCSI-port för anslutning av externa enheter som hårddiskar, CD-läsare eller skannrar.

• ​DB-9 (hane): Serieport A (RS-422).

• ​BNC: Nätverksanslutning för 10Base-2 Ethernet (även kallat "Thinnet").

• ​DB-9 (hane): Serieport B (RS-422).

Attans, ai har rätt. Vid inzoomning så är det 9 pinnar och inte 15.
Men det kanske finns någon adapter från denna dator till en mer vanlig kontakt?

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Inte någon cool hårdvara men ett gammalt spel som (vad jag vet) aldrig släpptes, åtminstone i den formen.

En kompis på Amiga tiden var bekant med Team 7, som de hette då. En gång efter att han spenderat lite tid med dem dök han upp med ett spel som, åtminstone enligt vad som står på disken jag fick kopierat från honom, var ett samarbete mellan Restless Software Inc (vad han och en annan person kallade sig) och Team 7.

Spelet hette Proxyan och kanske inbillar jag mig men jag tycker jag kan se flera influenser från det i Project-X som Team 17 senare släppte.

Inte mycket att visa upp en bild på en diskett med en handskriven etikett på så här är en video där jag spelar igenom spelet:

korrigerat stavning
Permalänk
Medlem

En pc XT emulator till Atari ST har jag liggandes. Hittar den inte just nu så det får bli en lånad bild på den.

Permalänk

Inte udda men gammal. Måste börja närma sig 40 år i min ägo. Kartong och frigolit börjar se lite luggslitna ut men datorn är finfint skick.

Visa signatur

i7 7700k - ASUS Z270H - ASUS Strix GTX1060 - 2X8 Corsair Vengeance 3000MHz - Fractal Design Define C - EVGA Supernova G3 - Samsung 850 EVO 500Gb