Istället för Macbook - Studier och enkla spel

Permalänk
Medlem

Istället för Macbook - Studier och enkla spel

Hej,

I samband med studiestart så köpte jag en Macbook Air M4 vilket på alla sätt och vis är en fantastisk dator. Den är snabb, kompakt och har grym batteritid. Däremot gnager det lite i mig att jag genom arbetet vant mig så pass med Windows att använda MacOS skaver och jag vill istället för att lära mig operativet lägga tid på studierna.

Innan datorn går på retur så har jag börjat titta på vad som rimligtvis kan ersätta en Macbook. Jag förstår att det kan vara svårt att hitta en windowsdator som ersätter alla aspekter men desto mer jag googlar desto mer osäker blir jag.

Så nu söker jag hjälp - vilka datorer är det jag bör titta på? Budget omkring 11-14 tusen, nytt eller begagnat. Smidigt och lätt ska det vara då jag reser ofta. Gärna bra batteritid även om jag inser att det är där jag eventuellt behöver göra största kompromissen. Dockas till en 34" UW-skärm och alla övriga tillbehör via blåtand.

Hoppas på bra hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Hej,

I samband med studiestart så köpte jag en Macbook Air M4 vilket på alla sätt och vis är en fantastisk dator. Den är snabb, kompakt och har grym batteritid. Däremot gnager det lite i mig att jag genom arbetet vant mig så pass med Windows att använda MacOS skaver och jag vill istället för att lära mig operativet lägga tid på studierna.

Innan datorn går på retur så har jag börjat titta på vad som rimligtvis kan ersätta en Macbook. Jag förstår att det kan vara svårt att hitta en windowsdator som ersätter alla aspekter men desto mer jag googlar desto mer osäker blir jag.

Så nu söker jag hjälp - vilka datorer är det jag bör titta på? Budget omkring 11-14 tusen. Smidigt och lätt ska det vara då jag reser ofta. Gärna bra batteritid även om jag inser att det är där jag eventuellt behöver göra största kompromissen Dockas till en 34" UW-skärm och alla övriga tillbehör via blåtand.

Hoppas på bra hjälp!

Nu är det rätt många år sen jag pluggade på universitet men en seriös fråga. Vad ska du läsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nu är det rätt många år sen jag pluggade på universitet men en seriös fråga. Vad ska du läsa?

Cybersäkerhet, så något prestandamonster behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steamroad:

Cybersäkerhet, så något prestandamonster behövs inte.

Då har jag tyvärr inga bra råd, anledningen till att jag frågade var för att där finns (eller i alla fall fanns) ett gäng utbildningar när jag pluggade, typ ekonomi och juridik där 99% av studenterna hade en Mac och jag skulle rekommenderat att behålla den bara av den enkla anledning att slippa vara det svarta fåret i klassen.

För en utbildning i cybersäkerhet hoppas jag nästan det är det motsatta att halva klassen kör Linux men det är nog mer dröm än verklighet

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Steamroad:

Som du redan verkar notera är det rätt hopplöst att hitta något som kan ersätta en MBA på Windows/PC-sidan. Tror ingen kan hjälpa dig om du inte talar om vad som är är mindre viktigt.

Lägger du samma pengar på en Window/PC får du minst två av: sämre batteritid, sämre prestanda, sämre byggkvalité.

Personligen har jag alltid gillat Dells laptop, då främst XPS-serien privat och Latitude för jobb. Latitude verkar inte längre finnas, inte helt säker på vad som ersatt av.

Kikar jag på aktuell XPS-variant har man då ett pris från ~16k, det med en plattform som är rätt rejält mycket långsammare än vad du har i din MBA (Intel Lunar Lake alt. Qualcomm Snapdragon X). Batteritiden är bra, men sämre än en M4 MBA. Det är en väldigt bra laptop i övrigt.

För run 10k lär du få börja göra kompresser på byggkvalité, ofta är det skärmen och/eller tangentbordet man snålar in på först. De "bra" mobilplattformarna från Intel/AMD hittar man rätt sällan i denna prisklass, det är endera gamla modeller eller budgetalternativen.

MBA är en av de absolut mest prisvärda laptops som går att hitta just nu, vilket är lite udda givet Apples historiska prisnivå. Så fråga dig själv: hur svårt är det att lära sig MacOS? "Tricket" är är sluta ställa sig frågan "jag gör den här specifika detaljen i Windows, vad är det närmaste motsvarighet i MacOS", fråga dig istället "hur fungerar arbetsflödet".

Kommer tyvärr ändå ta 1-2 månader att bli bekväm, så kanske ändå värt kostnaden för att få Windows.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på vad "docka med bildskärm" innebär i praktiken, men mitt utmärkta förslag hade varit att köpa en fett specad begagnad M2, och installera Asahi Linux på den.

Tyvärr verkar dom inte ha support för USB-C Display eller USB4/TB ännu, och det kanske ställer till själva dockningsproceduren. Annars får man det bästa av två världar - utmärkt hårdvara och utmärkt OS!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag är osäker på vad "docka med bildskärm" innebär i praktiken, men mitt utmärkta förslag hade varit att köpa en fett specad begagnad M2, och installera Asahi Linux på den.

Tyvärr verkar dom inte ha support för USB-C Display eller USB4/TB ännu, och det kanske ställer till själva dockningsproceduren. Annars får man det bästa av två världar - utmärkt hårdvara och utmärkt OS!

TS känner att det tar emot lite att behöva lära sig MacOS och du rekommenderar Asahi Linux?

Och ja, det går helt bort i och med att TS kommer använda skärmen över USB-C.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Yoshman:

För run 10k lär du få börja göra kompresser på byggkvalité, ofta är det skärmen och/eller tangentbordet man snålar in på först. De "bra" mobilplattformarna från Intel/AMD hittar man rätt sällan i denna prisklass, det är endera gamla modeller eller budgetalternativen.

Just detta stämmer inte riktigt längre, för du kan idag få en välbyggd laptop med OLED-skärm och bra batteritid för ca 10k.

Jag skulle tipsa om dessa 3 laptops.

Samsung Galaxy Book5 Pro med en Intel Core Ultra7 258v, 32GB RAM, 512GB SSD och 14" OLED skärm samt 21h batteritid.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...
Pris: 14995kr

Lenovo Yoga 7 14AKP10 med AMD's motsvariget i AI 7-350, 32GB RAM, 1TB SSD och 14" OLED skärm 22h batteritid.
Pris: 13995kr

Och ett "budget" alternativ i form av en HP OmniBook 5, med Snapdragon X Plus, 32GB RAM, 1TB SSD, 14" OLED skärm samt 20h batteritid.
Pris: 8995kr

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

TS känner att det tar emot lite att behöva lära sig MacOS och du rekommenderar Asahi Linux?

Och ja, det går helt bort i och med att TS kommer använda skärmen över USB-C.

Han ska läsa cybersäkerhet, det låter som ett bra läge att lära sig Linux om han inte redan kan det...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Han ska läsa cybersäkerhet, det låter som ett bra läge att lära sig Linux om han inte redan kan det...

Det kan jag i och för sig hålla med lite om, även fast jag inte vet vad utbildningen innefattar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Med cybersäkerhet som fokus skulle jag tvärtom säga att macOS är ett utmärkt operativsystem eftersom du får det bästa av två världar:
- Grafiskt användargränssnitt och möjlighet att köra traditionella användarvänliga program med bra support.
- Riktig UNIX-bas med terminal och möjlighet att lära dig allt om tekniken bakom moderna Linux/UNIX/BSD-system som ju faktiskt utgör merparten av infrastrukturen som driver världens kommunikation, inklusive internet.

Om du är väldigt van vid Windows kan detta faktiskt vara en mycket god möjlighet att lära dig något nytt, även om jag har full sympati med att det tar emot ibland.

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om man ändå ska lära sig något nytt kanske det är lika bra?

Men ja, det vore kanske smart i det sammanhanget att ändå "mjukstarta" med MacOS om man ska byta till något. Att öht börja röra sig utanför det enda man är van vid är väl typiskt ett stort hinder i sig, oavsett vad man byter till.

Det är ju också något som man faktiskt blir bättre på, om man väl lärt sig ett par varianter på hur saker kan fungera så har man väl nästan tvingats lära sig att lyfta blicken lite, att vara lite mindre besatt av detaljerna och lättare ta till sig koncepten istället.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av THB:

Just detta stämmer inte riktigt längre, för du kan idag få en välbyggd laptop med OLED-skärm och bra batteritid för ca 10k.

Jag skulle tipsa om dessa 3 laptops.

Samsung Galaxy Book5 Pro med en Intel Core Ultra7 258v, 32GB RAM, 512GB SSD och 14" OLED skärm samt 21h batteritid.
Pris: 14995kr

Lenovo Yoga 7 14AKP10 med AMD's motsvariget i AI 7-350, 32GB RAM, 1TB SSD och 14" OLED skärm 22h batteritid.
Pris: 13995kr

Och ett "budget" alternativ i form av en HP OmniBook 5, med Snapdragon X Plus, 32GB RAM, 1TB SSD, 14" OLED skärm samt 20h batteritid.
Pris: 8995kr

Kollade upp Lenovo Yogan du länkade, då det är en väldigt populär modell. Inget verkar ha ändrats...

Det må vara en OLED-skärm som Notebookcheck konstaterade är väldigt färg-korrekt, men den är rätt lågupplöst (1920x1200 vs MBA 2560x1664). En av höjdpunkterna med MacOS är hur otroligt bra font-renderingen fungerar och hur bra systemet hanterar/utnyttjar skärmar med väldigt hög DPI. En nackdel med MacOS inom detta område är att det hanterar skärmar med låg DPI sämre än Windows i min mening (MacOS på 2560x1440 27" blir "sådär", man behöver 4k)

Sen med de vanliga problemen i den här prisklassen
* case creaks heavily (especially the lid)
* PWM flickering (så här har man sparat på skärmen...)
* highly reflective display
* power supply nears its limit (så här har man också sparat in)

Sen till batteritiden. Här ser vi det vanliga "tricket", prestandamässigt ligger denna en bit efter Lunar Lake. D.v.s. en plattform som känd för att vara energieffektiv, men som offrar rätt mycket prestanda för att vara så. Det här är datorer som antagligen är långsammare än 5 år gamla M1 plattformen.

Några 22 timmar uppmättes aldrig, däremot riktigt bra 16 timmar vid videouppspelning (och är typiskt detta fall reklamen refererar till). Vid lite mer normalt "office-arbete" arbete uppmätte man 7 timmars batteritid, är här MBA/MBP total krossar konkurrenterna.

För pengar är jag övertygad Lenovo Yoga 7 är en utmärkt Windows laptop. Men ställd mot MBA faller den rätt platt på mer än 2 punkter trots liknande prislapp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Jag skiljer på frågorna inom precis alla saker.
-Jag står i valet mellan att välja X eller Y.
-Jag valde X, men funderar för en hög kostnad att byta till Y.

När det gäller laptops så imponerar de nya jag har testat på mig, de gamla för bara några år sedan så var 4st utbytbara ramplatser, dubbla m.2 platser och en sata plats samt en massa portar som usb och nätverksuttag självklart på laptops för seriösa teknike.
Idag, ja till och med ram är fastlött på de flesta, inte ens nätverksuttag finns.

Nå i valet så beror såklart vad man ska göra. Jag tänker en som läser cybesäkerhet inte gör så mycket på sin dator, den är mer en klient för att ansluta sig till andra datorer/servrar. Då kan en MacBook vara ett riktigt bra val, den är lätt, tyst och man får lära sig MacOS, som man troligen inte kommer ansluta till så många servrar som kör.
Så ens dagliga dos av dos (Windows heter det idag) får man ändå fast man har en MacBook.

Att man tycker MacOS är krångligt och man ska läsa om säkerhet, det ser jag bara som ett större orsak att välja MacOs.

Permalänk
Medlem

https://frame.work/se/en/laptop13

Den enda laptoppen (för mig).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Yoshman:

Kollade upp Lenovo Yogan du länkade, då det är en väldigt populär modell. Inget verkar ha ändrats...

Det må vara en OLED-skärm som Notebookcheck konstaterade är väldigt färg-korrekt, men den är rätt lågupplöst (1920x1200 vs MBA 2560x1664). En av höjdpunkterna med MacOS är hur otroligt bra font-renderingen fungerar och hur bra systemet hanterar/utnyttjar skärmar med väldigt hög DPI. En nackdel med MacOS inom detta område är att det hanterar skärmar med låg DPI sämre än Windows i min mening (MacOS på 2560x1440 27" blir "sådär", man behöver 4k)

Sen till batteritiden. Här ser vi det vanliga "tricket", prestandamässigt ligger denna en bit efter Lunar Lake. D.v.s. en plattform som känd för att vara energieffektiv, men som offrar rätt mycket prestanda för att vara så. Det här är datorer som antagligen är långsammare än 5 år gamla M1 plattformen.

Några 22 timmar uppmättes aldrig, däremot riktigt bra 16 timmar vid videouppspelning (och är typiskt detta fall reklamen refererar till). Vid lite mer normalt "office-arbete" arbete uppmätte man 7 timmars batteritid, är här MBA/MBP total krossar konkurrenterna.

För pengar är jag övertygad Lenovo Yoga 7 är en utmärkt Windows laptop. Men ställd mot MBA faller den rätt platt på mer än 2 punkter trots liknande prislapp.

Apple's M-bestyckade laptops är verkligen riktigt bra, brukar rekommendera Macbook Air till de som vill en tyst, snabb och lätt laptop. Dock så var min poäng att Windows-laptops faktiskt inte är 10 år efter utan har kommit ikapp rätt mycket.
För några år sedan så fick man vara nöjd om man fick en VA-panel och 16GB RAM för under 10k, nu kan du få en med OLED och 32GB.

Hade själv köpt en Macbook Air M4 om jag kunde kört antingen Linux utan problem, eller Windows då jag är så pass inarbetad i dessa OS och har inte använt MacOS sedan Mac Performa 6200.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Stort tack för svar allihopa och jättebra input. Det ska väl förtydligas att jag i tidigare studier använt MacOS så jag är bekant med operativet men kan likväl konstatera att jag är snabbare i Windows pga. mängden arbetstimmar i den miljön.

Det var en bra kommentar från @Yoshman som gör att jag är inställd på att fortsätta med Macbooken och se vart det tar mig.
"Tricket" är är sluta ställa sig frågan "jag gör den här specifika detaljen i Windows, vad är det närmaste motsvarighet i MacOS", fråga dig istället "hur fungerar arbetsflödet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

iofs värt att nämna att den macbook du kan jämföra med "bara" har 256GB lokal lagring, mot de PC-modeller som jämförs, och redan då är den tusenlappen dyrare än alla de länkade PC-modellerna.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

för under 10k, nu kan du få en med OLED och 32GB.

Hade själv köpt en Macbook Air M4 om jag kunde kört antingen Linux utan problem, eller Windows då jag är så pass inarbetad i dessa OS och har inte använt MacOS sedan Mac Performa 6200.

Det roliga är att skillnaden i att använda en Mac Performa med OS9 (?) och en Mac av idag med Sequoia (Tahoe Kom nyss iofs) är mindre än skillnaden mellan att använda Windows 8 och Windows 11 OK, Win 8 är speciellt, men att gå från Windows 7 till 11 är ett stort steg. Jag upplever att MacOS behåller åtminstone en användarvänlig illusion av att förändras långsamt.

Vad kostar Parallels numera? Kan ju upplevas knöligt att köra 2 OS kanske, men kör man Mac och sedan smäller igång Windows vid behov (kan ju finnas) så kanske man med tiden landar i att mestadels köra MacOS per automatik. Men det beror väl en del på vad datorn ska användas till

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför det?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, Nintendo Switch, Samsung galaxy S23+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Varför det?

Allt annat har en ganska begränsad livslängd. Antingen pga hårdvaran blir för gammal, skärm och så klart batteriet.

Det finns troligen en ekonomisk vinst i längden som gör att jag vinner på det mot att köpa en ny vart 5-7e år, men för mig är det främst en principsak.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Om du behöver Windows så finns alltid Parallels till Mac. Visst det kanske inte är optimalt om man spenderar majoriteten av tiden i Windows, men frågan är om det kommer göra det verkligen? Ser en *nix-miljö som betydligt trevligare för ämnet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux