Xbox Game Pass höjs rejält - kraschar uppsägningssidan

Permalänk
Medlem

En sak man måste väga in med att köpa spel fysiskt. Ja, man äger spelet, men man kan också sälja det!

Ta Nintendo Switch-spel tex, man kan köpa ett för 600 kr, sen få sålt det för 450. Ibland kan man tom tjäna pengar om man greppar någon REA som är över snabbt. Sen sälja begagnat.

Andrahandsvärdet är inte lika högt på PS5 samt Xbox-spel, men runt 50% kan man minst få tillbaka.

Det gör den vägen den bästa enligt mig.

Permalänk
Medlem

Någon som vet när detta ska införas? För när jag tittar på min prenumeration dras 185 kr för Oktober? Är det vid årsskiftet eller när ändras priset? Hade räknat med en prishöjning men inte såhär mkt, tror nog MS kommer tappa väldigt mkt prenumeranter på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

En sak man måste väga in med att köpa spel fysiskt. Ja, man äger spelet, men man kan också sälja det!

Ta Nintendo Switch-spel tex, man kan köpa ett för 600 kr, sen få sålt det för 450. Ibland kan man tom tjäna pengar om man greppar någon REA som är över snabbt. Sen sälja begagnat.

Andrahandsvärdet är inte lika högt på PS5 samt Xbox-spel, men runt 50% kan man minst få tillbaka.

Nya PS5-spel har ett värde på 70-75% av nypris.

Permalänk
Medlem

Måste säga att pc- game pass fortfarande känns otroligt prisvärt! Ånej ja missar ubisoft deras 10000 versioner av de 3 spela de gjort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Fast varför köpa ett fysiskt spel? Tänker du sälja det så går du ju ändå back massor gentemot game pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nej, absolut inte - håller helt med om denna del av ditt inlägg - men stegen de tar är på väg dit: bort med privatpersoner som vill ha så många features som möjligt för så lite pengar som möjligt, och in med företagskunder som vill kunna peka på någon annan när något skitit sig. De hade redan från början en HCL för hårddiskar vilken du kunde bryta mot på egen risk, men har ersatt denna med ”egna” diskar (påklistrade etiketter), som de kopplar både garanti och ny funktionalitet till.

För denna tråds syfte är likheten att de försöker höja sina marginaler, men metoden är lite annorlunda.

Det är väll knappast några nya funktioner, du kan ju köra en disk i en gammal synology och fixa allt där som inte är certifierad så tror den nya synology att den är det, väldigt egendomligt.
Tycker dom kunnat sköta det bättre om de bara vill ha enterprise kunder dessutom så drabbar detta med diskarna(tills nyligen) bara de med de dyraste och finaste synology modellerna.

Skrivet av DaCapo_X:

Fast jag köper ändå inte riktigt ditt första resonemang att du måste köpa om allting.
Visst, du kan inte konvertera allt till mp3 och bränna på skiva (precis som du ofta är låst till valfri plattform där du köpt din ”vara”) men du har fortfarande tillgång till din musik även om du måste använda dig av en specifik (kostnadsfri) tjänst.

Och att då dessa människor som du talar om (som hade bekymret med att bara kunna spela sin köpta musik via iTunes och inte konvertera den till mp3) hoppade över till Spotify måste ju tyda på att dom inte lärt sig någonting då Spotify faktiskt är likadant (du kan inte konvertera musiken till mp3, musiken kan försvinna när som helst, du är ”inlåst” i ett system osv..).

JA det är ju ett problem det också men då "hyr" de bara musiken och inte köper den. Byter man från apples ekosystem så blir det inte lika lätt även omd et är bättre idag än förr men med spotify och andra är nog köp av musik och filmer rätt dött idag?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

160:- till PC var en rejäl höjning. Jag har dock GamePass till PC gratis så för mig gör det inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Du vet nog mycket väl att det inte är någon prenumeration och att du kan spela ett spel du köpt tillgång till sålänge steam existerar. Har ett spel jag skaffade för 50 kr jag lagt mer än 1000 timmar på under längre tid. Hade blivit dyrt med prenumeration.

Men denna ökningen var väll väntad.

Kan vara dags för dig att läsa avtalet man går med på när/om man skaffar ett steam-konto.

Här är en länk:

https://store.steampowered.com/subscriber_agreement/Europe/

(Vill du inte läsa avtalet så räcker det att läsa länkens namn...)

valve/steam säljer dig en livstidsprenumeration på en spellicens, en livstidsprenumeration som de ger sig rätten att avsluta så länge det gäller en större grupp. (Samma sak gäller även kontot (och då alla ens livstidsprenumerationer))

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan vara dags för dig att läsa avtalet man går med på när/om man skaffar ett steam-konto.

Här är en länk:

https://store.steampowered.com/subscriber_agreement/Europe/

(Vill du inte läsa avtalet så räcker det att läsa länkens namn...)

valve/steam säljer dig en livstidsprenumeration på en spellicens, en livstidsprenumeration som de ger sig rätten att avsluta så länge det gäller en större grupp. (Samma sak gäller även kontot (och då alla ens livstidsprenumerationer))

Jo men det är en helt annan sak. Det är ingen prenumeration i vanlig bemärkelse.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Fast varför köpa ett fysiskt spel? Tänker du sälja det så går du ju ändå back massor gentemot game pass?

Inte om man spelar 5 spel per år tex.

Köper du de spelen för 700 och säljer det för 350 tex.

Så kostar det dig 1750 kr

Sen spelar man mängder med spel, ja då är Xbox Ultimate bra, men detta är mer för "vanligt folk"

Permalänk
Medlem

Jag har Ultimate månadsvis och har inte dått någon prishöjning på senaste dragningen igår, och det står att nästa dragning i november kommer vara samma pris 185kr. Är det bara något tillfälligt fel?

Edit: fick just ett meddelande att prisjusteringen äger rum 4 november och min betalning är den 2 november så då har jag iaf en mpnad kvar med gamla priset, sen nedgraderar jag. (Hade avslutat helt om inge ungarna spelar online).

Ny info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Jo men det är en helt annan sak. Det är ingen prenumeration i vanlig bemärkelse.

Det är en prenumeration. Det finns skäl till att valve/steam (till skillnad från Epic och GOG) har fått för sig att sälja en livstidsprenumeration, det rent uppbara är man inte äger det man prenumerar på, och de kan avsluta den (vilket de ger sig rätten till i avtalet) en utan någon form av kompensation, och att du eftersom den är på livstid, så går den inte heller att ärva.

Nu är det möjligt att EU skulle ha ett problem med delar av avtalet, men det är tack vare EU som vi då slipper det och inte eftersom valve/steam inte valt att sälja oss en spellicens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Jag har bara Amazon Prime kvar. Jag orkar inte alla prishöjningar längre.

Amazon har väl också precis höjt sitt abonnemang?😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det är en prenumeration. Det finns skäl till att valve/steam (till skillnad från Epic och GOG) har fått för sig att sälja en livstidsprenumeration, det rent uppbara är man inte äger det man prenumerar på, och de kan avsluta den (vilket de ger sig rätten till i avtalet) en utan någon form av kompensation, och att du eftersom den är på livstid, så går den inte heller att ärva.

Nu är det möjligt att EU skulle ha ett problem med delar av avtalet, men det är tack vare EU som vi då slipper det och inte eftersom valve/steam inte valt att sälja oss en spellicens.

Det är inte samma typ ändå, hur mycket du än försöker få det att vara. Vill jag vara säker på att jag kan spela spelet om 30 år är steam inget bra val. Det ändrar dock inte saken att det inte är samma sak att köpa en rättighet att spela spel på steam som att prenumuera på game pass eller liknande.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Säger samma som jag gjort med Youtube Premium och andra streaming tjänster, mitt "problem" är inte att det kostar det är att priserna går upp för att de lägger till tjänster jag inte är intresserad av men kan inte komma undan om vill spela/se/lyssna.

Är inte intresserad av EA Play, Ubisoft+ eller Classics

Streamar inte spel, enda gången det skulle vara aktuellt är via telefon och till och med spel som Balatro går inte att spela med touch via streaming.

Poäng är si on så med, inget jag aktivt samlar.

Med förmåner sån har det varit 1 gång på 2-3 år där det varit för spel som jag spelar/spelade och något jag inte redan hade.

Skulle jag få en simpel tjänst som bara var PC + Konsol + Multiplayer + Day 1 så ja då skulle jag fortsätta, men i detta fall blir det bara mindre och mindre värt det i alla fall för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Det är inte samma typ ändå, hur mycket du än försöker få det att vara. Vill jag vara säker på att jag kan spela spelet om 30 år är steam inget bra val. Det ändrar dock inte saken att det inte är samma sak att köpa en rättighet att spela spel på steam som att prenumuera på game pass eller liknande.

Men jag har aldrig hävdat att steams livstidprenumeration är samma sak som gamepass. Vad jag hela tiden sagt är att det inte är ett köp, man kommer inte äga en spellicens, man köper en prenumeration på livstid som valve/steam gett sig rätten att förverka i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Inte om man spelar 5 spel per år tex.

Köper du de spelen för 700 och säljer det för 350 tex.

Så kostar det dig 1750 kr

Sen spelar man mängder med spel, ja då är Xbox Ultimate bra, men detta är mer för "vanligt folk"

Givet! Trött småbarnsförälder som va trött o sur😇 Känner mest att ja tröttnat på de extrema vurmandet för fysiska spel som finns i vissa kretsar! Sanningen är väl som så ofta " diffrent strokes for diffrent folks" så då är de la gött att vi har alternativ.

Men något jag funderat en del kring i frågan huruvida MS har överdrivit lönsamheten i Game Pass eller inte? I diskursen kring epic games buffliga taktiker att ta marknadsandelar från Steam. Så tas det ju ofta upp att "anvöndardatan" är så pass värdefull (även hört de när de pratas om ubisofts och EAs värdelösa launchers) finns det någon här som faktiskt är kunnig i ämnet? Skulle det kunna vara så att Game Pass har varit "tillräkligt" lönsamt eller iaf inte blödit pengar. Men att ms nu ser möjligheten att låta xbox bli en outlet som främst publishar och tillhandahåller spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Givet! Trött småbarnsförälder som va trött o sur😇 Känner mest att ja tröttnat på de extrema vurmandet för fysiska spel som finns i vissa kretsar! Sanningen är väl som så ofta " diffrent strokes for diffrent folks" så då är de la gött att vi har alternativ.

Det har med kvaliten av nya spel att göra tror jag.

Förr gjordes bra spel på löpande band, då tänkte man steams livstidsabbonemang, whatever lär ju aldrig återvända tillbaka till dessa spel när man har spelat en gång.

När man ser skräpet som kommer numera typ Dragon Age Veilguard då blir plötsligt de gamla spelen mycker mer intressant, de vill man ha kvar även om Steam går under. För det lär inte komma lika många intressanta titlar framöver enligt mitt helt subjektiva bedömning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Det har med kvaliten av nya spel att göra tror jag.

Förr gjordes bra spel på löpande band, då tänkte man steams livstidsabbonemang, whatever lär ju aldrig återvända tillbaka till dessa spel när man har spelat en gång.

När man ser skräpet som kommer numera typ Dragon Age Veilguard då blir plötsligt de gamla spelen mycker mer intressant, de vill man ha kvar även om Steam går under. För det lär inte komma lika många intressanta titlar framöver enligt mitt helt subjektiva bedömning.

Jag lever på hoppet att de som så mkt annat är cykliskt. 😇 känns som att UE5 förutom diverse shader- problematik har medfört en viss översaturation av spelmarknaden. Väldigt många (som kanske verkligen inte borde) kan helt plötsligt relativt enkelt göra o släppa ett spel. Försöker tänka att de är som o vaska guld. Kommer en 3-5 spel per år jag gillar. Gäller o hitta dom bland allt indie bös o ea/ ubisoft skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Men jag har aldrig hävdat att steams livstidprenumeration är samma sak som gamepass. Vad jag hela tiden sagt är att det inte är ett köp, man kommer inte äga en spellicens, man köper en prenumeration på livstid som valve/steam gett sig rätten att förverka i förtid.

Har aldrig hävdat att man skulle äga det heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Går ju att köpa begagnat direkt o sedan sälja det för samma pris man köpte det för så har man spelat helt gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Apple är experter på detta. Känner flera som kanske vill lämna apple men helt enkelt är helt "fast" i deras ekosystem.

Skrivet av Aka_The_Barf:

....för att inte tala om att lära sig ett nytt system.

Det där är ju som om jag skulle säga att jag vill kunna springa maran på 2.45, men för det skulle jag behöva träna.

Eller att jag vill kunna spela gitarr men för det skulle jag behöva öva.

Vad skulle vitsen vara att byta system, om det nya systemet fungerade exakt likadant? Vilket skulle vara förutsättningen för att kunna byta utan att lära sig något nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Har aldrig hävdat att man skulle äga det heller.

Du svarade på mitt inlägg och hävdade att det inte var en prenumeration. Det är en prenumeration, men avtalslängden är livstid istället för tex en månad. Och avtalet säger att den kan sägas upp i förtid av valve/steam.

Så om du nu hävdade att det inte var en prenumeration men du nu säger att du aldrig hävdat att det skulle vara en köp heller, vad anser du då det vara?

Permalänk

Sedelpressarna går brrrrrrttt för att täcka alla i-länders budgetar, mer träpengar skapas ur ingenting, och då blir saker 'dyrare'. Dags för mig att begära löneökning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9700X 64Gb, Rx 9070, Seasonic Focus GX 750W | Ryzen 7 5800X 16Gb, Rx 6600 XT | Ryzen 5 4600G 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Det där är ju som om jag skulle säga att jag vill kunna springa maran på 2.45, men för det skulle jag behöva träna.

Eller att jag vill kunna spela gitarr men för det skulle jag behöva öva.

Vad skulle vitsen vara att byta system, om det nya systemet fungerade exakt likadant? Vilket skulle vara förutsättningen för att kunna byta utan att lära sig något nytt.

Konstiga liknelser. Finns system som är mer fria än andra. Så det kan vara en anledning till byte?
Man kanske helt enkelt upptäck ett nytt system som passar en bättre.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

jag är så trött på dessa tjänster att jag sagt upp gamepass, hbo, netflix. Har gått tillbaka till de gamla tiderna, istället införskaffat ett gäng 2tb diskar

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag är så trött på dessa tjänster att jag sagt upp gamepass, hbo, netflix. Har gått tillbaka till de gamla tiderna, istället införskaffat ett gäng 2tb diskar

Fanns nya 30TB diskar att köpa nu, blir sugen på ett par stycken men får vänta tills nästa år.

Permalänk
Medlem

Sa upp mitt Gamepass helt, och grabbens kommer nedgraderas till absolut billigaste.
Får bli köp av spel hädanefter, orimligt lägga 3500:- per år när man kan köpa flertal spel för samma peng.

Grattis Microsoft för att ni lyckas döda en väldigt prisvärd och bra produkt. Helt övertygad ni sänkte tjänsten nu.

Permalänk
Medlem

Såhär ser alltså utvecklingen ut på bara lite mer än två år.
En höjning på ca 120%.
Detta tycker de alltså är fullt rimligt.

🖕🖕Microsoft🖕🖕

2023-06-22: Ultimate höjdes 135 → 155 kr/mån
2024-07-10: Ultimate höjdes 155 → 185 kr/mån
2025-10-01: Ultimate höjdes 185 → ~285 kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du svarade på mitt inlägg och hävdade att det inte var en prenumeration. Det är en prenumeration, men avtalslängden är livstid istället för tex en månad. Och avtalet säger att den kan sägas upp i förtid av valve/steam.

Så om du nu hävdade att det inte var en prenumeration men du nu säger att du aldrig hävdat att det skulle vara en köp heller, vad anser du då det vara?

Nej men det är inte en vanlig prenumeration med månads och årsbetalning. Förutom spel så har jag en massa program där jag bara betalat en gång och får en livstids prenumeration med så vet vad det innebär. Det är fortfarande inte samma sak som en prenumeration likt game pass där man måste betala varje månad eller år annars förlorar du tillgången. Köper du via Steam så kan du spela så länge det går på Steam utan att betala igen. Det är fortfarande inte samma sak som en prenumeration på game pass även om båda är en form av prnumeration. Vi är ju båda överens så förstår inte vad problemet är? Känns mer som ett medvetet försök att missförstå eller så är jag extremt dålig på att uttrycka mig.

Visa signatur