Xbox Game Pass höjs rejält - kraschar uppsägningssidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Var ju bara en fråga om när detta skulle ske. Glad att jag aldrig hoppade på, för nu har jag kvar tillgång till spelen jag spenderade mina pengar på istället.

Jag är nöjd med den tid jag haft med GP, har dock bara skaffat det 1-2 månader åt gången när det kommit nya intressanta spel. Spenderar hellre ~100 kr för att spela igenom ett spel som annars kostar 500+. Om jag önskar spela mer efter att ha klarat det (händer ytterst sällan), så kan jag vänta några år på att det ska bli billigt istället.

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem

Om man har tid att spela mycket är det fortfarande ganska prisvärt. Men för många som kanske spelar då och då när man har tid kan det med senaste prishöjningen bli svårt för många att motivera att ha det kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Var ju bara en fråga om när detta skulle ske. Glad att jag aldrig hoppade på, för nu har jag kvar tillgång till spelen jag spenderade mina pengar på istället.

Du kan ju köpa spelen innan spelen lämnar tjänsten. 🤷

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem

Var väll väntat med ökning men inte en så här stor, som jag ser det är det bara pc som är prisvärt nu.

Permalänk
Medlem

You will own nothing and be happy about it

Det kommer bara resultera i mer sånt här. Ingen äger ju något längre, allt bara hyrs och lånas via månadskostnad… då kan ju företagen bakom göra vad de vill sen och svårt att byta för man är fast utan något kvar om man lämnar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

PC tycker jag ändå är ett bra pris fortfarande, men inte Ultimate. 3420 kr per år. Dyrare än 5 spel för 60 euro styck.
Den minoritet som spelar 10 AAA-spel per år via Game Pass sparar ju helt klart på det, men sparar snittpersonen något? Det känns rätt tveksamt.

Då har vi inte ens räknat med 2nd playthroughs etc. I det ena fallet äger du spelen och kan spela om de hur många gånger du vill och när du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

På tal om Xbox så skaffade jag en Xbox One S för 300:- som enligt säljaren har problem med o starta vissa spel. Får se om jag först o främst blir påverkad, och om man kan göra något åt det. Fick med en extra One S som enligt säljaren är defekt, där efter 1 sek.
Ville ha den med inbyggd PSU

Löjligt bra deal Blir det SSD i någon av dem senare?

Har främst haft svårt att komma över prisvärda Xbox-kontrollers, men nu sitter jag med två extra som lider av drifting istället.

Borde skänka bort min gamla Xbox One med Kinect, men känns lite elakt tillsammans med driftande kontroll.

Permalänk

Haft paus från Game Pass i snart 2år och tänkte häromveckan om man ska ta och aktivera det igen. Kan ju säga att det lär det inte bli med dessa priser.
Avslutade det förr för att jag knappt spelade nåt.

Får läsa på lite vad som ingår i PC pass och ifall man kanske skaffar den istället.

Visa signatur

- AMD Ryzen 7 5700X3D - Asus TUF Gaming B550 - Fury Beast 32GB -
- Asus RTX 4060 Dual OC Evo - Asus TUF Gaming 850W -
- be quiet! Pure Rock 2 - NZXT H6 Flow RGB-

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Du får spela rejält då. För en vanlig person med annat att göra med så lär du inte tjäna på det.

Om jag köper ett spel för 600kr håller det några månader om det är ett RPG och sedan äger man det. Mot att betala 300kr i månaden och inte äga något.

Men spelar man 18h om dagen så visst är det värt det. Eller om man spelar många korta spel. Men flesta spelen numers är ju långa.

Ja visst är det så, långa RPG kanske kan vara bättre att köpa så man kan spela när man vill om man nu inte bara vill ”testa” för att se om det är kul.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag 75% rabatt per spel på steams och andra reor.

Permalänk

Dumma mig som hade ett Ultimateabonnemang som löpte ut härom månaden och ville vänta till Football Manager 26 för att förnya det.

Skrivet av TurboDanne:

Får läsa på lite vad som ingår i PC pass och ifall man kanske skaffar den istället.

Utöver att cloudgaming inte är tillgängligt längre är utbudet och tillgängligheten för nerladdningsbara spel oförändrat. Det kommer fortfarande finnas dag-ett-släpp etc.

För att undvika dubbelinlägg
Permalänk
Medlem

Gamepass PC "basic"? räcker gott och väl. 329kr för tre månader på elgiganten ibland billigare. ca 110kr månaden. tillgång till de flesta releasen dag1 eller nån vecka senare.

perfekt när man är sugen att testa något nytt utan att comitta till ett köp, och man kan spela hur länge man vill utan att hålla sig till en 2 timmars gräns (steam).

Även om syskonbarnen eller halvbrorsan är på besök så kan man dra in bluey eller smurfarna eller nåt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Använde det bara när det var någon day 1 release jag ville spela men inte betala fullpris för. Kommer ju inte kännas så prisvärt längre, men antar att dom vill mota bort sådana som mig ändå.

Permalänk
Medlem

Köpte precis FC Primal, Mafia 3 och Rise of the tomb raider för under hundringen på Steam, Gamepass blir det nog aldrig mer.

Permalänk
Medlem

Jag har så mycket i min backlogg att game pass aldrig blir aktuellt. Nåt att spela finns det alltid... Tid är det sämre med.

Permalänk
Medlem

Där försvann nog Ultimate. Har använt det för att spela på krysslådan och PCn, men det är inte värt dom pengarna då jag spelar så pass lite.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem

Vore intressant med en poll här för att se hur stor andel som antingen avslutar eller väljer en billigare variant alternativt inte har Gamepass eller inte bryr sig om vad det kostar.