Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Tyska Aqua Computer tämjer ökänd strömkontakt

Permalänk
Medlem

Wow, ett måste för en som redan har typ alla saker Aqua Computer har att erbjuda.

Visa signatur

| Z790 Formula | 14900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / Pulsar X2 CL | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| RME ADI-2 DAC FS | Fostex TH-X00 | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck | Simagic Alpha U |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Ändå vansinnigt att tillverka superavancerade kretsar på 4-5nm som gör biljoner beräkningar i sekunden men sen inte kunna få ordning på kablaget

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Högst oklart då jag inte tror standarden finns att läsa; det jag skrev gick på det lilla som ryktats från de som läst (via buildzoid).
Men jag tror inte att Aqua Computer är medlemmar i PCI-SIG oavsett. Det är ju inte olagligt att bryta emot det oavsett det står.

Mycket möjligt. Har du någonstans där man kan kolla upp detta? Jag gillar inte att basera saker på rykten, men när rykten är det enda som finns är det svårt att diskutera annars.

Det jag hörde var att pinnarna måste kortslutas ihop där de möter PCB. Det gör ju lastbalansering på själva kortet väldigt svårt.

Bara så det blir tydligt så menar jag inte att det är något fel på denna lösningen utan bara att grafikkortstillverkarna ev gör det bästa de "får" göra.

Jag har bara hört Nivida inte tillåter tredje part pilla på strömmen. Har bara lyckats läsa SIG genom chatgtp och enligt den så gjorde den en direkt citering runt just vad var beskrivet. Och om man ska tror den finns de inga rekommendationer som motsätter sig last balansering utan snarare uppmuntrar till detta på kretskortet och ingen par koppling behövs mellan ledarna.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Tauri85:

Ändå vansinnigt att tillverka superavancerade kretsar på 4-5nm som gör biljoner beräkningar i sekunden men sen inte kunna få ordning på kablaget

Kvalitet kontrollen är inte den bästa heller, kan ju saknas några ROP.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Eller. Det är helt galet. Eller... så gör man en bra kontakt istället.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Tysk ingenjörskonst när den är som bäst! 🙂👍

Har deras kylflänsar för M.2 SSD, funkar utmärkt. 👍

Permalänk
Medlem

Om något är bra med "enshitification of everyting" företagande, så är det att nya bolag kan bildas för att städa upp efter skitbolagen.

Vi får fortfarande betala mer för mindre, men någon får ett jobb.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Skrivet av serverfel:

Om något är bra med "enshitification of everyting" företagande, så är det att nya bolag kan bildas för att städa upp efter skitbolagen.

Vi får fortfarande betala mer för mindre, men någon får ett jobb.

Nytt företag? De grundades 2000...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Och preciiis när folk surmulet har börjat köpa denna för att skydda sina grafikkort så byter Nvidia kontakt så det inte går att ta med den till nästa uppgradering. Vänta bara.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Samsung Odyssey Neo G8 4K 240Hz. MONITOR:2 Xiaomi Mi 34" 3440x1440 144Hz. Tv:3 Samsung 48" 3D. Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nytt företag? De grundades 2000...

Det visste jag inte. Och jag var väldigt sarkastisk i mitt meddelande, men fattar att det inte framkommer tydligt.

Det finns inget bra med det.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem

"Worth a buy!" men för tight för mitt bygg

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Aktiv strömfördelning sägs förhindra grafikkortsrelaterade incidenter - utan mjukvarukrav.

Läs hela artikeln här

Ursäkta. Är det inte lite pinsamt ni referar till Igor’s testlabb efter metalfläkt historian?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Köp ett dyrt grafikkort.

Köp en kontakt av ett annat företag för mer pengar så att du kan skydda ditt nya, dyra grafikkort

Alltså, detta är hysteriskt roligt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Bundle med denna istället för spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Högst oklart då jag inte tror standarden finns att läsa; det jag skrev gick på det lilla som ryktats från de som läst (via buildzoid).
Men jag tror inte att Aqua Computer är medlemmar i PCI-SIG oavsett. Det är ju inte olagligt att bryta emot det oavsett det står.

Mycket möjligt. Har du någonstans där man kan kolla upp detta? Jag gillar inte att basera saker på rykten, men när rykten är det enda som finns är det svårt att diskutera annars.

Det jag hörde var att pinnarna måste kortslutas ihop där de möter PCB. Det gör ju lastbalansering på själva kortet väldigt svårt.

Bara så det blir tydligt så menar jag inte att det är något fel på denna lösningen utan bara att grafikkortstillverkarna ev gör det bästa de "får" göra.

Har för mig jag läste standarden när detta var lite mer i hetluften - eller mer specifikt, de olika versionerna av standarden.
Det jag mest vill komma till - om jag minns rätt, för det var ett tag sedan - är att de första revisionerna av standarden påpekade många "potentiella brister" och uttryckte "oro" i sina medlems-reviews, men sedan så reviderades standarden och "städades upp" - fast det städades mer på den negativa åsiktsfronten än på kvalitétsfronten om du frågar mig. I alla fall var det mitt intrycket jag fick när jag gick igenom det.

Väldigt relevant att komma ihåg: Nvidia är med i PCI-SIG, och Nvidia har mycket tyngd bakom sig i frågan.
Det var inte så att PCI-SIG "tvingade" Nvidia att göra någonting - motsatsen är mer trolig om man vill gå in på det tankespåret då det nog inte finns många elektronikföretag som vill göra sig ovän med Nvidia, ett företag som många i branschen beskriver som bossiga och långsinta, speciellt då inte över någon godtycklig kontakt som är Nvidias egna skapelse och som de flesta av medlemmarna inte kommer behöva ha att göra med i sina egna produkter.

Också relevant att komma ihåg: En historisk tillbakablick över Nvidias grafikkort visar att på den gamla goda tiden, så långt tillbaka som före 1000-serien, så var strömbalansering standard på deras kort. Sedan tror jag det var när vi kom till 2000-serien och framåt som de började ta bort det och/eller simplifiera implementationen - först för de lägre modellerna, men gradvis för varje generation blev det mindre och sämre strömbalansering tills det bara var 4090-kort som hade skydd. Med 5000-serien togs det bort helt även för 90-kortet.

*Jag kan säkert minnas någon detalj fel, men andemeningen är oberörd.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Skrivet av dpom86:

Har för mig jag läste standarden när detta var lite mer i hetluften - eller mer specifikt, de olika versionerna av standarden.
Det jag mest vill komma till - om jag minns rätt, för det var ett tag sedan - är att de första revisionerna av standarden påpekade många "potentiella brister" och uttryckte "oro" i sina medlems-reviews, men sedan så reviderades standarden och "städades upp" - fast det städades mer på den negativa åsiktsfronten än på kvalitétsfronten om du frågar mig. I alla fall var det mitt intrycket jag fick när jag gick igenom det.

Väldigt relevant att komma ihåg: Nvidia är med i PCI-SIG, och Nvidia har mycket tyngd bakom sig i frågan.
Det var inte så att PCI-SIG "tvingade" Nvidia att göra någonting - motsatsen är mer trolig om man vill gå in på det tankespåret då det nog inte finns många elektronikföretag som vill göra sig ovän med Nvidia, ett företag som många i branschen beskriver som bossiga och långsinta, speciellt då inte över någon godtycklig kontakt som är Nvidias egna skapelse och som de flesta av medlemmarna inte kommer behöva ha att göra med i sina egna produkter.

Också relevant att komma ihåg: En historisk tillbakablick över Nvidias grafikkort visar att på den gamla goda tiden, så långt tillbaka som före 1000-serien, så var strömbalansering standard på deras kort. Sedan tror jag det var när vi kom till 2000-serien och framåt som de började ta bort det och/eller simplifiera implementationen - först för de lägre modellerna, men gradvis för varje generation blev det mindre och sämre strömbalansering tills det bara var 4090-kort som hade skydd. Med 5000-serien togs det bort helt även för 90-kortet.

*Jag kan säkert minnas någon detalj fel, men andemeningen är oberörd.

Var inget skydd alls för 4090 då de gick över till nya kontakten på riktigt. Enda kortet som hade någon form av balansering för liknande kontakt var 3090 och även då var de vissa problem med kontakten.

Var någon video om just hur överdimensionerad strömförsörjning på deras kort jämfört med AMD och som du säger de har skalat av hel del av detta på senare generationer.

Vad jag ser om just balansering med gamla pice kontakten var mer en "olycklig" konsekvens när man körde med mer än 1 kontakt. Vad jag kunnat få fram var de aldrig balansering över pinnar, utan var mer gjort för vara säker båda kontakterna sitter i(kanske enklaste vägen att kortet kunde känna av detta).

Vet inte hur tredje part för AMD kort har implementerat just denna 12 pinnars kontakt. Verkar vara ganska lite intresse runt detta med denna katastrof till kontakt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Den fungerar ju utav ovannämnda?
och sen gör väl alla företag precis så? Abonnemang

Har en betalt för hårdvaran så skall uppdateringar ingå.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av Rebben:

Har en betalt för hårdvaran så skall uppdateringar ingå.

Vad jag förstår så ingår det men mjukvaran är ju inget viktigt i detta fall

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop