Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Gamingmus kan bli dold mikrofon

Permalänk
Melding Plague

Gamingmus kan bli dold mikrofon

Riktigt känsliga möss kan i teorin utnyttjas för att spionera på användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Och har datorn inte en sådan mus så använder de datorn inbyggda mikrofon.
Jag gillar inte att i princip all ny datorutrustning idag ska ha både kamera och mikrofonen i sig som inte enkelt går att stänga av med en mekanisk brytare. Speciellt på enheter där användaren kanske aldrig någonsin själv använder någon av de båda.

Nå avlyssna genom vibrationer är ej nytt, dock konceptet med mus.

*edit*
Angående inbyggd mikrofon och webbkamera i nästan all datorutrustning, så byggs de mesta datorer för den stora skaran. Då säljs de bra och blir prisvärda, den stora skaran efterfrågar inte mekanisk brytare för detta troligen ser det som negativt och då finns ej det.

Permalänk
Medlem

"När en mus ligger still på en hård yta syns små vibrationer i den ytan i den rådata musen samlar in."

Så om jag har en tjock musmatta är det lugnt?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mus på bilden?

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Det har väl använts ljus/laser för att läsa vibrationer på fönster/dörrar rätt länge för att avlyssna vad som sägs i rummet, det är väl samma form av teknik som används här.

Förr i tiden kunde de till och med få ut viss information bara genom att avläsa powerlampan och/eller hdd-led´s aktivitet för viss info, hur detaljerat eller vad man fick ut minns jag dock inte 😁

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och har datorn inte en sådan mus så använder de datorn inbyggda mikrofon.
Jag gillar inte att i princip all ny datorutrustning idag ska ha både kamera och mikrofonen i sig som inte enkelt går att stänga av med en mekanisk brytare. Speciellt på enheter där användaren kanske aldrig någonsin själv använder någon av de båda.

Nå avlyssna genom vibrationer är ej nytt, dock konceptet med mus.

*edit*
Angående inbyggd mikrofon och webbkamera i nästan all datorutrustning, så byggs de mesta datorer för den stora skaran. Då säljs de bra och blir prisvärda, den stora skaran efterfrågar inte mekanisk brytare för detta troligen ser det som negativt och då finns ej det.

Visserligen håller jag med dig - men om det är ett krav från din sida, förmodar jag att du inte har en smartphone heller?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Älskar namnet

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Vad är det för mus på bilden?

Ser ut som en Gravastar Mercury. Dock inte 100 säker där.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

De snackar om uppdateringsfrekvensen men det känns som det mindre viktiga för att något sånt där skulle vara möjligt, det viktigare skulle vara upplösningen/känsligheten av sensorn och om den faktiskt kan läsa av så pass små skillnader som en vibration i ytan som används.

Sen vet jag inte om möss tekniker faktiskt läser och skickar data i full hastighet hela tiden, det finns ju program för att läsa av uppdateringsfrekvens på sin mus och den brukar adaptera baserat på hur mycket man rör den, alltså inte en konstant frekvens, det känns som det skulle göra det tekniskt omöjligt att utföra något sånt även i teorin.

edit: Kollade på videon de hade, verkar ju vara placerad på en låda som är gjord för att maximera vibrationerna från en högtalare, snacka om att inte vara samma sak som att stå på ett skrivbord och någon som pratar brevid det. Därför jag var tveksam på att känsligheten skulle vara tillräcklig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Sapphire RX 9070 XT Pure | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Det enda dom skulle höra från mig är svordomar och fap fap fap 😂

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

De snackar om uppdateringsfrekvensen men det känns som det mindre viktiga för att något sånt där skulle vara möjligt, det viktigare skulle vara upplösningen/känsligheten av sensorn och om den faktiskt kan läsa av så pass små skillnader som en vibration i ytan som används.

Sen vet jag inte om möss tekniker faktiskt läser och skickar data i full hastighet hela tiden, det finns ju program för att läsa av uppdateringsfrekvens på sin mus och den brukar adaptera baserat på hur mycket man rör den, alltså inte en konstant frekvens, det känns som det skulle göra det tekniskt omöjligt att utföra något sånt även i teorin.

För att få dugligt ljud så behöver du rätt hög hz, CD-kvalitet har 44.1KHz, dvs 44100 hz, kralligt DOS-spels-ljud typ 11025hz, Walkie talkes etc. ligger enligt Wikipedia på runt 8000 hz, och redan där börjar ljudkvaliteten för mänskligt tal lida.
Att en mus rullandes i konstant 1000hz (1/8 av ovan) skulle kunna delge något så när duglig kvalitet för tja... något öht känns skitskumt, men kanske missförstår vad de testar och hur de återskapar ljudet därefter. Och som du säger, kommer en mus agera i 1000hz konstant?

Lägg på det då att de flesta svenssons nog sitter med en mus som uppdaterar i 125hz så tror jag att någon sorts avlyssning av röst där kan ses som totalt orimligt

EDIT: Hjälper att läsa artikeln också ja... 8KHz torde vara tillräckligt! Men hur många sitter med sådana styrdon? Iofs, vi vet ju inte hur framtiden ser ut.

Permalänk
Medlem

Varför inte använda den direkt?
Sätt den på väggen mot grannen tex??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Dags att alla möss körs med gummikula då på alla ställen det kan finnas känsliga uppgifter...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Haha, var ju ett fyndigt namn de hittat på i alla fall

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gillar inte att i princip all ny datorutrustning idag ska ha både kamera och mikrofonen i sig som inte enkelt går att stänga av med en mekanisk brytare.

Min senaste jobblaptop hade ändå en mekanisk dörr framför webkameran, men jag kunde inte luska ut vilket läge som var på och av direkt utan att provringa ett samtal eller läsa manualen. Jag använde alltid extern kamera för videosamtal f.öv. ... i separat rum där jag inte störde andra.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Förr i tiden kunde de till och med få ut viss information bara genom att avläsa powerlampan och/eller hdd-led´s aktivitet för viss info, hur detaljerat eller vad man fick ut minns jag dock inte 😁

Jag har något vagt minne av något liknande ... Att spionprogram kunnat skicka data till en extern mottagare genom att time:a hur de läser data från disk och därmed fått lampan att blinka.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Skrivet av Ibis:

För att få dugligt ljud så behöver du rätt hög hz, CD-kvalitet har 44.1KHz, dvs 44100 hz, kralligt DOS-spels-ljud typ 11025hz, Walkie talkes etc. ligger enligt Wikipedia på runt 8000 hz, och redan där börjar ljudkvaliteten för mänskligt tal lida.
Att en mus rullandes i konstant 1000hz (1/8 av ovan) skulle kunna delge något så när duglig kvalitet för tja... något öht känns skitskumt, men kanske missförstår vad de testar och hur de återskapar ljudet därefter. Och som du säger, kommer en mus agera i 1000hz konstant?

Lägg på det då att de flesta svenssons nog sitter med en mus som uppdaterar i 125hz så tror jag att någon sorts avlyssning av röst där kan ses som totalt orimligt

EDIT: Hjälper att läsa artikeln också ja... 8KHz torde vara tillräckligt! Men hur många sitter med sådana styrdon? Iofs, vi vet ju inte hur framtiden ser ut.

Hjälper definitivt att läsa artikeln

De nämner både hög dpi och 1-8khz, högre -> bättre skulle jag tro. Men det som egentligen är nyheten skulle jag säga är att det är möjligt - som de skriver är det i princip oskyddat med data från musen. OM någon faktiskt ville utnyttja detta kan jag även se att de helt enkelt ställer upp musen till max när de vill lyssna, igen, för att det inte varit ett problem förut och därför inte behövt kontrollerade rättigheter.

8kz är definitivt högt nog för att få (relativt) bra ljud, vill minnas att tex telefonsamtal länge gått på 3-4khz. Iofs, med Nykvists teorem blir 8khz sampling som mest 4 kHz ljud, så det är rätt lite ändå. Speciellt om de har en imperfekt relation mellan ljudvåg och avlästa sensorvärden, då är det inte omöjligt att best case är en ordentligt brusig 1khz signal.. ligger kanske i linje med att de endast fattar hälften av orden trots alla ansträngningar.

Vi kanske inte riktigt behöver oroa oss än, men kommer det 16-20khz möss får man dra öronen åt sig

Permalänk
Medlem

Detta påminner väl om "the Thing/The Great Seal Bug. Där en passiv mikron satt i någon slags trä plakett och det var inte förrän man skickade radiovågor till den utifrån och den börjsade svänga och ge resonans som den aktiverades och avlyssnade rum. Oerhört svårt att upptäcka var den också.

Såg en dokumentär, helt otroligt vad de redan kunde på 50-talet. Undrar hur dagens spionutrustning ser ut, förmodligen så att man inte tror det är sant. Tror det var ryssarna om jag minns rätt.

la till lite text
Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Ja, den skapades av Leon Theremin som är mest känd för att skapat instrumentet som bär hans namn.
https://en.wikipedia.org/wiki/Leon_Theremin

Permalänk
Medlem

Min mus verkar jobba med 125 Hz, och det kan jag lova är för lågt för att fånga upp mänskligt tal så det blir begripligt. Majoriteten av befolkningen, förutom den halvan av män som har de mörkaste rösterna, har inte ens fundamentalfrekvens som är 125 Hz eller lägre, och för att pålitligt registrera ljudvågorna behövs dubbla frekvensen vid "inspelning".

Jag laddade ner ett avsnitt av SR:s USA-podden och öppnade i Audacity. När jag samplade om till 1000 Hz var det nästan omöjligt att urskilja ord. Det lät som att vara under vatten, och ha öronproppar som ytterligare tog bort diskant.
Vid 125 Hz hörs det bara en serie slumpartade basstötar, inte igenkännligt som musik eller tal.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Lär inte vara några problem om musen ligger på ett träbord, talets viktigaste frekvenser är inte uppe på höga 8khz.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Det enda dom skulle höra från mig är svordomar och fap fap fap 😂

Perfekt, då kan leverantören av ditt glädje material anpassa upplevelsen för dig genom att och justera sitt innehåll live för bästa möjliga upplevelse 😂
Bonus är att de kan stänga av automatiskt när du är klar 😏

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog placera den här sortens attack inom dans kategori som den där man använder nätaggregatet för att skicka radiovågor till en mottagare genom att variera belastningen på datorn. Dvs, tekniskt intressant men bara relevant för en väldigt liten grupp måltavlor.
Jag kommer också att tänka på forskargruppen som fick fram att man kan identifiera specifika telefoner genom att titta på rådata från accelerometern, där var det tillverkningsvariationer man använde.

Sen kanske gruppen har rätt i att man borde justera vilken information olika program får ut direkt från musen, men det är ju inte riktigt ett akut problem.