Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Lön som IT Operations Manager?

Permalänk

Lön som IT Operations Manager?

Hej!

Jag jobbar just nu som IT Operations Manager för ett välkänt företag. Men det är dags att söka nytt då det är det enda sättet att gå upp i lön (tyvärr).

Jag har dock väldigt dålig koll på vad marknaden anser är en sund lön.

Jag har 4+ år av just exakt denna roll men massa annan IT erfarenhet sedan innan.
Den nuvarande rollen innefattar simplifierat att reducera produktions störningar orsakat av IT, se till att system är optimerade och managera resurser/anställda.

Har någon av er erfarenhet vad en sund lön hade varit? Just nu tjänar jag 47 000, men osäker om jag kan gå upp?

Med vänliga hälsningar.
//C

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

Hej!

Jag jobbar just nu som IT Operations Manager för ett välkänt företag. Men det är dags att söka nytt då det är det enda sättet att gå upp i lön (tyvärr).

Jag har dock väldigt dålig koll på vad marknaden anser är en sund lön.

Jag har 4+ år av just exakt denna roll men massa annan IT erfarenhet sedan innan.
Den nuvarande rollen innefattar simplifierat att reducera produktions störningar orsakat av IT, se till att system är optimerade och managera resurser/anställda.

Har någon av er erfarenhet vad en sund lön hade varit? Just nu tjänar jag 47 000, men osäker om jag kan gå upp?

Med vänliga hälsningar.
//C

Betyder IT Operations Manager att du har personalansvar och att rollen är "chef för personer som jobbar inom IT Operations", eller är rollen teknisk?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Betyder IT Operations Manager att du har personalansvar och att rollen är "chef för personer som jobbar inom IT Operations", eller är rollen teknisk?

Hej!

Som IT Operations Manager så är jag chef för konsulter och anställda på företaget som jobbar tekniskt. De titlar som utför det tekniska kan vara;
IT tekniker, DevOps etc. Alltså Tier 2 IT support.

Jag utför inget tekniskt i sättet att jag sätter upp system, uppdaterar servrar med mera.

Hoppas det svarade på frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

Hej!

Som IT Operations Manager så är jag chef för konsulter och anställda på företaget som jobbar tekniskt. De titlar som utför det tekniska kan vara;
IT tekniker, DevOps etc. Alltså Tier 2 IT support.

Jag utför inget tekniskt i sättet att jag sätter upp system, uppdaterar servrar med mera.

Hoppas det svarade på frågan

Det svarade på frågan.

Dessvärre har jag inte någon bra löneinput, mer än att man sällan tjänar på att vara den som kommer med en siffra.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Det svarade på frågan.

Dessvärre har jag inte någon bra löneinput, mer än att man sällan tjänar på att vara den som kommer med en siffra.

Ja, jag får hålla med. Tyvärr söker jag jobbet så då är man väl ”tvungen” att ge en siffra. Har lyckats innan med att efterfråga rekryteraren om en ”löne range”, men även det är inte så optimalt.

Permalänk
Medlem

Känner du att du måste ge en siffra får du väl chansa på "högsta siffran du tror de är OK med att höra".

> 61 500 SEK med tjänstepension motsvarande ITP-1

Kontrar de med 57 000 är du ändå 10k upp från idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberZaikoo:

Ja, jag får hålla med. Tyvärr söker jag jobbet så då är man väl ”tvungen” att ge en siffra. Har lyckats innan med att efterfråga rekryteraren om en ”löne range”, men även det är inte så optimalt.

Ta i från tårna.

Om du bara byter jobb för att få upp din lön så är det värsta som kan hända att du blir kvar på ditt nuvarande jobb

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det är ju snart lag på att ange löneintervall i jobbannonserna så du kan ju alltid be dem var tidiga ute med detta.
https://www.spp.se/lar-dig-mer/tjanstepension-for-foretag/lon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ta i från tårna.

Om du bara byter jobb för att få upp din lön så är det värsta som kan hända att du blir kvar på ditt nuvarande jobb

Jao, jo. Är ju liksom lite kompetens- och social trivsel-avhängigt också, gosh.
Om ens anställning blir alltför förmånlig så kanske man bara Råkar jobba över 40h+beredskapsbank/v/år.
Så att ta i från tårna om man redan är jättebra; hell yup ofc.

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Känner du att du måste ge en siffra får du väl chansa på "högsta siffran du tror de är OK med att höra".

> 61 500 SEK med tjänstepension motsvarande ITP-1

Kontrar de med 57 000 är du ändå 10k upp från idag.

Verkar som min tanke att fråga om 62 000sek inte var för långt ifrån! Sedan får man se om det blir så.. tack.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ta i från tårna.

Ja men exakt det har du helt rätt i. Inte som att jag vantrivs eller så, raka motsatsen.

Permalänk
Medlem

Skulle absolut säga över 60k. Lycka till!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Det är inte orimligt, du bör sikta på ett slutmål om iaf 60k och uppåt, så börja strax uvan för att kunna mötas lite lägre ner.
Avhängt såklart, geografisk plats, branch, storlek på nya företaget, omfattning gällande budget / strategi osv osv

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Skrivet av jeppe1990:

Det är inte orimligt, du bör sikta på ett slutmål om iaf 60k och uppåt, så börja strax uvan för att kunna mötas lite lägre ner.
Avhängt såklart, geografisk plats, branch, storlek på nya företaget, omfattning gällande budget / strategi osv osv

Absolut tack så mycket för din feedback. Jag hade denna siffra i åtanke med men var väldigt osäker om den lät sund. Uppskattat nu har jag lite att gå på.