Skrivet av Rådström:
Som någon som jobbat i flera år med en liknande tjänst så känner jag att annons-sidan är lite uttjatad. Man vill snarare vända på det LinkedIn-style utan hela den sociala biten. Ska du rekrytera? In och leta i kandidatbanken.
Skrivet av Edin:
När jag gjorde en undersökning i vår Geekspanel kring detta dök just detta upp, men där kandidaten själv styr vilka man väljer att svara. Det är lite så vi skulle vilja vända på steken med och att bolaget som rekryterar får berätta varför man ska välja just dem.
Spännande projekt med jobbsida! 👍
Skulle man kunna ha en sådan kandidatbank som en sida/tjänst till, eller som någon sorts komplement?
. Sweclockers-medlemmar skulle kunna ha sina egna yrkes-profiler [med utbildning och erfarenhet]. Utan att användarnamn syns, men kanske efternamn eller förnamn. Däremot för själva lista med kandidater:
jobbsöks-”rubrik”
(Med en behjälplig lista vid profilskapande = slipper klura ut rubrik, men möjligt att skriva egen med inspiration)
möjlig ”underrubrik” som är något längre
Mångårigt erfaren IT-arkitekt Tom / T. Jonsson
Systemdesign, nyckelord, nyckelord …
(jag har inte koll på själva termerna i exemplet, men ni förstår förhoppningsvis.)
Resten ses först när man klickat in på profilen.
Profilerna skulle kunna aktiveras i perioder för synlighet i kandidatbanken, t.ex. i 2 månader. (Men finns alltid kvar för användarna.)
(+ en kortare extraaktivering för när man fått jobb, som ifall-ifall-period. ”Fått jobb? Grattis! Bocka i här för att vara aktiv en stund till medan du provar på nya jobbet. (Man vet aldrig, kanske ytterligare jobb-byte kan behövas om det nya inte funkar som tänkt.)”)
Tankarna spär på… 😅 (pm-system mellan kandidat och registrerade arbetsgivare, div. matchningsfunktioner liknande de ni nämnt…) Viktigast är att ha nått att börja med som funkar.
—-
Eller ha utgångsläget i nuvarande sida utifrån en kandidatbank istället för platsannonser?
Hmm. Hur tänker ni att ”bolaget som rekryterar får berätta”? (det som brukar stå en beskrivning i inledningen till annonserna)
Just nu så dras annonserna från platsbanken, så hur blir det skillnad?
—-
Sen tänker jag… Här skulle kunna finnas en rejäl möjlighet att skapa nått unikt som med tiden blir en riktig het potatis för IT-matchningar. Sweclockers-märket, alla användare hittills etc etc. (visst, alla projekt får inte toppenresultat, men det känns som att utgångsläget här är riktigt bra för att bygga en av Sveriges bästa tjänster. Resurserna kan vara värt det. Tänk om ett företag i framtiden får betala er för att komma åt IT-kompetens. Hade de nog redan gjort idag.)