Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Nytt från SweClockers: Jobb för teknikintresserade

Permalänk
Melding Plague

Nytt från SweClockers: Jobb för teknikintresserade

Något nytt har vuxit fram bakom kulisserna. Nu är betaversionen här!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Va dåligt med filter. Inget för remote?

Permalänk
Medlem

Kan nog bli bra i första anblicken men saknar en länk till arbetsförmedlingens hemsida och som då kanske kan vara af-annonsnummret för den tjänsten.

Länk till af: 30114892

Visa signatur

Observera att i 0.6.0 av Custom SweC så finns det en bugg som gör att du måste uppdatera manuellt! Gör det här
Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 4 Okt : v0.6.1 Dölj namnen i top/notifications menyn!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tre snabba som jag reagerade på:

• Tyckte dark mode var lite för ”kontrastigt” på desktop. Gör det ganska jobbigt att läsa. Vet inte om lite mindre mörk bakgrund eller mer grått typsnitt skulle göra det lättare för ögonen kanske.

• Det är ganska få avdelare som gör att mycket av innehållet ”flyter ihop” känner jag. Vilket också bidrar till att det blir lite ansträngande.

• När man skiftar paginering tas man inte upp överst till nästa sida, så man måste scrolla upp varje gång man byter sida.

Mycket fint att se det här komma till liv
Hoppas ni kan fylla med intressanta tjänster från andra håll än Arbetsförmedlingen.

Personligen hade kanske jag gärna sett att definitionen breddades lite. Tänker att vi är många som jobbar inom teknik men inte direkt med tekniken (marknadsföring, redaktörer, kundtjänst, säljare osv osv osv) där det kändes ganska tunnsått just nu.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Fujiwara:

Va dåligt med filter. Inget för remote?

Inte i dagsläget nej, den informationen finns helt enkelt inte i dataunderlaget men är ett exempel på något som vi vill lägga till framöver när vi bygger mer "eget". Tänker du på filter för 100% remote / distansarbete? Det går att skapa en filtrering och använda ordet "Distans" i sökfältet exempelvis.

Skrivet av Lagers:

Kan nog bli bra i första anblicken men saknar en länk till arbetsförmedlingens hemsida och som då kanske kan vara af-annonsnummret för den tjänsten.

Länk till af: 30114892

Förklara gärna, i vilken situation behövs AF-annonsnumret?

Skrivet av UndaC:

Tre snabba som jag reagerade på:

• Tyckte dark mode var lite för ”kontrastigt” på desktop. Gör det ganska jobbigt att läsa. Vet inte om lite mindre mörk bakgrund eller mer grått typsnitt skulle göra det lättare för ögonen kanske.

• Det är ganska få avdelare som gör att mycket av innehållet ”flyter ihop” känner jag. Vilket också bidrar till att det blir lite ansträngande.

• När man skiftar paginering tas man inte upp överst till nästa sida, så man måste scrolla upp varje gång man byter sida.

Mycket fint att se det här komma till liv
Hoppas ni kan fylla med intressanta tjänster från andra håll än Arbetsförmedlingen.

Personligen hade kanske jag gärna sett att definitionen breddades lite. Tänker att vi är många som jobbar inom teknik men inte direkt med tekniken (marknadsföring, redaktörer, kundtjänst, säljare osv osv osv) där det kändes ganska tunnsått just nu.

Utmärkt feedback!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Bra initiativ!
Skulle dock vilja ha samma ljusa tema som finns på vanliga sweclockers. Men antar att det kommer så småningom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Förklara gärna, i vilken situation behövs AF-annonsnumret?

Om man också kollar på af egna sida vilket man kanske gör om man söker jobb, kan man jämföra lätt om det är samma annons man sett där som på denna sida.

Visa signatur

Observera att i 0.6.0 av Custom SweC så finns det en bugg som gör att du måste uppdatera manuellt! Gör det här
Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 4 Okt : v0.6.1 Dölj namnen i top/notifications menyn!
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk

Min första tanke var att dark mode var aktiverat, säkert ngt med min browser, men jag gick ifrån sidan ganska direkt. Så pass hacker är jag inte

Permalänk

Riktigt bra! Även om min bild är att många arbetsgivare har som ett krav att man redan har ett arbete för de gillar känslan att ta ifrån någon annans anställd.

Skämt åsido bra. Olika filter i sin ära, men olika arbetsgivare brukar inte har klara gränser. T.ex distansarbete så beror det på exakt vad man ska göra hos företaget.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag måste nog också slå ett slag för ljust tema på sidan.
Mörkt tema är inte min kopp te.

Annars tänkte jag bara på att spara/bevaka bara verkar vara lokalt styrt via typ cookies eller motsvarande.
Jag som ofta byter enhet (jobbdator, mobil, hemmadator) är det lite svårt att lyckas nyttja sånt om det inte finns synkat med ett bakomliggande konto på något sätt.

Mina två kommentarer

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus ROG Strix X550-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 5600X (4.2GHz), GPU: AMD Radeon RX 6950XT, RAM: 4x16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Klorixx:

Jag måste nog också slå ett slag för ljust tema på sidan.
Mörkt tema är inte min kopp te.

Annars tänkte jag bara på att spara/bevaka bara verkar vara lokalt styrt via typ cookies eller motsvarande.
Jag som ofta byter enhet (jobbdator, mobil, hemmadator) är det lite svårt att lyckas nyttja sånt om det inte finns synkat med ett bakomliggande konto på något sätt.

Mina två kommentarer

Jajamän, du vet ju vart vår brevlåda bor. Välkommen 🤗.

Skämtåsido, så valde vi att inte bygga någon inloggning just nu för att hålla plattformen öppen ifall att exempelvis någon vill hjälpa till eller att behovet för inloggning verkligen är starkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice iniativ, funkar bra tycker jag.

Det jag upplever som mest krångligt när man letar jobb är att så många annonser är så dåligt genomtänkta.

Jag jobbar för närvarande som frontendutvecklare inom ehandel. Har även jobbat som backend, PIMutvecklare och är även utbildad konstnär så UXdelen är ju helt klart intressant med.

Så tycker väl ändå min repertoar är ganska bred. Men så börjar man läsa annonser och vad de vill ha och man blir mörkrädd. Under de år jag jobbat med utveckling har jag aldrig hört om eller träffat en person som lever upp till dessa kriterier som efterfrågas.

Så antingen är de som skriver dessa annonser helt okunniga om hur de ska rekrytera eller så är mentaliteten sikta mot månen och hamna i trädtopparna som man bara ska förstå genom att läsa mellan raderna vilket brukar funka dåligt hos den generelle utvecklaren.

Permalänk
Skrivet av Schabrak:

Så antingen är de som skriver dessa annonser helt okunniga om hur de ska rekrytera eller så är mentaliteten sikta mot månen och hamna i trädtopparna som man bara ska förstå genom att läsa mellan raderna vilket brukar funka dåligt hos den generelle utvecklaren.

Precis så är det.
När vi sökte nya kollegor fick vi ge en beskrivning av saker vi gärna ville se i en ny rekryt, och sen gick en LinkedIn-ryttare utan teknisk bakgrund in och jagade folk efter nyckelord på deras profilsidor. Gränsen mellan för finmaskigt (inga träffar) eller för grovt (fel träffar) var ruskigt svår att träffa rätt på och tog bokstavligen månader att trimma in.

Permalänk
Medlem

Fint intiativ, inte så mycket feedback ännu annat än att jag skulle uppskatta ett "Remote" filter.

Har själv kronisk sjukdom som skulle leda till 50+ sjukdagar om året om jag skulle vara tvungen åka till kontoret + potentiellt fler pga noll immunförsvar pga sjukdomen.
Har inte missat en enda arbetsdag sen 2020 tack vare remote 🥳

Visa signatur

GamingPC: Ryzen 5800X3D | Corsair LPX 3200MHz 4x16GB | Asus TUF 3080 | Kingston KC3000 2TB NVME | ASUS TUF 1000W | Zalman Z10DS | ASUS TUF B550-PLUS | Win11
MobilePC: MacBook Air M2 :)

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Precis så är det.
När vi sökte nya kollegor fick vi ge en beskrivning av saker vi gärna ville se i en ny rekryt, och sen gick en LinkedIn-ryttare utan teknisk bakgrund in och jagade folk efter nyckelord på deras profilsidor. Gränsen mellan för finmaskigt (inga träffar) eller för grovt (fel träffar) var ruskigt svår att träffa rätt på och tog bokstavligen månader att trimma in.

Exakt detta som många upplever. Det vi försökt själva är att hitta bolag att samarbeta med (som IT-total), göra kunskapsquizar tillsammans och bjuda på mingel för att man ska få en chans att träffas, se personen bakom, träffa andra som faktiskt jobbar med det man söker till på samma bolag och inte bara cv:t eller en kass beskrivning. Bland de flesta it-bolag jag varit hos har det funnits SweClockers-medlemmar vilket gör det extra spännande kring vad det skulle kunna leda till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som någon som jobbat i flera år med en liknande tjänst så känner jag att annons-sidan är lite uttjatad. Man vill snarare vända på det LinkedIn-style utan hela den sociala biten. Ska du rekrytera? In och leta i kandidatbanken.

Permalänk
Geeks
Grundare

Här är en sammanställning av all feedback som uppdateras löpande.

➜Tekniska funktioner & användarupplevelse

1. Filter och sökning
Saknar filter för remote/distansarbete (Fujiwara, two4player).
Önskemål om bredare filtermöjligheter generellt (exempelvis 100 % remote).

2. Länkning och metadata
Önskemål om länk till Arbetsförmedlingens annons (AF-annonsnummer) för verifiering och enkel jämförelse (Lagers).

3. Paginering
När man byter sida i listningen flyttas man inte automatiskt upp till toppen (UndaC).

4. Sparning/bevakningar
Bevakningsfunktionen verkar vara lokalt styrd via cookies, inte kopplad till konto (Klorixx).
➜ Problem för användare som växlar mellan flera enheter.

➜ Design, gränssnitt & läsbarhet

1. Dark mode
Upplevs som för hög kontrast och jobbigt att läsa på desktop (UndaC, dijidijidiji).
Önskemål om ljus version likt vanliga SweClockers (huttala, Klorixx).

2. Layout och visuell struktur
För få avdelare – innehållet flyter ihop (UndaC).

➜Innehåll & definition

1. Källa till annonser
Positiv respons på att sidan visar riktiga jobb, men flera hoppas på fler källor än Platsbanken (UndaC, Schabrak).

2. Jobbkategoriernas bredd
Önskemål om att även inkludera jobb kopplade till teknikbranschen men inte direkt tekniska (marknadsföring, redaktion, kundtjänst, sälj) (UndaC).

3. Kvalitet på jobbannonser
Kritik mot branschens generella dåliga annonser och orealistiska kravprofiler (Schabrak, Det Otroliga Åbäket).

Visa signatur

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av Rådström:

Som någon som jobbat i flera år med en liknande tjänst så känner jag att annons-sidan är lite uttjatad. Man vill snarare vända på det LinkedIn-style utan hela den sociala biten. Ska du rekrytera? In och leta i kandidatbanken.

När jag gjorde en undersökning i vår Geekspanel kring detta dök just detta upp, men där kandidaten själv styr vilka man väljer att svara. Det är lite så vi skulle vilja vända på steken med och att bolaget som rekryterar får berätta varför man ska välja just dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul idé och bra! Saknar ju banala funktioner dock. Att inte ens kunna se ort är ju underbetyg.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av trickeh2k:

Kul idé och bra! Saknar ju banala funktioner dock. Att inte ens kunna se ort är ju underbetyg.

Kul att du gillar't! Det stämmer, just nu går det att filtrera på län och kommun. De flesta som annonserar ut jobb verkar stanna vid kommun och även när ort finns att fylla i fyller 99% i kommun ändå. Exempelvis detta jobb i Tumba, förort till Stockholm: https://jobb.sweclockers.com/jobb/5657

Sorteringen förlorar sitt värde när datan inte är konsekvent, det är samma sak med distansarbete. Det finns säkert någon lösning på det, men här efterlyser vi hjälp. Det kanske går att låta AI plocka ut korrekt ort exempelvis om det går att göra på ett träffsäkert sätt och samma sak med distans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Saknar länkning tillbaka till Sweclockers.com när man tröttnat på att leta jobb

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Det vore bra om man kunde sortera bort annonser från platsbanken och bara se dom riktiga.
Sedan skulle jag även vilja filtrera bort annonser som kräver registrering hos tredje part.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

Permalänk
Medlem

När man väljer län så finns det inget enkelt sätt att markera samtliga kommuner. Det borde räcka med en radio-ruta för att markera länsnamnet.

Quick-fix: Antingen bör samtliga kommuner vara förvalda, med en knapp för att nollställa, eller så bör det finnas en knapp för att markera (eller toggla) samtliga.
Bästa lösning: Enkel radio-ruta före länsnamnet som aktiverar samtliga kommuner.

De företag som söker efter programmerare svänger sig oftast med en mängd verktyg och metoder, men det vore trevligt om man i sammanfattningen faktiskt såg vilket språk de primärt tänker sig att den sökande har kunskap av. Annars får man anta att de söker lärlingar och utbildar från dag ett.

Permalänk
Medlem

Finns säkert redan bara att man inte hittat det än men en sån här tjänst som matchade mot sin egen linkedin-profil om man valde det och som höll reda på vad man kollat på och notifierade en när det kom in något nytt intressant samt att man lätt kunde slå på/av det och ev justera matchningsgraden på något inovativt sätt.

Plötsligt såg jag Tinder-jobb framför mig 😀

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av mc68000:

När man väljer län så finns det inget enkelt sätt att markera samtliga kommuner. Det borde räcka med en radio-ruta för att markera länsnamnet.

Quick-fix: Antingen bör samtliga kommuner vara förvalda, med en knapp för att nollställa, eller så bör det finnas en knapp för att markera (eller toggla) samtliga.
Bästa lösning: Enkel radio-ruta före länsnamnet som aktiverar samtliga kommuner.

De företag som söker efter programmerare svänger sig oftast med en mängd verktyg och metoder, men det vore trevligt om man i sammanfattningen faktiskt såg vilket språk de primärt tänker sig att den sökande har kunskap av. Annars får man anta att de söker lärlingar och utbildar från dag ett.

Nu är jag på språng men funkar detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Sorteringen förlorar sitt värde när datan inte är konsekvent, det är samma sak med distansarbete. Det finns säkert någon lösning på det, men här efterlyser vi hjälp. Det kanske går att låta AI plocka ut korrekt ort exempelvis om det går att göra på ett träffsäkert sätt och samma sak med distans.

Har jobbat med datan från deras APIer, dock de historiska dataseten som de publicerar en gång om året. Men som du säger, datan är väldigt inkonsekvent beroende på att alla annonsörer gör olika. Kan dock slå ett slag för JobTech Enrichment apiet, som gör ett träffsäkert jobb att mha AI att tagga nyckelkompetenser (den är bra på programmeringsspråk och termer generellt) och även platser. Denna data lägger de in i dataseten, men vet inte hurvida det finns direkt i Jobstream APIet (misstänker ni använder det). Det går ju att koppla på annars genom en slagning.

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Känner mig lite mobbad som chef (Chief Technology Officer). Jag är inte välkommen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

Nu är jag på språng men funkar detta?

<Uppladdad bildlänk>

Fungerar bra. Men ganska träligt att skrolla längst ned på listan för att trycka på "Visa alla annonser". Kan du dubblera den knappen lite högre upp, kanske efter "Plats - Ykre - Filter" ? Vore inte texten "Visa valda annonser" bättre än nuvarande "Visa alla annonser" ?

Permalänk
Medlem

Hemsk lista på en OLED skärm xD #000 + #fff text inte bra alltså!

Den som Swec använder annars #101010
Mycket bättre

Permalänk
Medlem

Kul initiativ!

Däremot, och det har inget att göra med SweC, fan vad jag är trött på alla "avancerade" och amerikanifierade arbetstitlar.

Allt ska låta så häftigt idag.
Vi behöver en "Senior Support Ticket Receiver and Handler" till vårat avancerate team av SSTRaH medarbetare.
Arbetsuppgifter: Hantera IT-support på företag X.

Nu menar jag absolut inte att det är något fel på supporten. Tvärt om de bär i princip hela itorganistationerna och filtrearar bort den absoluta majoriteten av arbetet för andra tjänster inom IT.
Tog bara support som exempel.