Tillgänglighetsanpassad utrustning för FPS-spel

Permalänk
Medlem

Tillgänglighetsanpassad utrustning för FPS-spel

Tja! En kompis till mig har drabbats av ett "tillstånd", som mest troligtvis inte kommer bli bättre, i sin vänstra hand.

Jag tänkte att jag kunde överaska honom med någon form av styrdon så att han kan spela FPS nu när han inte kan använda vänstern till att trycka på tangenterna (WASD m.m.) på samma sätt som tidigare, motoriken är väl näst intill obefintlig i fingrarna (kan greppa).

Höger hand fungerar hyfsat.

Det jag tänker mig är en "MMO"-mus, då den har flera knappar vilka skulle kunna ersätta flera funktioner som t.ex. ladda om, byta vapen etc.

Det som jag inte har koll på är ev. joystick. Min erfarenhet av joysticks är TAC-2, vilken är lite daterad.

Vad finns det för alternativ där ute? Han har bärbar dator, så den ska väl helst vara smidig att flytta.
Jag kollade lite på Microsofts tillgänglighetsanpassade grejor, men det var inte så smidigt då man behöver någon slags hub, och sen joysticken.

Vilken kombo av hårdvara kan täcka behovet för att kunna spela FPS för honom? Är MMO-mus rätt väg eller finns det bättre hårdvara för att ersätta kringliggande knappar?

Tack på förhand för svar.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

En MMO mus går ju att hitta ganska billigt och kanske köpa en av dom billigaste enbart för att prova kan vara en bra ide innan man slänger ut 1500:-plus på en.

Kan säga att trots att jag aldrig har provat en så är en MMO mus absolut ingenting för MIG av två anledningar.
1, Jag skulle aldrig använda dom extra knapparna då jag oftas bara använder en av mina tre tum knappar på en mängd olika möss.
Dvs använder den som är närmast min tummes viloplats den andra kan användas ibland, den tredje som är en sniper knapp (halverar DPI) har jag på flera år aktivt använt i spel kanske 5 gånger.
2, Jag skulle konstant trycka på en heller ett par knappar då jag trycker en del med tummen vid normalt användande samt när musen behövs lyftas (=ganska ofta) så skulle jag absolut 100% trycka på den/dom knapparna som låg vid tummen.

Jag tror inte att jag skulle lyckas träna om mig så att jag skulle kunna använda en MMO mus och OM det skulle gå så skulle det handla om många år i så fall!

Det finns ju även "fot kontroller" som jag sett lite då o då över åren o googla wasd feet controller lite snabbt o verkar finnas en del att hitta nu.
Kan ju va ett alternativ o titta på!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erooo:

[...]Vilken kombo av hårdvara kan täcka behovet för att kunna spela FPS för honom?[...]

Det kanske inte alls är rätt väg, beroende på hur situationen ser ut i övrigt, men jag vill ändå kasta in usb pedaler:

Jag köpte någonting likt det på bilden för typ 100kr för en herrans massa år sen. Väldigt plastiga men var ett grymt komplement för att göra vissa tangentbordskombos eller avlasta (jag har t.ex. kört ctrl + c, ctrl + v på varsin pedal. Även W/S för att få lite mer bilfeeling när jag kört FPS spel och man hoppar i fordon utan att behöva koppla i/ur hela pedalpaket och ratt).
Tänkte jag bara skulle kasta in ifall något sånt skulle kunna vara en ide

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus ROG Strix X550-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 5 5600X (4.2GHz), GPU: AMD Radeon RX 6950XT, RAM: 4x16GB Corsair Vengeance LPX 3200MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Jag tror inte att jag skulle lyckas träna om mig så att jag skulle kunna använda en MMO mus och OM det skulle gå så skulle det handla om många år i så fall!

Nu är ju alternativet att begränsa sig till nuvarande mus knappar, vilket ställer till det väldigt mycket. Att spela med enbart mus och dess fem knappar tror jag ställer till det för dom flesta i FPS.

Skrivet av Klorixx:

Det kanske inte alls är rätt väg, beroende på hur situationen ser ut i övrigt, men jag vill ändå kasta in usb pedaler:
<Uppladdad bildlänk>

Jag köpte någonting likt det på bilden för typ 100kr för en herrans massa år sen. Väldigt plastiga men var ett grymt komplement för att göra vissa tangentbordskombos eller avlasta (jag har t.ex. kört ctrl + c, ctrl + v på varsin pedal. Även W/S för att få lite mer bilfeeling när jag kört FPS spel och man hoppar i fordon utan att behöva koppla i/ur hela pedalpaket och ratt).
Tänkte jag bara skulle kasta in ifall något sånt skulle kunna vara en ide

Tack för tips, men ser inte hur den fyller funktion av "wasd"? Eller är dom"tiltbara", så man trycker fram, bak, höger, vänster eller något sådat, kan ju vara något isfåfall (även om joystickliknande är att föredra)

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA