Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur laddar du för 2kr/mil ? Drar den bara runt 1kwh/mil?
Eller kör du Tibber och optimerar laddningen?
Med tanke på att om elen kostar 0kr så betalar man över 100 öre i avgifter+ effekttariff (kan ju självklart optimeras)

Dom flesta som har elbil optimerar sin laddning om man kan.
Sedan kanske man har solpaneler och batteri i huset som jag och kan optimera ännu mera då.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Som andra sagt, detta känns som en repetition och kan fortsättas i denna tråd
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679705-elbilar-vs-bra...

Så vidare, om elbilar
vad tycker ni om nya Model Y Standard? Jag tycker de plockat bort för mycket, men psykologiskt svårt att nästa steg upp är 113000kr dyrare...

Även om man jämför bara elbilar så är de för dyra i alla prisklasser eller kommer med olika problem vid hög ålder.

Tror faktiskt nya Y är FÖR slimmad för vanligt folk, dessutom vad ska grannen tro :). Vad kommer den kosta här, med skatter och sådant kanske det kommer över 500k ändå eller håller den sig under det?

DETTA däremot är precis vad jag skulle vilja se mer av, bort med massor av saker man inte behöver. Får hoppas andra tillverkare följer efter på ett bra sätt.
Med lite tur kanske vi får "folkets bil" igen om de flesta har råd med en.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur laddar du för 2kr/mil ? Drar den bara runt 1kwh/mil?
Eller kör du Tibber och optimerar laddningen?
Med tanke på att om elen kostar 0kr så betalar man över 100 öre i avgifter+ effekttariff (kan ju självklart optimeras)

Nejdå, men vi betalar strax under 20 öre per kWh, ytterst sällan över 30 öre.. Ids inte hålla på med Tibber för det.

Bilen drar ca 1,3-1,5kWh de sträckor vi kör oftast. På långvägen och på vintern drar den mer (uppemot 1,8-2,0 kWh/mil).
Har egentligen inte koll, utan räknar på bilens interna mätare så här kan det ju vara en diff naturligtvis. Bör nog läggast till typ 10% energiförlust vid laddning, osv.

Men tack för reality-checken :
Kollade upp två random månader så jag inte fått allt om bakfoten.
Förbrukningsmånad oktober 2024 betalade jag totalt 1,08kr/kWh. Senaste månaden (sep 2025) betalade jag 1,16kr/kWh...
Snittar då bilen över helår strax under 1,8kWh/mil så hamnar vi på styvt 2kr/mil... plus 10% glädjemätare från bilen enligt ovan, iofs.
Elområde 2, rörligt avtal.

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Dom flesta som har elbil optimerar sin laddning om man kan.
Sedan kanske man har solpaneler och batteri i huset som jag och kan optimera ännu mera då.

Inte oss i lägenhet, men kostar ca 350 öre/mil vid 2kwh/mil för mig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

...Erfarenheten säger mig att den inte har många mil kvar om batteriet redan är 10 år gammalt. 

Hur många 10+ år elbilar har du haft då?

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Vi kikade på kanske 15 nya bilar innan vi köpte vår e-niro för 4,5 år sedan; vi tittade/räknade både på el och bensin - inte diesel. Inga lån. Laddar hemma till 99%.

Det gick förvånansvärt snabbt att räkna hem TCO på en normal (200-300 hästars) elbil jämfört en motsvarande ny bensinbil med lite tillval. Tillägg bör göras att under den perioden så fanns elbilstjofräset på 60k om jag minns rätt.

Jag har tänkt mig att ha bilen tills den är i stort sett obrukbar, och räknar med att det är ca 20k-25k mil. Räknar alltså med 100% värdeminskning, motsvarande 20-25kr/mil, och jag kör ca 1800-2200 mil per år.

Just nu är bilen i stort sett nästan helt gratis att äga (jämfört med mazda6 -08 och vw polo -12) eftersom jag inte har några lån.
2kr per mil i försäkring.
2kr milen i drivmedel.
1kr milen i däckskostnad.
1,5-2kr milen i "obligatorisk" service för att uppfylla garantivillkor.

Största nackdelen är att jag inte har drag. Men på 4,5 år så har jag känt att jag behövt dragkrog vid hela två tillfällen.

Det som har varit mest förvånande underhållsmässigt är att jag varit tvungen att byta båda bromsbeläggen fram (2x900kr), vilket är intressant då den regenererar innan den bromsar, och alltså nästan inte borde slita beläggen överhuvudtaget. Visade sig att beläggen spruckit, inte att de var slut. Sunk-kvalitet på dem..
Dock följde ett verkstadsbesök (500kr) för att släcka julgransbelysningen som uppstod i instrumentpanelen vid bytet av första beläggen (vänster fram); jag missade nämligen att koppla ur batteriet innan jag bytte beläggen. Bilen fick då förmodligen för sig att det var läckage i bromssystemet, ty några givare upptäckte att bromsvätskenivån sjönk "drastiskt" (när jag bromsade första gången efter bytet). Bilen var dock helt körbar till verkstaden; den plingade dock en hel del på vägen dit...

Har också en E-Niro, och om du endast tänker bilekonomi är den bilen väldigt svårslagen. Jag är egentligen nöjd med allt, förutom möjligen de tre-fyra gångerna per år vi snabbladdar. Visst kunde ljudnivån vara lite lägre och infotainmentsystemet lite snabbare, men det är en toppenbil för pengarna (åtminstone om man köpt begagnat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Hur många 10+ år elbilar har du haft då?

Bilar behövs inte, sitter exakt likadana batterier i många saker och batterier degraderar med tiden, är inget konstigt. Har dock batterier som är över 10 år gamla och de är inte så tuffa längre om man säger så, men duger för mindre krävande saker.
Har ett backupsystem hemma med lifepo4 batterier EV grade cells på 12 volt och 560Ah. Dom är nya men de flesta säger att sköter du om dom, alltså 80%-20% regeln så bör du få ut mellan 10-15 år men skiter du i det så kan det bli betydligt mindre.

På tuben finns det folk som testar bilar som är 10 år eller mer med väldigt blandade resultat, inget jag skulle chansa på direkt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bilar behövs inte, sitter exakt likadana batterier i många saker och batterier degraderar med tiden, är inget konstigt. Har dock batterier som är över 10 år gamla och de är inte så tuffa längre om man säger så, men duger för mindre krävande saker.
Har ett backupsystem hemma med lifepo4 batterier EV grade cells på 12 volt och 560Ah. Dom är nya men de flesta säger att sköter du om dom, alltså 80%-20% regeln så bör du få ut mellan 10-15 år men skiter du i det så kan det bli betydligt mindre.

På tuben finns det folk som testar bilar som är 10 år eller mer med väldigt blandade resultat, inget jag skulle chansa på direkt.

Så ingen egen erfarenhet av elbilar och här sitter du bara och spyr massa skit om elbilar. Fattar inte vad du gör i tråden Elbilar - för intresserade...
Det finns trådar där du kan skriva skit om elbilar.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Så ingen egen erfarenhet av elbilar och här sitter du bara och spyr massa skit om elbilar. Fattar inte vad du gör i tråden Elbilar - för intresserade...
Det finns trådar där du kan skriva skit om elbilar.

Är nog mer batterierna jag ej anser vara redo och kostnaden av köp.

Spyr inte skit på de då jag själv skulle ha en om priset var rätt. Jag är nog mer intresserad av elbilar än många andra.

När jag var 10-12 år byggde jag lådbilar med olika motorer som drevs av bilbatterier men redan då märkte jag kraftiga begränsningar men det var ju bara 12 volt så då blir det svårt när man bara har reservdelar.
Satte ett bilbatteri på paket hållaren och en handhållen rc startmotor mot cyclel hjulet, återigen gav batteriet upp snabbt.
Försökte även bygga om en skateboard med hjälp av en rc bil, gick sådär.
Jag har alltid gillat batterier och experimenterar ofta med dom, alla typer är intresanta och har för och nackdelar. Jag gillar såga isär dom och studera hur dom är uppbyggda.

Mitt examensarbete var just om batterier, mycket focus på litiumets framtid då vi närmar oss det teoretiska taket. Fick många pluspoäng för att jag tog med mig isärplocksde batterier och förklarade ingående publiken höll i.
Nåja nu spårat vi lite från ämnet.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Så ingen egen erfarenhet av elbilar och här sitter du bara och spyr massa skit om elbilar. Fattar inte vad du gör i tråden Elbilar - för intresserade...
Det finns trådar där du kan skriva skit om elbilar.

Heter inte tråden Elbilar - för intresserade? Måste man äga en Elbil då för att få skriva i tråden Elbilar - för intresserade eller tråden är till för alla som är intresserade av El-bilar eller detta är klubben endast för inbördes beundran av Elbilar?

Jag blev nyfiken nu nämligen!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Bael:

Heter inte tråden Elbilar - för intresserade? Måste man äga en Elbil då för att få skriva i tråden Elbilar - för intresserade eller tråden är till för alla som är intresserade av El-bilar eller detta är klubben endast för inbördes beundran av Elbilar?

Jag blev nyfiken nu nämligen!

Då det finns en elbilar vs fossilbilar så är denna mest för frågor rörande elbilar och den andra diskussioner mellan drivmedels typer

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då det finns en elbilar vs fossilbilar så är denna mest för frågor rörande elbilar och den andra diskussioner mellan drivmedels typer

Det var inte det jag frågade om.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Heter inte tråden Elbilar - för intresserade? Måste man äga en Elbil då för att få skriva i tråden Elbilar - för intresserade eller tråden är till för alla som är intresserade av El-bilar eller detta är klubben endast för inbördes beundran av Elbilar?

Jag blev nyfiken nu nämligen!

Nej, man behöver inte ha en elbil för att kommentera här. Man kan genuint vara intresserad. Skillnaden mellan intresserad och bitter kan ibland vara hårfin, men i det här fallet ser man tydligt vad det handlar om.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Nej, man behöver inte ha en elbil för att kommentera här. Man kan genuint vara intresserad. Skillnaden mellan intresserad och bitter kan ibland vara hårfin, men i det här fallet ser man tydligt vad det handlar om.

Så bara man är intresserad men inte negativ till något så går det bra att skriva i tråden?

Förstod redan 1993 vilken potential det fanns i elmotorer när jag började provköra homogeniseringsmaskiner en 250kW 4-polig asynkronmotor gav 1000Nm på axeln & vi fantiserade om hur det skulle vara att sätta den i en bil men men 1-ton vägde den om jag inte misstar mig nu!

Tyvärr har jag hört det rent för många ggr att nu med en elmotor i bilen så är dom äntligen felfria, ni som har haft bilar länge vet att motorn inte gör att eventuella elfel uteblir när åldern sätter in!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Äger inte en elbil men går i tankarna på att köpa en liten en för 50-100.000kr. dock så är en sådan enbil idag 10+ år gammal, aå diskussionen om batteriernas livslängd är absolut av intresse.
Jag menar, köper jag en VW up! Med 10-15.000 mil på mätaren och är 10 år gammal, riskerar jag att köra runt i en bil som en vacker dag blir ståendes p.g.a. slut batteri? En bil som är lika bra att skicka till skroten då batteriet lär kosta mer än vad bilen är värd.

Är sugen på att testa, har laddbox redan i huset och kan köra in bilen i varmgarage på vintern och köra 90% inom närområdet. Behålla den redan 15 år gamla diesel Golfen till långfärder som sker 2-4 gånger per månad.

Var helt inne på Renault Zoe men blev skrämd av att se så många till salu med trasig motor och låga mil plus en del varningar på forum om motorhaveri kring 10.000 mil.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är nog mer batterierna jag ej anser vara redo och kostnaden av köp.

Kan du utveckla lite vad du menar med att batterierna inte skulle vara redo?

Finns ju många tester som visar att batterierna troligen kommer överleva resten av bilen, att det sker en degradering är ju klart men den är inte på samma nivå som batterier till andra komponenter även om det skulle vara samma typ av kemi.

Sen finns det ju alltid exemplar som går i sönder, men det är inte konstigare än bensin/diesel motorer som rasar långt innan normal eol.

Elbilarnas (i dom flesta fall) BMS är så pass bra idag att degraderingen inte är som många befarar, sen kan man givetvis missköta ett batteri så pass att det degraderas mer och fortare än vad är normalt.
Men så är det med allt, tar man inte hand om sakerna så blir det sällan bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Äger inte en elbil men går i tankarna på att köpa en liten en för 50-100.000kr. dock så är en sådan enbil idag 10+ år gammal, aå diskussionen om batteriernas livslängd är absolut av intresse.
Jag menar, köper jag en VW up! Med 10-15.000 mil på mätaren och är 10 år gammal, riskerar jag att köra runt i en bil som en vacker dag blir ståendes p.g.a. slut batteri? En bil som är lika bra att skicka till skroten då batteriet lär kosta mer än vad bilen är värd.

Är sugen på att testa, har laddbox redan i huset och kan köra in bilen i varmgarage på vintern och köra 90% inom närområdet. Behålla den redan 15 år gamla diesel Golfen till långfärder som sker 2-4 gånger per månad.

Var helt inne på Renault Zoe men blev skrämd av att se så många till salu med trasig motor och låga mil plus en del varningar på forum om motorhaveri kring 10.000 mil.

Ska du köpa en så pass gammal elbil så skall du kräva att batteriet testas, vid ett test bör det ligga på minst 80% av sin ursprungliga kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan du utveckla lite vad du menar med att batterierna inte skulle vara redo?

Finns ju många tester som visar att batterierna troligen kommer överleva resten av bilen, att det sker en degradering är ju klart men den är inte på samma nivå som batterier till andra komponenter även om det skulle vara samma typ av kemi.

Sen finns det ju alltid exemplar som går i sönder, men det är inte konstigare än bensin/diesel motorer som rasar långt innan normal eol.

Elbilarnas (i dom flesta fall) BMS är så pass bra idag att degraderingen inte är som många befarar, sen kan man givetvis missköta ett batteri så pass att det degraderas mer och fortare än vad är normalt.
Men så är det med allt, tar man inte hand om sakerna så blir det sällan bra.

Beror HELT på hur du sköter batteriet, laddar du 100% hela tiden och ofta håller den där och snabb laddar och även drar ned den nära 0% vilket man kanske vill om man ska nyttja hela räckvidden så kan det gå snabbt.
Min kompis var i australien och hyrde en 4 år gammal tesla och ha sa att batteriet på den var inte i bästa skick. "tank mätaren" hoppade upp och ner hela tiden vilket han tyckte var extremt stressande. trodde faktiskt inte tecknen kunde komma så tidigt men sköter man inte om batteriet så.
Men det är en hyrbil och dom går nog hårt och står nog länge med 100% för att kunden inte ska behöva tänka på laddning direkt.
Jag vill kunna ha min bil på 100% hur mycket jag vill och lika så dra ned den till 0% om det krävs utan att tänka på att batteriet blir sämre.
Sen finns det många mekanismer som skyddar batteriet, kör du på väldigt låg procent så har du även mycket mindre effekt.

Mina lifepo4 batterier har också en rätt bra BMS men det skyddar ju knappast mot att jag laddar dom till 100% vilket jag faktiskt vill ha dom på om "olyckan" är framme. Ligger dom på 100% så kan jag nog MAX ha dom i 10 år så på somrarna när jag kräver mindre el ska jag ha dom på 60% och sen har vi att man måste cykla dom för att dom ska må bra och ja listan kan göras lång om man vill få ut max ur batteriet.
Jag vill inte tänka på allt det där i en brukis jag vill bara tanka och köra vare sig det är el eller bensin.

Köpte en victron = en av de dyraste laddarna man kan ha för att mina backup batterier ska må så bra som möjligt och den samarbetar(snackar) även med shunten för att få en så exakt bild av batterierna som möjligt och den gör det rätt bra faktiskt.
Men de sista procenten går plågsamt segt att putta i vilket den gör med korta pulser, det är ytterligare en sak.

Så när det blir ladda-> köra hur du vill utan att tänka ALLS så börjar batterierna bli nära så jag vill ha dom.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Beror HELT på hur du sköter batteriet, laddar du 100% hela tiden och ofta håller den där och snabb laddar och även drar ned den nära 0% vilket man kanske vill om man ska nyttja hela räckvidden så kan det gå snabbt.
Min kompis var i australien och hyrde en 4 år gammal tesla och ha sa att batteriet på den var inte i bästa skick. "tank mätaren" hoppade upp och ner hela tiden vilket han tyckte var extremt stressande. trodde faktiskt inte tecknen kunde komma så tidigt men sköter man inte om batteriet så.
Men det är en hyrbil och dom går nog hårt och står nog länge med 100% för att kunden inte ska behöva tänka på laddning direkt.
Jag vill kunna ha min bil på 100% hur mycket jag vill och lika så dra ned den till 0% om det krävs utan att tänka på att batteriet blir sämre.
Sen finns det många mekanismer som skyddar batteriet, kör du på väldigt låg procent så har du även mycket mindre effekt.

Mina lifepo4 batterier har också en rätt bra BMS men det skyddar ju knappast mot att jag laddar dom till 100% vilket jag faktiskt vill ha dom på om "olyckan" är framme. Ligger dom på 100% så kan jag nog MAX ha dom i 10 år så på somrarna när jag kräver mindre el ska jag ha dom på 60% och sen har vi att man måste cykla dom för att dom ska må bra och ja listan kan göras lång om man vill få ut max ur batteriet.
Jag vill inte tänka på allt det där i en brukis jag vill bara tanka och köra vare sig det är el eller bensin.

Köpte en victron = en av de dyraste laddarna man kan ha för att mina backup batterier ska må så bra som möjligt och den samarbetar(snackar) även med shunten för att få en så exakt bild av batterierna som möjligt och den gör det rätt bra faktiskt.
Men de sista procenten går plågsamt segt att putta i vilket den gör med korta pulser, det är ytterligare en sak.

Så när det blir ladda-> köra hur du vill utan att tänka ALLS så börjar batterierna bli nära så jag vill ha dom.

Men hela detta resonemanget bygger ju mycket på din personliga inställning och hur just du vill ha det, det har ju inget med hur redo ett batteri är för alla.
Så att batterierna inte är redo för dig är ju en annan sak än att dom inte är redo för alla.

Sen ger du ett exempel och på en hyrbil till på köpet, finns ju hur många hyrbilar som helst med vanlig motor som är totalt nerkörda också, så det var ett dåligt exempel.
Undra även vad du menar med "tank mätaren", var det antalet % i batteriet eller beräknad körsträcka?

Att kör/äga elbil kräver ett nytt tankesätt gentemot vanlig förbränning, många ser det som ett problem men ofta ändras den uppfattningen när man väl haft en elbil under en tid.

Är dina vanliga bilar alltid fulltankade när dom står där hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men hela detta resonemanget bygger ju mycket på din personliga inställning och hur just du vill ha det, det har ju inget med hur redo ett batteri är för alla.
Så att batterierna inte är redo för dig är ju en annan sak än att dom inte är redo för alla.

Sen ger du ett exempel och på en hyrbil till på köpet, finns ju hur många hyrbilar som helst med vanlig motor som är totalt nerkörda också, så det var ett dåligt exempel.
Undra även vad du menar med "tank mätaren", var det antalet % i batteriet eller beräknad körsträcka?

Att kör/äga elbil kräver ett nytt tankesätt gentemot vanlig förbränning, många ser det som ett problem men ofta ändras den uppfattningen när man väl haft en elbil under en tid.

Är dina vanliga bilar alltid fulltankade när dom står där hemma?

Många delar min inställning, annars skulle alla ha elbilar.

"Tank mätaren" tar jag för givet att det var % mätaren men inte säker.

Skrev även att hyrbilar lever hårt men redan efter 4 år trodde jag ej. Fossilbilar plågas inte så hårt sedan varvstoppet kom till.

Har alla villa hade elbilen alltid varit full men jag känner en som bor i lägenhet. Han har en del bekymmer med just laddning då de saknar ladd platser. Men han brukade dra en skarvsladd ut från sitt källarföråd men det fick han givetvis sluta med. Bor man i hus är det inget problem.
Beroende på boende kan man få lägga om sitt liv ganska rejält.

Jag kommer ca 70 mil per tank så jag har inget behov av att den är full hela tiden. Tankar ungefär varannan vecka när jag är på andra ärenden. Av bara farten så att säga.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Många delar min inställning, annars skulle alla ha elbilar.

"Tank mätaren" tar jag för givet att det var % mätaren men inte säker.

Skrev även att hyrbilar lever hårt men redan efter 4 år trodde jag ej. Fossilbilar plågas inte så hårt sedan varvstoppet kom till.

Har alla villa hade elbilen alltid varit full men jag känner en som bor i lägenhet. Han har en del bekymmer med just laddning då de saknar ladd platser. Men han brukade dra en skarvsladd ut från sitt källarföråd men det fick han givetvis sluta med. Bor man i hus är det inget problem.
Beroende på boende kan man få lägga om sitt liv ganska rejält.

Jag kommer ca 70 mil per tank så jag har inget behov av att den är full hela tiden. Tankar ungefär varannan vecka när jag är på andra ärenden. Av bara farten så att säga.

Av dom "många" har merparten aldrig kört elbil och ännu mindre ägt en, trotts detta anser dom sig vara dom största experterna.

Så för att en hyrbil hade detta problemet så drar du slutsatsen att det är normalt slitage för att den lever hårt?
Även elbilar kan ha måndags exemplar.
Sen tror jag ärligt det snarare varit den beräknade körsträckan eftersom den kan hoppa fram och tillbaka beroende på körningen, många tror ju att räckvidden är konstant oavsett hur du kör.

Jag köper att ägandet är betydligt lättare om man har laddare vid sitt boende och det blir vanligare och vanligare att även lägenheter får tillgång till laddare.
Bor själv i hyreslägenhet och har egen laddare på min plats, vet att det inte är vanligt utan det är vanligare att man har ett par laddare som delas.
Sen är det mycket beroende på hur mycket man kör per dag om hemladdare är ett måste eller inte, många klara sig även bra om dom har laddare på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Äger inte en elbil men går i tankarna på att köpa en liten en för 50-100.000kr. dock så är en sådan enbil idag 10+ år gammal, aå diskussionen om batteriernas livslängd är absolut av intresse.
Jag menar, köper jag en VW up! Med 10-15.000 mil på mätaren och är 10 år gammal, riskerar jag att köra runt i en bil som en vacker dag blir ståendes p.g.a. slut batteri? En bil som är lika bra att skicka till skroten då batteriet lär kosta mer än vad bilen är värd.

Är sugen på att testa, har laddbox redan i huset och kan köra in bilen i varmgarage på vintern och köra 90% inom närområdet. Behålla den redan 15 år gamla diesel Golfen till långfärder som sker 2-4 gånger per månad.

Var helt inne på Renault Zoe men blev skrämd av att se så många till salu med trasig motor och låga mil plus en del varningar på forum om motorhaveri kring 10.000 mil.

Vart har du läst om motorhaverier?

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Många delar min inställning, annars skulle alla ha elbilar.

"Tank mätaren" tar jag för givet att det var % mätaren men inte säker.

Skrev även att hyrbilar lever hårt men redan efter 4 år trodde jag ej. Fossilbilar plågas inte så hårt sedan varvstoppet kom till.

Har alla villa hade elbilen alltid varit full men jag känner en som bor i lägenhet. Han har en del bekymmer med just laddning då de saknar ladd platser. Men han brukade dra en skarvsladd ut från sitt källarföråd men det fick han givetvis sluta med. Bor man i hus är det inget problem.
Beroende på boende kan man få lägga om sitt liv ganska rejält.

Jag kommer ca 70 mil per tank så jag har inget behov av att den är full hela tiden. Tankar ungefär varannan vecka när jag är på andra ärenden. Av bara farten så att säga.

Vår Zoe har laddats till 100% varje gång mer eller mindre med batterihälsa på 88% efter 7 år.

Bor man i hus kan man aldrig slå tiden man behöver lägga på att tanka kontra ladda bilen. Är om man har ett formel-1-team som förföljer en möjligen.

Många är rädda för nytt och justera sitt beteende, även om det i många fall inte är annat än en förändring(varken + eller -).

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Äger inte en elbil men går i tankarna på att köpa en liten en för 50-100.000kr. dock så är en sådan enbil idag 10+ år gammal, aå diskussionen om batteriernas livslängd är absolut av intresse.
Jag menar, köper jag en VW up! Med 10-15.000 mil på mätaren och är 10 år gammal, riskerar jag att köra runt i en bil som en vacker dag blir ståendes p.g.a. slut batteri? En bil som är lika bra att skicka till skroten då batteriet lär kosta mer än vad bilen är värd.

Är sugen på att testa, har laddbox redan i huset och kan köra in bilen i varmgarage på vintern och köra 90% inom närområdet. Behålla den redan 15 år gamla diesel Golfen till långfärder som sker 2-4 gånger per månad.

Var helt inne på Renault Zoe men blev skrämd av att se så många till salu med trasig motor och låga mil plus en del varningar på forum om motorhaveri kring 10.000 mil.

Vi har en e-up på jobbet, årsmodell 2014 med 18,7 kWh batteri, dom fick typ dubbla batterikapaciteten på årsmodell 2019 och framåt.

Inte en aning vad den har för batterihälsa men vid full laddning går den ca 10 mil i dagsläget och vi har inte behövt göra en enda reparation på bilen så väldigt billigt bilägande helt klart.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Vart har du läst om motorhaverier?

Sökte efter köpråd Zoe och hittade olika trådar som varnade om motorhaveri plus att det finns några till salu vars motor har havererat. Något lager som ger upp.

Sökte lite men här nämns det om lagermissljudet.
https://www.youtube.com/watch?v=bkBwJpOxkOE

Skrivet av Holmgren3n:

Vi har en e-up på jobbet, årsmodell 2014 med 18,7 kWh batteri, dom fick typ dubbla batterikapaciteten på årsmodell 2019 och framåt.

Inte en aning vad den har för batterihälsa men vid full laddning går den ca 10 mil i dagsläget och vi har inte behövt göra en enda reparation på bilen så väldigt billigt bilägande helt klart.

Det jag tänker att jag behöver egentligen ingen bil med lång räckvidd då jag laddar hemma/jobbet (har jobbet hemma) och kör dagligen max 5-10km från hemmet när jag åker ut på jobb.
Så en liten elbil som jag kan hämta och lämna av barnen till förskolan är perfekt!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Sökte efter köpråd Zoe och hittade olika trådar som varnade om motorhaveri plus att det finns några till salu vars motor har havererat. Något lager som ger upp.

Sökte lite men här nämns det om lagermissljudet.
https://www.youtube.com/watch?v=bkBwJpOxkOE

Det jag tänker att jag behöver egentligen ingen bil med lång räckvidd då jag laddar hemma/jobbet (har jobbet hemma) och kör dagligen max 5-10km från hemmet när jag åker ut på jobb.
Så en liten elbil som jag kan hämta och lämna av barnen till förskolan är perfekt!

Yes, lagerproblem för motorn R135.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Av dom "många" har merparten aldrig kört elbil och ännu mindre ägt en, trotts detta anser dom sig vara dom största experterna.

Så för att en hyrbil hade detta problemet så drar du slutsatsen att det är normalt slitage för att den lever hårt?
Även elbilar kan ha måndags exemplar.
Sen tror jag ärligt det snarare varit den beräknade körsträckan eftersom den kan hoppa fram och tillbaka beroende på körningen, många tror ju att räckvidden är konstant oavsett hur du kör.

Jag köper att ägandet är betydligt lättare om man har laddare vid sitt boende och det blir vanligare och vanligare att även lägenheter får tillgång till laddare.
Bor själv i hyreslägenhet och har egen laddare på min plats, vet att det inte är vanligt utan det är vanligare att man har ett par laddare som delas.
Sen är det mycket beroende på hur mycket man kör per dag om hemladdare är ett måste eller inte, många klara sig även bra om dom har laddare på jobbet.

Dom är inga experter men är orolig över nackdelarna, de flesta vill inte ändra sitt beteende om det kan leda till något mer negativt? Vem vill göra sitt liv sämre och mer komplicerat? Han som bor i lägenhet har nu kort efter köp börjat fundera på om det var ett så bra val då han har 2 barn och ingenstans att snabb ladda nära sig vilket gjort att han som jag vet är dålig på att planera inte kommer i tid varken till jobb eller förskola. Han har ingen annan bil, kanske även det ett planerings bekymmer?
Jag tror det största problemet med elbilar är infrastrukturen, har du inte villa och bor lite "off" kan det bli mer jobb än det är värt.

Hyrbilen var extrem exemplet men det betyder att det kan hända om man inte är hyfsat påläst om hur man tar han om batteriet, hur många läser på om sin fossilbils motor eller ens vill det?

Skrivet av Dreas89:

Vår Zoe har laddats till 100% varje gång mer eller mindre med batterihälsa på 88% efter 7 år.

Bor man i hus kan man aldrig slå tiden man behöver lägga på att tanka kontra ladda bilen. Är om man har ett formel-1-team som förföljer en möjligen.

Många är rädda för nytt och justera sitt beteende, även om det i många fall inte är annat än en förändring(varken + eller -).

Är det bilens uppskattning(för det är precis vad det är) eller är det en egen uträkning på ett riktigt kapacitetstest? I mina batterier har jag en problem cell som ställer till det, går in i taket på OCP och även klipper hela batteriet med UVP. Det hade jag aldrig märkt om jag inte kör 100-->0% så det måste man göra om man vill veta vilket kapacitet man har och dessutom se om det är någon cell som har problem. Jag ska cykla mina batterier ett tag och hoppas den där cellen blir bättre. Det är extremt svårt att avgöra hälsan om man tex bara kör 80-20% hela tiden så hur ska en BMS avgöra det? En av de största fördelarna med Litium batterier är den "platta" kurvan av volt vilket gör det extremt svårt att avgöra hälsan på batteriet eller hur laddat det är. Dessutom SKA man cykla sina batterier iallafall till 100% ibland för att ge cellbalanseringen och BMS en bra chans att "orintera" sig. Kan man plocka ut info av alla cellers volt under en hel ladd/urladdnings cykel på elbilar och dessutom göra ett discharge test i bilen?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Känns lite surt när jag läser om hur galet bra elbilsmarknaden i USA är jämfört med här. Chevy Bolt 2027 är en väldigt kompakt bil med 480km räckvidd i WLTP och ganska moderna funktioner för bara 28k USD. De pengarna ger dig knappt nåt av värde i nybilsmarknaden i Sverige. Sen får de även Nissan Leaf, också väldigt kompakt och praktisk elbil med hela 600km räckvidd och likaså med moderna funktioner för ca 30k USD i utgångspris. Denna är en riktig kap. Täcker alla ens behov utan att behöva betala premiumpriser. Dessa priser är utan det 7k USD subvention som precis utlöpt. Förstår att skattetrycket och allt det är så mycket mer i Sverige men svårt inte bli avundsjuk ibland. Inte undra att bilarna på svenska vägar är relativt gamla.

Permalänk
Skrivet av blitzsnake:

Känns lite surt när jag läser om hur galet bra elbilsmarknaden i USA är jämfört med här. Chevy Bolt 2027 är en väldigt kompakt bil med 480km räckvidd i WLTP och ganska moderna funktioner för bara 28k USD. De pengarna ger dig knappt nåt av värde i nybilsmarknaden i Sverige. Sen får de även Nissan Leaf, också väldigt kompakt och praktisk elbil med hela 600km räckvidd och likaså med moderna funktioner för ca 30k USD i utgångspris. Denna är en riktig kap. Täcker alla ens behov utan att behöva betala premiumpriser. Dessa priser är utan det 7k USD subvention som precis utlöpt. Förstår att skattetrycket och allt det är så mycket mer i Sverige men svårt inte bli avundsjuk ibland. Inte undra att bilarna på svenska vägar är relativt gamla.

Priserna är ju utan moms också...?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom är inga experter men är orolig över nackdelarna, de flesta vill inte ändra sitt beteende om det kan leda till något mer negativt? Vem vill göra sitt liv sämre och mer komplicerat? Han som bor i lägenhet har nu kort efter köp börjat fundera på om det var ett så bra val då han har 2 barn och ingenstans att snabb ladda nära sig vilket gjort att han som jag vet är dålig på att planera inte kommer i tid varken till jobb eller förskola. Han har ingen annan bil, kanske även det ett planerings bekymmer?
Jag tror det största problemet med elbilar är infrastrukturen, har du inte villa och bor lite "off" kan det bli mer jobb än det är värt.

Hyrbilen var extrem exemplet men det betyder att det kan hända om man inte är hyfsat påläst om hur man tar han om batteriet, hur många läser på om sin fossilbils motor eller ens vill det?

Är det bilens uppskattning(för det är precis vad det är) eller är det en egen uträkning på ett riktigt kapacitetstest? I mina batterier har jag en problem cell som ställer till det, går in i taket på OCP och även klipper hela batteriet med UVP. Det hade jag aldrig märkt om jag inte kör 100-->0% så det måste man göra om man vill veta vilket kapacitet man har och dessutom se om det är någon cell som har problem. Jag ska cykla mina batterier ett tag och hoppas den där cellen blir bättre. Det är extremt svårt att avgöra hälsan om man tex bara kör 80-20% hela tiden så hur ska en BMS avgöra det? En av de största fördelarna med Litium batterier är den "platta" kurvan av volt vilket gör det extremt svårt att avgöra hälsan på batteriet eller hur laddat det är. Dessutom SKA man cykla sina batterier iallafall till 100% ibland för att ge cellbalanseringen och BMS en bra chans att "orintera" sig. Kan man plocka ut info av alla cellers volt under en hel ladd/urladdnings cykel på elbilar och dessutom göra ett discharge test i bilen?

Bilens(verkstad). Som jag skrev så laddar vi ofta till 100% och den beräknade räckvidden i bilen och dess faktiska räckvidd minus min blyfot är rätt bra.

Så har ingen anledning att bedöma det felaktigt - Fick 96% från Renault för något år sedan som kändes högt dock.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|