Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Datavetare

@Bozzeta @Swedishchef_90 @Aka_The_Barf

För att bara se det från elbilar så kan genom att kika på bilprovningens statistik konstatera att i nuläget verkar ett problem vara att servicenivån är på en lite för låg nivå. Det är större andel av EVs som blir underkända vid 3 och 5 års kontrollen (typ de två fall vi har något relevant mängd EVs att titta på).

Rätt mycket är sådant som borde ha fångats vid en service. Det som står ut som vanliga nedslagspunkter för EVs är

* Bromsar. Bromsarna används helt enkelt före lite, vilket är ett mindre problem i varma länder men en ökad riskfaktor i länder med vinter/saltade vägar.
* Fjädring/hjulupphängning. Elbilar är tyngre, vanligare med glapp i bussningar, brustna fjädrar etc. Högre vikt gör också att däck skadas snabbare vid felaktig hjulinställning.
* Mer elektronik. Man får ju en tvåa om det finns någon felkod...

Tror det delvis kan vara självförvållat i meningen: en fördel med EVs är mindre årligt underhåll, något man från bilförsäljarna (i sin iver att inte verka sämre/dyrare än Tesla) pushat lite för långt inte minst i nordiska länder där vinterväglag är elakt mot t.ex. bromsar på ett sätt som inte gäller världen i stort.

Kanske blir ändring på detta framåt då Tesla nog ändå är de med minst krav på service, något som syns hos bilprovningen då man är sämst i klassen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@Bozzeta @Swedishchef_90 @Aka_The_Barf

För att bara se det från elbilar så kan genom att kika på bilprovningens statistik konstatera att i nuläget verkar ett problem vara att servicenivån är på en lite för låg nivå. Det är större andel av EVs som blir underkända vid 3 och 5 års kontrollen (typ de två fall vi har något relevant mängd EVs att titta på).

Rätt mycket är sådant som borde ha fångats vid en service. Det som står ut som vanliga nedslagspunkter för EVs är

* Bromsar. Bromsarna används helt enkelt före lite, vilket är ett mindre problem i varma länder men en ökad riskfaktor i länder med vinter/saltade vägar.
* Fjädring/hjulupphängning. Elbilar är tyngre, vanligare med glapp i bussningar, brustna fjädrar etc. Högre vikt gör också att däck skadas snabbare vid felaktig hjulinställning.
* Mer elektronik. Man får ju en tvåa om det finns någon felkod...

Tror det delvis kan vara självförvållat i meningen: en fördel med EVs är mindre årligt underhåll, något man från bilförsäljarna (i sin iver att inte verka sämre/dyrare än Tesla) pushat lite för långt inte minst i nordiska länder där vinterväglag är elakt mot t.ex. bromsar på ett sätt som inte gäller världen i stort.

Kanske blir ändring på detta framåt då Tesla nog ändå är de med minst krav på service, något som syns hos bilprovningen då man är sämst i klassen.

Bromsar blir lätt dåliga oavsett bil, dom är väldigt utsatta där de sitter. Man kan göra mycket själv, när man byter mellan vinter och sommar däck kan man lätt smörja upp dom och lossa lite och motionera kolven och även ta en titt så damasken inte har skador eller hamnat fel som den gör ibland. Det är inget stort eller bökigt jobb och kan göras av alla.
En kollega med en tesla 3 gör så varje gång och han brukar få beröm för hans bromsar är så bra och fina.
Tycker man ska köra mer trumbromsar bak där mindre kraft behövs om möjligt de är lite mer skyddade i sin trumma och slits rätt lite också.

Blir det en tvåa oavsett felkod på alla bilar idag? Tur att jag bara har en bil med felkodsuttag :). Kan säga av egen erfarenhet att utan det uttaget missar dom VÄLDIGT mycket.

Tanken med tesla är väl att man ska sköta lite av underhållet själv? Det är väl därför man inte bryter garantin om man skruvar lite. Den är intressant för mig mkt PGA just det, samtidigt stör jag mig på att de ej erbjuder någon form av reparations handbok vad jag vet.
Vet även att speciellt tesla rostar väldigt mycket så vill man ha den mer än ca 5 år så är det en underredsbehandling eller 2 som gäller.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vad det gäller bromsar så kan man som ägare se till att använda dem emellanåt, hårt.
Så håller de sig fina.