@Bozzeta @Swedishchef_90 @Aka_The_Barf
För att bara se det från elbilar så kan genom att kika på bilprovningens statistik konstatera att i nuläget verkar ett problem vara att servicenivån är på en lite för låg nivå. Det är större andel av EVs som blir underkända vid 3 och 5 års kontrollen (typ de två fall vi har något relevant mängd EVs att titta på).
Rätt mycket är sådant som borde ha fångats vid en service. Det som står ut som vanliga nedslagspunkter för EVs är
* Bromsar. Bromsarna används helt enkelt före lite, vilket är ett mindre problem i varma länder men en ökad riskfaktor i länder med vinter/saltade vägar.
* Fjädring/hjulupphängning. Elbilar är tyngre, vanligare med glapp i bussningar, brustna fjädrar etc. Högre vikt gör också att däck skadas snabbare vid felaktig hjulinställning.
* Mer elektronik. Man får ju en tvåa om det finns någon felkod...
Tror det delvis kan vara självförvållat i meningen: en fördel med EVs är mindre årligt underhåll, något man från bilförsäljarna (i sin iver att inte verka sämre/dyrare än Tesla) pushat lite för långt inte minst i nordiska länder där vinterväglag är elakt mot t.ex. bromsar på ett sätt som inte gäller världen i stort.
Kanske blir ändring på detta framåt då Tesla nog ändå är de med minst krav på service, något som syns hos bilprovningen då man är sämst i klassen.