Jag hoppas jag kan få lite hjälp och råd, om det inte är ok i tråden ber jag om ursäkt!
Jag är inne på att köpa en elbil, jag har en V60 från 2012 som börjar sjunga på sista versen. Jag och min sambo har första ungen på väg och vill ha något familjevänligt, med bra utrymme och en "förnuftig" bil. Efter att ha kolla kring förmånsbil, privatleasing och billån tror jag att jag landar på det senaste. Jag kör ca 1000-1200 mil i tjänsten per år och kommer kunna ta milersättning på detta.
Det känns som många nya elbilar som är riktigt intressanta, främst kanske Toyota bZ4X touring (eller Subaru E-outback) men även Kia EV5 och andra. Jag känner mig dock ganska prismedveten och vill inte köpa en ny bil, främst pga. värdeminskning.
Därför har jag nu landat på Skoda Enyaq 80 alt 80x, förmodligen att köpa en från typ 2022-2023, vilken man kan få för typ 300tkr. Jag har dock typ ingen att snacka med som kan resonera på motsv. sätt som mig. "Alla" verkar tycka att leasing är det bästa alternativet, men jag tycker det känns sjukt att betala lika mycket i månaden för en ny bil (som jag skulle för ett billån på en 3 år gammal) och sen bara lämna bort bilen utan att ha i princip något restvärde kvar.
Kan någon hjälpa mig att tänka "rätt" kring detta, är det ett förnuftigt val eller bör jag tänka om? Är det något man går miste om eller något onödigt problem jag lägger på mig själv? Jag tänker att om man har en sån SoH-test som visar bra så borde det vara lugnt?
Jag hade nog ändå övervägt en ny BZ4X eftersom den går att få med 0% ränta just nu. Dessutom 10 års garanti om du följer serviceplanen.