Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag hoppas jag kan få lite hjälp och råd, om det inte är ok i tråden ber jag om ursäkt!

Jag är inne på att köpa en elbil, jag har en V60 från 2012 som börjar sjunga på sista versen. Jag och min sambo har första ungen på väg och vill ha något familjevänligt, med bra utrymme och en "förnuftig" bil. Efter att ha kolla kring förmånsbil, privatleasing och billån tror jag att jag landar på det senaste. Jag kör ca 1000-1200 mil i tjänsten per år och kommer kunna ta milersättning på detta.

Det känns som många nya elbilar som är riktigt intressanta, främst kanske Toyota bZ4X touring (eller Subaru E-outback) men även Kia EV5 och andra. Jag känner mig dock ganska prismedveten och vill inte köpa en ny bil, främst pga. värdeminskning.

Därför har jag nu landat på Skoda Enyaq 80 alt 80x, förmodligen att köpa en från typ 2022-2023, vilken man kan få för typ 300tkr. Jag har dock typ ingen att snacka med som kan resonera på motsv. sätt som mig. "Alla" verkar tycka att leasing är det bästa alternativet, men jag tycker det känns sjukt att betala lika mycket i månaden för en ny bil (som jag skulle för ett billån på en 3 år gammal) och sen bara lämna bort bilen utan att ha i princip något restvärde kvar.

Kan någon hjälpa mig att tänka "rätt" kring detta, är det ett förnuftigt val eller bör jag tänka om? Är det något man går miste om eller något onödigt problem jag lägger på mig själv? Jag tänker att om man har en sån SoH-test som visar bra så borde det vara lugnt?

Jag hade nog ändå övervägt en ny BZ4X eftersom den går att få med 0% ränta just nu. Dessutom 10 års garanti om du följer serviceplanen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag hoppas jag kan få lite hjälp och råd, om det inte är ok i tråden ber jag om ursäkt!

Jag är inne på att köpa en elbil, jag har en V60 från 2012 som börjar sjunga på sista versen. Jag och min sambo har första ungen på väg och vill ha något familjevänligt, med bra utrymme och en "förnuftig" bil. Efter att ha kolla kring förmånsbil, privatleasing och billån tror jag att jag landar på det senaste. Jag kör ca 1000-1200 mil i tjänsten per år och kommer kunna ta milersättning på detta.

Det känns som många nya elbilar som är riktigt intressanta, främst kanske Toyota bZ4X touring (eller Subaru E-outback) men även Kia EV5 och andra. Jag känner mig dock ganska prismedveten och vill inte köpa en ny bil, främst pga. värdeminskning.

Därför har jag nu landat på Skoda Enyaq 80 alt 80x, förmodligen att köpa en från typ 2022-2023, vilken man kan få för typ 300tkr. Jag har dock typ ingen att snacka med som kan resonera på motsv. sätt som mig. "Alla" verkar tycka att leasing är det bästa alternativet, men jag tycker det känns sjukt att betala lika mycket i månaden för en ny bil (som jag skulle för ett billån på en 3 år gammal) och sen bara lämna bort bilen utan att ha i princip något restvärde kvar.

Kan någon hjälpa mig att tänka "rätt" kring detta, är det ett förnuftigt val eller bör jag tänka om? Är det något man går miste om eller något onödigt problem jag lägger på mig själv? Jag tänker att om man har en sån SoH-test som visar bra så borde det vara lugnt?

Leasing har sina fördelar men jämförelsen måste ju bli mot köp av ny bil, inte begagnad. För rent krasst är ju leasingavgiften att du betalar för värdeminskningen, risktagandet och lite vinst på en ny bil.

Med det sagt så det enda jag kan komma på kring Enyaq av den årsmodellen är att vara medveten om att den inte kommer ladda så snabbt på vintern pga avsaknad av batteriförvärmninng. Så är du någon som är ute på långtur i ruskigt vinterväder ofta, så kan det vara värt att fundera lite. Annars är det en trevlig bil som känns mer premium än ID.4 sett till inredning, däremot sitter jag bättre i ID.4 men det där är ju väldigt personligt.

Men provkör om du inte gjort det, kommer du från V60 så blir det ju en viss skillnad att köra SUV. Personligen tycker jag om insteget, dvs att kliva upp istället för ner i bilen. Men sen slutar fördelarna för egen del

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Köper man en 10 år gammal bil och har tänkt ha den i ytterligare 10 år får man definitivt räkna med att reparationer kommer behövas. Gäller alla bilar.

Batteriet hade jag inte varit särskilt bekymrad över. Kan man bara leva med att viss degradering sker och nöjer sig med kanske 70% av den ursprungliga kapaciteten är sannolikheten väldigt hög att batteriet håller i 20 år. Och OM det inte gör det så sätter man naturligtvis inte i ett nytt, på samma sätt som man aldrig köper en fabriksny motor till en 15-20 år gammal bensinbil.

Om behovet uppstår kommer vi se fler och fler företag som specialiserar sig på att renovera och reparera elbilsbatterier, men hittills har haverier strax efter garantitiden varit rätt ovanliga. Och drabbas man av dyra haverier på en 20 år gammal bil är nog skroten det vanligaste oavsett drivmedel.

Kolla upp kalenderåldrande. Det bryts ned över tid och har det 70% kvar så skulle jag säga att batteriet är så gott som förbrukat eftersom då börjar det bli såpass slitet att det får högre inre resistans vilket gör att det kan få dippar i spänning så tex motorer eller andra strömtopps enheter slås ifrån(BMS skydd). Betydligt mindre användbar energi då cellerna åldras väldigt olika och balansering blir jobbigare och även en cell som blivit sämre än de andra kan trippa OCP eller UVP som stoppar hela batteripacket.
Stora spänningsfall i lägre delen av SOC och ovan effekter blir betydligt värre vilket även kan göra det svårt att avgöra hur mycket man har kvar. Detta är inget unikt för litium batterier heller, alla batterier åldras på liknade sätt med ovan effekter på olika nivåer.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Inte lika illa som för en ren elbil, men ändå ~100K sist jag frågade Volvo vad batteriet kostade.

Under 30’000kr nu

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

EV6 har ventilerade säten, älskar dem och får tyvärr inte in dem i P4. P4 har bättre ljud och HUD än paketet jag får med i EV6. HUD var supertrevligt, första gången jag testat det i en bil.

Fan vet om det inte lutar mot EV6 ändå. Känns som en bra bil och jag vet inte om tusenlappen mer i månaden motiverar P4an när EV6an är så pass bra. Hade de kostat mig ungefär lika mycket så hade det kanske blivit en P4 ändå. Svårt...jättesvårt.

Från en som hade ventilerade säten i förra bilen men inte nuvarande, man saknar det ganska mycket...
Jag gör det iaf och det ligger på topplistan över önskningar inför nästa bil, inte en dealbreaker, men inte långt ifrån...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Under 30’000kr nu

Har du offert på det?
Jag kollade i Februari i år och då skulle de ha 95K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Från en som hade ventilerade säten i förra bilen men inte nuvarande, man saknar det ganska mycket...
Jag gör det iaf och det ligger på topplistan över önskningar inför nästa bil, inte en dealbreaker, men inte långt ifrån...

Jag är helt enig, inte långt ifrån en dealbreaker. Hur skönt som helst när det är varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Leasing har sina fördelar men jämförelsen måste ju bli mot köp av ny bil, inte begagnad. För rent krasst är ju leasingavgiften att du betalar för värdeminskningen, risktagandet och lite vinst på en ny bil.

Med det sagt så det enda jag kan komma på kring Enyaq av den årsmodellen är att vara medveten om att den inte kommer ladda så snabbt på vintern pga avsaknad av batteriförvärmninng. Så är du någon som är ute på långtur i ruskigt vinterväder ofta, så kan det vara värt att fundera lite. Annars är det en trevlig bil som känns mer premium än ID.4 sett till inredning, däremot sitter jag bättre i ID.4 men det där är ju väldigt personligt.

Men provkör om du inte gjort det, kommer du från V60 så blir det ju en viss skillnad att köra SUV. Personligen tycker jag om insteget, dvs att kliva upp istället för ner i bilen. Men sen slutar fördelarna för egen del

Ja! Givetvis ska leasing jämföras mot en ny bil, men det är just det jag menar. Jag skulle hellre betala "samma" summa i lånekostnad för en 3 år gammal bil och sen äga bilen efter 36 månader (även om kalkylen här är väldigt förenklad och kanske lite skruvad till lånets fördel).

Det är mycket bra info om batteriförvärmning, jag hade förstått det som att Enyaq (och ID.4) fick detta i och med programuppdatering till version 3.0. Nu när jag tittade noggrannare pga. ditt inlägg så verkar det som om jag fattat fel och det alltså inte finns, man kanske kan värma upp kupén, men inte mer än så. Förkonditionering av batteriet kom med MY2024, det något som jag ändå tänker att jag "måste" ha.

Tack för ett bra svar, men det blir ju inte lättare direkt 😅

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kolla upp kalenderåldrande. Det bryts ned över tid och har det 70% kvar så skulle jag säga att batteriet är så gott som förbrukat eftersom då börjar det bli såpass slitet att det får högre inre resistans vilket gör att det kan få dippar i spänning så tex motorer eller andra strömtopps enheter slås ifrån(BMS skydd). Betydligt mindre användbar energi då cellerna åldras väldigt olika och balansering blir jobbigare och även en cell som blivit sämre än de andra kan trippa OCP eller UVP som stoppar hela batteripacket.
Stora spänningsfall i lägre delen av SOC och ovan effekter blir betydligt värre vilket även kan göra det svårt att avgöra hur mycket man har kvar. Detta är inget unikt för litium batterier heller, alla batterier åldras på liknade sätt med ovan effekter på olika nivåer.

Ja, jag håller med, men mitt estimat på 70% batterihälsa gäller så klart efter 20 år - och var möjligen lite överdrivet även efter så lång tid.

Om du söker efter bilar till salu där batteriet har testats ser du snabbt att 10 år gamla bilar vanligen har en batterihälsa på runt 90%. Har inget hänt med batteriet innan garantin har gått ut tyder det på att det inte föreligger några allvarliga konstruktions- eller materialfel, vilket gör sannolikheten hög för att det ska fungera i några år till.

Nu skulle jag personligen inte vilja äga en bil som är så där värst mycket äldre än 10 år, oavsett drivmedel, på grund av att saker tenderar att gå sönder på gamla bilar. Jag skulle däremot inte vara särskilt orolig över batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Ja! Givetvis ska leasing jämföras mot en ny bil, men det är just det jag menar. Jag skulle hellre betala "samma" summa i lånekostnad för en 3 år gammal bil och sen äga bilen efter 36 månader (även om kalkylen här är väldigt förenklad och kanske lite skruvad till lånets fördel).

Det är mycket bra info om batteriförvärmning, jag hade förstått det som att Enyaq (och ID.4) fick detta i och med programuppdatering till version 3.0. Nu när jag tittade noggrannare pga. ditt inlägg så verkar det som om jag fattat fel och det alltså inte finns, man kanske kan värma upp kupén, men inte mer än så. Förkonditionering av batteriet kom med MY2024, det något som jag ändå tänker att jag "måste" ha.

Tack för ett bra svar, men det blir ju inte lättare direkt 😅

Som sagt, med tanke på att flera biltillverkare erbjuder 0% ränta på nya bilar kan kalkylen bli bättre på en sådan än på en 2-3 år gammal, givet att du äger den nya bilen 2-3 år längre än tiden du hade tänkt äga den begagnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Ja! Givetvis ska leasing jämföras mot en ny bil, men det är just det jag menar. Jag skulle hellre betala "samma" summa i lånekostnad för en 3 år gammal bil och sen äga bilen efter 36 månader (även om kalkylen här är väldigt förenklad och kanske lite skruvad till lånets fördel).

Det är mycket bra info om batteriförvärmning, jag hade förstått det som att Enyaq (och ID.4) fick detta i och med programuppdatering till version 3.0. Nu när jag tittade noggrannare pga. ditt inlägg så verkar det som om jag fattat fel och det alltså inte finns, man kanske kan värma upp kupén, men inte mer än så. Förkonditionering av batteriet kom med MY2024, det något som jag ändå tänker att jag "måste" ha.

Tack för ett bra svar, men det blir ju inte lättare direkt 😅

Helt med på vad du menar. Personligen valde vi privatleasing den här gången av ett par anledningar

-Inte sugen på att lägga kontantinsatsen
-Få köra ny bil med garantier och annat
-Slippa fundera kring värdeminskningen (vår Tesla tappade ca 10k i månaden..).
-Kunna byta bil inom några år, händer mycket spännande nu

Precis, förvärmningen (eller rent krasst, förkonditionering, det gäller även nedkylning på sommaren) tillkom med årsmodell 2024. Det kan argumenteras för att det inte gör en enorm praktisk skillnad, men den finns där och bör has i åtanke

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Ja, jag håller med, men mitt estimat på 70% batterihälsa gäller så klart efter 20 år - och var möjligen lite överdrivet även efter så lång tid.

Om du söker efter bilar till salu där batteriet har testats ser du snabbt att 10 år gamla bilar vanligen har en batterihälsa på runt 90%. Har inget hänt med batteriet innan garantin har gått ut tyder det på att det inte föreligger några allvarliga konstruktions- eller materialfel, vilket gör sannolikheten hög för att det ska fungera i några år till.

Nu skulle jag personligen inte vilja äga en bil som är så där värst mycket äldre än 10 år, oavsett drivmedel, på grund av att saker tenderar att gå sönder på gamla bilar. Jag skulle däremot inte vara särskilt orolig över batteriet.

Batteriet är en såpass dyr del så att börja med ett som är 10 år gammalt känns lite "sådär". Jag ska följa mina kollegor med spänning då 4 har el bilar varav 3 teslor, 2 nya och 2 begagnade. Däremot kan man säkert köpa en begagnad elbil där batteriet blivit bytt fast o andra sidan kostar den nog därefter också.
Utöver det så skulle jag beställa en grundlig batterihälsokontroll då bilen egna bara är en kvalificerad gissning. Kan man få ut papper på en batteri hälsokontroll, så man kan syna alla celler själv också eller säger dom bara den är på 95% hälsa och sen är det inget mer med det?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Som sagt, med tanke på att flera biltillverkare erbjuder 0% ränta på nya bilar kan kalkylen bli bättre på en sådan än på en 2-3 år gammal, givet att du äger den nya bilen 2-3 år längre än tiden du hade tänkt äga den begagnade.

Ja, det är absolut värt att väga in. Hade Toyota redan släppt bz4x touring hade det kanske blivit en sån, även om den hade varit ny!

Kanske till och med så att jag kommer vänta lite ytterligare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Har du provkört EV3? Nu är EV6 klart större, men jag tycker att den känns väldigt gammaldags jämfört med EV3 och EV9. EV4 och EV5 är på gång också om du behöver något som ligger mellan EV3 och EV9 storleksmässigt. Sen måste jag säga EV3 känns betydligt större invändigt än vad utsidan skvallrar om.

Tycker exempelvis att infotainmentsystemet upplevdes segt och gammaldags i EV6.

Nej, jag gjorde inte det. Har provsuttit och känt och klämt lite på den men inte mer. Jag vet inte om jag tycker att EV6an känns mer gammaldags. Har ju inte jämfört infotainmentsystemen på de båda men har inte upplevt EV6 som speciellt segt dock. Möjligt att EV3 är bättre, vet som sagt inte.

Annars är det ju ganska gott om (för att vara elbil 2025 iaf) traditionell teknik som fysiska knappar och reglage, på- och av osv i båda bilarna. Jag gillar fysiska knappar och slipper gärna touch, pianolack och hela knappsatser som vobblar i synk när man rör vid en av knapparna.

Gillar också de extra hästkrafterna som EV6 ger gentemot EV3, även om jag inte tror att jag skulle uppleva EV3 som trött på något sätt.

EV4 och EV5 kan vi inte välja. Kanske kommer på sikt men EV4 går bort p.g.a. utseende som bara en mo...designern i fråga kan älska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Nej, jag gjorde inte det. Har provsuttit och känt och klämt lite på den men inte mer. Jag vet inte om jag tycker att EV6an känns mer gammaldags. Har ju inte jämfört infotainmentsystemen på de båda men har inte upplevt EV6 som speciellt segt dock. Möjligt att EV3 är bättre, vet som sagt inte.

Annars är det ju ganska gott om (för att vara elbil 2025 iaf) traditionell teknik som fysiska knappar och reglage, på- och av osv i båda bilarna. Jag gillar fysiska knappar och slipper gärna touch, pianolack och hela knappsatser som vobblar i synk när man rör vid en av knapparna.

Gillar också de extra hästkrafterna som EV6 ger gentemot EV3, även om jag inte tror att jag skulle uppleva EV3 som trött på något sätt.

EV4 och EV5 kan vi inte välja. Kanske kommer på sikt men EV4 går bort p.g.a. utseende som bara en mo...designern i fråga kan älska.

Jag vet inte om jag tycker att EV4 är värre än andra div. Kia om vi pratar om "hatchback". "Fastback" ser däremot tämligen eljest ut, även om man i ärlighetens namn kan se visst släktskap med ankstjärten på EV6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag vet inte om jag tycker att EV4 är värre än andra div. Kia om vi pratar om "hatchback". "Fastback" ser däremot tämligen eljest ut, även om man i ärlighetens namn kan se visst släktskap med ankstjärten på EV6.

Fastbacken jag avsåg men inte heller hatchbacken gör någonting för mig. Tycker att den är kantigare och mer anorektisk än EV6 (som kanske inte är en klassisk skönhet den heller, jag gillar den dock). Jag tycker att den påminner om Volvos gamla 480. Tilltalar inte mig helt enkelt.

Kantigt kan absolut funka och jag tycker t.ex. att EV9 får ihop det, sannolikt för att den är kantig och "fet" på samma gång. Hursomhelst inte avgörande då jag inte kan välja den även om jag skulle vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Batteriet är en såpass dyr del så att börja med ett som är 10 år gammalt känns lite "sådär". Jag ska följa mina kollegor med spänning då 4 har el bilar varav 3 teslor, 2 nya och 2 begagnade. Däremot kan man säkert köpa en begagnad elbil där batteriet blivit bytt fast o andra sidan kostar den nog därefter också.
Utöver det så skulle jag beställa en grundlig batterihälsokontroll då bilen egna bara är en kvalificerad gissning. Kan man få ut papper på en batteri hälsokontroll, så man kan syna alla celler själv också eller säger dom bara den är på 95% hälsa och sen är det inget mer med det?

Ja, alltså jag tänker samma med fossilbilar. Har en kollega som precis har kostat på sin XC60 från 2018 runt 60.000 kr. Att köra gamla bilar innebär alltid en risk. Dock slipper man ju den värsta värdeminskningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Nej, jag gjorde inte det. Har provsuttit och känt och klämt lite på den men inte mer. Jag vet inte om jag tycker att EV6an känns mer gammaldags. Har ju inte jämfört infotainmentsystemen på de båda men har inte upplevt EV6 som speciellt segt dock. Möjligt att EV3 är bättre, vet som sagt inte.

Annars är det ju ganska gott om (för att vara elbil 2025 iaf) traditionell teknik som fysiska knappar och reglage, på- och av osv i båda bilarna. Jag gillar fysiska knappar och slipper gärna touch, pianolack och hela knappsatser som vobblar i synk när man rör vid en av knapparna.

Gillar också de extra hästkrafterna som EV6 ger gentemot EV3, även om jag inte tror att jag skulle uppleva EV3 som trött på något sätt.

EV4 och EV5 kan vi inte välja. Kanske kommer på sikt men EV4 går bort p.g.a. utseende som bara en mo...designern i fråga kan älska.

Prova en EV3 innan du bestämmer dig är mitt tips. Har kört en del EV6 också och jag upplever EV3 som mycket mer modern. Inte minst när det gäller infotainmentsystemet som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Ja, alltså jag tänker samma med fossilbilar. Har en kollega som precis har kostat på sin XC60 från 2018 runt 60.000 kr. Att köra gamla bilar innebär alltid en risk. Dock slipper man ju den värsta värdeminskningen.

Tror jag la ut totalt 10 000 kr på reparationer under 13 år på min senaste bil som jag köpte ny.
Sålde bilen för 70 000 kr, dvs 35% av inköpsvärdet justerat för inflation.
Fattar verkligen inte grejen med privatleasing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Prova en EV3 innan du bestämmer dig är mitt tips. Har kört en del EV6 också och jag upplever EV3 som mycket mer modern. Inte minst när det gäller infotainmentsystemet som sagt.

Jämför du med den gamla EV6 eller den ansiktslyfta, som ju är den man får om man beställer en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Ja, alltså jag tänker samma med fossilbilar. Har en kollega som precis har kostat på sin XC60 från 2018 runt 60.000 kr. Att köra gamla bilar innebär alltid en risk. Dock slipper man ju den värsta värdeminskningen.

Väljer du bilar med bra motor så kan du komma långt. Min modernaste bil är 20 år gammal, den andra 34 år och 36 år gamla. Alla har original motorer utan haverier, en är dessutom en trimmad turbo. Rosten på dessa bilar som är det farliga. Dagens motorer om man väljer en beprövad utan sjukdomar är nästan löjligt pålitliga och det är annat som gör att de skrotas, tex rost som jag själv slåss mot.
Så skulle jag köpa en helt ny bil är det absolut första den skulle få var en rejäl underredsbehandling oavsett drivlina. Speciellt om det är en tesla som tydligen ska rosta så det ryker om det.
Vad kostade 60 tusen på hans bil? Ändå en rätt ny bil.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Tror jag la ut totalt 10 000 kr på reparationer under 13 år på min senaste bil som jag köpte ny.
Sålde bilen för 70 000 kr, dvs 35% av inköpsvärdet justerat för inflation.
Fattar verkligen inte grejen med privatleasing.

Utav kontext på miltal så låter det alldeles för lite, eller tänker du att service och förbrukningsdetaljer etc inte ingår?

Tycker kamkedja/ren och bromsklossar och ok/skivor borde vara mer än så

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Utav kontext på miltal så låter det alldeles för lite, eller tänker du att service och förbrukningsdetaljer etc inte ingår?

Tycker kamkedja/ren och bromsklossar och ok/skivor borde vara mer än så

Vill inte göra det till diskussion i elbilstråden.
Originalservice behövs bara för nybilsgarantin, och sedan kostar ett oljebyte kostar ca 400kr, bromsar några hundra på Biltema.
Är inte mekaniker men jag vet i alla fall hur jag ska serva en vanlig bil.
Vad kostnaderna hade blivit med en elbil vet jag inte, men säkert lagt betydligt mer på bromsar och felsökning är man i händerna på återförsäljare.
Visst hade det varit roligare att byta bil var tredje år, men jag får inte den ekonomiska kalkylen att gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Väljer du bilar med bra motor så kan du komma långt. Min modernaste bil är 20 år gammal, den andra 34 år och 36 år gamla. Alla har original motorer utan haverier, en är dessutom en trimmad turbo. Rosten på dessa bilar som är det farliga. Dagens motorer om man väljer en beprövad utan sjukdomar är nästan löjligt pålitliga och det är annat som gör att de skrotas, tex rost som jag själv slåss mot.
Så skulle jag köpa en helt ny bil är det absolut första den skulle få var en rejäl underredsbehandling oavsett drivlina. Speciellt om det är en tesla som tydligen ska rosta så det ryker om det.
Vad kostade 60 tusen på hans bil? Ändå en rätt ny bil.

Det var tre olika haverier. Nån form av styrbox ena gången. Sen andra gången minns jag inte men kan ha varit en spridare kanske? Tredje gången var en ventil kass. Alla tre sakerna inom loppet av några få månader. Känner även en som fick haveri på automatlådan på en Volvo som var 10 år gammal och hade gått nånstans mellan 15-20k. Inte billigt det heller. Gamla bilar utan garantier innebär risker, så är det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jämför du med den gamla EV6 eller den ansiktslyfta, som ju är den man får om man beställer en ny?

Sorry, visste inte ens att det fanns en ansiktslyft. Kanske är massa saker som är förbättrade på den? Har bara kört den ”gamla” i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tror jag la ut totalt 10 000 kr på reparationer under 13 år på min senaste bil som jag köpte ny.
Sålde bilen för 70 000 kr, dvs 35% av inköpsvärdet justerat för inflation.
Fattar verkligen inte grejen med privatleasing.

Då skruvar du massa själv. Det gjorde jag också när jag var ung, men nu vill jag inte göra något annat än att fylla på spolarvätska och skifta hjul själv. Tror att många resonerar på samma sätt som jag gör.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Vill inte göra det till diskussion i elbilstråden.
Originalservice behövs bara för nybilsgarantin, och sedan kostar ett oljebyte kostar ca 400kr, bromsar några hundra på Biltema.
Är inte mekaniker men jag vet i alla fall hur jag ska serva en vanlig bil.
Vad kostnaderna hade blivit med en elbil vet jag inte, men säkert lagt betydligt mer på bromsar och felsökning är man i händerna på återförsäljare.
Visst hade det varit roligare att byta bil var tredje år, men jag får inte den ekonomiska kalkylen att gå ihop.

Då kostar elbil ännu mindre om du meckar själv... Luftfilter och bromsar är typ allt samt olika bussningar.
Du skulle spara in tusentals kronor per år i driftkostnader

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Det var tre olika haverier. Nån form av styrbox ena gången. Sen andra gången minns jag inte men kan ha varit en spridare kanske? Tredje gången var en ventil kass. Alla tre sakerna inom loppet av några få månader. Känner även en som fick haveri på automatlådan på en Volvo som var 10 år gammal och hade gått nånstans mellan 15-20k. Inte billigt det heller. Gamla bilar utan garantier innebär risker, så är det bara.

Allt utan garantier är risker men med kunskap och efterforskning kan man minimera dom oavsett vad man köper. Mycket små el relaterade fel på de flesta bilar idag, fast så är dom rullande datorer också.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Har du offert på det?
Jag kollade i Februari i år och då skulle de ha 95K.

Hej komlpett batteri 100`000 modul 30`000kr Går något sönder så är det en modul i batterienheten. Enligt tekniker på volvo.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

Hej komlpett batteri 100`000 modul 30`000kr Går något sönder så är det en modul i batterienheten. Enligt tekniker på volvo.

Låter för lite? Och kanske även utan arbete+moms? Med tanke på storleken

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop