Permalänk
Medlem

Datorbygge 5090 input. 55K

Hej!

Går i tankarna i att lösa ett nytt datorbygge på Inet och som tanken är skall vara framtidssäkrat ett antal år framöver. Efter flera olika byggen så tror jag att jag har landat i detta. Synpunkter uppskattas gärna! (Inser att Windows går att lösa på billigare sätt) https://www.inet.se/datorbygge/b1714959/ny-ny-vit

]Datorbygge [/url]

Permalänk
Medlem

Vad ska det användas till, ska hela 5090'n (inkl. tensor & RT kärnor) belastas? Då kan Msi Ventus bli högljudd, ifall det är ett potentiellt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Vad ska det användas till, ska hela 5090'n (inkl. tensor & RT kärnor) belastas? Då kan Msi Ventus bli högljudd, ifall det är ett potentiellt problem.

Kommer endast användas till gaming är tanken. För närvarande tänker jag BF6 samt köra igenom Cyberpunk igen och vill la maxa båda spelen. Samt att då kunna göra det med kommande spelsläpp framöver.

Permalänk
Medlem

Har du några andra önskemål TS än att datorn skall hålla i ett par år?
Ljudnivå, är det viktigt?
Estetiska krav?

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Vet inte om nätagget har tillräckligt långa kablar för det chassiet så det kan vara värt att kolla upp! Sen gör sig chassiet bäst med 140mm fläktar, blir snyggare + det bara passar med 140mm för bracketen i botten! Man kan köra 120mm på bak-fläktarna / i taket men hade rekomenderat att köra 3x 140mm till sidan om du vill ha fläktar där så det fyller upp hela sidan. Och i botten så behöver du som sagt 140mm för att de ska passa i den vinklade bracketen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har du några andra önskemål TS än att datorn skall hålla i ett par år?
Ljudnivå, är det viktigt?
Estetiska krav?

Mvh

En låg ljudnivå känner jag absolut är viktigt, inte ett stort fan av datorer som låter särskilt högt. När det kommer till det estetiska så vill jag endast ha det ”cleant” mao, som helst skall matcha chassit jag valt ut då jag verkligen blivit såld på den. Önskemål är också att hålla det under 60k så gott det går, och 4 TB då jag insåg vid förra datorn att 2 var på gränsen för lite.
Så en rimligtvis tyst dator som kan maxa inställningarna som inte får ens ögon att blöda med ett gott luftflöde och allt detta under 60k helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alex714:

Vet inte om nätagget har tillräckligt långa kablar för det chassiet så det kan vara värt att kolla upp! Sen gör sig chassiet bäst med 140mm fläktar, blir snyggare + det bara passar med 140mm för bracketen i botten! Man kan köra 120mm på bak-fläktarna / i taket men hade rekomenderat att köra 3x 140mm till sidan om du vill ha fläktar där så det fyller upp hela sidan. Och i botten så behöver du som sagt 140mm för att de ska passa i den vinklade bracketen

Alright, skitbra feedback! Tack för det, absolut något jag får ta och kika på! Exakt sådant här jag vill höra haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrgJonis:

framtidssäkrat ett antal år framöver.

Först vill jag säga att detta är en vanlig tanke, men att den dels är väldigt kostsam, samtidigt som "framtiden" kommer alldeles för snabbt. Ta de som köpte ett RTX 4090 som exempel, det kostade också runt 25000 kr vid release. Det släpptes 12:e oktober 2022, så nästan på dagen tre år sedan, och nu tangerar ett 5070 Ti för 9000 kr samma prestanda.

Du drar iväg pengar som skulle räcka till flera datorer, och att köpa en mer lagom dator och byta lite oftare (treårs-intervall istället för tio t.ex.) kommer ge dig en mycket "framtidssäkrare" dator över tid.

• Tänker inte kommentera ditt chassi-bling-bling mer än att fråga -- hur länge är det kul?

• Varför köpa 2 st 2 TB Samsung 9100 PRO för 6400 kr istället för 1 st 4 TB för 4600 kr?

• Asus ROG-nätdelen för nästan 4k tillför ingenting rent tekniskt över t.ex. en Asus TUF Gaming Gold 1200W för 2k, om du nu absolut måste ha en 1200W nätdel...?

Permalänk
Medlem

Det finns ett par saker i ditt bygge som inte är optimala med tanke på vad du skrev gällande ljudnivå bla, tar dem i ordning nedan.

- Ventus varianten av RTX 5090 kan vara högljudd utan en egen fläktkurva, det är ett RTX 5090 men det är en av de billigare kylarna. Generellt kan man säga att ju större och mer påkostad kylare, desto lägre ljudnivå då fläktarna går på lägre varv för att de större varianterna är effektivare/har mer massa.

- ASUS ROG Loki nätdelen är SFX-L, det är en liten formfaktor främst för mindre datorer där utrymme är en bristvara. Det är ett mindre nätagg (rent fysiskt) vilket innebär mer värme på mindre yta, fläkten får jobba hårdare samt att själva fläkten är mindre i mm än på fullstora ATX nätdelar.

- AIO kylaren (Corsair Nautilus) är deras budgetlinje och inget jag hade rekommenderat, jag föredrar luftkylning generellt då det är driftsäkert, kan aldrig läcka, blir inte sämre med tiden, kräver inte påfyllning, ingen pump som kan stanna, mm. Om du tvunget vill ha en AIO hade jag satsat på något som håller en högre nivå. Även fläktarna som ingår är budget och där finns det bättre alternativ.

- RAM minnet är OK, Flare-X är ett standardkit, varken mer eller mindre, allt du behöver är egentligen 6000MHz CL30, jag tycker det är helt rätt att du satsat på 64GB RAM.

- 9800X3D är grym, inget att säga om den

- Två onödigt dyra Samsung diskar dock, ett bra moderkort har kylflänsar för m.2 diskar inkluderat så det behöver du inte lägga slantar på.

Jag hade valt andra komponenter och bytt till ett dyrare grafikkort, kan lägga upp ett förslag inom kort

Mvh

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av OrgJonis:

Kommer endast användas till gaming är tanken. För närvarande tänker jag BF6 samt köra igenom Cyberpunk igen och vill la maxa båda spelen. Samt att då kunna göra det med kommande spelsläpp framöver.

Både Cyberpunk och Battlefield 6 kan köras för mycket billigare pengar än det du vill betala. Räcker gott o väl med 5070, TI, 9060 och 70 xt om det är målet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Först vill jag säga att detta är en vanlig tanke, men att den dels är väldigt kostsam, samtidigt som "framtiden" kommer alldeles för snabbt. Ta de som köpte ett RTX 4090 som exempel, det kostade också runt 25000 kr vid release. Det släpptes 12:e oktober 2022, så nästan på dagen tre år sedan, och nu tangerar ett 5070 Ti för 9000 kr samma prestanda.

5070Ti är inte lika bra som ett 4090 (om du nu inte menar med multi-framegeneration).

Permalänk
Medlem

Här har du ett vitt bygge som går all in, inga kompromisser Kommer se riktigt läckert ut!

https://www.inet.se/lista/QG0ww/orgjonis1

När du lägger 50-60 000 kr så anser åtminstone jag att det är lite "go big or go home"

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är ett mer prisvärt alternativ, inte lika "vitt" men det kommer bli en fantastisk dator det också

https://www.inet.se/lista/h9XZL/orgjonis2

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Aeig

PCIe Gen5-SSDs kommer inte göra någonting för spelprestandan tyvärr, vilket jag förmodar att du vet om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Här har du ett vitt bygge som går all in, inga kompromisser Kommer se riktigt läckert ut!

https://www.inet.se/lista/QG0ww/orgjonis1https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/QG0ww/orgjonis1

När du lägger 50-60 000 kr så anser åtminstone jag att det är lite "go big or go home"

Mvh

Fan stort jävla tack! Ser riktigt jäkla schysst ut! Jävligt schysst att du lagt ner tid åt att göra två listor, uppskattar enormt ska du veta!

Skrivet av Aeig:

Här är ett mer prisvärt alternativ, inte lika "vitt" men det kommer bli en fantastisk dator det också

https://www.inet.se/lista/h9XZL/orgjonis2https://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/lista/bild/h9XZL/orgjonis2

Mvh

Tack tack! Båda två ser väldigt attraktiva ut! Har nu något att tänka över de närmsta dagarna!
Återkopplar vilken det blev! Tack igen, mycket uppskattat, datorvärlden är en jungel med alla alternativ som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Aeig

PCIe Gen5-SSDs kommer inte göra någonting för spelprestandan tyvärr, vilket jag förmodar att du vet om.

Jag har koll på det men gillar tanken på en PCI-E 5.0 disk för OS och enskilda titlar

Jag kör själv BF6 på en Corsair MP700 och det laddar otroligt snabbt.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har koll på det men gillar tanken på en PCI-E 5.0 disk för OS och enskilda titlar

Jag kör själv BF6 på en Corsair MP700 och det laddar otroligt snabbt.

Mvh

Ja jo, jag körde snabba enheter innan det var coolt, men förändrar inte att man har mycket större nytta av mer utrymme.

Större enheter är för övrigt generellt snabbare, beroende på att man använder fler kanaler på kontrollern.