Tröttnade på skärmtid – Emma, 18, bytte till knappmobil

Permalänk
Medlem

Tröttnade på skärmtid – Emma, 18, bytte till knappmobil

"Bättre relation till både kompisar och spegelbilden – och mer tid över till annat. Det blev resultatet för Emma Fyhr i Sundsvall, som för ett år sen tröttnade på det eviga scrollandet och bytte ut sin smartphone mot en knappmobil.
– Jag kände att jag ville ha en förändring, säger Emma Fyhr.
"

Intressant att fler och fler hakar på "dumbphone trenden" och nu även yngre personer:)
Skulle du kunna tänka dig att byta ut din smartphone mot en knappmobil?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/emma-18-valjer-bort-smarttelefonen

Permalänk
Medlem

Hade gärna gjort det om vissa saker gick att lösa smidigt rent praktiskt - BankID, Bankappar, diverse annan styrning av saker i hemmet : dammsugare, gräsklippare, belysning, casta film.

Permalänk
Skrivet av Chivo:

"Bättre relation till både kompisar och spegelbilden – och mer tid över till annat. Det blev resultatet för Emma Fyhr i Sundsvall, som för ett år sen tröttnade på det eviga scrollandet och bytte ut sin smartphone mot en knappmobil.
"

Intressant att fler och fler hakar på "dumbphone trenden" och nu även yngre personer:)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/emma-18-valjer-bort-smarttelefonen

Har så mycket hjälp av mobilen i vardagen att det inte skulle falla mig in. Däremot bestämmer jag mig då och då för att göra helt andra saker med min tid än att tillbringa den på mobilen.

Permalänk
Medlem

Precis som du säger, det är en trend. Trender kommer och går, även denna.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig gå tillbaka till en dum-telefon, har för mycket nytta av min smartphone i vardagen och har inga problem med att inte låta den ta över mitt liv.

Permalänk
Medlem

Telefonen ligger hemma och enda gången den används är om det ringer, jag behöver ringa eller om jag behöver använda Bank id.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chivo:

"

Enda som hindrar är appar som BankID och Swish, men finns det någon knappmobil som har det så kan det bli ett köp.

Använder inte min smartphone så mycket nu, så största anledningen är att få ett smidigare format och längre batteritid.
Finns det någon som dessutom har utbytbara batterier, hörlursuttag, och radio så blir det ett definitivt köp.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Oftast när folk pratar om detta ämne blir det svartvitt tänkande, antingen har man en smartphone och är beroende av sociala medier eller så har man en knapptelefon och lever i stenåldern. Det går utmärkt att ha en smartphone och ändå slippa sociala medier och "det eviga skrollandet", det räcker med att avinstallera de problematiska apparna och/eller stänga av mobildata och wifi när telefonen ej används. Ser man sin smartphone som en mycket avancerad knapptelefon får man fördelarna från båda världar och slipper nackdelarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaciär:

Oftast när folk pratar om detta ämne blir det svartvitt tänkande, antingen har man en smartphone och är beroende av sociala medier eller så har man en knapptelefon och lever i stenåldern. Det går utmärkt att ha en smartphone och ändå slippa sociala medier och "det eviga skrollandet", det räcker med att avinstallera de problematiska apparna och/eller stänga av mobildata och wifi när telefonen ej används. Ser man sin smartphone som en mycket avancerad knapptelefon får man fördelarna från båda världar och slipper nackdelarna

Precis, lite självdisciplin kommer man långt med.

Permalänk
Medlem

Absolut inte.
Många saker var bättre förr känner jag ibland. Men att dumma ner mobilen är en sak jag aldrig skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaciär:

Detta är allt som behöver skrivas.

En alkoholist gör sig inte av med alla glas för att förhindra drickandet så varför ska man gå till en knapptelefon när det är sociala medier som är problemet?

Permalänk
Medlem

Jag behöver Bank ID och swish så nej jag vill inte ha en knapptelefon