Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tror det där kan variera mkt från hur man hålla i dem. Om man är len och fin eller om man är brysk. När adrenalinet ökar så tenderar jag att hålla hårdare i kontrollen.

Men jag vet inte. Det händer att jag kastar kontrollen i väggen vid frustrerande ögonblick. Jag älskar soulslike och Fromsoft. Kan det bero på det?

Haha, ja där har vi nog anledningen! Det borde ingå en handkontroll för varje FromSoft-spelköp.

Skrivet av EdvinR:

Sony ska göra det svårt som fan att motstånd frestelsen att köpa PS6. Bloodborne remake kommer samma dag som PS6?

PS6-bundle med extra handkontroll?

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Jaha så här efter snart ett år med PS5 PRO - vad tycker ni om den? Är det ett värt köp för den som inte har ett PS5 men som går i tankarna att slänga ner ett framför TV'n.

Har kollat digital foundry videos bland annat, men behöver lite input ifrån mina kära sweclockare känner jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Jaha så här efter snart ett år med PS5 PRO - vad tycker ni om den? Är det ett värt köp för den som inte har ett PS5 men som går i tankarna att slänga ner ett framför TV'n.

Har kollat digital foundry videos bland annat, men behöver lite input ifrån mina kära sweclockare känner jag

Vill man ha 2TB lagring tycker jag att det är enkelt att motivera ett köp. PS5 Base plus 1th extra lagring är väl 7000? Hur mkt värderar du i så fall 3000?

Jag är nöjd med köpet. Framför allt ger det ett lyft i VR och funkar stabilare med PS Portal. Men också i många av PlayStations egna spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Objektivt är det nog tveksamt, det är inga gigantiska skillnader. Men jag gillar att ligga i framkant och har övrig hårdvara för att ta tillvara på kraften. Uppgraderade dessutom relativt billigt från PS5.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Amazon har haft denna nu på ”rea” ett antal gånger för straxt över 8000kr. För dom pengarna är det värt det kontra PS5 standard men båda är fortfarande för dyra kontra prestandan imo. Sent in i generationen nu. Mycket har hänt med annan hårdvara.

Ganska besviken överlag på ps5 pro. Pssr va kasst på relase, något bättre nu men ändå dåligt. Blir bättre sen med fsr4 nästa år förhoppningsvis. Annars är det inga större skillnader och för 11500kr som jag gav med diskläsaren är det otroligt ovärt priset.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Amazon har haft denna nu på ”rea” ett antal gånger för straxt över 8000kr. För dom pengarna är det värt det kontra PS5 standard men båda är fortfarande för dyra kontra prestandan imo. Sent in i generationen nu. Mycket har hänt med annan hårdvara.

Ganska besviken överlag på ps5 pro. Pssr va kasst på relase, något bättre nu men ändå dåligt. Blir bättre sen med fsr4 nästa år förhoppningsvis. Annars är det inga större skillnader och för 11500kr som jag gav med diskläsaren är det otroligt ovärt priset.

Så kan man inte bara säga så där rakt på utan kontext. Det är så mycket ”om och men” i det där resonemanget.

I GT7 i VR är det stor skillnad. Och det spelet i VR är så sjukt bra att det kan motivera såväl PS5 Pro som PSVR2 om man älskar racing i VR.

Även i andra VR-spel som Into Dark, the midnight Walk och reach och No mans sky är det stor skillnad.

Sedan ryktas det om att 60 fps i GTA 6 endast möjlig på Pro. Lägg därtill 2TB istället för 800 GB.

Ovanståndet tycker jag är tillräckligt för att visa att det du skriver inte är ”objektiv sanning”. Svaret måste ges kontext för att det ska bli begripligt. Vill du spela Pong? Ja, då är det lika bra på PS5 Base.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Har man ingen PS5 sen tidigare är det en intressant frågeställning om en PS5 PRO är värt det.

Konsolen lär väl minst ha 2 år kvar innan en PS6 ser dagens ljus om man får tro senaste ryktena, så där är man väl på rätt torr mark så att säga. Vidare bör man ta sig en funderade ang Sonys strategi för att kunna spela spel online och också spara i molnet, samt den otroligt dyra prissättning som råder på digitala spel/licenser via deras egna PSN store. Det finns ett tydligt mönster här och det är att ofta kostar spel över 800-900 kr på PSN store för att sen rabatteras med "hela 50%" och du betalar då 400-500 kr istället. Sony kör något liknande på sina PC releaser på Steam där spelen oftast landar på samma slutpris men istället inte har lika högt ursprungspris och inte heller då lika stor rabatt.

Man kan absolut köpa en diskläsare och köpa alla spel fysiskt vilket såklart blir billigast i längden. Grejen med en konsol för mig kontra PC är enkelheten att bara ta upp handkontrollen och börja lira rätt omgående, inte behöva byta/sätta in en fysisk skiva, pilla med massa inställningar osv. Jag ser inte heller något värde sen många år tillbaka att äga spel fysiskt, även om bolagen såklart i teorin kan göra en fuling och dra in/tillbaka köpta digitala spel/licenser osv vilket nog iofs skulle leda till en hel del domstolsfall.

Jag har ägt en P55 PRO sen releasen och varit trogen Sony sen PS1 och har några av mina bästa spelminnen kopplat till deras konsoler. Jag anser att de fumlat rätt ordentligt med PS5 och PRO varianten på det stora hela samt att de blivit alldeles för giriga. Först och främst är outputen av intressanta förstaparts titlar som inte är något generiskt Ubisoft open world crap bedrövlig. Vidare ser jag deras försök att jaga GAAS pengarna och slöseriet på duktiga utvecklare för att försöka göra detta som bedrövlig. Vidare tycker jag PS5 PRO och grafik uppdateringen den erbjöd initialt var väldigt medelmåttig på sina håll.

Är detta döden för Sony och Playstation? Nej. Däremot behöver digitala spel bli billigare/kunna köpas på andra ställen än PSN. Det behöver satsats mer pengar på bra och intressanta single player spel som ej är GAAS eller open world copy/paste crap med femtio miljoner meningslösa sidequests/npcs eller att man för den delen blir avbruten efter 5 min gameplay för cutscenes osv. PRO modellen ska i teorin absolut kunna mäta sig rent grafiskt med en medel PC rigg och i vissa fall överträffa detta om det rör sig om förstaparts titlar, så mer tid behöver läggas på att få till ORDENTLIGA PRO patchar till majoriteten av spel.

Min PS5 PRO har samlat damm i +9 månader och det enda kommande spelet som intresserar mig i nuläget är SAROS. Givetvis kan detta ändras på sikt men Sony har en väldigt lång uppförsbacke de behöver ta sig an i mina ögon.

Har man en medel PC rigg ser jag absolut INGEN anledning att köpa en PS5 PRO då de pengarna kommer till mycket bättre användning att uppgradera PC riggen.

Permalänk
Medlem

Själv har min pro samlat damm sen December när jag insåg FF 7 Rebirth skulle släppas till PC. Problemet för Sony idag är att numera släpps allt till PC nära inpå releaserna. Förut va man tvungen att ha en ps4 för att spela alla bangers som släpptes varje år. Alltid 2-3 spel per år som krävde ps4 som man inte villa missa eller vänta på Nu släpps 1 spel vartannat år som man vill spela och som ganska snart efter releasen kommer i en bättre version på PC.
Själv väntar jag nu på GTA6 till Pron. Det är ett av otroligt få spel senaste åren jag inte vill vänta på tills det släpps på pc, men jag kommer 100% skaffa det dag 1 när det släpps på Steam. PS6 kommer jag förmodligen inte skaffa om jag inte har spel framför mig som har detta ha begär dag 1. Vilket inte känns troligt..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair Arctic Liquid Freezer III Pro MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Själv har min pro samlat damm sen December när jag insåg FF 7 Rebirth skulle släppas till PC. Problemet för Sony idag är att numera släpps allt till PC nära inpå releaserna. Förut va man tvungen att ha en ps4 för att spela alla bangers som släpptes varje år. Alltid 2-3 spel per år som krävde ps4 som man inte villa missa eller vänta på Nu släpps 1 spel vartannat år som man vill spela och som ganska snart efter releasen kommer i en bättre version på PC.
Själv väntar jag nu på GTA6 till Pron. Det är ett av otroligt få spel senaste åren jag inte vill vänta på tills det släpps på pc, men jag kommer 100% skaffa det dag 1 när det släpps på Steam. PS6 kommer jag förmodligen inte skaffa om jag inte har spel framför mig som har detta ha begär dag 1. Vilket inte känns troligt..

Märker ni inte att era resonemang bygger på den söta lilla pc-burken ni har under skrivbordet.

Vem har ens nämnt pc? Hur kommer pc in i resonemanget?

”pc är bäst” är inte en bra utgångspunkt i en jämförelse som inte alls handlar om pc. Kom in i matchen gott folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Märker ni inte att era resonemang bygger på den söta lilla pc-burken ni har under skrivbordet.

Vem har ens nämnt pc? Hur kommer pc in i resonemanget?

”pc är bäst” är inte en bra utgångspunkt i en jämförelse som inte alls handlar om pc. Kom in i matchen gott folk.

Va? Jag har inte haft nån diskussion om något vs något. Jag beskrev min användning av Pron.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Va? Jag har inte haft nån diskussion om något vs något. Jag beskrev min användning av Pron.

Inlägget i tråden var ju en fråga om det är värt att köpa en PS5 Pro. Ditt efterkommande inlägg handlade om att det inte finns så många skäl att köpa PS5 Pro (men utifrån en kontext som bara gäller en liten minoritet).

missförstånd är OK.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Inlägget i tråden var ju en fråga om det är värt att köpa en PS5 Pro. Ditt efterkommande inlägg handlade om att det inte finns så många skäl att köpa PS5 Pro (men utifrån en kontext som bara gäller en liten minoritet).

missförstånd är OK.

Nej vi andra beskriver våra erfarenheter av Pron för att ge kontext till frågan om den är värd att köpa medans du debatterar mot våra upplevelser. Svårt att ha nån fakta mot någons upplevelse och känsla av någonting, tänker jag?

Men du har ju all rätt att fortsätta debatten, men du får nog stå för den själv, om det ger dig någonting.

Skönt att slippa UE5 och alla problem med ett nytt spelsläpp. Man kan inte utan att fundera hur gamingvärlden hade varit utan UE och utvecklarna fortfarande gjorde sina egna Engines..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Nej vi andra beskriver våra erfarenheter av Pron för att ge kontext till frågan om den är värd att köpa medans du debatterar mot våra upplevelser. Svårt att ha nån fakta mot någons upplevelse och känsla av någonting, tänker jag?

Men du har ju all rätt att fortsätta debatten, men du får nog stå för den själv, om det ger dig någonting.

Skönt att slippa UE5 och alla problem med ett nytt spelsläpp. Man kan inte utan att fundera hur gamingvärlden hade varit utan UE och utvecklarna fortfarande gjorde sina egna Engines..

Okej. Men om pc-inlägg används som belägg för att det inte finns något (lite) värde i PS5 Pro får man ju vara beredd på invändningar om att konsolen kan värderas i egen rätt utan att blanda in pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guestah:

Finns ingen anledning att skaffa Pro, det bästa är väl att försöka få tag på en begagnad PS5 om verkligen vill spela de exklusiva titlar som inte kommit till PC än.

När det gäller GTA 6 så är det PC som gäller om det nu släpps samtidigt som övriga versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

När det gäller GTA 6 så är det PC som gäller om det nu släpps samtidigt som övriga versioner.

Typ 100% bekräftat att det inte kommer samtidigt på PC. I pressreleasen för första trailern nämndes bara Xbox och PS5. Och det har upprepats sedan dess på Take2 kvartalsrapporter. Tydligt från försäljningssiffrorna för GTA V och RDR2 att Rockstar kommer fortsätta med denna metod. Tror Rockstar är de enda som kan lyckas med detta, tråkigt men utifrån finansiellt perspektiv förstår jag såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Typ 100% bekräftat att det inte kommer samtidigt på PC. I pressreleasen för första trailern nämndes bara Xbox och PS5. Och det har upprepats sedan dess på Take2 kvartalsrapporter. Tydligt från försäljningssiffrorna för GTA V och RDR2 att Rockstar kommer fortsätta med denna metod. Tror Rockstar är de enda som kan lyckas med detta, tråkigt men utifrån finansiellt perspektiv förstår jag såklart.

Misstänkte det för modellen för GTA V fungerade tydligen 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Och det ryktas om att 60 fps blir exklusivt för PS5 Pro. Är det sant kommer PS5 Pro sälja som smör i solsken nästa år. GTA 6 kommer bli det största spelet i historien.

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om att Darkest Dungeon 2 (PS5) är sänkt med 55% på Spelbutiken, nu 149kr.
https://www.spelbutiken.se/produkt/darkest-dungeon-2/23N7EX/

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Och det ryktas om att 60 fps blir exklusivt för PS5 Pro. Är det sant kommer PS5 Pro sälja som smör i solsken nästa år. GTA 6 kommer bli det största spelet i historien.

Hörde med om det och var nästan sugen på att lägga en order nu när Pro varit nere på 8500 kr. Men så måste jag köpa skivläsare och sådant, sen förmodligen ändå köpa spelet igen på PC sen. 30 fps är inget kul dock haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Antag att det i en annan tråd diskuteras vilket GPU som ska införskaffas, RTX 5070ti eller RTX 5080. Ska jag bland mig i tråden med argumentet att PS har bästa exklusiva spel och att trådskaparen därför
bör köpa PS5 Pro? Jag kan lägga till information om att min pc mest samlar damm eftersom jag bara spelar PS-spel day one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Hörde med om det och var nästan sugen på att lägga en order nu när Pro varit nere på 8500 kr. Men så måste jag köpa skivläsare och sådant, sen förmodligen ändå köpa spelet igen på PC sen. 30 fps är inget kul dock haha.

Nej. 30 fps är inte kul alls. Då hoppas jag kanske över det och spelar antingen på pc eller PS6.

Jag är dock sjukt löjligt taggad på Wolverine nästa år. Kanske ännu mer det spelet än GTA. Spider man är en mes jämfört med Wolverine. Jag är väldigt svag för X-men. Så för mig finns det andra skäl än bara GTA.

Permalänk
Medlem

Om ni trodde Quantic Dream höll på med något nytt cool spel efter Detroit: Become Human, så tror ni fel.
Säg hej till Spellcasters Chronicles
https://www.youtube.com/watch?v=ivrc4mX47bY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Om ni trodde Quantic Dream höll på med något nytt cool spel efter Detroit: Become Human, så tror ni fel.

Jösses vilket skräp. Jag hade inga förväntningar men det här är ju helt galet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

The stealth tactics hit "Shadow Tactics: Blades of the Shogun", now on PS5 with improved performance and loading times. Owners of the PS4 version get the upgrade for free!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Tänk att gå från Detroit: Become Human in på första mötet om nästa spel och komma ut med skisser på denna skiten? Brukar diskutera detta med gänget på Discord när vi spelar: Varför tror spelutvecklare att ”Gamers” vill ha sån här skit?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Tänk att gå från Detroit: Become Human in på första mötet om nästa spel och komma ut med skisser på denna skiten? Brukar diskutera detta med gänget på Discord när vi spelar: Varför tror spelutvecklare att ”Gamers” vill ha sån här skit?

Enda förklaringen är väl att aktieägare vill ha live service, för det är svårt att tänka sig att spelutvecklare drömmer om att göra sådana spel.
Just det, kinesiska Netease köpte ju upp dem. Där har vi förklaringen.

Founded 28 years ago, QUANTIC DREAM remains committed to the strategy outlined by David and I in 2019, when NetEase initially acquired a minority stake in our company. Over the past six years, NetEase has been a dedicated partner, providing us with creative freedom and the financial resources necessary for our studio to grow and strive. In 2022, QUANTIC DREAM became a wholly owned subsidiary of NetEase, aligning with our shared vision for the future.
https://www.linkedin.com/posts/defondaumiere_quantic-dream-jo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Enda förklaringen är väl att aktieägare vill ha live service, för det är svårt att tänka sig att spelutvecklare drömmer om att göra sådana spel.

Jo jag antar det finns en vinstaspekt. Men samtidigt har så många spel misslyckats nu så om inte utvecklarna fått nog än så borde även bolagen tänka om lite med. Om jag jobbat på QD och fått detta presenterat som nya projektet hade jag gått på direkten. Har man ingen yrkesstolthet? Finns massor med spelföretag man kan joina om man är duktiga som dom uppenbarligen är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läste att Demon's Souls nu patchats med Power Saver mode i settings för den som ville se hur det ser ut nedskalat i 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Anser star wars vara rätt häftigt men vågar inte hoppas för mycket

Published by Laurent de Sortiraparis · Updated on March 3, 2025 at 05:04 p.m. Finally, some news about Star Wars Eclipse! Quantic Dream has provided news, via a LinkedIn post by its CEO Guillaume de Fondaumière, of the game from the franchise far, far away. The game is still in development, and making good progress...3 Mar 2025