Nya Macbook Pro billigare – men saknar laddare

Permalänk

Kommer bara ångra mitt val att köpa en Windows-laptop om Air får 120Hz skärm nästa år
Pro är för dyr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte GeForce RTX 5080 WF

Gigabyte X870E Aorus Elite | Kingston Fury CL30 6000 MT/s 32 GB | Corsair RM1000x
Arctic LF III 360 | Kingston Fury Renegade 2TB | Phanteks XT Pro Ultra

Alienware AW3225QF | LG UltraFine 27US550-W

Mem: 17000MHz | Core: 3000MHz | Volt: 0.920mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kan du ta en 5W laddare och ladda dina bärbara?
Mina Dell klagar på allt under 65W och vägrar ladda om datorn är påslagen.
Är den avslagen så kan de ladda men inte påslagna och de kräver PD protokoll.

Min Dell XPS 13 (2019) går att lura genom att börja laddningen när den är avstängd (alt. Standby S3). Använder normalt bara en enklare 29W-laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Majoriteten av alla laddare som produceras kan ladda en MBP, den sväljer allt utan att klaga till skillnad från andra bärbara.
Här laddar jag min MBP M4 Max med maxad spec med en billig Kina laddare på 10W 5V 2A utan problem
<Uppladdad bildlänk>

Enligt bilden så verkar det som att den får strax under 9W från laddaren och sen att den får resten av effekten av batteriet.
Så laddaren orkar inte med att ge datorn vad den vill ha.
Utan den tar fortfarande ström från batteriet.
Men att den då tar lite mindre från batteriet så du kan förlänga batteritiden på det sättet.

Men verkar ju rimligt att försöka använda en laddare med minst 30W istället för att bättre matcha datorns behov.

Permalänk
Medlem

Instämmer med tidigare talare - Apple är bra på det här med att ladda sina datorer. Har laddat min M3 och även min gamla M1 med konstiga USB-C-sladdar, exempelvis via en gammal mobilladdare på 5W. Inga problem när man låter den ligga över natten.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Enligt bilden så verkar det som att den får strax under 9W från laddaren och sen att den får resten av effekten av batteriet.
Så laddaren orkar inte med att ge datorn vad den vill ha.
Utan den tar fortfarande ström från batteriet.
Men att den då tar lite mindre från batteriet så du kan förlänga batteritiden på det sättet.

Men verkar ju rimligt att försöka använda en laddare med minst 30W istället för att bättre matcha datorns behov.

Ja den använder det den får av min laddare och sedan kompenserar med batteri.
Tittar jag på film tex på min dator så drar den runt 5-7W och då räcker faktiskt en 10W laddare för att dessutom få lite mer batteri.
Funkar utmärkt när man flyger tex
Men stänger jag locket och låter den ligga i 20 timmar så har jag fullt batteri

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När kommer EU-standarden med USB-C-kabel rätt i väggen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

När kommer EU-standarden med USB-C-kabel rätt i väggen?

https://www.ginza.se/product/1006170

Permalänk
Medlem

Kan ju visserligen vara så att många redan har laddare, men många byter ganska sällan och har ingen usb-c-laddare av den kaliber som krävs. Och det blir dyrare att köpa en löst. Hade gärna sett att man hade kunnat köpa en laddare till typ självkostnadspris när man köpte en mojäng för kanske 10000-20000kr.

En av sakerna jag blev glad för när Samsung slumpade ut Galaxy s25 Edge för ett tag sedan var att jag fick med en 25w (tror jag det var) Power Delivery-laddare som bonus. Det är egentligen den kraftigaste laddaren vi har, har däremot gott om äldre 5W-10W-laddare, och ett par 15W Samsung QC som vi fick med typ Galaxy S7 etc. Våra Galaxy S21, S22, 2 Pixel 6a osv hade inga medföljande laddare.
Tror min Raspberry pi400 har en Raspberry 5-laddare (från Raspberry alltså, den är nog PD och en liten smula över 25W kanske). Men annars laddar vi snabbare från våra powerbankar än från våra väggkopplade...

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Kan ju visserligen vara så att många redan har laddare, men många byter ganska sällan och har ingen usb-c-laddare av den kaliber som krävs. Och det blir dyrare att köpa en löst. Hade gärna sett att man hade kunnat köpa en laddare till typ självkostnadspris när man köpte en mojäng för kanske 10000-20000kr.

En av sakerna jag blev glad för när Samsung slumpade ut Galaxy s25 Edge för ett tag sedan var att jag fick med en 25w (tror jag det var) Power Delivery-laddare som bonus. Det är egentligen den kraftigaste laddaren vi har, har däremot gott om äldre 5W-10W-laddare, och ett par 15W Samsung QC som vi fick med typ Galaxy S7 etc. Våra Galaxy S21, S22, 2 Pixel 6a osv hade inga medföljande laddare.
Tror min Raspberry pi400 har en Raspberry 5-laddare (från Raspberry alltså, den är nog PD och en liten smula över 25W kanske). Men annars laddar vi snabbare från våra powerbankar än från våra väggkopplade...

Finns ju 3:e parts laddare till bra priser oxå jämfört med oringal laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Alla tillverkare av laptop (upp till 100W) tvingas av EU att sluta leverera laddare nästa år, apple råkar vara tidiga på bollen bara för att deras cykel ligger som den ligger. Utanför EU får folk med en laddare. Så tacka EU för att vi minskar e-waste.

Det här är felaktig. EU tvingar inte tillverkare att sluta leverera med laddare. Det enda regel och krav är USB-C.
Om EU direktiv om laddare:
Unbundling Chargers: Manufacturers must provide consumers with an option to purchase devices without a bundled charger to reduce e-waste.

Tillverkare kan fortsätta sälja med laddare om dom vill men måste också ge alternativ till köpa utan laddare.

Detta är vad som gäller om Common Charger Directive 2026 April:

- Required USB-C Port: By December 28, 2024, all smartphones, tablets, cameras, headphones, and handheld video game consoles are required to include a USB-C charging port.
- Laptops Included: Laptops must also comply by April 2026.
- Unbundling Chargers: Manufacturers must provide consumers with an option to purchase devices without a bundled charger to reduce e-waste.
- Fast Charging Standardization: The law seeks to standardize fast-charging technology for universal compatibility.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Tillverkare kan fortsätta sälja med laddare om dom vill men måste också ge alternativ till köpa utan laddare.

Vilket jag oxå skrev sen, att apple alltid arbetar med minimera antalet sku och då blir vi utan laddare här i eu. I resten av världen får man med laddaren ergo tacka eu för att vi inte får laddare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Verkligen överpris att ta närmre 1000 kr för en USB-C laddare... Kostar inte mer än en 500hundring normalt om man kollar på 65w. Men apple is gonna be apple.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en MacBook Pro sen 2017 som börjar bli trött nu men den får hålla i ett år till tänkte jag.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Verkligen överpris att ta närmre 1000 kr för en USB-C laddare... Kostar inte mer än en 500hundring normalt om man kollar på 65w. Men apple is gonna be apple.

Sist jag kollade var inte heller laddare från Dell eller Lenovo gratis.

Jag gillar formfaktorn på Apples laddare när jag reser, men ska jag ha något inkoppat permanent hemma, då fungerar laddare från Dell och Lenovo bättre enligt mig. Använder inte MagSafe, så behöver ingen löstagbar sladd.

Använder annars denna laddaren (Belkin 2x30W) till det mesta hemma:
https://www.webhallen.com/se/product/365340-Belkin-Vaggladdar...

Hittills inte hittat något som laddaren ovan inte fungerar med, utan 30W räcker fint när man sitter i soffan och slösurfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Om 500 kronor för 65 watt är normalt så tycker jag faktiskt 845 kronor för 70 watt känns som ett helt rimligt pris för att vara Apple.

Och kvaliteten på Apples laddare är väl överlag faktiskt väldigt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hittills inte hittat något som laddaren ovan inte fungerar med, utan 30W räcker fint när man sitter i soffan och slösurfar.

För de som letar alternativ kan jag starkt rekommendera IKEAs:

https://www.ikea.com/se/sv/p/sjoess-45w-usb-laddare-med-2-por...

45 watt för 179 kronor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

För de som letar alternativ kan jag starkt rekommendera IKEAs:

https://www.ikea.com/se/sv/p/sjoess-45w-usb-laddare-med-2-por...

45 watt för 179 kronor.

Om man klarar sig på 1 port finns tydligen ännu bättre alternativ på ikea.
https://www.ikea.com/se/sv/p/sjoess-65w-usb-laddare-med-1-por...

129 kr för 65 watt.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gi][Gurra:

Om man klarar sig på 1 port finns tydligen ännu bättre alternativ på ikea.
https://www.ikea.com/se/sv/p/sjoess-65w-usb-laddare-med-1-por...

129 kr för 65 watt.

Oj, visste inte att de uppgraderat den med 1 port, tidigare hade väl den bara 30 watt?

Känns otroligt prisvärt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robincroneld:

Fast för dryga 1000kr (1045kr direkt från Apple) får du 96w https://www.apple.com/se/shop/product/MW2L3ZM/A/96-w-usb-c-st...

Går att få mycket billigare från andra butiker https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5918932

Dyrare än alternativ är det, men inte hiskeligt mycket.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Fast för dryga 1000kr (1045kr direkt från Apple) får du 96w https://www.apple.com/se/shop/product/MW2L3ZM/A/96-w-usb-c-st...

Går att få mycket billigare från andra butiker https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5918932

Dyrare än alternativ är det, men inte hiskeligt mycket.

Det känns ju också så extremt oseriöst när det inte ens står tillverkare som hos CDON.

"Kompatibel - Apple" står det bara, ingenting om faktiskt tillverkare.

Jag hade inte köpt en sådan produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Det här är felaktig. EU tvingar inte tillverkare att sluta leverera med laddare. Det enda regel och krav är USB-C.
Unbundling Chargers: Manufacturers must provide consumers with an option to purchase devices without a bundled charger to reduce e-waste.

- Required USB-C Port: By December 28, 2024, all smartphones, tablets, cameras, headphones, and handheld video game consoles are required to include a USB-C charging port.
- Unbundling Chargers: Manufacturers must provide consumers with an option to purchase devices without a bundled charger to reduce e-waste.
- Fast Charging Standardization: The law seeks to standardize fast-charging technology for universal compatibility.

Frågan är hur andra tillverkar kommer att göra om de följer Apple och har enbart separat laddare eller alternativ både med och utan laddare för det kan ju bli ganska många kombinationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Det känns ju också så extremt oseriöst när det inte ens står tillverkare som hos CDON.

"Kompatibel - Apple" står det bara, ingenting om faktiskt tillverkare.

Jag hade inte köpt en sådan produkt.

Skulle väl avråda rent generellt att handla av CDON, de har tappat bollen helt. Bättre gå på nån av de andra länkade butikerna som faktiskt beskriver produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Fast i praktiken innebär det ju att tillverkarna kommer sluta leverera laddaren i låda och istället erbjuda dessa som ett separat tillbehör, annars kommer ju deras antal SKU dubblas och det blir rejält mycket mer komplicerat logistiskt att hålla ordning på det.

Ta t.ex. standard iPaden som exempel. Den finns i fyra färger, tre lagringsstorlekar, och med eller utan 5G uppkoppling. Det blir 24 varianter, ska man då börjar erbjuda förpackningar med eller utan laddare på alla dessa är vi uppe i 48 varianter, och då är det bara en av iPadmodellerna.

MacBook Pro är mycket värre, där har man flera hundra möjliga konfigurationer redan nu, visserligen specialtillverkas många av dessa, men ändå. Bara den nya 14-tums M5 modellen som artikeln gäller finns i 48 varianter om jag räknat rätt. Och då har jag inte räknat med att om man specialbeställer den från Apples hemsidan kan välja att få den utan laddare, eller med 70W eller med 96W. Räknar vi med det blir det 144 kombinationer istället. 😅

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Skulle väl avråda rent generellt att handla av CDON, de har tappat bollen helt. Bättre gå på nån av de andra länkade butikerna som faktiskt beskriver produkten.

Ja men verkligen, dropshippingbutiker av CDONs slag borde regleras mycket hårdare eller rent av förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Sist jag kollade var inte heller laddare från Dell eller Lenovo gratis.

Jag gillar formfaktorn på Apples laddare när jag reser, men ska jag ha något inkoppat permanent hemma, då fungerar laddare från Dell och Lenovo bättre enligt mig. Använder inte MagSafe, så behöver ingen löstagbar sladd.

Varför fungerar inte Apples laddare bra hemma ?

Säg om jag skulle köpa någon av Apples
70 W usb-c-strömadapter
96 W usb-c-strömadapter

Varför skulle det inte fungera att använda dem ?

Ja de är inte de billigaste USB C laddarna som finns.
Det kan finnas andra USB C laddare som är mer kompakta.
De har bara en port så man kan bara ladda en sak i taget.

Men bortsett från det så vet jag inte varför de inte skulle fungera både borta och hemma ?

Skrivet av Kilroy:

Det är också min bild av Apples laddare.
Dyra men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Varför fungerar inte Apples laddare bra hemma ?

Nu jämförde jag främst med min 220W-brick som driver min skärm med USB-C-hubb i hemmakontoret. I det sammanhanget är Apples laddare överflödig samt underdimensionerad.

På andra ställen i lägenheten passar Apples laddare bättre, men då föredrar jag hellre något som kan ladda 2-3 prylar samtidigt.

Har som sagt inte packat upp någon USB-C-laddare från Apple sedan 2017? (då vi köpte sista utgåvan av MacBook 12").

Edit:
70-wattaren du länkade till lär vara samma modell som ligger i lådan här från min MacBook Pro 14". Minns inte vad MacBook Air M1 kom med, men även den laddaren är kvar i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

1000 spänn för en vanlig usb laddare? Apple fortsätter vara Apple

Du glömmer bort den magiska auran som omger den, och alla andra appleprodukter. apple tar heller inte ut fullt pris för auran i EU pga ett annat EU-beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om 500 kronor för 65 watt är normalt så tycker jag faktiskt 845 kronor för 70 watt känns som ett helt rimligt pris för att vara Apple.

Ja, o, ja, väldigt bra kvalitet. Har erfarenhet av piratkopior som inte är speciellt goda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Nu jämförde jag främst med min 220W-brick som driver min skärm med USB-C-hubb i hemmakontoret. I det sammanhanget är Apples laddare överflödig samt underdimensionerad.

På andra ställen i lägenheten passar Apples laddare bättre, men då föredrar jag hellre något som kan ladda 2-3 prylar samtidigt.

Har som sagt inte packat upp någon USB-C-laddare från Apple sedan 2017? (då vi köpte sista utgåvan av MacBook 12").

Edit:
70-wattaren du länkade till lär vara samma modell som ligger i lådan här från min MacBook Pro 14". Minns inte vad MacBook Air M1 kom med, men även den laddaren är kvar i lådan

Air har 30w eller 35W dual port.
Pro har 70w, 96w eller 140w. Tidigare har 67w och 87w funnits.