Var ett tag sedan jag byggde dator så skulle behöva lite feedback på ett kommande bygge till en kund som vill ha en vass maskin för enbart fotoredigering. Ingen budget satt, men vill inte heller behöva betala överpris då han kanske inte nyttjar all kraft.
Klarar man sig med integrerad gpu? Misstänker att man gör det...
Beror väl lite på vad du vill använda, finns ju rätt mycket AI-grejs i Lightroom nu för tiden som verkar vilja ha GPU. Men de kan nog räcka med den integrerade.
GPU with DirectX 12 support
4 GB of GPU memory for 4k displays and greater
8 GB of dedicated GPU memory or 16 GB of shared memory for full GPU acceleration and AI features such as Denoise, Lens Blur, and Reflection Removal
Man klarar sig utan GPU, men det finns ett antal saker som snabbas upp ORDENTLIGT med ett externt grafikkort. Med reservation för att jag inte hittar någon vettig källa för hur just 285K fungerar i det fallet. Bytte själv till ett grafikkort med tensorkärnor och gick från ca 2 min att köra en bild genom AI-denoise till ca 10 sekunder. Finns en del andra tyngre uppgifter som snabbas upp ordentligt med ett någorlunda modernt grafikkort. Återigen med reservation för att jag inte har koll på hur det ligger till med just 285K.
Samtidigt så behöver det inte vara något monster, ska räcka med exempelvis valfritt RTX-kort från Nvidia eller likvärdigt från annan tillverkare.