Asus lanserar ljusstark 8K‑skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Om du hittade en så nischad 8K TV för flera år sedan för under 10k så antingen är den från Wish eller Temu.
Det säljs även ficklampor i liten storlek med hundratusentals till miljoner Lumen på dessa plattformar.

Jag köpte en Samsung QE55QN750 för 9990 på Netonnet 2022. Lämnade dock tillbaks den oöppnad eftersom det var ett dumt impulsköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är för få bort lite av ljuset i rummet ifrån skärmen troligen (färre reflektioner). Sett andra proffs skärmar med samma typ av skydd.

mmm.. vet.. = ) där av (winken)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag är uppvuxen med de absolut bästa spelen i upplösning 320× 200 samt 640×480 känns 3260p handla mer om något annat än behov i en majoritet av fallen.
Tekniken kommer fortsätta framåt men det faktiska behovet avtar och smalnar av för varje uppdatering.
Det gäller helt enkelt att hitta behov och nya marknader för dessa tekniker.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Med tanke på att jag är uppvuxen med de absolut bästa spelen i upplösning 320× 200 samt 640×480 känns 3260p handla mer om något annat än behov i en majoritet av fallen.
Tekniken kommer fortsätta framåt men det faktiska behovet avtar och smalnar av för varje uppdatering.

Jag har bara upplevt tjock skärmar när var betydligt yngre, men har mest mine av 800 pixlar på en tjock skärm. Innan man gick över till 1080p hade ett tag dubbla 1080p dock ena var 16:10.

Köpte förra hösten två 4k 32tum trots de tar upp nästan hela skrivbordet så är de skönt med äntligen få hyfsat med arbetsyta. Men när man börjat bli van och de man måste köra uppskalning så känns 8k lockande på en större skärm. För få mer arbetsyta, blir text skarpare är de bara en bonus.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

4K på 32 tum är på gränsen att vara ok, sitter man närmre än en armslängd kommer man definitivt att se pixlar. Så högre PPI är välkommet, men vid 8K hade det kännts dumt att inte kliva upp på 40 tum.

Skrivet av Triton242:

Det som gjorde att det gick att stå ut med var att alla hade ungefär lika små skärmar och att alla typsnitt var pixelmappade. Idag när innehållet ska skalas om mellan massor av olika enheter och upplösningar är det ett tänk vi bara får lämna bakom oss.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

4K på 32 tum är på gränsen att vara ok, sitter man närmre än en armslängd kommer man definitivt att se pixlar. Så högre PPI är välkommet, men vid 8K hade det kännts dumt att inte kliva upp på 40 tum.
Det som gjorde att det gick att stå ut med var att alla hade ungefär lika små skärmar och att alla typsnitt var pixelmappade. Idag när innehållet ska skalas om mellan massor av olika enheter och upplösningar är det ett tänk vi bara får lämna bakom oss.

Jag har en 32" 1440 skärm själv.
Visst 4k skulle gjort skillnad helt klart i desktopläge men det är nog mer villhöver än behöver som gjorde mitt val.
Skulle jag gott upp en storlek skulle def 4k varit skönt.

Permalänk
Medlem

Ganska fult av ASUS att betona micro-LED men inte faktumet att detta är en LCD-ips skärm, asus försöker alltså sälja en lcd till premium-oled pris.
(Med en sådan här enorm pixeltäthet lär skärmen läcka ljus rätt så bra genom de släckta pixlarna och runtom pixlarna)

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis. 19 år nu! (2025, ett år kvar till det kunnat handla på systemet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av john2376:

Ganska fult av ASUS att betona micro-LED men inte faktumet att detta är en LCD-ips skärm, asus försöker alltså sälja en lcd till premium-oled pris.

Det gör ju alla. Hade varit mer förvånad om "LCD" funnits omnämnt, faktiskt.

Jag tror förövrigt att de i första hand försöker sälja en 8K skärm...

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Jag har en 32" 1440 skärm själv.
Visst 4k skulle gjort skillnad helt klart i desktopläge men det är nog mer villhöver än behöver som gjorde mitt val.
Skulle jag gott upp en storlek skulle def 4k varit skönt.

Njaa tycker själv att 1440p är pixligt över 24"
Men allt beror på synen och kraven samt distans till skärmen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av john2376:

(Med en sådan här enorm pixeltäthet lär skärmen läcka ljus rätt så bra genom de släckta pixlarna och runtom pixlarna)

Mini-LED, inte micro, de är (dumt nog) fullkomligt olika saker. Micro-LED är som OLED med varje pixel som separat ljuskälla och är potentiellt ersättaren till OLED.

Men de som köper en sån här skärm vet att det är LCD och vill sannolikt inte heller ha OLED till det de gör.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men de som köper en sån här skärm vet att det är LCD och vill sannolikt inte heller ha OLED till det de gör.

Regnar ju inte direkt motsvarande 8K Oleds heller så...