Vad är skräp i sammanhanget? Är det:
En defekt dator som går att laga med lite pill?
En gammal dator som kan snabbas upp med lite nya delar?
En gammal workstation som behöver nytt PSU för att rulla men i övrigt fyller kraven?
Denna generalisering om vad som är värt besväret/pengarna eller inte är direkt kontraproduktiv om man inte tar hänsyn till budget, användningsområde och framtida utsikter.
Om en dator kan repareras för att få ut något eller några fler år ur den så är väl det snarare toppen och något som bör uppmuntras. Det är snarare konsumtionshetsen i vårt galna slit och släng-samhälle som är problemet.
Tvärtom uppskattar jag verkligen att många på SweC är måna om att använda sina datorer så länge det är möjligt och rimligt.
Som folk har gått igenom tidigare så handlar mycket om huruvida man föredrar macOS eller Windows (alternativt Linux om man är lagd åt det hållet). Jag hade själv uteslutande PC länge men fick lära mig använda macOS för ca sju år sedan genom jobbet.
Det som jag gillar med Maccen är i huvudsak:
Mycket god integrering med övriga Apple-produkter. Kör både Mac och iPhone vilket fungerar helt somlöst i vardagen.
Fungerande färghantering, som är långt mycket mer pålitlig än i Windows eller Linux. Direkt avgörande för mig som fotograf.
Mjukvaran är skriven för hårdvaran. Även bas-Maccar utan Pro-chip eller snabbare funkar i regel riktigt bra även för en del tyngre arbetsuppgifter. På PC finns miljardtals konfigurationer med blandade resultat.
I somras pensionerade jag min primära PC till förmån för en Mac Mini M4. Använder numer bara Windows för bildkalibrering, då det inte finns några alternativ. I övrigt, macOS för hela slanten.