Permalänk
Medlem

Tack för alla svar gubbar/grabbar.

* El damer/tjejer om det är några här x)

Permalänk
Skrivet av tearzyo:

Inte småpengar? Hur många år har du datorn? 10 år? 800kr per år. Hur många timmar använder du den på ett år? 2 timmar i veckan? 8kr per timma. Vad kostar det att gå på bio, 150spänn? Vad kostar netflix? 150kr i månaden? Vad kostar din bil? Vad kostar din mobil + abonnemang, 700kr/månaden? Vad kostar 2L olivolja, 300kr? En lunch på stan, 150kr?

Med tanke på vad folk lägger på annat så är det inte direkt dyrt med en Mac Mini.

Datorn har nu haft i 13 år pris 4000 kr, går inte på bio, har inte nextflix, har ingen bil, mobilen kostar 800 kr (Motorola G34) och har i ca 4 år, abonnemang 40 kr/m, 750 ml Olivolja 80 kr (Ica), en lunch på stan 39 kr hos Thai och får serverat på tallrik

Permalänk
Skrivet av tearzyo:

Absolut finns folk som tjänar dåligt (16000kr netto i månaden) men kollar man lönetråden här på sweclockers tjänar väldigt många 40-70k i månaden.

Tjänar man 16k netto har jag däremot svårt att se att man ens har råd med mat och boende, har själv tjänat detta i yngre år och på den tiden hade jag inte råd med Internet ens.

jag tjänar 0 kr i månaden

Permalänk
Medlem

Jag har en MBP M4. Men också en MBP Mid 2014 och en MBP Late 2011. Och en Mac mini Late 2012. Klart man ska utnyttja hårdvaran så länge den funkar och går att programmera (om). Mina äldre macar har jag hos tjejen (i lgh respektive stuga). Minin är backup här hemma. Macar kostar en hel del, men håller också osedvanligt länge. Men de som inte vill ha macOS och inte gillar Apples ekosystem ska förstås leta efter något annat.

Permalänk
Skrivet av monoleg:

Kan någon erfaren mac användare förklara för mig vad mac gör bättre än säg vanlig pc/laptop. Har aldrig haft mac (har heller inte råd att lägga dom pengarna) Fått förklarat för mig att man blir rätt så låst till deras ekosystem, och pga det så har jag inte ens lagt ner någon tid och läsa på om mac osv.

jag tar inte Apple produkter ens med en tång..för mig är Apple oseriöst och kriminellt företag som också är bevisat..för länge sedan

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av tearzyo:

Folk vänder tråden till ekonomi. Den handlar om antalet trådar om lagning av gammal skräp. Jag försöker få liv i andra trådar rörande Mac och vad folk gör med sina datorer.

Vad är skräp i sammanhanget? Är det:

• En defekt dator som går att laga med lite pill?

• En gammal dator som kan snabbas upp med lite nya delar?

• En gammal workstation som behöver nytt PSU för att rulla men i övrigt fyller kraven?

Denna generalisering om vad som är värt besväret/pengarna eller inte är direkt kontraproduktiv om man inte tar hänsyn till budget, användningsområde och framtida utsikter.

Om en dator kan repareras för att få ut något eller några fler år ur den så är väl det snarare toppen och något som bör uppmuntras. Det är snarare konsumtionshetsen i vårt galna slit och släng-samhälle som är problemet.

Tvärtom uppskattar jag verkligen att många på SweC är måna om att använda sina datorer så länge det är möjligt och rimligt.

Skrivet av monoleg:

Kan någon erfaren mac användare förklara för mig vad mac gör bättre än säg vanlig pc/laptop. Har aldrig haft mac (har heller inte råd att lägga dom pengarna) Fått förklarat för mig att man blir rätt så låst till deras ekosystem, och pga det så har jag inte ens lagt ner någon tid och läsa på om mac osv.

Som folk har gått igenom tidigare så handlar mycket om huruvida man föredrar macOS eller Windows (alternativt Linux om man är lagd åt det hållet). Jag hade själv uteslutande PC länge men fick lära mig använda macOS för ca sju år sedan genom jobbet.

Det som jag gillar med Maccen är i huvudsak:

• Mycket god integrering med övriga Apple-produkter. Kör både Mac och iPhone vilket fungerar helt somlöst i vardagen.

• Fungerande färghantering, som är långt mycket mer pålitlig än i Windows eller Linux. Direkt avgörande för mig som fotograf.

• Mjukvaran är skriven för hårdvaran. Även bas-Maccar utan Pro-chip eller snabbare funkar i regel riktigt bra även för en del tyngre arbetsuppgifter. På PC finns miljardtals konfigurationer med blandade resultat.

I somras pensionerade jag min primära PC till förmån för en Mac Mini M4. Använder numer bara Windows för bildkalibrering, då det inte finns några alternativ. I övrigt, macOS för hela slanten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

haha
Din bitterhet är ju lite som kokos i jämförelse till denna typen dock! Din är ju inte inskränkande på andras friheter på samma vis
<3

Haha, det var en jäkla fin jämförelse. <3
Lite småbittra har vi nog alla rätt att vara ibland, och det är helt okej att tycka olika men... det här känns bara knasigt. Att bara slänga fungerande grejer för att de är lite gamla eller kan kräva lite pill för att fungera, usch! 😅 Inte minst då jag själv samlar retro-hårdvara, hade varit totalt omöjligt om alla bara hade slängt och köpt nytt. ^^

Permalänk
Medlem

Hela tråden känns lite halvtrollig om jag ska vara ärlig, provocera fram en reaktion typ.

Självklart ska man reparera saker om det går, det förstår ju varenda normalt funtad människa som inte bara växt upp med fri tillgång till pappas plånbok.

Permalänk
Medlem

Jag har hängt på forumet i över 20 år men detta är nog den sämsta tråden jag sett. Värdelös attityd och ingen verklighetsförankring i hur livet kan se ut för andra.

Ingen tvingar dig att läsa forumet. Är du trött på att se folk som behöver hjälp med en gammal dator? Igen, ingen tvingar dig att läsa forumet. Du vill att alla köper nya datorer istället? Ska folk skapa trådar "Idag köpte jag en ny mac. The end"?

Istället för att säga vad folk ska eller inte ska göra kan du väl visa själv vad det är du vill att folk ska posta? Gör nån rolig eller intressant mod. Pimpa din mac.

Forumet är till för alla.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Detta får mig att tänka på miljadärer som tror 1l mjölk kostar 10k.
Det tar fram ett problem i samhället som pågått under iaf 10 års tid.
Kort sagt så växer klyftorna.
Dock inte bara låginkomst tagare, högre medelinkomsttagare, mellanchefer tex tjänar så mycket mer än låga medelinkomsttagare.
Detta verkar leda till att medans allt blir dyrare i samhället, så märks det mest för dessa människor.
Antar att det har att göra med att de som då är höginkomsttagare ser att deras underordnade tjänar så pass bra och är van att deras underordnade ligger precis bakom?
Det är troligen som dessa människor som inte förstår varför man inte kan lägga 100kr på en friluftsdag, eller ens köpa ett äpple som barnen kan ha i skolan.
Men så länge bnpn går uppåt så måste det ju gå bra för alla i Sverige. Eller?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Vilken jäkla aporofobi vissa har skaffat sig på Swec. Hade nog varit bra om dessa personer fått leva i fattigdom ett tag och känna på hur det är.

Alla har inte massa pengar att bara bränna på skit och att då kunna laga det gamla för att kunna komma åt samhällstjänster och billig underhållning finns det inget negativt med. Alla trådar som rör detta är bara bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vad är skräp i sammanhanget? Är det:

• En defekt dator som går att laga med lite pill?

• En gammal dator som kan snabbas upp med lite nya delar?

• En gammal workstation som behöver nytt PSU för att rulla men i övrigt fyller kraven?

Denna generalisering om vad som är värt besväret/pengarna eller inte är direkt kontraproduktiv om man inte tar hänsyn till budget, användningsområde och framtida utsikter.

Om en dator kan repareras för att få ut något eller några fler år ur den så är väl det snarare toppen och något som bör uppmuntras. Det är snarare konsumtionshetsen i vårt galna slit och släng-samhälle som är problemet.

Tvärtom uppskattar jag verkligen att många på SweC är måna om att använda sina datorer så länge det är möjligt och rimligt.

Som folk har gått igenom tidigare så handlar mycket om huruvida man föredrar macOS eller Windows (alternativt Linux om man är lagd åt det hållet). Jag hade själv uteslutande PC länge men fick lära mig använda macOS för ca sju år sedan genom jobbet.

Det som jag gillar med Maccen är i huvudsak:

• Mycket god integrering med övriga Apple-produkter. Kör både Mac och iPhone vilket fungerar helt somlöst i vardagen.

• Fungerande färghantering, som är långt mycket mer pålitlig än i Windows eller Linux. Direkt avgörande för mig som fotograf.

• Mjukvaran är skriven för hårdvaran. Även bas-Maccar utan Pro-chip eller snabbare funkar i regel riktigt bra även för en del tyngre arbetsuppgifter. På PC finns miljardtals konfigurationer med blandade resultat.

I somras pensionerade jag min primära PC till förmån för en Mac Mini M4. Använder numer bara Windows för bildkalibrering, då det inte finns några alternativ. I övrigt, macOS för hela slanten.

Hysch, Apple är oseriöst och kriminellt, så det så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Keys:

Hela tråden känns lite halvtrollig om jag ska vara ärlig, provocera fram en reaktion typ.

Självklart ska man reparera saker om det går, det förstår ju varenda normalt funtad människa som inte bara växt upp med fri tillgång till pappas plånbok.

Har jag aldrig gjort själv heller. Men har du råd att dricka bärs på helgen så har du råd att spara till en Mac Mini. Herregud, låter som varenda person här bor i en grotta och käkar nudlar varje dag men ändå envisas med att köra Mac. Jesus. Sweclockers Apple forum, allt är relaterad till gammal skräp, släng prylarna och köp nytt. Forumet generellt har ju tydligen råd med nytt grafikkort för 15K varannat år men tydligen har ingen råd med en ny Mac:

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Vilken jäkla aporofobi vissa har skaffat sig på Swec. Hade nog varit bra om dessa personer fått leva i fattigdom ett tag och känna på hur det är.

Alla har inte massa pengar att bara bränna på skit och att då kunna laga det gamla för att kunna komma åt samhällstjänster och billig underhållning finns det inget negativt med. Alla trådar som rör detta är bara bra.

”Vänsterpartiet has joined the thread.” Snälla, så många som har råd med nya gaming PCs på ett Tech-forum, borde det finnas några som har råd med en Mac Mini också, eller så är Apple trådarna fyllda med snålisar / V-hejare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Jag har hängt på forumet i över 20 år men detta är nog den sämsta tråden jag sett. Värdelös attityd och ingen verklighetsförankring i hur livet kan se ut för andra.

Ingen tvingar dig att läsa forumet. Är du trött på att se folk som behöver hjälp med en gammal dator? Igen, ingen tvingar dig att läsa forumet. Du vill att alla köper nya datorer istället? Ska folk skapa trådar "Idag köpte jag en ny mac. The end"?

Istället för att säga vad folk ska eller inte ska göra kan du väl visa själv vad det är du vill att folk ska posta? Gör nån rolig eller intressant mod. Pimpa din mac.

Forumet är till för alla.

Mina pannkakor blir extremt dåliga och rinner över hela spisen. Hur lagar jag min stekpanna?

Permalänk
Medlem

TS tycks ha knäckt koden hur man får en väldigt aktiv och engagerad tråd… 😅

Permalänk
Skrivet av tearzyo:

Har jag aldrig gjort själv heller. Men har du råd att dricka bärs på helgen så har du råd att spara till en Mac Mini. Herregud, låter som varenda person här bor i en grotta och käkar nudlar varje dag men ändå envisas med att köra Mac. Jesus. Sweclockers Apple forum, allt är relaterad till gammal skräp, släng prylarna och köp nytt. Forumet generellt har ju tydligen råd med nytt grafikkort för 15K varannat år men tydligen har ingen råd med en ny Mac:

<Uppladdad bildlänk>

Hypotes:
99,9% av dem som köper en Mac har en dator som gör det den ska för dem, utan större behov av att diskutera saker. Man behöver inte be om råd när saker funkar. Det finns ingenting att skryta om, för de flesta har samma upplevelse som man själv. Plattformen är så tillrättalagd att det inte finns något direkt utrymme för mods för människor med en normal portion händighet.

Du har några få personer som råkat ut för något fel, och så lite trådar om folk som försöker få liv i en antik Mac av ett eller annat slag. Då och då dyker det upp någon som vill ha råd om vilken Mac de ska köpa, eller någon som vill ha ett religionskrig; sannolikt äger dessa ingen Mac.

Kort och gott: Folk som har en Mac har gott om tid att hänga i de andra forumdelarna i den mån de hänger här.

Permalänk
Moderator
Moderator

Diskussionsvärdet var tveksamt redan ifrån start, men då TS nu gått över i rent trollande och övrigt regelbryteri nöjer vi oss och låser härmed tråden.

- MOD

Visa signatur