Billig kylpasta kan fräta på CPU och kylare

Permalänk
Melding Plague

Billig kylpasta kan fräta på CPU och kylare

Användare av SGT-4 rapporterar om korrosion, odör och huvudvärk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fifan vad arg man hade blivit. Undrar om företaget kommer ersätta kunder som har fått sina cpu'er sabbade.

Permalänk
Medlem

Låter som ett kanonbra alternativ till Johnnys senap som jag kör nu, kanske till och med luktar bättre efter ett tag?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

167 köpare som i snitt har satt 4,5 i betyg... Tyvärr vet man inte längre om såna recensioner är köpta, tumregeln är alltid att det bör vara 1000-2000 recensioner för att det ska anses vara riktiga människor som recenserat. Den siffran kanske kommer bli högre framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Låter som ett kanonbra alternativ till Johnnys senap som jag kör nu, kanske till och med luktar bättre efter ett tag?

Guacamole ska det vara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

167 köpare som i snitt har satt 4,5 i betyg... Tyvärr vet man inte längre om såna recensioner är köpta, tumregeln är alltid att det bör vara 1000-2000 recensioner för att det ska anses vara riktiga människor som recenserat. Den siffran kanske kommer bli högre framöver.

Eller så ser man till att köpa från välrenommerade märken från seriösa (helst svenska) butiker.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Går det inte lika bra med tandkräm?
Den fräter inte och luktar bättre....

Permalänk
Medlem

Det är sånt här som inte framkommer vid recensioner. En produkt kan vara hur bra och prisvärd som helst i början men när sånna här problem dyker upp efter en tids användning förändras ju allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Eller så ser man till att köpa från välrenommerade märken från seriösa (helst svenska) butiker.

Recensionsbombning eller diverse köpta recensioner är även ett problem på svenska sidor, även om transparensen generellt är bättre.

Permalänk
Medlem

Problemet med "reviews" idag är att det är så jäkla lätt att göra fejk/egna konton och dumpa upp allt enkelt. Sen detta är... Vad ska man säga, extremt jäkla drygt att se... Förstörda grejer för normala användare, hoppas detta skitbolag åker dit.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB DDR5 6000Mhz,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.
Skärm: Alienware AW2723DF.

Permalänk
Medlem

Kör bara grizzly

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Sån där missfärgning kan man få på kylblocket av annan pasta också. Fick det på min D-tech Fuzion när jag körde med Artic Ceramique (stavning?)
Var dock bara större missfärgningar, kunde inte se att de frätt nånting på blocket.

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Kan någon köpa 160 recensioner kan de köpa 1000st med. Det kommer nog att bli svårare och svårare att vara säker på att produkter är bra, men många seriösa butiker vill ta in bra saker och har en del egna kontroller. Så att köpa från dem gör redan att risken att få skräpprodukter minskar markant. Jag brukar ibland kolla lite snabbt via googling i stil med "SGT-4 good bad" och är en produkt dålig brukar det ofta vara någon som skrivit på ett forum om det som man kan hitta igen.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

154kr är ju inte särskilt billigt, billigare finns på Kjell & Company och kostar enbart 129kr för hela trettio gram, alltså 10g mer än Amazon-skräpet och funkar prima i alla mina datorer.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Därför som riktiga recensioner och tester faktiskt fyller en viktig funktion fortfarande, att lita på kreti och pleti... nja, det är tyvärr svårt ibland.

Kör själv uteslutande Arctic MX-4 och MX-6, då jag tycker de presterat bra i tester, kostar förhållandevis rimliga pengar och har lång garanti/livslängd. Men det finns garanterat både bättre och sämre alternativ beroende på vem man frågar och vad man ska ha den till, så lyssna inte på mig mer än nödvändigt. 😅

Permalänk
Medlem

Det där var ju ingen smarrig Barilla direkt.

Jag jagar inte lägsta pris. Har ingen lust att öka risken att köpa skräp. När folk beställer kemikalier från random utländska säljare för att “spara” 17 spänn, ja … då känner jag mest att frätskador är något man liksom får på köpet 😄

Själv köper jag från svenska butiker. Det är rätt nice att kunna prata svenska när det skiter sig, slippa maskinöversatta returmails och dessutom ha lagar, skatter och garantier som man faktiskt förstår sig på.

Visst, det är kul att spara pengar – men ibland borde man fråga sig vad man egentligen betalar för: en faktiskt produkt, eller mest problem med bitter eftersmak.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Det där var ju ingen smarrig Barilla direkt.

Jag jagar inte lägsta pris. Har ingen lust att öka risken att köpa skräp. När folk beställer kemikalier från random utländska säljare för att “spara” 17 spänn, ja … då känner jag mest att frätskador är något man liksom får på köpet 😄

Själv köper jag från svenska butiker. Det är rätt nice att kunna prata svenska när det skiter sig, slippa maskinöversatta returmails och dessutom ha lagar, skatter och garantier som man faktiskt förstår sig på.

Visst, det är kul att spara pengar – men ibland borde man fråga sig vad man egentligen betalar för: en faktiskt produkt, eller mest problem med bitter eftersmak.

Tror inte det är rekommenderat att smaka på pastan. 😁

Permalänk
Medlem

"Enligt Igor’s Lab har företaget bakom SGT-4 svarat med personangrepp .."

De behöver jobba en del på sina peopleskills, det fetade leder knappast till plus i kassan !

Visa signatur

Hemma : Ryzen 9 3900X | X470 | 64GB | RTX5080 | 2TB M.2 | W11 pro | LG C4 42" | Benchmark DAC3 B / HPA4 | Focal Solo 6 ST6
Borta : MSI Raider 18 HX A14VHG | RME ADI-2 DAC FS | Denon AH-D9200

Permalänk
Medlem

Jag undrar mest om den pastan har något faktiskt användningsområde? För om det reagerar med metaller och sånt så lär det ju vara väldigt begränsat.

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå varför folk köper helt off-the-chart produkter. Arctic Mx4 funkar bra, 4g räcker till 5-10 enheter beroende på typ.
5x4g - 20g - 35kr*5 175kr. Räcker livet ut för ordinära konsumenter och alla reviews är enliga i att det är top-10 eller en best performance produkt.

Permalänk
Skrivet av AJAJ:

Kan inte förstå varför folk köper helt off-the-chart produkter. Arctic Mx4 funkar bra, 4g räcker till 5-10 enheter beroende på typ.
5x4g - 20g - 35kr*5 175kr. Räcker livet ut för ordinära konsumenter och alla reviews är enliga i att det är top-10 eller en best performance produkt.

jag kör med Arctic Kylpasta MX-2 , 79 kr hos Inet

Permalänk
Hjälpsam

Har en tub Arctic MX-2, den torkar inte eller limmar fast.
Har dock undrat om hur effektivt hjullagerfett är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Finns ingen sådan tumregel skulle jag vilja påstå, bottar överflödade inte länge sedan Amazon är liknande omdömessystem utan verifierade konton är alltid enkla att manipulera. Man kan enkelt köpa tusentals bra omdömen, även om Amazon numera är lite mer alert och troligen kommer ta bort dem.

Jag kan mycket väl tänka mig att många av de som köpt kylpastan är nöjda, så länge det kyler, det är inte många som öppnar det senare för att lukta efter eller se efter märken.