Oförklarat uppsving för optiska enheter

Permalänk
Melding Plague

Oförklarat uppsving för optiska enheter

Butiker i Tokyos Akihabara-distrikt säljer slut på Blu-ray- och DVD-brännare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spännande! Jag köpte en extern brännare igår, kul timing. Har länge tänkt försöka gå över till att äga min musik istället för att förlita mig på streamingtjänster som mer och mer handlar om allt annat än musiken och artisterna.

Har testat lite snabbt med plex + plexamp och det verkar fungera sjukt smidigt att streama från min NAS. Sambon verkar sugen att testa också så förmodligen blir det helgens aktivitet att lägga in all musik från alla cd skivor vi har liggandes!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

antar de vill kopiera sin media.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ichnusai:

Spännande! Jag köpte en extern brännare igår, kul timing. Har länge tänkt försöka gå över till att äga min musik istället för att förlita mig på streamingtjänster som mer och mer handlar om allt annat än musiken och artisterna.

Har testat lite snabbt med plex + plexamp och det verkar fungera sjukt smidigt att streama från min NAS. Sambon verkar sugen att testa också så förmodligen blir det helgens aktivitet att lägga in all musik från alla cd skivor vi har liggandes!

Jag gör samma sak, fungerar väldigt bra oftast. Några få äldre skivor hade dock kopieringsskydd som ställde till det😩

Permalänk
Medlem

Och de sökte inte svaret bland kunderna därför att?

Permalänk
Medlem

Folk kanske börja tröttna på att hyra media?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ichnusai:

Skrivet av Megacrash:

Jag gör samma sak, fungerar väldigt bra oftast. Några få äldre skivor hade dock kopieringsskydd som ställde till det😩

Och då kan man ju tipsa om redump-projektet. Nu är ju det kanske mer inriktat på spel & program, men de har guidelines rörande CD-audio osså.

Citat:

Redump.org is a disc preservation database and internet community dedicated to collecting precise and accurate information about every video game ever released on optical media of any system.

Det är ju inte bara att bara, om man vill skapa korrekta avbildningar. För eget bruk är det kanske strunt samma, men om syftet är arkivering/bevarande så vill man ju från projektet göra allt standardiserat, så att säga.
Poängen då, de kan ju berätta vad som är bästa programmen och hårdvaran för ändamålet, och därmed bespara lite utforskning och merarbete.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid fynda blu-ray filmer när de säljs ut på exempelvis mataffärer.

Det rapporterades för ett tag sedan att de ska sluta tillverka blu-ray media.

Länge leve fysiska kopior!

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS ROG Astral RTX 5090
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

Jag saknar optisk media på bärbara datorer. Kör fortfarande dvd och Blu-ray skivor på min snart 15 år bärbara, funkar finfint

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz | ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC | ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II | G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB | Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Har kanske med skitifieringen av streamingmarknaden att göra?

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Definitivt. Detta syns även om man kollar vilket inflöde av stjänor på Github några 🏴‍☠️ relaterade repositories har fått senaste tiden

(Har dolt repo namnen för jag misstänker Sweclockers moderering hade varit nervösa annars... Hoppas piratflaggan inte är för mycket...)

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk

Har börjat köpa Bluray på rea jag med. Använder min gamla PS4a just nu som spelare men ska köpa en vettig dedikerad spelare så fort jag hittar en. Sist jag var inne på Ö&B så hade dom stora lådor fulla med filmer för 29 kr styck. Blev att köpa ett dussin.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är mycket anime/manga som bränns på skiva, då VISA & mastercard m.fl gjort det svårt att köpa digitalt.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Tror att "Svenssons" i Japan som sitter med Windows 10 fått lite kalla fötter då OSet står inför dödens dörr och väljer att backupa alla bilder/dokument. Japaner tar JÄVLIGT MYCKET bilder när dom reser^^

Permalänk
Medlem

Det är inte någon obskyr kryptovaluta bakom som grävs fram med optiska enheter?😂

Permalänk

Länge leve MakeMKV!

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Själv fick jag av denna artikel funderingen kring vad mitt användningsområde hade kunnat vara och därigenom insikten att om jag skulle skaffa en egen bluray-brännare och med den göra backup på mina viktiga bilder och dylikt (fotar en del) så hade jag lätt löst min offline-backup utan att övertyga en vän att hosta en NAS hos dem, eller flänga runt med ömtåliga hårddiskar. Kan drälla flera kopior på flera olika ställen!

... Fan, kanske måste investera i en nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Folk kanske börja tröttna på att hyra media?

Skrivet av Pepsin:

Skrivet av Dem8n:

Det är inte någon obskyr kryptovaluta bakom som grävs fram med optiska enheter?😂

Ingen av dessa förklarar varför det bara skulle påverka ett distrikt i Japan och inte hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Själv fick jag av denna artikel funderingen kring vad mitt användningsområde hade kunnat vara och därigenom insikten att om jag skulle skaffa en egen bluray-brännare och med den göra backup på mina viktiga bilder och dylikt (fotar en del) så hade jag lätt löst min offline-backup utan att övertyga en vän att hosta en NAS hos dem, eller flänga runt med ömtåliga hårddiskar. Kan drälla flera kopior på flera olika ställen!

... Fan, kanske måste investera i en nu.

Köpte en idag. En extern Verbatim med 4K. Verkar bara drivas med USB-port utan extern ström. Det krävs en betald mjukvara som PowerDVD om den ska köras via Windows. När Blu-Ray försvinner så kommer priset skjuta upp i höjden om man kommer ångra sig därefter att man inte köpt en tidigare.

https://www.proshop.se/Optisk-enhet-DVD-BR-Floppy/Verbatim-Ul...

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera LG's bluray brännare som Clas Ohlson säljer. Tyvärr har den ökat en del i pris och kostar 1499 kr nu men den är snabb och funkar riktigt bra.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 2x MSI 27CQ6F, 1x AOC modell äldre "27. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Har ju dessutom kommit flertalet videor kring ämnet.
Alltså att skivor snart eller har slutat tillverkas och att bluerayläsare snart även dem troligtvis kommer sluta produceras.

Köpte själv på mig en brännare som kan flashas(lagas) så den kan läsa blueray filmer i 4k.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

FOMO

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ingen av dessa förklarar varför det bara skulle påverka ett distrikt i Japan och inte hela världen.

Akihabara är hela världen!

Permalänk
Medlem

Låter vettigt i en tid av osäkra molntjänster, Ransomware, ökande risk för handhavandefel, med mera.

Minns när Amazon sålde brännare för typ 440kr, vanlig pioneer 212 nånting, gick att flasha om till helt annan modell så den även klarar bdxl etc.

Visa signatur

ASUS TUF B760, i5 14600K, 32GB RAM, RX 570, 4K Samsung u24e590, ASM1064 4xSATA PCIe, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sequoia, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
HTPC: ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580@1080p, Win 10 ESU
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10 LTSC; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Ps4/Ps5 BD-JB en orsak kanske inte allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

Ja jag tänkte på exakt samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

Jag tänkte också på det samtidigt kostar en färdig skiva typ 40kr på aliexpress. Känns dyrt att köpa brännare och skivor för att bränna ett exemplar

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade. Min prisguide för Switch 2 inkl importpriser.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att man samlar på film och så, men BRÄNNA nya skivor?!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.
Huvuddator. 14600K 32Gb RAM, RTX 3090

Permalänk
Medlem

De vet något vi inte vet.

Permalänk
Medlem

De kanske lägger in alla bluray via makemkv och kör eget netflix med jellyfin (gratis plex "konkurrent").

Och in med gamla cd via EAC (Exact Audio Copy) och kör eget spotify med navidrome?

Hade jag gjort.