Många som tycker till om Alien: Earth men ingen fler som tycker till om hela Peter Pan temat? Otroligt underlig blandning tycker jag.
En av mina favoritsaker med filmen Alien är hur den nästan känns som en dokumentär, med vanliga personer i rollerna som pratar naturligt och på det hela tar vettiga beslut. (Och det dummaste beslutet, att bryta karantänen, får en logisk förklaring!)
Det sämsta med Alien: Earth var den unga excentriska multimiljardären som kommer med hela Peter Pan-temat och fattar en hel del rejält korkade beslut. När en av barnandroiderna dör (efter att barnet skickats för att ensamt ta hand om ovärderliga utomjordingar(!)) klagar miljardären över en förlust på sex miljarder, men han hade inget problem med att skicka hela gänget barnandroider in i ett rymdskepp som kraschat in i jätteskyskrapor som kunde kollapsa när som helst.
Hela hans investering hade kunnat försvinna på ett ögonblick, och han motiverade det med att "det kunde vara bra att stresstesta androiderna". Om manusförfattarna i stället hade låtit Wendy ta sig dit på egen hand – kanske genom att smyga ombord på ett räddningsskepp, eller så kunde de ha hittat på en anledning för androiderna att redan vara i staden – hade det dels fått miljardären att inte framstå som en idiot, och dels hade det givit Wendy agens och hon hade blivit mer av en riktig huvudperson i stället för den rätt passiva karaktär hon var i serien.
På det hela hade jag velat se fler personer i serien som betedde sig som vettiga vuxna människor. Med det sagt hade många av skådespelarna nu bokstavligen jobbet att spela barn i vuxenkroppar och gjorde det väl.