Köpråd till mamma: "Billig som möjligt"

Permalänk
Medlem

Köpråd till mamma: "Billig som möjligt"

Hej

Min kära mor vill ha en dator som är "så billig som möjligt".
Den ska gå att surfa på och spela lättare grejer som Stardew Valley och kanske Sims 4.

Hon hittade nånting på Power som heter Cepter Fusion? som verkar.. ja.. clean? Men kostar 7500kr och har vad jag kan se ingen gpu. Jag hade aldrig sett något liknande innan. Kändes som man betalar för bekvämligheten lite:

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/stationa...

Kan man få tag på en vettig AM5 & ddr5 med kanske en intel gpu för en vettigare deal? Jag har rätt dålig koll på hierarkin av cpuer när det kommer till saker som inte kostar en förmögenhet..
Eller ska man verkligen spendera pengar på att köpa nytt AM4?
Hon vill helst köpa nytt för garantier osv
Eller ska man bara ta en sådan Cepter-grej?

Någon som känner sig manad att underlätta mitt googlande?

Mvh

Edit: stavning etc

Permalänk
Medlem

Bygg själv och spara en slant?

eller behövs skärm, mus och TGB också?

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat alternativ är ju någon pytteliten färdig dator, typ NUC och liknande. Som denna som tyvärr är slut, men ett tag kostade 1300 kr. Sjukt bra pris, och det är folk på forumet som köpt GMKTec förut utan problem, vad jag minns.
Även ordinarie pris är ju riktigt bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Här är ett schysst kompedium av billiga datorer. Denna? Skulle också påstå att denna ger dig mer för pengarna än Power-exemplet.

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av Cardizqt:

Hej

Min kära mor vill ha en dator som är "så billig som möjligt".
Den ska gå att surfa på och spela lättare grejer som Stardew Valley och kanske Sims 4.

Hon hittade nånting på Power som heter Cepter Fusion? som verkar.. ja.. clean? Men kostar 7500kr och har vad jag kan se ingen gpu. Jag hade aldrig sett något liknande innan. Kändes som man betalar för bekvämligheten lite:

https://www.power.se/datorer-och-surfplattor/datorer/stationa...

Kan man få tag på en vettig AM5 & ddr5 med kanske en intel gpu för en vettigare deal? Jag har rätt dålig koll på hierarkin av cpuer när det kommer till saker som inte kostar en förmögenhet..
Eller ska man verkligen spendera pengar på att köpa nytt AM4?
Hon vill helst köpa nytt för garantier osv
Eller ska man bara ta en sådan Cepter-grej?

Någon som känner sig manad att underlätta mitt googlande?

Mvh

Edit: stavning etc

Halloj! Processorn har inbyggd grafikkrets, så den behöver inget dedikerat grafikkort på så sätt.

I ärlighetens namn hade jag nog hellre rekommenderat henne en vass iPad Air som gör allting blixtsnabbt, är lätt att använda, kommer long term kräva nästintill noll support och fungerar med i stort sett alla skrivare. Såvida hon inte verkligen, verkligen vill sitta framför en stor skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Bygg själv och spara en slant?
https://komponentkoll.se/bild/gzOUc.png
eller behövs skärm, mus och TGB också?

Hej!
Tack för svar!
Ja precis. Det där bygget såg ju väldigt intressant ut och verkar lämna en del utrymme till sånt. Skulle man kunna syssla med lite lätt gaming eller behöver man köpa till en gpu med?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Här är ett schysst kompedium av billiga datorer. Denna? Skulle också påstå att denna ger dig mer för pengarna än Power-exemplet.

Skrivet av Thomas:

Ett annat alternativ är ju någon pytteliten färdig dator, typ NUC och liknande. Som denna som tyvärr är slut, men ett tag kostade 1300 kr. Sjukt bra pris, och det är folk på forumet som köpt GMKTec förut utan problem, vad jag minns.
Även ordinarie pris är ju riktigt bra.

Hej och tack för svar!
Jag tänkte på liknande saker men är så pass okunnig att jag visste inte ens vad jag skulle börja söka på. De verkar ju minst sagt finnas en hel del prisvärda och även stilrent för de tar ju inte upp speciellt mycket plats heller.
Tar med mig dessa och bollar lite med modern. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Halloj! Processorn har inbyggd grafikkrets, så den behöver inget dedikerat grafikkort på så sätt.

I ärlighetens namn hade jag nog hellre rekommenderat henne en vass iPad Air som gör allting blixtsnabbt, är lätt att använda, kommer long term kräva nästintill noll support och fungerar med i stort sett alla skrivare. Såvida hon inte verkligen, verkligen vill sitta framför en stor skärm.

Tackar för ditt svar!
Jag tror inte hon skulle snöa in sig specifikt på desktops. Jag inbillar mig att Air kostar en smula mer men de kanske kommer i olika utgåvor? Jag har näst intill noll koll på apple-grejer. Men man får ju mycket bekvämlighet för pengarna som du säger så kanske bara är värt att de kostar lite mer.

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att du ger dig ut på blocket. Köpet idag hem en med 32 gig ram, Ryzen 2600x, RTX 2070 för 3000kr. Tyckte jag ändå var ett schysst pris och ger väldigt mycket i prestanda även om sakerna har några år på nacken.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cardizqt:

Hej!
Tack för svar!
Ja precis. Det där bygget såg ju väldigt intressant ut och verkar lämna en del utrymme till sånt. Skulle man kunna syssla med lite lätt gaming eller behöver man köpa till en gpu med?

Mvh

Det går bra att spela enklare spel som Sims 4 och stardew valley utan problem, just dom kräver inte mycket alls.
För lite mer krävande spel vill du nog ha ett grafikkort, men det är svårt att hitta nya till bra pris i den här prisklassen samt att då vill du nog även ha en annan CPU t.ex. en Ryzen 7500f för ungefär samma pris.

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe|Acer XV272Uz 1440p 240Hz|MinuxLint på Kanelen

Permalänk
Medlem

Skulle rekommemdera en mini-pc från GMKTech eller Minisforum.

Finns i varierande prisklasser, men för 4k torde du få en som bör klara hennes krav rätt galant.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal