Speldator med utgångspunkt Fractal Terra

Permalänk
Medlem

Speldator med utgångspunkt Fractal Terra

Hej!

Jag skulle vilja ha lite råd kring att plocka ihop delar till en ny speldator. Planen är att beställa via Inet, vill dessutom ha montering och test av riggen.

Min utgångspunkt är att bygga i Fractal Design Terra, eftersom jag gillar design och storlek. Om det finns andra snygga alternativ i samma storlek får ni gärna tipsa. Jag kan tänka mig att tumma lite på designen om det innebär bättre ljuddämpning, men chassit ska fortfarande vara kompakt och stilrent.

Det jag har lagt i kundvagnen just nu är mest slumpmässigt utifrån tillgängliga komponenter och pris.
Budget

Jag siktar på ca 20k, men inser att jag kanske kommer landa på 25k om jag vill ha ett 5070.

[/u]
Chassi: Fractal Design Terra eller motsvarande – stilren, mogen design.
(Jag har sett att Terra är ganska begränsat i komponentval, t.ex. verkar bara ett moderkort fungera fullt ut med alla USB-portar enligt Inets byggtjänst.)

Lagring: Jag valde en SSD med lite lägre hastigheter nu, men funderar på om snabbare diskar faktiskt gör skillnad i FPS-spel utöver kortare laddningstider?

Belysning: 1–2 fläktar med diskret belysning är okej – inget RGB-regnbågskaos, men gärna lite ljus i datorn.

Ljudnivå: Låg ljudnivå är något jag gärna tar hänsyn till vid val av fläktar och PSU. Vill att den ska va tyst när den är idle.

https://www.inet.se/datorbygge/b1719612/jerra-utkast

//Sebbe