Speldator med utgångspunkt Fractal Terra

Permalänk
Medlem

Speldator med utgångspunkt Fractal Terra

Hej!

Jag skulle vilja ha lite råd kring att plocka ihop delar till en ny speldator. Planen är att beställa via Inet, vill dessutom ha montering och test av riggen.

Spelar oftast CS2, Hell let loose eller open world-spel (ex. Valheim). Har inget behov av att maxa grafik men spelar gärna i 1440 med 60+ FPS.

Min utgångspunkt är att bygga i Fractal Design Terra, eftersom jag gillar design och storlek. Om det finns andra snygga alternativ i samma storlek får ni gärna tipsa. Jag kan tänka mig att tumma lite på designen om det innebär bättre ljuddämpning, men chassit ska fortfarande vara kompakt och stilrent.

Det jag har lagt i kundvagnen just nu är mest slumpmässigt utifrån tillgängliga komponenter och pris. Vill egentligen inte lägga mer än 20k, men är lite flexibel.

Som titeln säger vill jag gärna ha Fractal Design Terra, kan va öppen för alternativ som med stilren, mogen design. Jag har sett att Terra är ganska begränsat i komponentval, t.ex. verkar bara ett moderkort fungera fullt ut med alla USB-portar enligt Inets byggtjänst.

Jag valde en SSD med lite lägre hastigheter nu, men funderar på om snabbare diskar faktiskt gör skillnad i FPS-spel utöver kortare laddningstider? Började kika lite på Youtube men insåg, som med alla komponenter man ska välja, att det fort blir ett jävla rabbit hole som man spenderar timmar på att försöka förstå nyanserna.

Låg ljudnivå är något jag gärna tar hänsyn till vid val av fläktar och PSU. Vill att den ska va tyst när den är idle.

Jag är inte ute efter något perfekt, men jag vill heller inte plocka ihop en dator som till 90% är bra men sen väljer man någon dålig komponent som "förstör" hela bygget.

https://www.inet.se/datorbygge/b1719612/jerra-utkast

//Sebbe