Permalänk
Medlem

Ny dator efter 20 år

Då var det dags för en ny dator, nästan 20 år efter senaste bygget.
Det har hänt mycket sedan dess på komponentvägen samtidigt som man inte har lika bra koll nu som man hade då.

Datorn jag bygger ska användas privat, hålla länge, klara av att driva 3 skärmar och en TV skärm samt ha de alla anslutna samtidigt, vill inte pilla med dra ut DP eller HDMI sladar. Tittar mycket på grafer ibland via jobbet varför behovet av extra skärmar. Mera om det under grafikkortet.
Datorn kommer inte användas till att spela modernare spel, även om jag genom åren spelat mycket så har jag nog aldrig spelat det absolut senaste. Alltid varit nöjd med att spela något äldre. ibland så pass gammalt som BF4.
Jag surfar mycket (med många flikar/tabar och webläsarfönster samt flera webläsare samtidigt), många program igång ofta samt flera torrentklienter igång. Sen vorde det bra om man inte behöver uppdatera datorn inom några år igen, det enda jag behövde uppdatera i förra datorn var grafikkortet samt utöka RAM minnet.
Har tagit fram en lista på komponenter och uppskattar feedback, dels på kompatibiliteten men även val av komponenter då allt inte är bestämt.
Ska köra windows 11 och budgeten är inte begränsad pga stabilt jobb, vilket inte är samma sak som att köpa onödigt dyra komponenter som inte verkligen behövs (som tex ett extra kraftfullt grafikkort)

Moderkort:
Något av följande tre, alltid kört ASUS och prioriterat mycket RAM. Alla 3 kan ha max 256GB RAM och jag börjar med 2 sticker på 64GB direkt:
ProArt X870E-CREATOR WIFI https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...
ROG STRIX X870-F GAMING WIFI https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-x870...
ROG STRIX X870-A GAMING WIFI https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-x870...
Proart är dyrare, får jag tag i det till samma pris som ROG Strix under black friday så slår jag till, annars blir det något av de två andra moderkorten beroende på vilket jag hittar billigare. De är någorlunda lika

RAM Minnen:
Två st av de på bilden. Alla dessa är kompatibla med ovan 3 moderkort ovan enligt asus hemsida, RAM support respektiva moderkort. Som jag skrev ovan prioriterar jag gott om RAM från början då minnet är något jag alltid behövt mera av. Jag håller inte på med videoredigering, däremot har jag alltid många program igång och ser hur Windows jämt slukar RAM.

1) Här har jag en första fråga. Jag tolkar det som att alla dessa RAM minnen som listas under respektiva moderkort ska vara kompatibla med alla CPUer som listas under respektive moderkort ?

CPU
Givet AMD men sen blir det bara svårt, kollat lite på https://www.inet.se/guide/10016/guide-amd-ryzen-7000-och-8000... men inte kunnat bestämma mig. Här är jag mest öppen till tips.
En kandidat är Ryzen 7 9800X3D
Jag läste att alla 7 serier numera har inbyggd grafik? och kan driva 4K TVn de gånger jag ska kolla på filmt på TV?
2) Eller ska man gå upp till en rysen 9? Vill inte snåla men inte heller ta i för mycket utifrån vad jag skrev att datorn ska användas till.

CPU kylare:
Hittade GA II LCD som verkar riktigt trevlig och inte så dry jämfört med fläktkylning. Men blev nojig efter några videos om läckagerisk och radiatorljud. Tog fram ett alternativt 2 iform av Noctua NH-U12A chromax.black cpu.
3) Några åsikter om dessa?

Hårddisk:
Något märke, 1TB SSD NV3 ? ska vara C med windows 11.
4) Åsikter här ?
Kommer även ha 3,5 mekaniska i datorn, för utrymmets skull. De finns sedan tidigare och behöver inte handlas.

Grafikkort:
Här tänker jag, valfritt AMD ATI eller Geforce som kostar minst 3500 med 3DP kontakter och en HDMI kontakt borde kunna duga? 8GB eller 16GB ?
Det som ska drivas är:
1 st större böjd skärm DQHD alternativt 5K2K, inte köpt eller bestämt än.
2 st 4K skärmar som ska vara igång ofta för att visa grafer men även expandera skrivbordet, kan dock stängas av särskilt när det ska spelas så att endast den större skärmen nr 1 är igång när jag spelar. För eventuell avlastning av grafikkortet.
1 4K TV ska vara ansluten men endast ta emot signal lite då och då, när det ska tittas på film.

PSU:
Kört be quiet! länge och tänker mig något i stil med PURE POWER 12 M 850W PSU.
Nu är inte alla komponenter valda, men jag tänker använda https://www.bequiet.com/en/psucalculator för att räkna fram effekten på PSUn.
5) Behöver man marginal på det man får fram i effektkalkylatorn? lägga på 100w extra eller något? vill jo inte ha något ostabilgt eller låsa in mig för framtida uppgraderingar i form av nytt grafikkort

Chassi:
Har inte hunnit gå igenom alla märken än, finns så många chassi numera ute.
Men hittat en kandidat i form av Lian Li O11D Evo som dock känns lite osäker just pga 3,5 diskarna som jag har minst 4 av i datorn. Ta emot tips här med.
Ute efter något snyggt, gärna med fönster då alla häfta har et numera och ska visa insidan med ljust och allt möjligt

uppdatera med budgeten
Permalänk
Medlem

När jag byggde maskiner till mig och hustrun (först min, sen efter utvärdering i princip samma hårdvara till hennes maskin) för inte alltför länge sedan valde jag Thermalright Peerless Assassin 120 SE som processorkylare, eftersom den rekommenderats bl.a. här på Sweclockers och därtill har ett tilltalande pris. Nöjd? Det är bara förnamnet; absolut premiumkänsla i allt utom priset (oerhört fördelaktigt) och kyler ljudlöst.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11485774

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Vad gäller SSD så verkar sajt efter sajt tycka att bästa overall kommer från Samsung. Jag har valt

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7012734

och det kanske har hunnit komma uppföljare på den, men det är en ruskigt bra enhet.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Här kommer ett förslag, mest för att ha något att utgå ifrån.

Inga konstigheter.

RAM:en är ju snuskigt dyr och känns lite overkill med 128 om du kan tänka dig att köra 2 32GB stickor kommer man ner rätt mycket i pris.

Chassi: det är ju en ren individuell smak som bestämmer, jag valde detta mest för jag tycker det är snyggt och grymt prisvärt.

eftersom allt är premium så känns det ju dumt att inte välja ett premium GFX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

CPU
Givet AMD men sen blir det bara svårt, kollat lite på https://www.inet.se/guide/10016/guide-amd-ryzen-7000-och-8000... men inte kunnat bestämma mig. Här är jag mest öppen till tips.
En kandidat är Ryzen 7 9800X3D
Jag läste att alla 7 serier numera har inbyggd grafik? och kan driva 4K TVn de gånger jag ska kolla på filmt på TV?
2) Eller ska man gå upp till en rysen 9? Vill inte snåla men inte heller ta i för mycket utifrån vad jag skrev att datorn ska användas till.

9800X3D känns eventuellt lite overkill. Räcker inte en 9600x?

Skrivet av arameen:

PSU:
Kört be quiet! länge och tänker mig något i stil med PURE POWER 12 M 850W PSU.
Nu är inte alla komponenter valda, men jag tänker använda https://www.bequiet.com/en/psucalculator för att räkna fram effekten på PSUn.
5) Behöver man marginal på det man får fram i effektkalkylatorn? lägga på 100w extra eller något? vill jo inte ha något ostabilgt eller låsa in mig för framtida uppgraderingar i form av nytt grafikkort

850w är mycket mer än du behöver med tanke på vad för GPU du är ute efter. Skärmarna har ju sin egna strömkälla.

Permalänk
Medlem

Hej
Om du vill jämföra dom olika Asus korten enkelt som kan jag rekommendera techspot artikel
Alla större märken finns med också i listan om man vill jämföra med något annat X870/X870E moderkort.

Te x Asus ROG Strix X870E-E Gaming WiFi har 5Gbit om det är något man prioterar, sidan listar också VRM samt temp på VRM under tester och lite annan nyttig info som m.2 slots/ antal usb portar mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChiLLon:

850w är mycket mer än du behöver

Här är det bra att komma ihåg att en PSU ofta är mindre effektiv på <20% last av max än vad den är när den lastas lite mer. Och man vill att det ska arbeta så effektivt som möjligt. Samtidigt börjar många föra oväsen över 50% last, så om man planerar in sitt system att ligga där någonstans blir det rätt bra. Att köpa ett onödigt dyrt "stort/kraftigt" nätaggregat är inte klokt. Ej heller att "köpa för framtiden", för det enda dina komponenter är i framtiden är gamla. Samt värdeminskning...

(För egen del, jag spelar inte spel och har inte diskreta grafikkort, har jag svårt att hitta tillräckligt små/klena PSU:er av god kvalitet.)

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Det saknas viktig information, vad har du haft för burk i 20 år?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

Hårddisk:
Något märke, 1TB SSD NV3 ? ska vara C med windows 11.
4) Åsikter här ?
Kommer även ha 3,5 mekaniska i datorn, för utrymmets skull. De finns sedan tidigare och behöver inte handlas.

Skulle rekommendera att skaffa något bättre än de billigaste SSDerna med tanke på övrig budget.
Billiga DRAM-lösa SSDer fungerar säkert bra, men egna erfarenheter av dem är att de kan börja att bete sig konstigt efter ett tag, för inte tala om risk för tappande av hastighet ju mer man fyller dem. Sedan att de är långsammare från start i jämförelse, samt har sämre förväntad livslängd gör det ju bara att det är värt de extra hundralapparna mot en bättre SSD med DRAM cache.
Så gå upp en prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skulle rekommendera att skaffa något bättre än de billigaste SSDerna med tanke på övrig budget.
Billiga DRAM-lösa SSDer fungerar säkert bra, men egna erfarenheter av dem är att de kan börja att bete sig konstigt efter ett tag, för inte tala om risk för tappande av hastighet ju mer man fyller dem. Sedan att de är långsammare från start i jämförelse, samt har sämre förväntad livslängd gör det ju bara att det är värt de extra hundralapparna mot en bättre SSD med DRAM cache.
Så gå upp en prisklass.

Jag tror inte hans SSD kommer spendera särskilt mycket tid på att skriva data, vilket är där DRAM betyder något. Visst kan det eventuellt öka livslängden på en SSD, men med dagens SSD-teknik är det knappast nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChiLLon:

Jag tror inte hans SSD kommer spendera särskilt mycket tid på att skriva data, vilket är där DRAM betyder något. Visst kan det eventuellt öka livslängden på en SSD, men med dagens SSD-teknik är det knappast nödvändigt.

Eftersom han är ute efter lång livslängd så är de klart värt de extra kronorna. Sedan gäller ju garantin på TBW mer än dubbelt så länge jämfört med de utan DRAM Cache.
Så att lägga 25% mer på SSDn är värt dem och spara på annat, t.ex: kan man halvera moderkortskostnaden genom att ta ett moderkort baserat på B850 chipsettet, hittade flera ASUS B850 moderkort som även de stödjer 256 GB RAM vilket TS efterfrågar.

Oavsett tycker jag bygget är extremt konstigt sett till budget.
Värsting CPU
Överdyrt Moderkort
Onödigt dyr kylare
Bland de billigaste SSDerna
Relativt budget nätaggerat men ändå rätt OK jämfört med riktig budget
Kan ju jämna ut det hela och ändå få vettig prestanda och RAM möjligheter.

Permalänk
Medlem

Jepp, ett övre mellanklass-moderkort (om man verkligen inte ska överklocka som fan) med bra chipset men inte värsting, och en "näst bäst"-CPU ger jättefina prestanda till en bättre peng. Medhåll om kylaren (se mitt tidigare förslag). Men bra att inte snåla på RAM, det är en sanning som gällt i alla tider. SSD, ja, ingen idé att snåla in för det är inte många hundralappar som skiljer i den storleken mellan bäst och halvkass.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Vad gäller SSD så verkar sajt efter sajt tycka att bästa overall kommer från Samsung. Jag har valt

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7012734

och det kanske har hunnit komma uppföljare på den, men det är en ruskigt bra enhet.

brukar föredra Seagate, tänkte kingston endast pga 5års garantin.
Köper alltid hårddiskar med 5 års garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Här kommer ett förslag, mest för att ha något att utgå ifrån.

Inga konstigheter.

RAM:en är ju snuskigt dyr och känns lite overkill med 128 om du kan tänka dig att köra 2 32GB stickor kommer man ner rätt mycket i pris.

Chassi: det är ju en ren individuell smak som bestämmer, jag valde detta mest för jag tycker det är snyggt och grymt prisvärt.

eftersom allt är premium så känns det ju dumt att inte välja ett premium GFX.

https://komponentkoll.se/bild/shfuV.png

Hade ett MSI moderkort en gång i tiden, som pajade under en BIOS uppgradering och det var inget som komplett tyckte skulle gå på garantin. Undvikit MSI helt sedan dess och kört asus flera gånger, bara varit nöjd. Även komplett bojkottade jag den perioden.

Gillar förslaget och undrar bara om inte grafikkortet är lite overkill nu? Spelar knappast och inga nya spel. Räknar dessutom med att behöva uppgradera grafikkortet långt innan jag bygger ny dator, då kanske det funkar med 8GB grafikkort så får man uppgradera några år senare då man ändå lär få något bättre för samma peng.
Men får jag tag i det grafikkort du föreslår eller liknande till riktigt bra pris under blackfriday, då slår jag till.
Annars tänker jag, lite billigare grafikkort och de pengarna går till RAM, för att år senare uppgradera grafikkortet

Ja, vet att 128 GB är mycket RAM. Men det är för att RAM minnet är det jag oftast haft för lite av och då tänkte jag att jag slår till med max. Det är lite bökigare med mera RAM om man har fel moderkort. Visst kan man börja med två stickor so man sen byter ut till 64, men dessa ramminnen blir svårare att göra något med till skillnad från ett byt grafikkort. Det kan man sälja, ha i reserver eller stoppa i annan burk. Tänker jag

Mest tvekar jag nu över om RYzen 7 är det jag ska ha eller en ryzen 9, jag spelar som sagt sällan men kör många program parallelt. Många webläsare, flera flikar, torrentklienter, grafprogram på jobbet . ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChiLLon:

850w är mycket mer än du behöver med tanke på vad för GPU du är ute efter. Skärmarna har ju sin egna strömkälla.

Troligtvis svåraste komponentvalet i bygget är CPUn.
Har läst på lite på bla inet och börjar fundera på om inte Ryzen 9 är det jag ska satsa på snarare än Ryzen 7. Mest då jag spelar minimalt men kör många program parallet i bagrkunden, dock ingen videoredigering.
Flera webläsare med många flikar, flera torrentklienter, några applikationer som ritar grafer.
Dessutom har jag ingen aning vilken Ryzen 9 som skulle vara rätt.
CPUn är inget jag vill behöva uppgradera om några år igen till skillnad från grafikkortet, vilket jag räknar med

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChiLLon:

Slog till med en siffra där.
Har inte bestämt grafikkort än. Men jag tänker så här, det är bra att ha lite marginal för den dagen jag uppgraderar grafikkort.
I förra bygget, när jag bytte grafikkort, så var jag tvungen att byta PSU också. Det vore skönt att slippa göra det.
Men det kanske inte är så optimalt att ta i och har för stor effekt x antal år tills man uppgraderat grafikkortet igen ?
för övrligt tänkte jag välja effekt utifrån någon av kalkylatorerna på nätet för effektbehov, borde bli rätt då tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Hej
Om du vill jämföra dom olika Asus korten enkelt som kan jag rekommendera techspot artikel
Alla större märken finns med också i listan om man vill jämföra med något annat X870/X870E moderkort.

Te x Asus ROG Strix X870E-E Gaming WiFi har 5Gbit om det är något man prioterar, sidan listar också VRM samt temp på VRM under tester och lite annan nyttig info som m.2 slots/ antal usb portar mm.

shysst, kan ta en titt
Valde ovan moderkort pga USB porterna. Något jag använder mig mycket av är många USB portar och dessa har flera modernare USB portar. I förra bygget, som var många år gammalt, var jag tvungen att köpa att USB 3 kort till datorn. Det vill jag slippa
Wifi på moderkort jag har nog ingen störra använding av, har det på nuvarande moderkort och det funkar knappast.
Kör alltid trådat nätanslutning och ändå gången jag kan tänka på någon nytt av Wifi på moderkort skulle vara vid filöverföringet till/från mobilen. Har varit borta från komponentmarknaden och kan ha missat annat bra med wifi på moderkort
Näthastighet är högsta prio, men har för mig att alla dessa moderkort hade mera än ok hastigheter förutom prokortet, som var betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Här är det bra att komma ihåg att en PSU ofta är mindre effektiv på <20% last av max än vad den är när den lastas lite mer. Och man vill att det ska arbeta så effektivt som möjligt. Samtidigt börjar många föra oväsen över 50% last, så om man planerar in sitt system att ligga där någonstans blir det rätt bra. Att köpa ett onödigt dyrt "stort/kraftigt" nätaggregat är inte klokt. Ej heller att "köpa för framtiden", för det enda dina komponenter är i framtiden är gamla. Samt värdeminskning...

(För egen del, jag spelar inte spel och har inte diskreta grafikkort, har jag svårt att hitta tillräckligt små/klena PSU:er av god kvalitet.)

du har en bra poäng där.
Börjar undra om jag ska tänka om helt. Dvs inte bygga en dator som jag räknar med ska hålla 15-20 år till som förra? utan se det som en 5-10 års investering, bygga mera utifrån nuvarande komponenter och senare bygga nytt igen.
som exempel, inte satsa allt för mycket på PSU effekten för att om x år kunna byta ut grafikkortet utan att byta ut PSU osv med alla andra komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

du har en bra poäng där.
Börjar undra om jag ska tänka om helt. Dvs inte bygga en dator som jag räknar med ska hålla 15-20 år till som förra? utan se det som en 5-10 års investering, bygga mera utifrån nuvarande komponenter och senare bygga nytt igen.
som exempel, inte satsa allt för mycket på PSU effekten för att om x år kunna byta ut grafikkortet utan att byta ut PSU osv med alla andra komponenter.

tycker att oftast när man ska uppgradera sin dator så blir man sugen på att köpa allt helt nytt iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

Hade ett MSI moderkort en gång i tiden, som pajade under en BIOS uppgradering och det var inget som komplett tyckte skulle gå på garantin. Undvikit MSI helt sedan dess och kört asus flera gånger, bara varit nöjd. Även komplett bojkottade jag den perioden.

Gillar förslaget och undrar bara om inte grafikkortet är lite overkill nu? Spelar knappast och inga nya spel. Räknar dessutom med att behöva uppgradera grafikkortet långt innan jag bygger ny dator, då kanske det funkar med 8GB grafikkort så får man uppgradera några år senare då man ändå lär få något bättre för samma peng.
Men får jag tag i det grafikkort du föreslår eller liknande till riktigt bra pris under blackfriday, då slår jag till.
Annars tänker jag, lite billigare grafikkort och de pengarna går till RAM, för att år senare uppgradera grafikkortet

Ja, vet att 128 GB är mycket RAM. Men det är för att RAM minnet är det jag oftast haft för lite av och då tänkte jag att jag slår till med max. Det är lite bökigare med mera RAM om man har fel moderkort. Visst kan man börja med två stickor so man sen byter ut till 64, men dessa ramminnen blir svårare att göra något med till skillnad från ett byt grafikkort. Det kan man sälja, ha i reserver eller stoppa i annan burk. Tänker jag

Mest tvekar jag nu över om RYzen 7 är det jag ska ha eller en ryzen 9, jag spelar som sagt sällan men kör många program parallelt. Många webläsare, flera flikar, torrentklienter, grafprogram på jobbet . ...

okej jag förstår, det är ju bara att välja ett mobo man har bra erfarenhet av. jag har tvärtom haft 3 MSI kort i rad och varit väldigt nöjd

om du inte ska spela kan du ju välja en fet icke -X3D prolle, typ denna. https://www.inet.se/produkt/5306864/amd-ryzen-9-9900x-4-4-ghz...

och grafikkort kan du ju kanske köra på en intel B850 eller ett radeon RX9060XT, jag har själv ett sånt här i min mid-range pc. https://www.inet.se/produkt/5415498/powercolor-radeon-rx-9060...

Intel ARC B850 - https://www.inet.se/produkt/5414543/intel-arc-b580-12gb-limit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det saknas viktig information, vad har du haft för burk i 20 år?

det är inte så att jag inte uppgraderat något, både grafikkort och som följd PSU fick jag uppgradera för några år sedan. Köpte även till mera RAM. Det tillkom även ett USB3 kort då asus moderkortet endast haft USB 2. Intelprocessor samma, noctuakylare samma och burken samma. Spelar jo inga nya spel så det har fungerat.
Juste, C hårddisken fick bytas ut 2 gånger.
Jag har lite random krashar, då och då, men orkar inte felsöka. Kan vara hårddisken, kan vara moderkortet som ändå hållit på länge.
Nu är det dock på tiden med ny burk och funderar mest på vad jag ska göra med nuvarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Så gå upp en prisklass.

ingen tanke på att snåla på disken, dock hade jag uppskattat en med längre garanti. Haft en del hårddiskar som dött genom åren varför jag uppskattar 5 års garanti då de kostar en hel del. Både de stora mekaniska samt SSDna.
Var tips om Seagate högre upp i tråden, men de har var jag sett endast 3 års garanti. Jo dyrare produkter desto mindre sällan vill jag byta ut dem, bra om de lever länge.
Vill du rekomendera några diskar ? runt 1 TB räcker nog utrymmesmässigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChiLLon:

vet inte vad som definiera som mycket skrivande.
Det kommer vara C partionen, med program, torrentklienter och annat igång som säkert skriver en del på disken. Men det kanske ses om normalmängd skrivande.
Däremot vill man gärna hämta ut en ny disk om den pajar vilket ALLA diskar gör förr eller senare, SSD är inget undantag

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Eftersom han är ute efter lång livslängd så är de klart värt de extra kronorna. Sedan gäller ju garantin på TBW mer än dubbelt så länge jämfört med de utan DRAM Cache.
Så att lägga 25% mer på SSDn är värt dem och spara på annat, t.ex: kan man halvera moderkortskostnaden genom att ta ett moderkort baserat på B850 chipsettet, hittade flera ASUS B850 moderkort som även de stödjer 256 GB RAM vilket TS efterfrågar.

Oavsett tycker jag bygget är extremt konstigt sett till budget.
Värsting CPU
Överdyrt Moderkort
Onödigt dyr kylare
Bland de billigaste SSDerna
Relativt budget nätaggerat men ändå rätt OK jämfört med riktig budget
Kan ju jämna ut det hela och ändå få vettig prestanda och RAM möjligheter.

Inget är hugget i sten vad gäller bygget, det är ett preliminärt förslag och jag är tacksam för all input.
RAMminnet är den resursen som oftast inte räckt till, inte CPU eller grafikkort. Därav vill jag köra på max och då är det endast de 3 moderkorten jag har att välja på.
ASUS B850 är ca 500 kronor billigare än de alternativ jag listat, så det är inte en jättestor besparning. När jag tittade på moderkorten så valde jag bort just B850 och tror det var pga USB portarna. Att de innan hade flera USB C och USB 3,2 portar. Ska dock ta en extra titt på B850 och se om inte den duger, finns inget behov av att lägga mera pengar än nödvändigt på moderkortet såklart
Jag har lite marginal och inga problem att lägga lite mera på en disk, inte varje år jag bygger en dator och inget behov av att snåla
Be quiet har jag aldrig sett som budget nätaggregat, hade för mig att det är riktigt bra grejer. Kör de flera gånger förut och prismässigt så verkar de inte så billiga
Varför är det så konstigt bygget? Hur hade du valt ut delar? tacksam som sagt för input och inte så låst till annat än AMD CPU, minst 4 skärmar kopplade, 256 RAM och helst Noctuakylare
Det gör inget om vissa delar är dyrare. Däremot så tror jag det är onödigt att satsa på ett väldigt bra grafikkort, mest då jag inte spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d97jro:

Jepp, ett övre mellanklass-moderkort (om man verkligen inte ska överklocka som fan) med bra chipset men inte värsting, och en "näst bäst"-CPU ger jättefina prestanda till en bättre peng. Medhåll om kylaren (se mitt tidigare förslag). Men bra att inte snåla på RAM, det är en sanning som gällt i alla tider. SSD, ja, ingen idé att snåla in för det är inte många hundralappar som skiljer i den storleken mellan bäst och halvkass.

nej, ingen överklockning alls. Inget jag någonsin gjort för den delen eller kommer göra
Spenderar gärna lite extra på en bra SSD, budgeten är inte obegränsad men taket är inte heller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

tycker att oftast när man ska uppgradera sin dator så blir man sugen på att köpa allt helt nytt iaf

tänker mest på kostnaderna, en del delar håller jo ganska länge och uppgradera hela datorn för att tex grafikkortet inte räcker till länger är lite onödigt. Men man kanske ska börja tänka på att bygga exakt och byta ut allt oftare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

okej jag förstår, det är ju bara att välja ett mobo man har bra erfarenhet av. jag har tvärtom haft 3 MSI kort i rad och varit väldigt nöjd

om du inte ska spela kan du ju välja en fet icke -X3D prolle, typ denna. https://www.inet.se/produkt/5306864/amd-ryzen-9-9900x-4-4-ghz...

och grafikkort kan du ju kanske köra på en intel B850 eller ett radeon RX9060XT, jag har själv ett sånt här i min mid-range pc. https://www.inet.se/produkt/5415498/powercolor-radeon-rx-9060...

Intel ARC B850 - https://www.inet.se/produkt/5414543/intel-arc-b580-12gb-limit...

intressant, ska kolla upp CPUn lite mera. Har denna stöd för grafik ut -X3D ?
Enda jag är lite osäker på vad gäller ryzen 9 är om inte det är så att den med är overkill, då jag inte kör tex videorediering

Kollade faktiskt upp ett intel grafikkort innan, men väldigt tveksam till intel överhuvudtaget. En gång i tiden när man byggde förra datorn, då fanns det bara ATI och NVIDIA. Intel ledde dessutom stor över AMD.
Sen har säkert mycket hänt nu då intel har grafikkort.

Varför är radeon RX9060XT inte mycket dyrare trots 16GB? trodde att man måste upp flera tusenlappar för 16GB på grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

vet inte vad som definiera som mycket skrivande.
Det kommer vara C partionen, med program, torrentklienter och annat igång som säkert skriver en del på disken. Men det kanske ses om normalmängd skrivande.
Däremot vill man gärna hämta ut en ny disk om den pajar vilket ALLA diskar gör förr eller senare, SSD är inget undantag

Du behöver INTE en SSD med DRAM då. Det du däremot bör vara försiktig med är vilken hårdvara och controller som SSDn har. Det finns mycket skit där ute. Ta NV3 som exempel, de har hur många olika varianter som helst och alla utom 2 är skräp.

Integral Advantage PRO-2 är en bra SSD med bra hårdvara till ett ganska bra pris. WD SN5000 är också bra, likt Integral Advantage har de endast en enda variant av hårdvara för 1TB och 2TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChiLLon:

Du behöver INTE en SSD med DRAM då. Det du däremot bör vara försiktig med är vilken hårdvara och controller som SSDn har. Det finns mycket skit där ute. Ta NV3 som exempel, de har hur många olika varianter som helst och alla utom 2 är skräp.

Integral Advantage PRO-2 är en bra SSD med bra hårdvara till ett ganska bra pris. WD SN5000 är också bra, likt Integral Advantage har de endast en enda variant av hårdvara för 1TB och 2TB.

ska kolla på dessa.
något från seagate du vill rekomendera? Samsung 990 PRO PCIe 4.0 NVMe M.2 tex ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av arameen:

ska kolla på dessa.
något från seagate du vill rekomendera? Samsung 990 PRO PCIe 4.0 NVMe M.2 tex ?

Finns massvis med dyrare SSD att rekommendera, men SSD är inte något jag personligen skulle lägga extra pengar på. En vanlig sketen budget-SSD kommer med dagens teknik hålla längre än du tror.