Windows-spel fungerar bättre än någonsin på Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Finns ju dock finnas hopp om att vi får ett nedskalat "gaming windows" inom 5 år iom vart Xbox verkar vara på väg.

På sätt o vis finns det redan i form av LTSC versioner men det är inget för de flesta privat personer av flera anledningar.
Jag kör en sådan version och det är inget skit på, inte ens windows store eller fotoprogram, verkligen bantat.
Men det kräver lite av användaren för att få det riktigt bra, även gjort ett par scripts för att göra det ännu bättre.

Kör windows på service modellen enbart lär de förlora massor av användare.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sånt här sätter ett leende på läpparna på en Riktigt fint att se! <3

Sedan barndomsben då microsoft lanserade directx så har giganten gjort allt i sin makt för att se till att de haft monopol på gaming när det kommer till datorer, på något galet vis så har de lyckats ha det under majoriten av tiden som uttrycket speldator ens har funnits. Med en klar majoritet uppfostrade med windows så är det inget konstigt att det inte sker någon enorm rörelse bort ifrån kolossen än, men för framtidens gamers som inte växt upp med forcerat monopol så kan saker röra sig fritt.

Hur svår är din stockholm syndrome? Beskyddar du din kidnappare än?

Haha sånt här är bara så otroligt patetiskt alltså.
Amazon och Microsoft i samarbete och det första man gör är att aktivt försöka motverka något positivt för alla. Är inte det minsta förvånad.

När det kommer till online multiplayer så är de stora titlarna ett big no-no. Mindre titlar skiljer sig, men man kan förvänta sig att multiplayer blir svårare. Så fint är det när speltillverkarna tvingar alla gamers att ha rootkits installerade som har full tillgång till datorn. Alla filer, ditt nätverk, drivrutiner, allt. Man får väl blunda och hoppas på att ingen utnyttjar dessa galenskaperna

Tanken är att burken ska vara en i stort sett renodlad spelmaskin, så trots att det hela såklart är dumheter så borde min känsligaste data inte vara i farozonen. Winows it is, alltså.
Tack för responsen.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk

Det är inte antigen det ena eller det andra.
Jag har två nvme ssd:er. En med windows 11 på och en med Bazzite.
Det finns en hel del saker som inte låter sig göras I Bazzite/linux. Ett exempel är spel som bf6 med kernel-level anti-cheat.

Ibland bråkar windows och gör om bootordningen men det löser man lätt i UEFI.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Sötast
Skrivet av Tubb3:

Tanken är att burken ska vara en i stort sett renodlad spelmaskin, så trots att det hela såklart är dumheter så borde min känsligaste data inte vara i farozonen. Winows it is, alltså.
Tack för responsen.

Kan säga att jag tyvärr sitter i samma sits själv
Jag som är så mycket för Linux kör själv fanskapet på gamingburken för att kunna spela främst vissa titlar i VR och eller multiplayer. Sjukt drygt Windowsdatorn har bara spel installerat, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Varför skulle man gör nå sånt.
Man gör ett PC spel varför skulle man vilja förlora potentiella kunder till sitt spel?

När det gäller March of Giants så är det ett free-to-play MOBA, så troligtvis använder det väl något anticheat som inte fungerar på Linux. Vill man vara lite snäll så kanske det inte handlar om att de egentligen vill blockera Linux, utan att spelet ändå inte fungerar och de vill ge ett vettigt felmeddelande.

Utvecklarna av March of Giants verkar dock inte ha uttalat sig i frågan, och intresset för spelet verkar vara rätt svalt oavsett så det är nog inte så många som bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Är det verkligen 90% av alla Windows spel och inte de spel som finns på steam? Hur fungerar det med spel som är utanför steam är väll min fråga egentligen till folk som är mer insatta.

Skrivet av moire:

Hur mycket prestanda tappar man?

Båda har samma CPU men han kör ett 3080 och jag ett 9070 XT. Tycker prestandan är likvärdig, upplever inga problem där. Kör med FSR4 och han med DLSS. Såg idag att det finns en bugg i DX12 spel där man tappar prestanda med nVidia men de ska fixa det.

Generellt från det jag sett kan man se ett tapp på 5-10% och i vissa fall högre prestanda. Systemet i sig känns helt klart rappare, går inte jämföra, boot tiden är så mycket bättre.

Helldivers 2 funkar t.ex så det är upp till tillverkarna att fixa AC vilket förhoppningsvis kommer ske inom de kommande 5 åren. Känns som att Microsoft har gjort bort sig med Recall och allt möjligt med Copilot inbyggt.

Spelar man bara Multiplayer så blir det tufft men finns Heretic launcher så man kan spela Epic och GoG. Proton går även att köra utanför Steam.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Så länge mina favoritspel inte fungerar håller jag mig kvar i Windows-världen.

Får väl vänta tills AI slår igenom i anticheat-världen, så att man kan slippa kernel access-kravet.

Permalänk
Medlem

Har gått över till CachyOS helt på mina datorer, det som länge höll mig kvar var att jag deltog i Tobii Attention Panel. Sen råkade Beacn medverka på Inets dubbelklick och då blev jag med Beacn.

Men till slut tröttnade jag på Microsofts bristfälliga respekt för slutanvändare och tog klivet över.

Nu spelar jag ej de stora mainstream-spelen, så jag kan ej svara för dem. Men det jag spelar fungerar alldeles strålande, för närvarande: FINALS, Slay the Spire, Last Epoch, Path of Exile 2 och imorgon även ARC Raiders.

Framtiden ligger i open source, även om FOSS i sig självt kanske behöver nå nästa nivå för att slippa plantering av skadlig kod. Men det tenderar mängden medförfattare av projektet som faktiskt vill väl att eliminera.

Dessutom är det väl ett alldeles ypperligt sätt att använda AI på, att granska kod?

Framtiden är både ljus och mörk samtidigt, vi får bara hoppas att majoriteten medvetandegörs och vaknar upp ur drömmen om att det går att lita på stora teknikbolag.

Permalänk
Medlem

Kör Steam OS på en Asus Rog Ally Z1 extreme, tycker det fungerar jättebra. Kör även 2 andra server burkar med Linux (Proxmox / TrueNAS).

Enda privata datorn som kör windows är just min desktop, men skall sägas att jag är rejält sugen på att pröva köra linux som main desktop os där också, speciellt nu när spel fungerar så bra.
Just nu är det nog mer tid/ork på research för vilken dist/desktop miljö man bör köra... men det kommer komma en dag då jag slänger ut windows helt, det är jag ganska säker på.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fungerar Call of duty? Battlefield? Fortnite?

gta 5?

Battlefield 1942 och första Call of Duty fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Battlefield 1942 och första Call of Duty fungerar utmärkt

Well det är nog mer en nackdel än en fördel i sånt fall, iallafall för 1942 då det med dagens standard är ett ruskigt uselt spel!!!

Cod och United offensive däremot håller än idag!

Men man kan hata på Windows hur mycket man vill, vi är fortfarande ljusår från att Linux kommer ta några märkbara andelar från desktop globalt, speciellt när dom mest populära spelen inte fungerar och lär inte göra på ett bra tag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fungerar Call of duty? Battlefield? Fortnite?

gta 5?

https://areweanticheatyet.com/

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Precis, inga av dom större spelen förutom vadå CS (vet inte ens om det fortfarande är en grej)

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Installerade linux mint förra veckan på min tv-dator, det mesta funkar bra enda strulet hittills är att jag kan inte koppla hdmi till min av-reciver utan måste köra direkt till tv och sen ljudet ut via arc. lite störande. men det är en gammal burk med ett radeon 550 så det kan jag leva med.
Ska bygga ny dator ganska snart och det kommer bli en linux dist på den med.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är anticheat på Linux som att inte köra något anticheat alls.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Funkar Roblox, Fortnite och Minecraft på Linux? I så fall kan jag kasta ut Windows på barnens datorer och installera linux även på dom..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jodå Jag har läst en hel del från gamers över hela världen inom fediversumet, att spel i Linux rullar på bättre än i Windows Ren fröjd, måste jag säga.

Spelar ofta S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl i EndeavourOS Xfce, och jag får 90-130 fps väldigt ofta (allt satt på "High" och DLSS på "Quality" med FSR 3.1 påslaget). Men om jag är på någon plats där mycket rendering krävs (till exempel i Rostok), så sjunker bilder per sekund till 30-60, beroende på var jag befinner mig. Men det beror på min hårdvara, inte mjukvaran.

Alla de spel som jag har köpt (köpt = äger) från GOG och installerat via Lutris (totalt sett tiotals), har fungerat klockrent att spela (förutom 2 spel). De bara funkar Detta gäller även via Steam, men spelar ofta via Lutris (gillar inte DRM), men alla Far Cry-spelen funkar, inklusive Call of Duty-spelen, Just Cause-spelen, Crysis-spelen, DOOM-spelen, F.E.A.R.-spelen, Hell Let Loose, Insurgency-spelen, plus hundratals fler spel som jag har en licens för hos Steam, och då räknar jag inte med de som är Linux native (Terraria, Counter-Strike-spelen, Half-Life-spelen, med flera).

Skrivet av rwkk:

Ja såklart.

Nej. EA har varit världens sämsta spelföretag i många år, och de verkar vilja ha kvar den titeln. De slopade EAC för några år sen, som faktiskt funkar till Linux, och skapade deras egna lilla version på det: EA Anticheat.

Den kräver att man har Secure Boot och TPM aktiverat, och måste även ha en mjukvara installerad som körs i bakgrunden hela tiden (åtminstone vad jag vet, möjligtvis precis som hur Vanguard funkar (+ kinesiskt = spionprogram)). EAAC är (precis som Vanguard) kernelbaserad, vilket gör att deras anticheatmjukvara klassar Linux som att du har ett fusk installerat (vilket jag skrev om tidigare i år).

Och på råge av allt, skapar de en nyversion av EAAC (EA Javelin Anticheat), som gör det (vad jag har förstått det som) ännu svårare för Linux-spelare att spela deras spel (huvudsakligen Battlefield).

Vad jag vet, kräver EA att man har deras anticheatmjukvara installerad, även om man endast ska köra offline mot botar hela tiden, inklusive singleplayer-delen. Varför de inte kräver EAAC/EAJAC för endast online är bortom mig, men om jag får säga mina fria ord om det, så är det bara ren och skär idioti.

Vänligen notera att jag har noll koll på hur Battlefield 6 fungerar och när EAAC/EAJAC kickar in. Allt jag vet är att spelet kräver att Secure Boot och TPM är aktiverat, och att EAAC/EAJAC är installerat.

Skrivet av SanTeoX:

Funkar Roblox, Fortnite och Minecraft på Linux? I så fall kan jag kasta ut Windows på barnens datorer och installera linux även på dom..

Roblox och Fortnite vet jag inte (orkar inte göra en nätsökning), men man kan spela Minecraft-klonen Luanti i Linux. Multiplayer funkar och allt är helt gratis (FOSS <3).

Korrigeringar
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Läs länken precis ovanför ditt post så får du svar på din fråga.

Permalänk
Medlem

En liten detalj angående statistiken. Platinum är reserverat till spelen som fungerar "utan krångel". Så lite över 50% fungerar utan krångel.

Gold behöver du ändra något manuellt så det fungerar så som Platinum spel. Silver är när spelet fungerar men har prestanda problem, typ microstutter, laddar konstigt, d.v.s. spelbart men inte en bra upplevelse. Bronze betyder att spelen startar typ men det är inte alls spelbart. Borked är för alla spel som inte ens vill starta. Man kan nog få Silver märkta spel att fungera bra men då behöver du gräva ner dig djupt, alternativt följa en guide som kanske finns på protondb.

Okej jag lägger ner nerd brillorna och summerar: Platinum nivån är den enda statistiken som räknas för folk som vill att det ska bara funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Fortnite fungerar inte p.g.a. anticheat. Roblox är ett kanske, det verkar gå att köra via Sober men har inget officiellt stöd.

Minecraft Bedrock är lite samma, Windows-versionen är en UWP-app som inte verkar gå att köra i Linux men det finns sätt att köra Android-versionen. Minecraft Java har däremot officiellt stöd för Linux och fungerar i min erfarenhet alldeles utmärkt, inklusive moddar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jodå Jag har läst en hel del från gamers över hela världen inom fediversumet, att spel i Linux rullar på bättre än i Windows Ren fröjd, måste jag säga. Spelar ofta .S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl i EndeavourOS Xfce, och jag får 90-130 fps väldigt ofta (allt satt på "High" och DLSS på "Quality" med FSR 3.1 påslaget). Men om jag är på någon plats där mycket rendering krävs (till exempel i Rostok), så sjunker bilder per sekund till 30-60, beroende på var jag befinner mig. Men det beror på min hårdvara, inte mjukvaran.

Alla spel som jag har köpt (köpt = äger) från GOG och installerat via Lutris, har fungerat klockrent att spela (förutom 2 spel). De bara funkar Detta gäller även via Steam, men spelar ofta via Lutris (gillar inte DRM), men alla Far Cry-spelen funkar, inklusive Call of Duty-spelen, Just Cause-spelen, Crysis, DOOM-spelen, F.E.A.R.-spelen, Hell Let Loose, Insurgency-spelen, plus hundratals fler spel som jag har en licens för hos Steam, och då räknar jag inte med de som är Linux native (Terraria, Counter-Strike-spelen, Half-Life-spelen, med flera).

Nej. EA har varit världens sämsta spelföretag i många år, och de verkar vilja ha kvar den titeln. De slopade EAC för några år sen som faktiskt funkar till Linux, och skapade deras egna lilla version på det: EAAC.

Den kräver att man har Secure Boot och TPM aktiverat, och måste även ha en mjukvara installerad som körs i bakgrunden hela tiden (åtminstone vad jag vet, möjligtvis precis som hur Vanguard funkar (+ kinesiskt = spionprogram)). EA anticheat är (precis som Vanguard) kernelbaserad, vilket gör att deras anticheatmjukvara klassar Linux som att du har ett fusk installerat (vilket jag skrev om tidigare i år).

Och på råge av allt, skapar de en nyversion av EAAC (EA Javelin Anticheat), som gör det (vad jag har förstått det som) ännu svårare för Linux-spelare att spela deras spel (huvudsakligen Battlefield).

Det mest idiotiska i det här (enligt mig), är att Battlefield 6 låter en spela offline mot botar. Vad jag vet, kräver EA att man har deras anticheatmjukvara installerad, även om man endast ska köra offline hela tiden, inklusive singleplayer-delen. Varför de inte kräver EAAC/EAJAC för endast online är bortom mig, men om jag får säga mina fria ord om det, så är det bara ren och skär idioti.

Vänligen notera att jag har noll koll på hur Battlefield 6 fungerar och när EAAC/EAJAC kickar in. Allt jag vet är att Battlefield 6 kräver att Secure Boot och TPM är aktiverat, och att EAAC/EAJAC är installerat.

Roblox och Fortnite vet jag inte (orkar inte göra en nätsökning), men man kan spela Minecraft-klonen Luanti i Linux. Multiplayer funkar och allt är helt gratis (FOSS <3).

Jo, klart man tänker på det senaste kanske, jag som tänkte lite annat, men äldre Battlefield, CoD, Gta 5, Minecraft och även Fortnite tidigare vet jag funkade. Är dumma nya anti-cheat som ställer till som ni säger, men sånt vill jag ändå inte ha även om jag har Windows så inget negativt för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Jo, klart man tänker på det senaste kanske, jag som tänkte lite annat, men äldre Battlefield, CoD, Gta 5, Minecraft och även Fortnite tidigare vet jag funkade. Är dumma nya anti-cheat som ställer till som ni säger, men sånt vill jag ändå inte ha även om jag har Windows så inget negativt för min del.

Jadå, jag spelar Battlefield 2 då och då än i dag. Funkar lika bra som i Windows. Kör dock endast offline då jag inte är någon större multiplayer-nisse nu för tiden.

Jag förstår ju varför de vill förbättra deras antifuskmjukvara (för all del, gör't, men inom humana villkor, såklart), men det känns som att de inte tänker på oss Linux-spelare.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag har fan en partition över som jag av någon outgrundlig anledning inte kan få bort.

Ska köra Ubuntu på den. Det är dags nu, inga "men..."

Visa signatur

Playstation 5 + Nintendo Switch
9800x3d - MSI B850 - 5090 Suprim - NZXT C1000 - Samsung G8 34

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att se en likadan sammanställning men där alla spel som har online-delar plockats bort, dvs alla spel där man kan tänka sig att det finns olika sorters antifuskfunktioner som bryter kompatibiliteten. För alla oss som hatar online-spel är förmodligen situationen mycket bättre än det ser ut här.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Precis, inga av dom större spelen förutom vadå CS (vet inte ens om det fortfarande är en grej)

Arc Raiders fungerar utan problem och det är ett av de mest hypade spelen just nu. Helldivers 2 funkar också.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Fast de är ju inte ens jämförbara med motsvarigheterna på Windows. Spel i Linux med anticheat är så enkla att fuska på att fusken är open source…

Cheatsen som finns är inte exklusiva för windows eller linux. Det är lika lätt att fuska på windows och linux tills dom kräver kernalaccess och secureboot (Secureboot) är ett microsoft påfund som kräver deras tillåtelse att använda.

Man bör aldrig ge ett program kenalaccess om man har något på datorn annat än spel, de är en hugh saftyrisk.

Speltillverkare behöver inte lägga in support för linux som de är idag man spelar ändå med hjälp av steam/lutris/heroic game launcher som är program som hjälper dig köra spel som är gjorda för windows. Spel med Battleye och Easy anti-cheat fungerar om inte spelutvecklarna akrivt trycker i att linux inte ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Jag har fan en partition över som jag av någon outgrundlig anledning inte kan få bort.

Ska köra Ubuntu på den. Det är dags nu, inga "men..."

Windows jobbar akrivt för att bricka linux installs för dom som dualbootar, finns dokumenterat hur man löser sånt när de händer.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Varför skulle man gör nå sånt.
Man gör ett PC spel varför skulle man vilja förlora potentiella kunder till sitt spel?

😂

För att de ska kunna sälja en Linuxversion också såklart!

Och för vissa antagligen lathet, de kanske rädda för att få en dålig review om det skulle fungera dåligt för någon.

Oavsett OS finns det alltid någon som klantar upp det, så egentligen är det nog inte ett problem. Antagligen ett större problem för gaming på Linux faktiskt.

Permalänk
Skrivet av Satheus:

En liten detalj angående statistiken. Platinum är reserverat till spelen som fungerar "utan krångel". Så lite över 50% fungerar utan krångel.

Gold behöver du ändra något manuellt så det fungerar så som Platinum spel. Silver är när spelet fungerar men har prestanda problem, typ microstutter, laddar konstigt, d.v.s. spelbart men inte en bra upplevelse. Bronze betyder att spelen startar typ men det är inte alls spelbart. Borked är för alla spel som inte ens vill starta. Man kan nog få Silver märkta spel att fungera bra men då behöver du gräva ner dig djupt, alternativt följa en guide som kanske finns på protondb.

Okej jag lägger ner nerd brillorna och summerar: Platinum nivån är den enda statistiken som räknas för folk som vill att det ska bara funka

Jag tar det med en nypa salt, jag tyckte det var lite spel jag kunde köra tills jag googlade: finns en knapp i inställningarna för "spel utan linuxstöd". Sen funkade allt jag provade utan mer handpåläggning.

Mina 2 cent iallafall, YMMV. Det vore dock intressant som nämndes att se samma graf fast enbart single player/enbart multiplayer. Gissar att mycket rött kommer från multiplayer, om ett spel fungerar perfekt i SP men inte ens går att starta i MP, är det borked då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schabrak:

Mitt steambiblotek är eg enda anledningen att jag använder Windows som jag förövrigt tycker bara blir sämre och sämre. Så det kanske är värt att konvertera under julledigheten och se hur det funkar.

Dom flesta spel som är på steam är superenkla att köra på linux då steam har gjort en stor push för att kunna spela windows spel på linux senaste året. Bara kolla före om dina favoritspel fungerar på linux via proton/wine.

https://www.protondb.com/

https://lutris.net/

För att spel utanför steam rekomenderas Lutris och heroic game launcher dom samlar ihop typ amazon GoG epic och många fler i samma launcher. EA är bökiga på linux. GoG är helt klart bäst utanför steam när man köper spel.

Jag har kört på bara linux nu över ett år och kör just nu med cachyos. De ända spelet jag har velat spela som inte fungerar är BF6, annars har jag haft minimala problem och ibland har de funkat bättre för mig än mina polare som spelar på windows, tex PoE2 launchen va problemfri för mig men inte fom på windows som jag spelade med även fast PoE2 inte är native på linux.

Min recomendation till er som spelar och vill testa linux är ni rädd för terminalen/konsolen kolla på bazzite, skrämer den inte er och ni ev vill tinkra lite kolla på cachyos.
Bazzite är ett "Immutable Linux distributions" (operating systems where the core system files are locked as read-only)

Som skrivbord är KDE väldigt likt windows i sitt standard urförande och lätt att komma in.