PIPer vid start efter processorfläktbyte

Permalänk
Medlem

PIPer vid start efter processorfläktbyte

Hej

Jag bytte processorfläkt på min AMD Athlon 1,7Ghz. Inget märkvärdigt! - jag lossade den gamla fläkten försiktigt (utan att vidröra moderkortet eller processorn med mejseln) efter att ha tagit bort statisk el..
Sen tog jag fram den nya fläkten (fläns o fläkt, ska klara 2,2 Ghz) med färdig kylpasta på undersidan. Jag satte försiktigt ner fläkten snett mot ena kanten, så att den fastnade i ena kanten. Sen satte jag ner fläkten och spände på andra sidan.

Gjorde jag något fel där?

För nu när jag startar datorn tar det ungefär 2 sekunder efter att jag tryckt på power-knappen, därefter avslutas den direkt.

Det piper till högt i 1-2 sekunder och så dör datorn direkt.

Jag antar att det är fel på processor/moderkort..

Jag har el in till datorn och processorfläkten är ansluten och börjar snurra..

Kan någon hjälpa mig att få veta vad som är fel?

Visa signatur

//Andreas

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har nått liknande med fan-detection i bios aktiverat.

Ett alternativ som känner av varvtalet på fläkten och stänger av datorn om den inte hittar nått/för lågt varvtal.......

Permalänk
Medlem

hur kommer jag in i BIOS då?

Det låter som att det är möjligt.. Men hur kommer jag in i BIOS? Den startar ju inte ens upp så långt?

Visa signatur

//Andreas

Permalänk

Tycker de låter som om flänsen inte sitter som den ska.
Fick exakt samma symptom när jag lyckats få en sladd mellan flänsen och kuddarna på cpu:n

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Ska jag ta bort något?

Hej

Tack för det senaste svaret också.. jag ska kolla så att det sitter rätt.
Fråga - behöver jag ta bort något från processorn. Jag tänker på det gamla "klistret" som satt fast på själva processorn från den gamla fläkten..?

Visa signatur

//Andreas

Permalänk

Eh ja de ä nog en bra idé.

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)