Ingen signal till skärmen!!!
Hej kära sweclockers... jag har länge suttit å surfat på er sida å tycker den e bra och medlemarna är elita!
hur som helst. nu fick jag för mig att pga bristande budget köpa en dator och bygga ihop den själv!
Köpte ett ASUSkort och... äh jag visar exakt vad jag köpt för att ni ska förstå:
* 1 st CEL2200R (Intel Celeron 2200MHz/2.2GHz 128Kb 400MHz Boxed (with
cpu-cooler!) Socket 478)
* 1 st ASP4S8X-X (ASUS P4S8X-X SIS648 3DDR-DIMM 6PCI 1AGP8x LAN Audio Socket478
ATX)
* 1 st 256DDR333 (Standard 256Mb DDR PC2700/DDR333 184pin 333MHz cas2.5 (AMD OK))
1 st CASA06 (Cold Ebony Miditower White/Blue 300W ATX (AMD&P4 OK))
Sedan dessutom ny fräsh hårddisk, diskettenhet och CDROM...
Fast eftersom jag inte tänkt spela så värst mycket nu (är ju fattig student) så tänkte jag använda mitt gamla ASUS V7100 (Geforce 2 MX 32mb SDRAM 4X AGP) som grafikkort.
Hur som helst. Jag har aldrig byggt en dator förrut. När jag kopplade ihop detta (nu ska jag vara ärlig) så var första tabben att jag råkade kortsluta moderkortet genom att glöma distanserna till moderkortet... så det kortslöt till chassit. Sedan visste jag inte vad som var fel, så jag skrev ett mail till dom jag köpt det av (datorbutiken.se) dom sa att jag kanske hade vänt processor-fläkten fel, så jag testade att vända den åt båda hållen och starta. inget hände, den bara snurrade en halv sekund ungefär sen la den ner... testade ett par gånger..
för övrigt så var jag väl jordad hela tiden (om jag inte råkade tabba mig, vet ej) genom att hålla mig i kranen hela tiden..)
tja sen kom jag på det där med distansenheterna. då fixade jag det och datorn startade upp! JIPPI!!!!!!!!
Sedan drog jag bort datorn till skrivbordet och kopplade in mus, tangentbord, osv osv och kopplade in skrämen. Sedan startar jag datorn igen och då säger skärmen: "No signal. Cable connected OK"... förstår innebörden men va fean är fel då?!!
Alltså när jag startar datorn drar fläktarna igång som jag tror att dom ska. Datorn börjar läsa in CD och tänker som en dator brukar göra vid uppstart. Men slutar ladda efter ett tag (antar att det är pga av att den inte hittar nåt på hårddisken..).
Fast inget kommer ut på skärmen!!!
Har testat att ta ut grafikkortet och stoppa in det igen 10 gånger eller nåt, samma grej hela tiden..
Datorn ger ju inte ifrån sig något Varnings-Pip vilket jag antar att den bör ha givit ifrån sig om moderkortet, processorn eller grafikkortet var paj.. eller?
Så vad kan vara fel? Kan jag ha glömt något? Eller kan det bli så?
Är det möjligt att jag har bränt moderkort / processor? Hoppas verkligen inte det... för det har jag ej råd me nytt!!
Har jag råkat bränna mitt gamla graffekort så får jag lah köpa ett nytt... men vad tror ni? Hur bör jag gå till väga?
:-SichMan-:
en svensk man i ett svensk hus