Missa inte Amazon Prime Deal Days!

megaproblem o hitta rätt minne! HJÄLP!!

Permalänk
Medlem

megaproblem o hitta rätt minne! HJÄLP!!

kortfattat nu..
på brorsans dator sitter ett 256 ddr minne. o han vill ha mer.

på minnet så står det:

INFINEON
HYS64D3200GU-7-B 32M x 64 SDRAM
B2824414 PC2100U-20330-AZ

ASSEMBMED IN ITALY

256MB DDR 133MHz CL2

vad menas?
det är ett ddr det är jag säker på men varför står det sdram på?
han var o handla in ett minne igår men det var fel.
han köpte ett PC2700 DDR 333MHz.
frågan e nu... vad ska jag köpa till honom för att de ska funka med hans nuvarande minne?

skulle detta funka?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=512DDR266

för jag fråga vid lokala datorbutiken o då sa dom att det inte finns ddr minnen med 133MHz... vad har då jag?

måste det vara samma mhz?
e inte så hajj på minnen så.... därför vänder jag mig till alltid så trogna sweCare..

supertacksam för svar! /Jojje

Permalänk
Medlem

OM det står inge märke som te.x twinmos så kan det vara ett noname minne men jag har för mig att samsung skriver inte heller något på minnena :/. hoppas att någon annan vet bättre.

Permalänk
Avstängd

killarna på den lokala datorbutiken kan du sparka i röven från mig...
de borde veta att det finns väldigt många ddr minnen som kör 133 mhz...
dock så använder ddr ram både upp och ner gång på blipparna i mhz:en (mongo förklaring hehe) så det kallas därför 266mhz... även om det egentligen är 133 det är alltså dubbelt så snabbt som den egentliga mhz:en .. därav namnet DDR double data rate...

hur som helst...

du behöver inte köpa ett minne som är exkat likadant som det han redan har.. det går bra med vilket 266 ddr minne som helst... de kallas även pc2100 . du kan ochså köpa typ 166mhz minnen eller 333 mhz som din lokala datorhandlare nog hade sagt helt ovetandes... eller så kan du köpa 200mhz eller 400mhz. för de är alla bakåtkompatibla.. så de kan köra i samma mhz (133) som dina gamla minnen. men ju snabbare desto dyrare... oftast. så ett 133/266/pc2100 minne är nog att föredra. om det är billigast... köp det billigaste typ.. bara det är 133/266/pc2100 minst.

det du visade går bra... men varför var det han köpte fel? har ni prövat med det?
och köra i 133 mhz alltså

edit: ddr ram är ett sdram.. det ska alltså stå sådär, du tänker på de gamla sdramen som fanns i EDO osv.

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

Runken: du är min hjälte....
men då tänker jag köpa ett da!
tack ska du ha!
tar o beställer ett sådant som jag länkade till då!
ps: drar förbi datorhandlaren o hälsar från dig med en spark i röven!

hehe.. tack igen!

Permalänk
Avstängd

gött, be honom luta sig framåt något och sikta på pungen

vad gjorde ni av minnet han köpte då?
testade ni aldrig det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runken
gött, be honom luta sig framåt något och sikta på pungen

vad gjorde ni av minnet han köpte då?
testade ni aldrig det?

nääää... jag vågade aldrig öppna det med tanke på att ifall det var fel så fick man inte lämna in det mot pengar.
o om man tänker efter.... det som han köpte... ett 256 pc2700 kostade ca: 599:-

på datorbutiken finns det ett 512 (länken innan) för nästan samma pris!
han lär blir glad som satans. även om han inte hajjar skilnaden på pc2100 o 2700
tack ska ru ha igen!

Permalänk
Avstängd

lungt...
joo 512 extra e aldrig fel!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ursäkta mig men DDR finns ju inte i 133mhz som du skrev i första posten. Det är nog ett SDRAM minne du ska ha dom hater PC2100 också men går hälften så snabbt som ett DDR tror jag.
Med andra ord så om jag läste rätt i första posten så e de ett sånt här du ska ha: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=256SD133

Men om mobo't stödjer DDR eller om jag förstod det hela fel så e de ett DDR minne som du ska ha men som sagt de såg ut som att de var ett SDRAM minne det du beskrev från början

Permalänk
Medlem

Om du är osäker så kolla på minnet som sitter i datorn på ett DDR minne så är de ett "hack" ungefär i mitten på ett SDRAM finns de två "hack" ett nära ena kanten och ett ungefär i mitten.

Visa signatur

[Abit NF2-S rev 2.0][Xp2400+][Twinmos 512DDR 400MHz][GeForce FX 5200 128DDR][20+80+120GB HDD]

Permalänk
Medlem

det ÄR ett ddr... bara ett hack! o längre än sdram!
tack ändå

Permalänk
Avstängd

jo det finns ddr i 133 mhz!!
alla minnen som du kallar för 266mhz minnen är egentligen 133 mhz minnen.. anlednigen till att de kallas 266 är att de utnyttjar data flödet eller mhz:en dubbelt så bra som de gamla minnena. alltså både på stigande och fallande del av pulsen. de ligger alltid på 133 mhz och INTE 266. det är helt fel att säga 266 mhz egentligen eftersom mhz:en bara är just 133.. hela tiden!
samma sak gäller 200mhz minnen som använder mhz:en dubbelt så effektivt och därför kallas 400... men de kör fortfarande bara på 200mhz
vill du sen gå ett steg längre och veta varför de kallas pc3200 så är det pga de 8 bitarna,... 400*8=3200

Visa signatur