Permalänk
Medlem

XP inbyggd tempdiod?

Hej.
Efter lite läsning så har jag upptäckt att en athlon xp har en inbyggd tempgivare (som säkert många vet..) men jag får inte den att funka med mitt moderkort..
Jag har ett MSI k7t266a pro2-ru och jag undrar om nån har en lista eller något över moderkort som stöder denna funktion.

Visa signatur

Warez

Permalänk
Medlem

Alla nForce2-kort och KT400 och bättre tror jag.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Njae... NF7-S har en sensor iallafall. som ligger undercpun...

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Nu var det inte det vi diskuterade utan moderkort som stöder XP's interna diod. Bör nämna att nästan inget av moderkorten som stöder den låter dig läsa av den.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Attans :/

Visa signatur

Warez

Permalänk
Medlem

Troligen sker avläsningen "internt" av skyddskretsarna som ser till att CPU:n inte brinner vid kylningsförlust.

Permalänk
Medlem

Vissa lite äldre kort som kt333 kan läsa av den,t.ex soltek 75drv5.

Permalänk
Antielefant

Asus A7V400 och A7N8x-GD stöder den interna dioden om jag kommer ihåg det rätt - å andra sidan är asus den enda jag vet som har tempsensor på allt de kan sätta en på

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

När KT333 var poppis visade flera moderkort tempen från dioden, men folk trodde att det blev för varmt (och självklart skyllde på moderkortet) så de har slutat med det på nyare moderkort så de visar lika fel som de alltid gjort.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
När KT333 var poppis visade flera moderkort tempen från dioden, men folk trodde att det blev för varmt (och självklart skyllde på moderkortet) så de har slutat med det på nyare moderkort så de visar lika fel som de alltid gjort.

Mm, jävligt synd

Däremot så märkte jag nu när jag bytte från NF7-S (efter 3 försök med det ) att Epox 8RDA3+ sensor visar ett par C högre, troligtvis mer korrekt då. Dom använder olika sensorer.

Man vill ju ha en avläsning så nära den riktiga tempen som möjligt, synd att många inte förstår det.... Särskilt dom med luftkylning... "Ha, jag har nästan lika bra kylning som dig och jag kör med luftkylt!!!". Dom förstår inte det där med att socketdioden påverkas av processorfläkten.

Jaja, inte så mycket vi kan göra

Edit: Tror många med luft skulle bli oroliga över sin temp om dom verkligen visste vad kärnan låg på

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Antielefant

Heh - på mitt A7N8x kan jag få tempen både från intern diod och socketdiod. oftast 8-10c skillnad vid load och 2-5c vid idle.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

offtopic: 10x120 gb?? Wtf.. speglar du sunet eller vad

Visa signatur

ASUS TUF B650-E | Kingston Fury 4x16Gb 6000 CL36 | 9800X3D | Powercolor Hellhound 7800XT | NZXT Kraken 360mm

Permalänk
Medlem

http://student.educ.umu.se/~loekul98/byggen/temp/index.htm

Den där killen har ju byggt nån krej.. Får maila han o fråga!

Visa signatur

Warez

Permalänk
Medlem

Epox 8rda+ (Rev 1.1 och högre) läser av tempen med XP´s interna temp-diod.

Visa signatur

Happy Face!