Mass ändra storleken på bilder?

Permalänk
Medlem

Mass ändra storleken på bilder?

Tja

Jo nu är det att jag behöver ändra väldigt många bilder så att dem max är 1024 pixlar bred eller max 768 hög. Jag menar då att ifall en bild är 2000x1000 så sänker man breden till 1024 och höjden till 512. Jag vill alltså då inte att bilden ska bli missformad.
Jag hade gärna sett att man kunde fixa så att program även gjore en kopia på varje bild och gjorde den till max 100x100, vill heller inte ha bilden missformad här och att det även spara bilden med namnet "orginalnamn"-liten.jpg(gärna png stöd)

Blev kanske lite kladdigt, men hoppas någon förstod

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Medlem

PSP 8 klarar batchjobb och har skriptstöd så det går säkert att få till. Annars så fixar Dreamweaver MX tillsammans med Fireworks MX det där med ett musklick typ.

Dreamweaver och Fireworks är lite dyra (~10 kkr) men jag har för mig att det går att ladda hem 30 dagars demo, det kanske räcker för din del.

Permalänk
Medlem

i fireworks MX kan du köra batch, dvs samma kommandon på flera bilder

ex ändra storlekar, spara till olika format, osv

och du kan spara dina batch-inställningar för senare bruk

fungerar 100%

som egekko skrev, det finns demon att ladda ner, mne det räcker med Fireworks...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

ACDSee klarar att ändra storlek på massor med bilder på enkelt vis.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Humm...

AcdSee, hur funkar det där? Vilken version?

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96

Permalänk
Medlem

Även Photoshop klarar detta

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mart: du har inte lust att förklara hur man gör det i photoshop? kör 7:an.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wenom
Mart: du har inte lust att förklara hur man gör det i photoshop? kör 7:an.

[list="1"]
[*]Öppna alla bilder
[*]Markera första bilden
[*]Välj new action (finns under pilen i övre högra hörnet) under Actions (samma fönster som History)
[*]Namnge ev. din action och tryck record
[*]Ändra storlek på bilden, spar den och stäng den precis som vanligt. Gör en backup på alla bilder för säkerhets skull om det skulle strula med namngivningen eller nåt.
[*]Tryck på "stopp-knappen" i nederkant av Action-fönstret
[*]Markera nästa bild, markera den action du just skapat och tryck på "play-knappen"
[/list=1]

Visa signatur
Permalänk
Medlem

annars kan man använda funktionen automatisera - webbfotogalleri. Då skapas även thumbnails av alla bilder.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Imagemagick klarar nog biffen utmärkt också Ev. med hjälp av ett litet sh-skript också.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

Funktionen i Photoshop är inte alls effektiv för min del. Jag vill nämligen också att dem ska sparas med speciella namn. Sedan är det några andra saker också. Men det måste finns program speciellt gjort för detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det måste ju finnas något litet program som man skriver storleken i en ruta, markerar en mapp och vips har programmet gjort en kopia av mappen där alla nedminskade bilder finns...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JavaBlue
Det måste ju finnas något litet program som man skriver storleken i en ruta, markerar en mapp och vips har programmet gjort en kopia av mappen där alla nedminskade bilder finns...

Jag använde ett program som heter Easy Thumbnails förut.

Permalänk
Medlem

TACK! Det är perfekt!

Permalänk
Medlem

Jo den är smidig. Hålla på med makron(eller vad det är) i PS blir man galen på. Jag fick sitta och trycka enter vid varje bild om jag ville spara eller vad det var.

Permalänk
Hedersmedlem

det går även med slowview har jag för mig, sitter inte på min dator med slowview nu så jag kan inte kolla nu...
http://www.slowview.at/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har provat (slå mig inte) microsofts ImageResizer. Funkar fin fint enligt mig om man endast ska ändra storleken på bilderna.

Edit: Just ja.. Länk
(XP)

Visa signatur

"My lifestyle determines my deathstyle!"