router + brandvägg = problem både med icq och dc++

Permalänk
Medlem

router + brandvägg = problem både med icq och dc++

Hejsan!

Har letat och letat och inte hittat ngt som kan hjälpa mig på forumet, så jag skapade en ny tråd.

Saken är den att jag har nyligen bytt dator. Förut hade jag en med win2k pro. Hade router (NetGear), Tele2 ADSL -modem och norton personal firewall. Hade inga som helst problem med dc++. Däremot strulade icq. Kunde inte ta emot filer helt enkelt.

Sak samma. Har nu en ny dator, med win XP pro. Samma router , samma norton pfw, samma Tele2 ADSL-modem och samma installation av DC++ men inget funkar längre på DC. Vad beror detta på. Jag kan inte browsa folks listor i dc++ längre. Likaså icq:n kan jag bara ta emot filer ifrån vissa.

Först och främst vill jag ha igång DC++. Vet nån därute vad problemet kan vara? Jag kör "passive" (behind firewall) i DC++. Klickar jag start->kontrollpanelen->nätverk->egenskaper->avancerat...så är inte rutan för "Brandvägg för internet anslutning" ikryssad....

Kan nån utifrån detta hjälpa mig tillrätta?`
Skriv tydligt o förklara jag är hel-kass på förkortade data-termer.

MVH
KaliZ

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad du ska göra!!!???

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem

Har samma problem har nyligen köpt en 3Com WiFi router och får inte DC++ att funka. Mistänker att jag måste öppna någon port i routern, om det är så vilken port ska jag öppna?

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Men.... portforwarding heter lösningen... förwarda port 412 till den maskin som kör DC++ och sen kör active mode i dc++... glöm inte att ange ert externa ip i dc++ heller...

Permalänk
Medlem

Jag har chello som isp och får ett dynamiskt ip hur ska jag ställa DC++ då?

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

...forwarda en port säger du. Alltså om jag fattar det hela rätt så gör man detta i inställningen i routern. Jag har "surfat" in i routern...dock får jag inte detta att lösa problemet med att ta emot filer till icq:n....

Har fått det att funka hjälpligt i DC++...tack för det!

Nu om nån skulle kunna hjälpa igång icq:n också, skulle jag vara evigt tacksam. Det skumma är att jag kan ta emot ifrån vissa men inte ifrån andra. Får ansökan om "file transfer" och så, men när jag tar emot filen, händer det ingenting. Tiden bara tickar fram men ingen fil kommer farandes.

Nån som har något förslag..?

Visa signatur

Lenovo k450
intel i7 3,6 GHz
16 GB RAM, Radeon R9 255

Permalänk
Medlem

Kaliz:
Bestäm att ICQ'n ska få ett portrange... säg åt routern att forwarda dessa till din maskin... säg sen åt ICQ'n att använda dessa portar... Main>Preferences>Connections>General>Firewall IP Settings>ICQ will...
samt byt sedan till fliken Server>Proxy Settings>Using Firewall>Not Using Proxy... växla sen till fliken User>Advanced Users>Not Using Proxy>Use The Following... och där i dom rutorna matar du in samma portrange som du skrev in i routern... färdigt...

adl: Skaffa ett dyndns.org eller no-ip.org konto och kör med det... funkar überbra...